Hoe zit het nou met ophokplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:42

Het is niet Nederlands om straks alles af te laten maken, maar brussels hoor. die maken hier namelijk de wet uit. Kennelijk.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:55

wyona schreef:
weet je dit is nou egt nederland. piet paniek! kijk naar dat bse gebeuren. zodra het verdacht werd hup gelijk alles afgemaakt en in 3 km omtrek. lekker dan! ook was er vlak na dat bse gebeuren ook een ophok plicht voor kippen. waarom is me nog steeds een raadsel. ik heb in die tijd van de bse wel de nodige maatregelen genomen. dus goed ontsmetten als je er geweest bent, maar had 1 probleem toen. ik werk met dieren en had zelf ook een varken. ik MOCHT eigenlijk niet eens naar me werk! mijn vark was niet geregistreerd en heb dat toen ook maar angstvallig stil gehouden. nu dit weer. bij ons op wei hebben we ook kippen en op me werk ook. ik zal toch naar me werk moeten!! fijn me hele hooihok onder de kippeshit. die beesten gaan overal zitten dus ook in het hooi wat nog gevoerd moet worden. ik heb jammer genoeg geen andere plek om ze op te sluiten dus zal wel moeten. de kippen zullen het niet zo erg vinden. die komen van een leg batterij, maar waren wel net gewend aan de ruimte (toen ze bij ons kwamen hadden ze nog nooit daglicht gezien)
ik denk trouwens dat me vriendin ze ook niet op gaat hokken (dit is op wei ). dan zullen ze in konijnenhokken moeten. is niet egt een optie voor ze. het enigste wat we kunnen doen is gaas over de omheining leggen maar helpt niet tegen de oliebol van andere vogels. heeft dus ook geen zin. tis wel iedere keer weer wat hoor!!!
Ooit aan gedacht dat dit virus al 91 mensenlevens heeft gekost.

vooral zwakkeren longpatiënten, ouderen en kinderen lopen gevaar.

Dus vooral niet doen.

Flore

Re: Hoe zit het nou met ophokplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:59

Ik vind ophokken juist een goede maatregel hiermee wordt het risico dat het zich verspreid tenminste verkleind. Reken maar dat ze echt streng gaan controleren hoor en als jij je beesten dan niet opgehokt hebt zitten ben je ze kwijt.

Onze buren hebben vijf struisvogels en daar zijn ze nu snel een schuur voor aan het maken, voor die vogels schijnt opsluiten erg slecht te zijn omdat ze dan heel snel in de stress schieten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:01

Het wordt amper verkleind denk ik eerlijk gezegd. Omdat er altijd vogels rond zullen vliegen. Dat is niet te voorkomen. En het gaat gewoon jaren duren voordat we de kippen weer los mogen laten want dat virus gaat niet weg. Omdat er altijd trekvogels zullen zijn. DAarom: vaccineren. er zit niets anders op.

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:04

Ik vind gewoon dat iedereen zijn dieren op moet hokken, want als er 1 dier het heeft moeten er meteen alle dieren uit de 3 km omtrek geruimd worden, en dat is dan erger dan dat dieren binnen zitten lijkt mij! Ik vind mensen die eigenwijs zijn hierin echt helemaal niet slim doen, ookal geef je zo om je diertje, denk maar aan die honderden, misschien wel duizenden beestjes die dan allemaal dood moeten! Ik hoop dat iedereen er zo over in Nederland denkt dan zal deze enge ziekte ons landje niet binnendringen!
Vaccineren lijkt me heel erg kostbaar en ik denk niet dat iedereen zin heeft om dat te betalen, Desiree (denk maar aan de zuinige boeren).

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:21

dan zouden ze het verplicht moeten stellen,ALS er echt gevaar dreigt vind ik.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:51

Desiree schreef:
Het wordt amper verkleind denk ik eerlijk gezegd. Omdat er altijd vogels rond zullen vliegen. Dat is niet te voorkomen. En het gaat gewoon jaren duren voordat we de kippen weer los mogen laten want dat virus gaat niet weg. Omdat er altijd trekvogels zullen zijn. DAarom: vaccineren. er zit niets anders op.

Maar de kans op verspreiding is nu veel groter. Juist omdat de vogeltrek weer begint.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:10

Nou ik ga die man gewoon
eens vragen of hij ze echt niet wil doen
want het valt niet op waar ze lopen ...
want tjah als ze het virus hebben /krijgen
Kunnen wij geloof ik toch ook gevaar lopen ?

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:30

Als de kippen het virus krijgen loop je een kleine kans besmet te worden als je heel intensief met de kippen omgaat.

Mijn kippen zitten nu in hun hok/ren zonder vrije uitloop. gelukkig was ik ze vanwege een verhuizing al aan het wennen dat ze de ren niet meer uitmogen. Ze lijken zich er goed bij neer te leggen.

Als iemand nu bewust zijn vogels nog onbeschermd buiten laat is ie in mijn ogen misdadig bezig. Als er dan vogelgriep daar uitbreekt zijn de gevolgen voor heel veel mensen gigantisch.

Ik las hierboven dat iemand gaas heeft waar mussen nog doorheen komen. Dat mag dus ook niet. Dan kun je beter nog een rol fijner gaas kopen en dat ervoor spannen. De hele buitenruimte moet beestjes veilig zijn en de bovenkant een ondoordringbare laag om invallende poep te voorkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:41

stalechwel schreef:
wyona schreef:
weet je dit is nou egt nederland. piet paniek! kijk naar dat bse gebeuren. zodra het verdacht werd hup gelijk alles afgemaakt en in 3 km omtrek. lekker dan! ook was er vlak na dat bse gebeuren ook een ophok plicht voor kippen. waarom is me nog steeds een raadsel. ik heb in die tijd van de bse wel de nodige maatregelen genomen. dus goed ontsmetten als je er geweest bent, maar had 1 probleem toen. ik werk met dieren en had zelf ook een varken. ik MOCHT eigenlijk niet eens naar me werk! mijn vark was niet geregistreerd en heb dat toen ook maar angstvallig stil gehouden. nu dit weer. bij ons op wei hebben we ook kippen en op me werk ook. ik zal toch naar me werk moeten!! fijn me hele hooihok onder de kippeshit. die beesten gaan overal zitten dus ook in het hooi wat nog gevoerd moet worden. ik heb jammer genoeg geen andere plek om ze op te sluiten dus zal wel moeten. de kippen zullen het niet zo erg vinden. die komen van een leg batterij, maar waren wel net gewend aan de ruimte (toen ze bij ons kwamen hadden ze nog nooit daglicht gezien)
ik denk trouwens dat me vriendin ze ook niet op gaat hokken (dit is op wei ). dan zullen ze in konijnenhokken moeten. is niet egt een optie voor ze. het enigste wat we kunnen doen is gaas over de omheining leggen maar helpt niet tegen de oliebol van andere vogels. heeft dus ook geen zin. tis wel iedere keer weer wat hoor!!!
Ooit aan gedacht dat dit virus al 91 mensenlevens heeft gekost.

vooral zwakkeren longpatiënten, ouderen en kinderen lopen gevaar.

Dus vooral niet doen.

Ja en? Is een mensenleven dan meerd waard dan een dierenleven? Dat vind ik dus duidelijk niet.
Het is heel erg dat er mensen (en dieren!!!) aan overleden zijn maar wat is nou 91 mensen op de hele wereldbevolking.

Naar mijn mening veroorzaakt de mens zelf zulke ziektes met hun idiote gedrag.

[oeii ga ik nu de volle laag krijgen?]

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:58

De volle laag niet denk ik. Ik ben het ermee eens dat tot nu toe het aantal overleden mensen meevalt gezien vooral de grote bevolkingsdichtheid in azie. Het gevaar zit hem vooral in de menging van de vogelgriep en mensengriep. Nu kun je als mens alleen de vogelgriep oplopen door intensief contact met vogels. Mocht het gaan mengen dan wordt het net zo besmettelijk als de gewone griep. Dan is het probleem pas echt groot.

Dat is ook de enige en belangrijkste reden dat de regels zo streng zijn en terecht.

En ik snap ook niet dat er mensen zijn die hun vogels gewoon los laten lopen nog steeds. Voor een paard zorg je ook voor een goede stal als ie niet naar buiten mag vanwege stalrust ofzo. ZOrg daar dan voor je vogels ook voor.

Wij hebben destijds met reden dit hok gekocht zodat ze altijd goed beschermd kunnen zitten als ze opgesloten moeten worden. Daarom hebben we ook maar 4 kippen. Die kun je altijd wel kwijt afgedekt.

En een oplossing voor veel losse vogels is vrij simpel. Koop een paar heel goede stevige palen, fijn gaas en doorzichtig golfplaat. Ga aan het timmeren en in een dag heb je een mooie overdekte ren.

Of nog simpeler. Koop een oude bungalowtent of partytent en zet die op. Zorgt dat de zijkanten voorzien zijn van fijn gaas en je hebt een vrij goedkope en snelle oplossing voor je afschermplicht.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-02-06 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:01

Wuis schreef:
Naar mijn mening veroorzaakt de mens zelf zulke ziektes met hun idiote gedrag.

[oeii ga ik nu de volle laag krijgen?]

Nee je krijgt niet de volle laag maar ik vind het wel onzin wat je zegt..
De spaanse griep, die rond 1920 woedde was waarschijnlijk ook een gemuteerde vogelgriep. Hoe verklaar je dat dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:26

Wat ik bedoelde is dat er door slechte hygiene, enorme hoeveelheden dieren die boven op elkaar gedouwd worden door de mens, er allerlei ziektes heel makkelijk kunnen ontstaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:27

Ach als ik moet kizen tussen mijn dieren en mijn kinderen dan is een dierenleven idd minder voor mij dan een mensenleven.

Als ik in de auto moet kiezen tussen mens en dier aan te rijden kies ik er echt voor dat dier aan te rijden.

Dus ja een dierenleven staat niet in verhouding tot een mensenleven.

Mijn kippen zitten daarom binnen..

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:34

Wuis schreef:
Wat ik bedoelde is dat er door slechte hygiene, enorme hoeveelheden dieren die boven op elkaar gedouwd worden door de mens, er allerlei ziektes heel makkelijk kunnen ontstaan.

Met de hygiene is het nu veel beter gesteld dan in 1920 hoor.
Alle pluimveebedrijven worden nu gecontroleerd en moeten gecertificeerd zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:20

dingetje schreef:
Wuis schreef:

Met de hygiene is het nu veel beter gesteld dan in 1920 hoor.
Alle pluimveebedrijven worden nu gecontroleerd en moeten gecertificeerd zijn.

Ik bedoel eigenlijk niet echt de bedrijven hier in Europa maar meer in het Oosten. Als je ziet hoe vies het daar aan toe gaat, en dieren echt bovenop elkaar (ok dat gebeurt hier ook maar hier wordt wel op hygiene gelet, alleen helaas niet op het welzijn van de dieren).
Die markten daar enzo.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:47

Bij ons op stal lopen er overal op het erf kippen. Man.. dat wordt nog wat als we die allemaal moeten gaan vangen. Morgen is de grote dag.. ben benieuwd wat het wordt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:22

Om het centraal te houden, lijkt het me toch handiger om hierover verder te discussieren in het volgende, al eerder gestarte topic:
viewtopic.php?f=2&t=539759