H E L P Me gupjes gaan één voor een Dood !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sancerre

Re: H E L P Me gupjes gaan één voor een Dood !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:24

Hoi,
ik heb ook een keer een nieuwe man gekocht, een mooie blauwe. Maar daarna gingen ze ook allemaal dood.
Ook schuin omlaag hangen en heel raar happen. Had vitaminedruppels gekocht en erin gedaan, maar het hielp niets. Daarvoor ging het echt prima met ze.
Heb nu geen guppen meer, maar het schoolaquarium zat overvol. Paar mensen hebben er al meer dan 100 meegenomen. Dat is echt een vruchtbare bak.

Dapnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:57

Op punkyfish.nl kijken,zeker doen.Heb je geen inteelt??

Globetje schreef:
Ze hebben dan allemaal witte stippen.
Hier een link van een vissenforum: www.punkyfish.nl

(Globetje zit jij ook op punkyfish??)

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:28

Kan het water niet vervuild zijn?

VonDutch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:49

Sancerre ; daar kan het ook aan gelegen hebben , ik koop wel eens nieuwe mannetjes enso als ik een mooie zie in de dierenwinkel dat doe ik met enige regelmaat.
Daphne13 ; Hoe bedoel je inteelt ? , punkifish heb ik al opgekeken ,maar staat niks bruikbaars op wat ik heb gezien.

Suziej ; Ik heb een water monster meegenomen naar de dierenwinkel het water was net aan de basise kant , dus net niet neutraal , het was dus gewoon goed water .

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:19

ziektes bij guppy's

Veel ziekte kan worden voorkomen door het goed onderhouden van het aquarium. Geloof me, die paar minuten voor het schoonmaken van filter of bodem is het echt waard. Ook, als je een goedlopend aquarium hebt, moet je nooit er nieuwe vissen in doen zonder 2 weken quarantaine. Een goed gezond lijkende vis kan een ernstige ziekte meedragen. Alle aquariums hebben wel wat ziektekiemen in zich, maar wanneer vissen worden verhuisd zijn ze er gevoeliger voor en zullen ze sneller ziek worden. Één besmette vis maakt de andere vissen vatbaarder. Wanneer er slechts 1 of 2 vissen ziek zijn, doe ze dan in een quarantainebak voor behandeling. Dit bespaart je andere vissen agressieve medicijnen. Wanneer een groot deel van de bak ziek is moet je een paar baby’s en zwangere vrouwtjes riskeren. Baby’s en zwangere vrouwtjes raken niet alleen eerder besmet, ze kunnen ook minder goed tegen snelle veranderingen in de waterkwaliteit. Soms is de veiligste behandeling een zoutbehandeling. Deze behandeling wordt aan het eind van dit hoofdstuk beschreven. Wanneer de vissen nog steeds ziek zijn na de zoutbehandeling, is het slim om een ervaren aquariaan in te schakelen. Deze kunnen je helpen een juiste diagnose te stellen. Veel dierenwinkels verkopen vismedicijnen. Laat wel weten dat je zout gebruikt, dit heeft invloed op sommige medicijnen. Wanneer de medewerker van de dierenwinkel niet begrijpt waarom je dan zout in je zoetwateraquarium hebt, weet hij/zij niet genoeg om je te helpen. Probeer dan een andere medewerker te vinden of een andere dierenwinkel, ga het liefst naar een speciale aquariumwinkel. Als je een biologisch filter gebruikt, wat eigenlijk noodzakelijk is, dan moeten zij dat ook weten, omdat sommige medicijnen de bacteriën zullen doden. Bij de meeste ziekte’s is wel een alternatief medicijn dat je bacteriën in je biologisch filter niet zal doden. Als je biologische filter dood gaat heb je een erger probleem dan de eigenlijke ziekte. Sommige medicijnen kunnen ook planten of andere dieren in je aquarium schaden, wees er zeker van dat het medicijn dat je koopt dat niet doet.

Vinrot kan worden voorkomen door het ammoniak en het nitrietgehalte laag te houden. Guppies zijn niet erg gevoelig voor deze ziekte. Het eerste symptoom dat je zal opmerken is een gerafelde achterkant van de staart. Gezonde volwassen staartvinnen moeten glad zijn. Soms hebben volwassen vissen doordat de staart nog doorgroeit een gerafelde staarvin, dit komt door onregelmatige groei. Wanneer de ziekte voortzet zullen ook de andere vinnen gaan rafelen. De vinnen kunnen ook witte randen gaan vertonen. Soms kunnen de vinnen ook rode bloeduitstortingen vertonen. Wanneer je niks aan de ziekte doet gaan de guppies dood. Bij de meeste soorten vis gaat deze ziekte samen met een bacteriële of schimmelinfectie. De meeste guppen dragen inwendige infectie die de vinnen spreid, je kan de zoutbehandeling proberen en soms helpt dat. Wanneer dit niet helpt kan je een antibiotica proberen. Laat de dierenwinkel je helpen, deze moet wel weten dat je een biologisch filter gebruikt, omdat de meeste antibiotica je filter zullen doden.

Camallanus is ook een behoorlijk vaak voorkomende ziekte. Het is een rode of oranje inwendige worm die van het bloed en andere lichaamsvloeistoffen van levendbarende leeft. Je zult het probleem voor het eerst waarnemen wanneer je iets uit de anus van één van je vissen ziet hangen. Dit is echter heel makkelijk te voorkomen; voer je vissen geen cyclops. Cyclops zijn hele kleine diertjes die guppies heel erg lekker vinden, maar helaas dragen deze diertjes camallanus bij zich. Ook cyclops die in de dierenwinkel verkocht worden zijn gevaarlijk. Dit is ook een goede reden om de planten goed te reinigen en het water dat je eventueel met vissen of planten meekrijgt goed te reinigen, want ik eindigde met cyclops in mijn aquarium omdat ik een plant niet goed had gereinigd. Ik verloor een paar van mijn beste vissen en realiseerde mij dat dit fout was. Je hebt iets nodig om parasieten te doden wanneer je deze ziekte in je aquarium hebt. Laat de dierenwinkel weten welke andere dieren je houdt in je aquarium, vooral als je ook slakken houd is dat van belang. Het enige dat gevaarlijker is dan het medicijn is de ziekte zelf. Zorg dat je er geen vissen aan verliest. Sommige van je zwangere vrouwtjes kunnen een miskraam krijgen als het medicijn goed werkt.

Witte stip is ook een besmettelijke ziekte, veroorzaakt door een eencellig wimperdiertje genaamd ichthyophthirus. De meeste aquariums dragen deze ziekte en veel soorten vissen kunnen de ziekte krijgen. De vissen lijken het meestal te krijgen wanneer ze in een nieuw aquarium worden gezet. De vissen worden meestal niet ziek wanneer ze stressvrij zijn. Het eerste symptoom dat je zal opmerken is dat de vissen schuren langs objecten in het aquarium. Omdat dit ook een symptoom is bij ammoniakvergiftiging kan het geen kwaad om de bodem goed te reinigen en al het vuil te verwijderen. Ammoniak is ook een vorm van stress die witte stip kan veroorzaken. Een paar dagen nadat het schuren is waargenomen verschijnen er kleine witte stipjes van 1 mm doorsnee op de vissen. Wanneer je één stip ziet, begin te behandelen want de andere stippen kunnen in een paar uren verschijnen. De witte stipjes zullen uit komen en de vrij zwemmende diertjes zullen zich vermeerderen en een volgende gastheer uitzoeken. Alleen tijdens het vrijzwemmende stadium is witte stip gevoelig voor de behandeling. Om je vissen te behandelen breng je de watertemperatuur langzaam naar 26,5 tot 29,5°C omdat witte stip bij deze temperatuur niet makkelijk overleeft. Hou je aquarium op deze temperatuur tot de behandeling is afgelopen. Maak je geen zorgen, je vissen overleven deze temperatuurverandering wel. Omdat de vissen extra zuurstof nodig hebben en een extra sterke slijmhuid een natuurlijke bescherming is tegen witte stip moet je 2 x de normale hoeveelheid zout gebruiken. Ga nu naar de dierenwinkel. Omdat deze ziekte vaak voorkomt hebben de dierenwinkels veel verschillende soorten medicijn die goed werken. Wees er zeker van dat je net zolang behandelt als de instructies aangeven omdat alle vrijzwemmende stadia moeten worden gedood. Vrijzwemmende witte stip kan wel 10 dagen leven zonder vis.

Zand- of peperstip komt ook veel voor bij guppies. Het lijkt op een geel slijm en is moeilijk te ontdekken bij helder gekleurde vissen. De vissen zullen net als bij witte stip gaan schuren langs objecten. Gebruik geen warmte therapie want dit helpt niet bij peperstip. Doe een dubbele hoeveelheid zout in je aquarium om de slijmhuid te beschermen en koop een medicijn bij de dierenwinkel. Houd je goed aan de instructies omdat peperstip ook vrijzwemmende stadia kent.

Ankerworm (Lernaea cyprinacea) is een echte parasiet, eerder een kreeftachtige dan een worm. Het is een klein wormpje die in de huid van de vis steekt. Je zal een officieel medicijn moeten kopen en het behandelen voor 4 tot 6 weken. Net als bij andere medicijnen tegen parasieten werkt dit spul hard in op je vissen. Verwacht geen goede geboorten van je vrouwtjes guppies.

Uitpuilende ogen, of exophthallamos, is een ander teken van een vaak voorkomende ziekte. Zakjes gevuld met gas of vocht zitten achter de ogen en zorgen ervoor dat deze uitpuilen. Neem contact op met de dierenwinkel. Je kan verschillende medicijnen proberen voor je vissen genezen.

Buikwaterzucht kan worden herkend aan een extreem dikke, opgeblazen buik. De zwelling is zo erg dat de schubben uitstaan en de vis moeite heeft met zwemmen. Buikwaterzucht is niet zozeer een ziekte als wel een symptoom van een ziekte. Soms is het een gewone bacteriële infectie en kan het worden genezen door antibiotica op het voer te doen. Gewoonlijk zijn er eerst andere ziektesymptomen en is buikwaterzucht het laatste symptoom. Soms wordt buikwaterzucht veroorzaakt door hoge ammoniak of nitraatgehalte’s. Als dit het geval is, is er geen genezing mogelijk omdat er extreme inwendige schade is opgelopen. Vaak kan een vis nog weken leven als hij aan buikwaterzucht leidt. Wanneer de ziekte bacterieel is moet de vis worden verwijderd omdat er anders besmetting plaats vindt. Om de vis af te maken liet ik hem slapen door hem in water van het eigen aquarium in de vriezer te leggen. Wanneer de temperatuur zakt zal de vis vanzelf gaan slapen voor hij bevriest. Dit is veel beter dan de langzame dood van buikwaterzucht.

De zoutbehandeling kan worden gebruikt wanneer je niet zeker bent van de soort ziekte. Dit helpt goed bij schimmelinfecties en soms bij infecties door parasieten. Bovendien is het veel minder gevaarlijk dan de meeste medicijnen. De zoutbehandeling duurt 10 dagen. Dag 1-3: Voeg per 5 liter 1 theelepel zout toe elke ochtend en avond (2 theelepels per 5 liter per dag) Dag 4-7: Doe niks in het water van het aquarium Dag 8-10: Haal elke dag de helft van het aquariumwater uit het aquarium en vul het bij met chloorvrij water op de juiste temperatuur.
Wanneer je op dag 7 verbetering ziet, maar de ziekte nog niet is genezen mag je wachten tot dag 10 met verversen van water. Wees er zeker van dat je drie dagen aan het eind van de kuur elke dag de helft van het water ververst, doe je dit niet dan kan het zout zelf problemen veroorzaken.

bron: http://www.aqua-archief.nl/artikel6076.htm

Dapnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:20

inteelt is als bv:vader met dochter kruist of met een broertje enz..

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:01

Mijn broer had een grote vissenbak met 5 sierguppen/visjes. Die gingen ook 1 voor 1 dood. Erg jammer, maar bij hem was het water dus vervuild. Toen heeft hij de bak goed schoon moet maken. Er vers water in moeten doen. En een warmte-element en een zuurstof pompje moeten kopen. Toen heeft hij geen gupjes meer genomen maar 2 mini goudvissen, 2 mini zalpjes en 5 ander soort gupjes. Een zalmpje is uit de bak gesprongen dus dood en een goudvisje is ook dood gegaan inmiddels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:58

Mijn vissen zwemmen nu ook sinds vandaag allemaal boven. we hebben nieuwe vissen gekocht maar ook de oude zwemmen nu boven, we hebben een pomp enzo en ook plantjes wat kan dit zijn dan?

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:16

Zou niet weten wat het zou kunnen zijn. Volgens mij kunnen guppen trouwens gewoon zonder verwarming of wat dan ook hoor. Ik had 'vroeger' gewoon een bakje met een paar guppies. Na een paar jaar waren het er rond de 150 (jaja, mammie had ze geteld met het schoonmaken van de bak.. 1 voor 1 overgezet in ander bakje ). Het werden er gewoon echt steeds meer en ik kwam er maar niet vanaf... Je zou idd eens bij een dierenwinkel of vissenwinkel langs kunnen gaan. Die kunnen je vast wel iets meer vertellen

Dydy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:18

Hoeveel vrouwen en mannen heb je ongeveer?

Soms wil het ook nog wel eens zijn dat als een vrouwtje heeft gebaard dat ze gelijk gedekt worden door een gupje... dat kan fataal zijn voor ze...

Dapnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:46

Heb je de bak wel laten rijpen??En hoelang heb je hem al??

Bianka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:36

de dun heid van gupies is neit erg dat hoord bij zijn soort
het kan zijn dat er een virus in het water zit heeft me vriendin ook gehad en die vissen gingen ook allemaal dood

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:17

@Daphne13: Ik ben wel aangemeld op punkyfish maar ik kom daar niet zo veel meer.

Dapnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:02

oke