Jong ratje er bij: ruzie! Oplossing gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Jong ratje er bij: ruzie! Oplossing gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:05

Hophop, als t ratje ziek zou zijn en dat de rede is v t bijten zou dat op de bank toch ook problemen geven? Maar op de bank gaat t eigenlijk heel erg goed, de kleine mag dan zelfs onder mijn trui kruipen, dat is echt de lievelingsplek vd bijter.....
Ik heb in alle jaren dat ik ratten heb heel vaak jonge ratjes er bij gezet omdat ik t aantal n beetje op pijl wilde houden voor de gezelligheid, en altijd is dat op n dagje overdreven snuffelen na altijd prima verlopen. Dus dit was n zeer onaangename verrassing!
Het ratje maakt verder ook helemaal geen zieke indruk en is heel levendig en al hard op weg zeer tam te worden, ik kan niet in de omgeveing vd kooi komen of ze staat te kijken of ik miss n aai kom brengen. Ik probeer nog n week op de bank of in bad en daarna kijk ik of t samen in de kooi ook lukt.... Ik hoop t want het zou zo gezellig kunnen zijn voor ze.
Heb t ratje v iemand hier op bokt; Pascha7, zij hebben dierenwinkel en ik heb wel t vertrouwen dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn.
Ik weet wal dat er veel tegen dw is maar ik heb persoonlijk wel goede ervaring er mee, mijn 1ste ratje kwam ook v dw en ze is ruim 4 geworden. De bijtende rat komt v n fokker die dat serieus doet, maar zeer kleinschalig.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:57

hophop schreef:
normaal gesproken moet het geen probleem zijn om ratten bij elkaar te plaatsen. Ik heb al jaren ratten en een ratterie gehad. Ik hoefde nooit wat met mijn ratten te doen en kon ze meteen bij elkaar plaatsen na wat gesnuffel is het meestal goed. Ruzie is normaal dat is om rangorde te bepalen. Ruzie tot bloedens toe en met bijtwonden niet. Waar heb je de ratten gehaald als ik vragen mag? Het zou kunnen zijn dat de rat(ten) die gebeten word ziek is. Dan is logisch dat ze bijten omdat er een zieke tussen zit. Dan kan het zelfs zo zijn dat ze diegene doodbijten.

groetjes cindy

noe de ratjes hebben bij ons ook met z'n 5 gezetten en er was nooit wat aan de hand n als er dus 1 ziek was of is merken we het wel hoor wij hebben ook al jaren lang jong en oude ratten dus we weten wel waar we mee bezich zijn hoor ...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:27

ik denk dat het probleem is dat de kooi al heel lang het terretorium is van de twee eerste ratten. De bank is 'gezamelijk terrein'. Als je de nieuwe (en dus nog onbekende kooi) inricht. Dan vanaf de bank, alle 3/4 (?) de ratten tegelijk in de nieuwe kooi zet moeten ze op onbekend terrein de rangorde bepalen.

Als eenmaal de rangorde bepaald en bevestigd is, ze in de oude kooi (goed schoongemaakt+heringericht) met zn 4tjes tegelijk plaatsen....