Vanaf hoe oud konijntjes laten dekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: Vanaf hoe oud konijntjes laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:50

Punkies Afbeelding

Perfect vertaald. Zitten nu ook weer 20 bij ons in het asiel.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:04

Ik had het niet tegen jou punkies
Ik heb het tegen astralover.

Het is helemaal niet zeker of ik uberhaupt een nestje wil.
Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd ze vruchtbaar zijn.
Ik ga ze nu iig niet laten dekken ze zijn pas 3 maandjes.

En mss dat ik het over een jaar ofzo nog eens overweeg, mits ik eerst opvang heb. want ik mag ze niet houden

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:06

punkies schreef:
ik ben nu emt mijn 10e opvang konijn bezig! Allemaal hokken beesten, kleine hokjes, zo klein dat ze in het begin niet durfde te bewegen, en ja, ik zie hoe walgelijk het is, en ik zie hoe het kan veranderen, op de manier hoe ik het doe. Konijntjes zijn geen knuffelbeestjes, konijntjes horen niet in een hok te zitten! Mijn konijnen lopen allemaal los door de tuin en weiland.
Mensen denken vaak alleen maar aan zichzelf;
ík wil een konijn
ík wil een nest
ík wil een paard wat op stal kan staan, en als hij zich gaat vervelen hangen we toch een bal op? En als hij gaat luchtzuigen koop je een band voor 10€ en als hij gaat weven zet je een weefrek over de staldeur. Lekker makkelijk voor míj toch?

Maar denk ook om het welzijn van de dieren.
Konijnen worden vaak opgesloten, eenzaam opgesloten, als een izoleercel, in een klein hokje. ik denk dat dat je je konijn niet toewenst. En het loopt storm bij mij, zoveel mensen willen hun konijntje wat jarenlang gezeten heeft in een klein hokje in zijn ups. Ook ik kan ze niet allemaal opnemen...

Met mijn diertjes is niets mis hoor
Mijn pony staan in een weiland van 4500 m2, en 's avonds gaat ie lekker naar de stal.
Mijn konijntjes zitten in een ruime kooi, en in de zomer krijgen ze een buitenkooi. en mijn kip loopt bij ons opa bij de andere kippen
Mijn hondje kan gewoon rondlopen overal

Dus ben maar niet bang dat ik niet goed voor mijn dieren zorg

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:08

@ nerootjuh
Mijn reactie was ook niet tegenover jou hoor en ik denk die van punkies ook niet, maar tegen over mensen in het algemeen.

Als je ze niet mag houden gewoon niet doen. Die mensen kunnen beter een konijntje uit het asiel halen. Maar ja kan moeilijk mensen dingen gaan verbieden.
Kijk eens op www.bunnybin.nl of www.konijnen.nl misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.

Yabloko

Re: Vanaf hoe oud konijntjes laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:10

Egoïstisch is dan ook wel een naar woord. Ik denk eerder dat je niet genoeg van konijnen afweet om ze te fokken. Allereerst weet je niet wanneer je ze kan laten dekken, en ten tweede weet je niet hoeveel konijnen (en nestjes!) bij asiels worden gebracht.

Hoe leuk je het ook vindt, de ervaring die jij er rijker mee wordt staat niet in verhouding met hoeveel nijnen er worden gedumpt. Als je kleine nijntjes wilt aaien, kan dat op een kinderboerderij of wellicht in een asiel.

Ik klink net zo radicaal als alle anderen, maar ergens moet die toestroom van dieren naar asiels stoppen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:13

Mijn Nijn kwam drachtig uit de dierenwinkel
En ik heb alle kleintjes gehouden, tenminste die overbleven, want ze had er een aantal opgegeten.

Nu heb ik een Ram.. Hij is nu bijna 2 en dekt niet meer.. maar hij is wel superbraaf

Mijn opa was konijnenfokker.. maar sinds zijn dood ben ik er ook mee gestopt.. Maar tot nu toe hadden als mijn nakomelingen een goed huisje gekregen.
Hier in de buurt zitten er nl geen konijnen in het asiel, tenminste toen niet..

Ik snap wel dat Nerootjeh een nestje wil!Het is ook zo lief kleine nijnen. Maar begin dan aub niet met van die vage reacties over egoïsme.. Vraag waarom ze een nestje wil.. oid Maar dit is volgens mij al ver uitgepraat! gelukkig

Een konijn is al heel jong vruchtbaar. Bij 3 maanden is het geslacht uiterlijk te zien (bij een ram de balletjes enzo) en ze zijn ongeveer vruchtbaar van een maand of 5 á 6.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:18

Nerootjeh schreef:
punkies schreef:
ik ben nu emt mijn 10e opvang konijn bezig! Allemaal hokken beesten, kleine hokjes, zo klein dat ze in het begin niet durfde te bewegen, en ja, ik zie hoe walgelijk het is, en ik zie hoe het kan veranderen, op de manier hoe ik het doe. Konijntjes zijn geen knuffelbeestjes, konijntjes horen niet in een hok te zitten! Mijn konijnen lopen allemaal los door de tuin en weiland.
Mensen denken vaak alleen maar aan zichzelf;
ík wil een konijn
ík wil een nest
ík wil een paard wat op stal kan staan, en als hij zich gaat vervelen hangen we toch een bal op? En als hij gaat luchtzuigen koop je een band voor 10€ en als hij gaat weven zet je een weefrek over de staldeur. Lekker makkelijk voor míj toch?

Maar denk ook om het welzijn van de dieren.
Konijnen worden vaak opgesloten, eenzaam opgesloten, als een izoleercel, in een klein hokje. ik denk dat dat je je konijn niet toewenst. En het loopt storm bij mij, zoveel mensen willen hun konijntje wat jarenlang gezeten heeft in een klein hokje in zijn ups. Ook ik kan ze niet allemaal opnemen...

Met mijn diertjes is niets mis hoor
Mijn pony staan in een weiland van 4500 m2, en 's avonds gaat ie lekker naar de stal.
Mijn konijntjes zitten in een ruime kooi, en in de zomer krijgen ze een buitenkooi. en mijn kip loopt bij ons opa bij de andere kippen
Mijn hondje kan gewoon rondlopen overal

Dus ben maar niet bang dat ik niet goed voor mijn dieren zorg

Leuk het te horen! Ik was ook niet bang dat je niet goed voor je dieren zorgt hoor, alleen zie ik het vaak dat het zo gebeurd als ik beschreven heb

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:21

heb net hoogst waarschijnlijk trouwens 2 zwangere konijnen gekregen, ze zijn opeens druk bezig met nesten bouwen(ja Aniek, nu ook de andere ) ik weet nog neit wat ik ga doen, ik denk weggeven als het er echt te veel zijn, en dan per 2 of als mensen al een konijn hebben, waar ze altijd in een ren zitten. Anders houd ik ze gewoon

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:16

Nerootjeh schreef:
Ik lees trouwens in je profiel dat je zelf je konijn hebt laten dekken..

En later 2 nieuwe nijntjes hebt gekocht, terwijl je ook 2 oudere had kunnen pakken..

Dus aub zit mij dan ook niet de les te lezen als je het zelf ook niet eens doet

excuseer: ik heb mijn konijn niet laten dekken, onze tuinman had de deur opengezet van het hok toevallig en ze is ontsnapt, het was dus zeker niet geplant zoals bij jou wel het geval is. Daarna hebben we ze direct gesteriliseerd.

Die andere 2 hebben we gekocht omdat ze anders in de pan zouden belanden van een oude vent die er teveel had, dus ik doe wel degelijk iets aan het overschot, (ze zijn trouwens ook allebei gecastreerd)
jij niet!!!!

Ik blijf bij mijn standpunt.
Doe eerst iets aan de konijnen die nu in opvanghuizen zitten en denk eens voor hun, i.p.v aan jezelf.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 23:20

Nou ben er trots op,

Ik heb een slotje aangevraagd.
Ik weet wat ik wil weten, en ik ben genoeg geinformeerd over het konijnenoverschot!

En op deze manier vind ik het topic niet leuk, met dank aan astralover

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:21

geen dank
Ik probeer je alleen te overtuigen dat er andere manieren bestaan om aan lieve kleine konijntjes te geraken.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 23:53

Astragirl schreef:
geen dank
Ik probeer je alleen te overtuigen dat er andere manieren bestaan om aan lieve kleine konijntjes te geraken.

Dat kan je ook op een andere manier brengen ipv mij gelijk egoistisch te noemen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:08

en daar sluit ik me bij aan. Ik laat het topic nog open, de eerstvolgende kwetsende opmerking levert een OW op.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:54

Dankjewel lielle

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:48

punkies schreef:
nee joh na 6 weken hardstikke vruchtbaar..
Geen konijntjes fokken! alsjebliefd! Doe het niet... Der zijn zoveel konijntjes in véél te kleine hokjes... Echt doe het niet! Het is alleen maar naar en er zijn veel te veel konijnen! Ik heb een mini opvang voor konijntjes, allemaal hokkonijntjes AFSCHUWLIJK om te zien, afgedankt... niet doen! Ik krijg nu toevallig ook 2 nestjes, omdat ik net twee dragende voedsters heb binnengekregen, maar verder fok ik absoluut niet!

ikweet wel dat ze dan al vruchtbaar zijn maar fok rijp betekend dat je echt met ze kan geen fokken...
vruchtbaar dan kunnen ze al jongen krijgen fok tijp is alleen de beste tijd

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:06

Ok, was misschien een beetje te hard, maar mag ik je erop merken dat er nog voorgangers dit eveneens vertelden en je er alleen mij uithaald?

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 14:37

Astragirl schreef:
Ok, was misschien een beetje te hard, maar mag ik je erop merken dat er nog voorgangers dit eveneens vertelden en je er alleen mij uithaald?

Ik weet dat er meer mensen mij vertelden dat het er konijnen overschot is, maar die vertelden het op een fatsoenlijkere manier

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:49

is tog niks mis mee als je een keer een nestje neemt ik had vorig jaar ook een nestje gekregen(5 konijntjes) en heb ze allemaal gehouden ze hebben alle vrijheid nu als zij ze tog gewoon goed verzorgt dan is er tog niks mis mee

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:18

jaNniCkEe schreef:
is tog niks mis mee als je een keer een nestje neemt ik had vorig jaar ook een nestje gekregen(5 konijntjes) en heb ze allemaal gehouden ze hebben alle vrijheid nu als zij ze tog gewoon goed verzorgt dan is er tog niks mis mee

Als iedereen dat maar blijft zeggen komt er dus nooit een einde aan het konijnenoverschot.
Een keer een nestje nemen is zeker geen reden om te fokken.
Weet waar je aan begint en geloof niet in mensen die nu al zeggen dat ze wel een jonkie willen.
De ervaring leert dat ze terugkrabbelen als de jonkies eenmaal geboren zijn.

Dierenwinkels doen soms heel enthousiast maar de konijnen die niet verkocht worden gaan naar een handelaar en gaan via die handelaar naar een slangenhouder. Kun je daar mee leven?

Alles aanhouden is leuk maar gaat lang niet altijd goed. Het gebeurt vaak genoeg dat konijnen met elkaar blijven vechten als ze vruchtbaar worden (zeker als ze niet voldoende ruimte hebben) en dan moet je dus gaan castreren of ze apart zetten.
Ben je daar op voorbereid?

Je bent met levende wezens bezig en daarmee ga je niet zomaar iets doen omdat je zelf zo leuk lijkt.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:28

ThePast03 schreef:
Je bent met levende wezens bezig en daarmee ga je niet zomaar iets doen omdat je zelf zo leuk lijkt.

Inderdaad, daarom vind ik ook wel dat je goed moet nadenken voor je je konijn laat dekken.
Wij hebben altijd op voorhand genoeg mensen gevonden en die zijn nooit terug gekrabbeld. De meesten hebben er zelfs twee genomen
Ik vind dus dat je je konijn alleen mag laten dekken als je mensen weet die een kleintje willen, als je genoeg plaats hebt om de eventuele 'overschot' te houden en als je het pas doet als je konijn een fatsoenlijke leeftijd heeft

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:49

Nerootjeh schreef:
Astragirl schreef:

Ik weet dat er meer mensen mij vertelden dat het er konijnen overschot is, maar die vertelden het op een fatsoenlijkere manier

Mijn voorganger (check maar) vertelde precies hetzelfde, maar ja....