Hoe jonge kippen (kuikens) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe jonge kippen (kuikens) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:19

cloaca schreef:
:) deh

trouwens, hoe kan je aan een kuikentje zien of het een mannetje is, of een vrouwtje??

Als het echt nog kuikens zijn is dat nog neit te zien dacht ik, of je moet al zo'n inwendig onderzoek doen.

Wat een naam heb jij trouwens hahaha

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:08

heheh ik wist echt nix te verzinnen

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 17:24

Nou gelukkig de kuikens zijn er, en we mochten er ieder 2 meenemen
Ik heb ze op zaagsel staan, een heel dun laagje, en daaronder een laag kranten.
Ik heb een gewone lamp, wel wit licht.. en een kruik erin gelegd waar ze meteen lekker tegen aankropen.
Alleen ze slapen alleen maar.. en eten en drinken doen ze ook niet.. ze zijn hier nu toch al een paar uur..

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:01

Ze hebben inmiddels al lekker gegeten en gedronken
De temperatuur in het hok is nu ongeveer 23 graden.. is dat niet te koud?

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:09

Dat is inderdaad te koud. Als je kijkt naar de linken die ik eerder heb gegeven kan je de grades zien en hoe warm het hok moet zijn.
In het drinkbakje kan je ook knikkers doen zodat ze niet verdrinken.

Het geslacht kunnen echte "experts" wel zien maar daar wordt heel vaak fouten in gemaakt zoals bij ons.
Als ze klein zijn mogen ze niet te veel groentes en dergelijke.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:12

ze hebben een warmte lamp nodig dus geen normale lamp... zeker als ze nog erg klein zijn

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:17

Als ze trouwens gefokt zijn om vet te worden, dan kun je later van die plofkippen krijgen. Je moet dus heeeel goed oppassen met de voeding.
Je hebt ook speciaal kuikenmeel en 23 graden is idd veel te koud. Vandaar dat ze veel slapen

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:52

Ik had ze net in het hoken toen was het warmer, en sliepen ze alleen maar. Toen ik de lamp iets omhoog deed begonnen ze juist wat levendiger te worden! In het hok is het trouwens zo'n 23-25 graden. Ze slapen nog wel, maar eten en drinken ook!
En ik weet idd dat het van die plofkippen kunnen worden. Als ze echt te dik worden zullen ze waarschijnlijk ook geslacht moeten worden..

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:37

plofkippen groeien enorm snel, voor je het weet zakken ze door hun poten... Ik ken wel een dame met een geredde plofkip en die leeft nog steeds maar hij is wel enorm en vreet echt alles ...

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:38

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:44

Ik heb het gezien ja, maar volgens mij gaat dit over echt hele jonge kuikens? Deze zijn nu ongeveer 5/6 dagen oud. Ik zag ze net liggen in een hoekje van hun hok, waar de lamp niet schijnt. Mij is gezegt dat als ze dat doen het te warm is.. Als ik mijn hand in het hok houd is het wel lekker warm! Ze eten en drinken nog steeds goed
Als ze het te koud hebben zetten ze hun veertjes (het is maar wat j veertjes noemt ) op en staan ze anders (dat was te zien toen ze nog even moesten wachten vanmiddag totdat ik wat zaagsel in hun hok had gedaan

Volgens mij is juist nu de temperatuur precies goed

Toen ze nog niets aten dacht ik dat het mis was, maar dat is nu dus niet meer zo

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:41

Toch voor meer warmte zorgen hoor, en dat witlicht weghalen. Kippen kunnen daar knettergek van worden, onze ogen hebben dat niet door, maar de ogen van kippen laten dat licht op een andere manier door. Daarom moet je ook absoluut geen TL-lampen in een kippenhok hangen b.v.
Vraag me op de late avond even niet meer om de duidelijke uitleg, die is me even ontschoten

Een armatuurtje voor een warmtelamp kost een tientje, een warmtelamp 5 euro ( heb het vandaag even nagekeken op m'n werk )... dat is 15 euro, met zn tweetjes 7,50 euro per persoon.... valt mee, om het voor de kuikens behaaglijker te maken

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:24

Bij de Boerenbond zijn de warmtenlampen ongeveer 10 euro. Is echt noodzakelijk vooral midden in de winter!!

Let op de hoeveelheid voeding die je aan de kuikens geeft. Want ik lees dat het mestkuikens zijn. Die beestjes vind ik altijd zo zielig, die groeien echt niet normaal snel dat ze vaak amper op de poten kunnen staan zo vet zie je ze soms..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:49

SANEX schreef:
Toch voor meer warmte zorgen hoor, en dat witlicht weghalen. Kippen kunnen daar knettergek van worden, onze ogen hebben dat niet door, maar de ogen van kippen laten dat licht op een andere manier door. Daarom moet je ook absoluut geen TL-lampen in een kippenhok hangen b.v.
Vraag me op de late avond even niet meer om de duidelijke uitleg, die is me even ontschoten

Aanvulling:

Tl licht flikkert heel snel, door het menselijk ook is dat niet waar te nemen maar door bepaalde dieren wel.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:15

Ik heb geen Tl-buis licht

De lamp die ik erin heb is zacht gelig, maar geeft wel heel veel warmte. Ik heb nu een doek over de doos heen gehangen met nog wel een open stuk voor lucht. Het is er nu warmer in, al gauw 26-28 graden.
Zo'n warmtelamp is idd helemaal niet zo duur!
Maar ik vind het wel wat onzin, omdat de kuikens er prima uitzien, en er is ook schaduw in het hok (daar is het wel net zo warm, heb de thermometer daar ook neergelegd) en het is niet zo dat ze daar de hele tijd gaan liggen.. Dus denk niet dat ze last hebben van het licht

Ik weet trouwens dat die beestjes moddervet worden.. Maar ik geef ze geen meskuikenvoer, daar zitten ook bepaalde groeistoffen in. Maar ik geef ze wel zoveel voer als ze op kunnen, zeg maar het bakje altijd gevult. Of is dat slecht? Ze eten gewoon af en toe een beetje, gaan dan weer lekker slapen.. even drinken.. die paar veren op de vleugels poetsen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:35

Marloez schreef:
Ik heb geen Tl-buis licht

Maar ik kon het niet laten om even een aanvulling te geven op Sanex.

Zeg maak je snel eens wat foto's?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:39

ik weet niet of het gezegd is, maar als je tamme kippen wil hebben, moet je, als ze wat groter zijn regelmatig oppakken en aaien, dan raken ze aan je gewend.

en als ze op een gegeven moment (als ze buiten lopen) klonten aan hun poten krijgen (modderklonten) dan in een emmer met een lage lauw water zetten en een gaas erboven op (vanwege evt wegvliegen vanwege angst) en dan een uurtje ofzo zo laten zitten, zodat het modder kan oplossen in het water, en ze hebben weer schone pootjes.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:44

Wuis schreef:
Zeg maak je snel eens wat foto's?

Ja, ik heb zelf geen camera maar Cloaca op bokt dus wel. We zullen zo snel mogelijk foto's maken, als dat ding mee werkt

Juud87 schreef:
ik weet niet of het gezegd is, maar als je tamme kippen wil hebben, moet je, als ze wat groter zijn regelmatig oppakken en aaien, dan raken ze aan je gewend.

en als ze op een gegeven moment (als ze buiten lopen) klonten aan hun poten krijgen (modderklonten) dan in een emmer met een lage lauw water zetten en een gaas erboven op (vanwege evt wegvliegen vanwege angst) en dan een uurtje ofzo zo laten zitten, zodat het modder kan oplossen in het water, en ze hebben weer schone pootjes.

Bedankt voor de tips Als ze niet meer de lamp nodig hebben (Na hoe veel weken mag die eraf trouwens?) dan zal ik ze ook wat optillen enz. En deze mestkippen zijn van zichzelfook al aardig tam, we moesten ze ops chool in superkleine hokjes vetmesten op een hoopje.. en steeds wegen.. en op ten duur zelfs slachten..! Daar heb ik niet aan mee gedaan. Ik heb ook steeds geprotesteerd enz. Genoeg geprobeerd. Maarjah. Blá.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:54

Moet je op school kippen slachten?

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:04

Ja.. belachelijk he.
Ik doe dierverzorging, en we moesten een *proef* doen om met zo weinig mogelijk een zo'n dik mogelijke kip te produceren..
Ik heb steeds duidelijk laten merken dat het belachelijk was, en dat de hokjes veel te klein waren enz. Ik mocht er niet eens een paar mee naar huis nemen. Maar ja ze hadden toch alleen maar van dat smerige hormonen rommel voer gekregen. Die waren anders alsnog doodgegaan van vetheid.

De manier waarop ze zijn geslacht is ook een ramp. Niet gehakt maar gezaagt... Anders konden er handen afgehakt worden.. Daar zei ik nog op: 'Nou hebben ze toch een mooi aandenken van wat ze gedaan hebben..'
Ik vind het echt kansloos. Wij doen dierverzorging om meer info over het verzorgen van dieren te weten te komen, maar blijkbaar moeten de leraren er zelf nog heel wat van leren..

We moesten een verslag maken over de proef. Geef je eigenmening: Ik vond het een belachelijke proef. Er wordt je geleerd om met zo weinig mogelijk de kip zo dik mogelijk te krijgen. Dat is dierenmishandeling!
Misschien kan de volgende proef beter zijn:
Goed om het welzijn van de kip denken, en toch goed produceren?

Meer heb ik helaas niet kunnen doen. Toen ze voor de open dag weer een aantal kuikens hadden opgehaald, hebben we het weer geprobeerd om ze mee naar huis te krijgen. We hebben het dierverzorging lokaal helemaal schoongeschrobt em opgeruimt, en hebben daardoor uiteindelijk toch 4 meegekregen!!

De kippen die voor volgend jaar weer vetgemest worden op school.. krijgen gelukkig nu wel grotere hokken..

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:13

Nou lekker zeg, zo raar ging het bij ons niet. Hetgene wat bij ons misschien het meest ethisch onverantwoord was, was dat er kippen en schapen speciaal voor onze lessen geslacht werden, zodat wij enkele organen van binnen konden bestuderen. Maar dat vind ik wat anders dan zo'n rare proef, die steeds herhaald word, dus herhaaldelijk worden die dieren gekweld..
Bij ons werden ze gewoon geslacht op het slachthuis, voor menselijke consumptie, en een aantal gingen naar ons toe..

( is de school waar Wuis nu ook op zit, ik ben er vanaf )

Wuis, dat was het van die TL! Vergeef het mij dat mn heldere geest me gisteren in de steek liet, kun je nagaan hoe snel je dat alweer vergeet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:18

SANEX schreef:
Nou lekker zeg, zo raar ging het bij ons niet. Hetgene wat bij ons misschien het meest ethisch onverantwoord was, was dat er kippen en schapen speciaal voor onze lessen geslacht werden, zodat wij enkele organen van binnen konden bestuderen. Maar dat vind ik wat anders dan zo'n rare proef, die steeds herhaald word, dus herhaaldelijk worden die dieren gekweld..
Bij ons werden ze gewoon geslacht op het slachthuis, voor menselijke consumptie, en een aantal gingen naar ons toe..

( is de school waar Wuis nu ook op zit, ik ben er vanaf )

Wuis, dat was het van die TL! Vergeef het mij dat mn heldere geest me gisteren in de steek liet, kun je nagaan hoe snel je dat alweer vergeet

Klopt, en of wij er nou wel of niet in zouden gaan snijden, geslacht werden ze toch wel.

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:28

Klein tipje, zorg er voor dat er overal zaagsel of zand ligt. Wij hadden vorig jaar kuikens en een van die kuiken had spreidpootjes omdat ze elke keer op een glad stukje zat. Mijn schoonvader heeft haar toen een spalkje gegeven, maar dat was wel een flink gedoe.

Het geslacht zie je pas later ..bij de meeste rassen...
Wij hadden 10 kuikens, dus op een gegeven moment ging je wel zien welke kuikens er echt een kammetje kregen. Met 2 kuikens zal je dat denk ik minder snel zien, want je hebt erg weinig vergelijkingsmateriaal.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:26

Marloez schreef:
Maar ik geef ze wel zoveel voer als ze op kunnen, zeg maar het bakje altijd gevult. Of is dat slecht?

Voor mestkuikens is dit slecht. Met een klein beetje voer per dag is het al snel ruim voldoende. Oppassen dus met de hoeveelheid.

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:42

Ze zullen bijna alles opeten wat ze aangeboden krijgen. Jij moet de hoeveelheid bepalen.