konijn hele dikke wam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:17

Eenmaal een wam, gaat deze niet meer weg... Hoe streng je dieet ook is...
Heb ik net gelezen op een site van een keurmeester.
Het heeft te maken met een soort haar-aanzet onder de kin voor een vet-reserve en hormonen huishouding van voedsters.
Rammen horen géen wam te krijgen, en krijgen deze alleen als ze teveel vrouwelijke hormonen hebben. (niet mee fokken dan dus)
En verder is het dus erfelijk bepaald en bijna alle voedsters hebben of krijgen wammen.

Voor de hoeveelheid voer kun je aanhouden 25 gram biks per kilogram konijn per dag.
Dat lijkt heel weinig, maar is echt genoeg als het dier ook hooi ter beschikking heeft.
Ik geef het verdeelt over 2 maaltijden per dag. Ze hebben het in een uurtje op en kunnen dan voor de rest doen met hun hooi (en groenvoer, maar dat eten ze nog vóor hun biks op)

Nannes

Re: konijn hele dikke wam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:02

Mijn konijn krijgt 2 keer per dag een half schaaltje voer. Als ik iets meer geef laat ze het 'vieze' liggen en als ik iets minder geef dan zit ze te miepen. Voor de rest heel de dag door hooi en in de zomer staat ze hele dagen op het gras. In de winter niet veel, want dan zit ze alleen maar in een hoekje gekropen en is ze in der hok lekker actief bezig en heeft ze het veel meer naar der zin. ik zet haar daarom altijd lekker in het kippenhok waar ze duitser mag spelen