Dierproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Re: Dierproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:37

IceBabY schreef:
Ben jij voor of tegen dierproeven? En waarom?

Ik ben er op tegen. Veel dingen kunnen ook op een andere manier getest worden. En veel dieren gaan dood aan de tests die ze doen

Zou jij mij kunnen vertellen wat de andere mogelijkheden zijn? Aangezien ik later waarschijnlijk ook met proefdieren (direct of indirect) moet werken, ben ik benieuwd welke methodes jij kent/ontwikkeld hebt.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:45

Ik ben voor dierproeven. Niet voor dierproeven voor cosmetica, want die zijn niet meer nodig. Gelukkig worden die hier in Nederland niet meer uitgevoerd.

Ik ben wel voor dierproeven voor het ontwikkelen van medicijnen. Dit is namelijk nog niet mogelijk zonder gebruik te maken van proefdieren. In Nederland staat in de wet dat alle medicijnen voordat ze op de markt komen getest moeten worden op dieren. Maar er zijn ook twee wetten die bescherming bieden aan proefdieren. Alle dierproeven moeten ook eerst worden voorgelegd aan een zgn. Dierexperimentele Comissie (DEC) Die bekijkt of bij de dierproef het leed dat de dieren wordt toegebracht wel opweegt tegen de baten van de proef.

Het aantal dierproeven is de laatste jaren ook sterk gedaald. Bovendien wordt nu meer informatie uit 1 proef gehaald, waardoor er uiteindelijk minder proeven nodig zijn. De proefdiercentra zijn geen commerciële instellingen (meer) en kunnen dus ook proeven weigeren en hoeven geen dieren uit te buiten.

De alternatieven die nu bestaan voor dierproeven –zoals celkweek en computermodellen – kunnen nog lang niet de gewenste antwoorden geven. In dierproefcentra zelf wordt ook gezocht naar alternatieven voor dierproeven. Bovendien gaat er steeds meer aandacht uit naar het welzijn van de dieren ook buiten de proeven om. Neem bijvoorbeeld de verbeteringen van de verblijven van de proefdieren. Proefdieren zijn voor de proeven ook kerngezonde dieren die niets tekort komen. Dit is ook wel logisch, anders krijg je geen representatieve resultaten.

Als dierproeven in Nederland afgeschaft zouden worden, zouden er haast geen medicijnen meer ontwikkeld kunnen worden. We zouden dan afhankelijk zijn van ontwikkelingen in het buitenland. Dit is voor een kennissamenleving als de Nederlandse geen optie. Bovendien zouden dierproeven dan allemaal in het buitenland uitgevoerd worden. Als je bedenkt dat de Nederlandse regelgeving m.b.t. dierproeven ver vooruit loopt op die van de rest van Europa, is dit geen ideale oplossing.

Als er ooit een medicijn komt voor AIDS of kanker, zal dit voor het overgrote deel te danken zijn aan dierproeven.

Wil je graag proefdiervrije producten gebruiken? Check dan op http://www.cosmeticagids.nl welke merken gebruik maken van dierproeven en welke niet.
Het huismerk van de Etos is bijvoorbeeld dierproefvrij.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:51

Emeraldo schreef:
IceBabY schreef:
Ben jij voor of tegen dierproeven? En waarom?

Ik ben er op tegen. Veel dingen kunnen ook op een andere manier getest worden. En veel dieren gaan dood aan de tests die ze doen

Zou jij mij kunnen vertellen wat de andere mogelijkheden zijn? Aangezien ik later waarschijnlijk ook met proefdieren (direct of indirect) moet werken, ben ik benieuwd welke methodes jij kent/ontwikkeld hebt.

Ik weet niet precies hoe ze het testen. Maar ik weet wel dat er een andere manier voor is. Veel huismerk make-up zoals Etos, Hema, Kruidvat enzo worden niet op dieren getest. En toch is Etos Volume Mascara de beste volume mascara van Nederland.

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:53

IceBabY, nu heb je het alleen over cosmetica. In Nederland wordt geen cosmetica op dieren getest. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel huismerken proefdiervrij zijn.

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:57

Jah denk het ook. Maar Rimmel, Loreal enzo worden op dieren getest. En ze verkopen dat hier HELAAS wel En dat komt dus uit het buitenland (weet ik ook pas sinds vandaag)

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:03

Maarja, je kunt dus zelf kiezen of je cosmetica koopt die op dieren getest is of niet. Voor medicijnen is dit nog niet mogelijk, zelfs je asprientje is op proefdieren getest, maar met cosmetica kun je een heel eind komen.

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:09

VOOR dierproeven.

Voor toelichting zie andere topic.

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 13:55

Voor alle dierproeven? Ook cosmetica?

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:24

Zie andere topic. Word altijd zo moe van dit soort topics. Er zijn gewoon vaak (met nadruk op vaak, dus niet ALTIJD. Verder heb ik dit topic niet gelezen) mensen met een gigantisch bord voor hun kop. Die gaan helemala flippen bij het woord dierproeven.

Als ik de tegenstanders 1 tip mag geven: Verdiep je ook eens in de andere kant. Dus niet alleen de kant van proefdiervrij. Maar eens in d ekant van de wetenschap. Je wil niet weten aan hoeveel regels voldaan moeten worden om proeven op proefdieren te mogen doen.

Die dieren worden doorgaans beter verzorgd dan konijnen bij mensen thuis.

*Edit* Tegen dierproeven voor cosmetica, maar dat werd niet gevraagd in de titel *

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:43

MarianneR schreef:
Die dieren worden doorgaans beter verzorgd dan konijnen bij mensen thuis.

Ik zie zat plaatjes van proefdieren die niet goed verzorgt worden. Zo zijn er konijnen die in soort van stands zitten met hun hoofd door een gat. Ze kunnen dus niks bewegen. Dus de proefdieren worden NIET ALTIJD even goed verzorgt.

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:01

Ja, en waar haal je die plaatjes vandaan???

Kijk eens verder dan je neus lang is, en probeer ook een dingen te zien die je nu niet wil zien.

Er is een hele rij regels waaraan je moet voldoen wil je proefdieren houden en 'gebruiken'. Maar daar weten jullie niks van omdat jullie niet eens de moeite nemen om je er in te verdiepen.

Beeeetje jammer zoiets.

De tegenstanders weten het ook allemaal beter. Ook al zo irritant. Zoek eens uit hoe het zit met de regelgeving en wetgeving wat betreft proefdieren. In Nederland en België is er een hele strikte wetgeving (en ik weet zeker dat dat in andere landen ook zo is).

Proefdiervrij zal ook zeker geen plaatjes laten zien van dieren die er wèl goed verzorgd uitzien (zoals de meerderheid dus).

Lon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:04

Zijn dat toevallig plaatjes op sites van anti proefdier groepen? Want die gebruiken graag plaatjes van situaties uit het begin van de jaren 80 of plaatjes van proefdierwerk uit landen met minder strenge regels. In Nederland bestaan vrij strenge regels voor hoe je voor je proefdieren moet zorgen, en in veel andere Europese landen gelden minstens zulke strenge regels.
Ik weet ook niet of de plaatjes die je gezien hebt standaard huisvesting is of een proefopstelling. Tijdens sommige proeven kunnen dieren inderdaad ongemak ondervinden (bijvoorbeeld doordat ze niet mogen bewegen), maar de huisvesting is in mijn ogen lang niet slecht.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:08

Ik zeg ook SOMMIGE. Ik heb dit eens in een soort tijdschrift gezien over nederland en de toekomst. Dat ze de huisvestiging willen gaan verbeteren van dieren die het NU nog slecht hebben. Velen hebben het dan waarschijnlijk al verbetert. Maar ik lees nog zat dat het bij sommige nog 10 keer beter kan.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:15

hebben jullie hier nog niet genoeg topics over
in BB loopt er al 1 en in HK loopt er ook 1

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:39

Nadia_Mocca schreef:
Ik zeg ook SOMMIGE. Ik heb dit eens in een soort tijdschrift gezien over nederland en de toekomst. Dat ze de huisvestiging willen gaan verbeteren van dieren die het NU nog slecht hebben. Velen hebben het dan waarschijnlijk al verbetert. Maar ik lees nog zat dat het bij sommige nog 10 keer beter kan.

Ja en in wat voor blaadjes lees je dat?

Zoek eens iets neurtaals om je informatie uit te halen ipv boekjes/ websites oid van bevooroordeelde organisaties.

Ik vraag me echt serieus af in hoeverre je je hierin hebt verdiept, behalve dan de plaatjes die je ziet en wat je allemaal leest. Zoek eens een wetenschappelijk artikel over proefdierkunde op. Dan kijk je er met heel andere ogen tegenaan.

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:22

Stichting Informatie Dierproeven:
http://www.informatiedierproeven.nl/
Alvast een iets neutralere informatiebron dan bijv. proefdiervrij

Mijn mening over dierenproeven kan je vinden verspreid over de verschillende topics die er al over lopen.

Op paardenpraat staat er trouwens ook eentje waar een hoop nuttigs gezegd wordt.