vragen over cavia en caviakooi kopen!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Relliej

Re: vragen over cavia en caviakooi kopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:07

Fairytail schreef:
Hooi kan beestjes bezitten dat is waar maar als je goed hooi koopt heb je een veel kleiner risico mijn cavia kreeg schruft nadat ik hem hooi van mijn paarden had gegeven hij vind dit wel lekerder maar het is dus slecht, als je cavia last krijgt van het hooit uit de winkel kun je terug gaan. En net als huismijten verstoppen die beestjes zich inderdaad op lekere plekjes dus ook in bijvoorbeeld de cavia handdoek

In hooi zitten andere mijten dan schurftmijten. Na een nachtje in de vriezer moeten die mijten in het hooi dood zijn en kan je ze het weer geven.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:16

Als je een cavia in de winkel koopt kun je hem het beste meteen als je hem thuis hebt wassen met shampoo van de dierenarts (anti mijt/luis/schurft en vlo) want ik heb het dus echt al 10 keer gehad dat een cavia uit de dierenwinkel na twee weken kaal werd enz. Gewoon lekker wassen, met je elleboog voelen of 't water niet te warm of te koud is (als je niets voelt is het goed, als het warm voelt te heet enz enz) lekker wassen, kan ik echt aanraden.

Verder hangt het er vanaf of je twee mannetjes of vrouwtjes hebt, mannen piesen meer en worden groter maar worden wél eerder tam, dus dat is een voordeel, maar die hebben dus een grotere kooi nodig, je kunt je dan het beste in de dierenwinkel laten informeren, de caviakooien hebben namelijk standaard maten, eigenlijk de 1.5 persoons tussen de hele grote en de vrij kleine in, goed voor één man of twee vrouwen, die hele grote zijn voor twee mannen (maar dit kunnen alleen twee broertjes zijn anders gaan ze vechten)

één cavia kan ook maar dan meot je hem héél veel aandacht geven, wat tam worden betreft maakt 't niet uit. Een cavia alleen leeft minder lang en gelukkig, dat wel, omdat ze meer stress en verveling te leiden hebben.

verder MOETEN ze hooi hebben, iedere dag, gewoon hooi van de supermarkt of uit de dierenzaak, niet van de paarden dat is te grof, prikt in de oogjes en daar zitten vaak beestjes in , dat hooi kost de wereld niet.

Iedere dag wat groente en / of fruit, komkommer, sla, appel wortel enz enz behalve koolsoorten dat is niet goed, niet te veel dan krijgen ze een waterbuik, en daarnaast nog cavia zaadjes, gewoon voer bij de dierenwinkel.

zo, dat was 13 jaar cavia ervaring in een post haha succes en veel plezier met je toekomstige schatjes!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:21

Relliej schreef:
Chichiba schreef:
Ze krijgen dan een kale neus...tot bloederigs aan toen...door de jeuk en het krabben...

Hoeft niet persé op de neus te zijn. Het begint wel 9 van de 10 keer op het hoofd, maar waar maar niet zoveel uit.

Ik bedoelde ook niet dat het daar als eerste zou beginnen...Maar vaak hebben ze bij schurft een kale neus...en bloederige korstjes door het jeuken...en idd...het begint vaak op de kop...Ook de oortjes gaan dan vaak mee

Hier mijn caafje die schuft had...
Afbeelding

Misschen duidelijker zo met een fotootje?

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:27

Bombarie schreef:
Als je een cavia in de winkel koopt kun je hem het beste meteen als je hem thuis hebt wassen met shampoo van de dierenarts (anti mijt/luis/schurft en vlo) want ik heb het dus echt al 10 keer gehad dat een cavia uit de dierenwinkel na twee weken kaal werd enz. Gewoon lekker wassen, met je elleboog voelen of 't water niet te warm of te koud is (als je niets voelt is het goed, als het warm voelt te heet enz enz) lekker wassen, kan ik echt aanraden.

Verder hangt het er vanaf of je twee mannetjes of vrouwtjes hebt, mannen piesen meer en worden groter maar worden wél eerder tam, dus dat is een voordeel, maar die hebben dus een grotere kooi nodig, je kunt je dan het beste in de dierenwinkel laten informeren, de caviakooien hebben namelijk standaard maten, eigenlijk de 1.5 persoons tussen de hele grote en de vrij kleine in, goed voor één man of twee vrouwen, die hele grote zijn voor twee mannen (

[u]
maar dit kunnen alleen twee broertjes zijn anders gaan ze vechten
[/u])

Dit is niet waar...Je kunt best 2 jonge beertjes houden zoals broertjes maar je kunt ook een ouder beertje met een jong beertje samen houden...Mijn beer van 2 heeft sinds een paar weken weer een vriendje...(andere was dood gegaan) Heb er dus gewoon een jong beertje (6wk) bij gezet...Meteen goed gegaan...Je moet er gewoon voor zorgen dat er geen vrouwtjes in de buurt zijn...Als ze die ruiken is het 9 van de 10 keer vecht...Ook niet altijd dus...Belangrijk laat ze kennismaken op neutraal terrein...Maak het hele hok schoon...wrijf ze even in met een beetje deo oid...ruiken ze hetzelfde en zet ze dan samen in het schone hok...Gaat bijna altijd goed...Ook vrouwtjes kunnen ruzie maken...en lastig zijn met het accepteren van anderen...

één cavia kan ook maar dan meot je hem héél veel aandacht geven, wat tam worden betreft maakt 't niet uit. Een cavia alleen leeft minder lang en gelukkig, dat wel, omdat ze meer stress en verveling te leiden hebben.

verder MOETEN ze hooi hebben, iedere dag, gewoon hooi van de supermarkt of uit de dierenzaak, niet van de paarden dat is te grof, prikt in de oogjes en daar zitten vaak beestjes in , dat hooi kost de wereld niet.

Iedere dag wat groente en / of fruit, komkommer, sla, appel wortel enz enz behalve koolsoorten dat is niet goed, niet te veel dan krijgen ze een waterbuik, en daarnaast nog cavia zaadjes, gewoon voer bij de dierenwinkel.

zo, dat was 13 jaar cavia ervaring in een post haha succes en veel plezier met je toekomstige schatjes!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:15

Relliej schreef:
Marrie schreef:
1. ik heb een kooi van ruim een meter, zitten ze met zn 4en in.

Dit is echt véél en véél te klein!! Voor 4 cavia's is de minimummaat 140x60cm!

Misschien is lezen ook een vak

Er staat RUIM een meter en niet een meter hoor

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:05

Voor ruim een meter zou ik denken aan hooguit 120x60cm. En ook dit is te klein..!

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:14

Bombarie schreef:
Verder hangt het er vanaf of je twee mannetjes of vrouwtjes hebt, mannen piesen meer en worden groter maar worden wél eerder tam, dus dat is een voordeel, maar die hebben dus een grotere kooi nodig, je kunt je dan het beste in de dierenwinkel laten informeren, de caviakooien hebben namelijk standaard maten, eigenlijk de 1.5 persoons tussen de hele grote en de vrij kleine in, goed voor één man of twee vrouwen, die hele grote zijn voor twee mannen (maar dit kunnen alleen twee broertjes zijn anders gaan ze vechten)

Dat mannen meer piesen, groter zijn, en eerder tam zijn is zeker niet altijd waar! Op het moment heb ik nog 5 cavia's. Bowey, een zeug is de grootste van het stel. Ze is vrij stresserig, maar wel erg tam! Verder is ht de grootste zeikerd van iedereen hier. Looky, de castraat is gewoon normaal.. Nikki, een zeug is vrij schuw, maar dat ligt in het ras (borstel). Dan Oscar, een beer... En dat is de schuwste van allemaal! Na 1,5 jaar lukt het me nog steeds niet om hem tam te krijgen. Hij is wel een stuk tammer geworden, maar je kan hem nog niet met gemak oppakken en soms rent hij nog steeds van je weg. Verder heb ik nog 1 beer Timo, die nog 4 maanden is. Het is een rex, en die staat bekend om zijn nieuwschierig karakter. Timo is ook nieuwschierig en behoorlijk eigenwijs. Hij zal denk ik wel de grootste worden. Het is eenmaal een rex..

Het is dus echt per dier verschillend.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:21

Chichiba schreef:
Ik bedoelde ook niet dat het daar als eerste zou beginnen...Maar vaak hebben ze bij schurft een kale neus...en bloederige korstjes door het jeuken...en idd...het begint vaak op de kop...Ook de oortjes gaan dan vaak mee

Hier mijn caafje die schuft had...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=W3GPDWXX[/img]

Misschen duidelijker zo met een fotootje?

Ik zoek ook ff een fotootje op.

Ik heb hier 1 cavia die erg gevoelig is voor schurft. Je moet dan ook niet weten hoevaak ze het heeft gehad. Als je het wilt weten, wil ik het best ff voor je tellen. Gelukkig gaat het de laatste 2 maanden (lang he? voor haar dus wel ) goed! Maar ze heeft het eigenlijk maar 1x gehad dat haar oren wat schilferig werd, maar daar bleef het ook bij.

Ik zoek nu ff een foto op, van Timo, die het ook heeft gehad..

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:29

Relliej schreef:
Voor ruim een meter zou ik denken aan hooguit 120x60cm. En ook dit is te klein..!

Oeps, komt er een beetje bot uit... Sorry!!

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:59

Jeetje wat zijn jullie bijna allemaal negatief over dierenwinkels!! Slaat wat mij betreft echt helemaal nergens op!! Wat denk je zelf dat een dierenwinkel lekker zieke dieren gaat verkopen? Lekker voor de naam en bovendien heb je tegenwoordig een half jaar garantie op beesten en planten!! Een goede dierenwinkel zorgt ervoor dat zijn dieren er piekfijn uit zien! Dat is het visitekaartje van de winkel en bovendien hebben mensen zonder verstand en hart voor dieren echt geen zin een winkel te beginnen! Zoveel levert het nu ook weer niet op!! Er wordt in een dierenwinkel regelmatig naar de dieren gekeken en in de hand gehouden dus de meeste verkopers weten echt wel wat voor een beestje het is en of die past bij de wensen van de koper. Dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over die gruwelijk eigenwijze kopers die liever op kleur kiezen dan goede adviezen aannemen...

Ik verkoop geen dieren aan mensen die er niet goed voor gaan zorgen, geen denken aan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:11

na dat ik zieke dieren uit een dierenwinkel heb gekocht die overleden zijn .Heb ik ze op aanraden van de dierenarts ook bij een fokker gekocht.
Wij hebben nu twee Tesselaars(die hebben pijpekrullen) mannetjes in een kooi van 100x45.Als het mooi weer is gaan ze in de dag buiten in een ren.S'nachts haal ik ze binnen ivm.roofdieren(we wonen buiten)Nu met de kou en de vries komen ze helemaal niet buiten omdat vooral tocht heel slecht is voor caafjes.Ze zijn met ouder worden en er mee bezig zijn ook veel tammer geworden.Ze zijn echt heel grappig.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:20

tja daar ben je zelf bij... Niet elke dierenwinkel is goed voor zijn dieren, laat ik daar duidelijk in zijn. Maar dat zie je snel genoeg en dan weet je dat je daar dus niet moet zijn!! Er zijn ook zat fokkers waar je niet moet zijn! Dus scheer gewoon niet alles over een kam. Dat zou toch jammer wezen?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:33

Het i al gezegd dat een cavia een sociaal dier is, je kan een cavia beter houden met nog een cavia erbij.
Mannetje x mannetje, vrouwtje x vrouwtje, mannetje (gec.) x vrouwtje dat maakt niet uit.
Het is ook niet zo dat mannetjes altijd met elkaar vechten, ik heb 2 mannetjes die knus tegen elkaar aan gaan zitten en lief zijn voor elkaar.. maar ook heb ik mannetjes gehad die veel vechtten.

Je kan een cavia bij de fokker halen of de dierenwinkel, ja wat je zelf wilt.
Informeer bij winkels en bij fokkers en als je er geen goed gevoel over hebt, doe het dan niet. En dan nog wat voor een cavia wil je?
Het zijn punten om over na te denken, bedenk je wel dat ze veel aandacht nodig hebben en dat je er (als het goed is) een paar jaar lang aan vast zit, wil je dit wel of wil je dit niet

Speeltjes in een kooi vinden ze wel leuk, een hangmatje om in te liggen, een pvc buis om in te liggen/ overheen te lopen en doorheen te lopen, houten balletje, schuilhuisje, genoeg hooi..

Is het nog een jonge cavia wat je vriendin heeft?
Dat deden die van mij als uk ook wel, mijn nieuwe heeft het ook nog wel.
Als je een antirommelbak hebt of een kooi met een klep van boven, is dat natuurlijk wel eens eng voor zo'n beestje, bedenk je wel dat jij veel en veel groter bent dan dat hij is.. en dat is natuurlijk eng
Cavia's zijn vluchtdieren.
Leer hem eraan wennen, met je hand in de bak geef hem wat lekkers, aai hem in de bak en houd je regelmatig met hem bezig

Succes met het kiezen van een cavia!
En veel plezier alvast

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:28

Ik was gister vergeten een foto toe te voegen. Bij deze dan.
Afbeelding
Overigens had ik een foutje... Timo was degene met schimmel. Sorry!!!! Maar zoals je ziet, het begint ook op het gezicht. Hoeft btw niet altijd zo te zijn.

Ik heb btw zelf ook 2x schimmel gekregen door de caafs. Echt typisch iets voor mij.. Gelukkig helpen de middeltjes wel goed.

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:22

annepanne schreef:
Jeetje wat zijn jullie bijna allemaal negatief over dierenwinkels!! Slaat wat mij betreft echt helemaal nergens op!! Wat denk je zelf dat een dierenwinkel lekker zieke dieren gaat verkopen? Lekker voor de naam en bovendien heb je tegenwoordig een half jaar garantie op beesten en planten!! Een goede dierenwinkel zorgt ervoor dat zijn dieren er piekfijn uit zien! Dat is het visitekaartje van de winkel en bovendien hebben mensen zonder verstand en hart voor dieren echt geen zin een winkel te beginnen! Zoveel levert het nu ook weer niet op!! Er wordt in een dierenwinkel regelmatig naar de dieren gekeken en in de hand gehouden dus de meeste verkopers weten echt wel wat voor een beestje het is en of die past bij de wensen van de koper. Dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over die gruwelijk eigenwijze kopers die liever op kleur kiezen dan goede adviezen aannemen...

Ik verkoop geen dieren aan mensen die er niet goed voor gaan zorgen, geen denken aan!!

Okay...ze zijn niet allemaal slecht nee...Toch heb ik ook een rare ervaring met een caaf kopen bij een dierenwinkel...Gelukkig had ik mezelf goed ingelezen en wist ik waar ik op moest letten...

De dieren kunnen er nog zo goed uitzien (wat ze dus bij deze winkel zeker doen) als er personeel staat te verkopen zonder verstand is nog het eind zoek...

Ze hadden toen (ruim 2 jaar geleden) keuze genoeg uit mannetjes en vrouwtjes...Ik wilde een mannetje daar ik al een mannetje had...Dus ik vraag...welke zijn de mannetjes...Nou ik mocht er zelf 1 pakken...Dus bekijk 'hem'...Ik zeg dit is een vrouwtje...Zij kijken...nee hoor een mannetje...Ik was er dus niet gerust op en zei dat ik hem niet zou kopen als ik het niet zeker wist...Toen heeft ze er uiteindelijk de leidinggevende bij gehaald...En ja hoor...het was een vrouwtje...

Meisjes van 16-17 jaar kun je geen dieren laten verkopen als ze er niets van af weten...Laat ze dan vakkenvullen...En trouwens er zijn nog genoeg mensen die thuis komen met een man terwijl ze een vrouw wilden of andersom...Al hebben ze ervoor geleerd...fout gaat het nog steeds...

Dat bewuste caafje is niet ouder dan 1 geworden...waar het aan lag weten we niet...Toch heb je bij een fokker meer garanties...omdat je dan weet wie de ouders zijn...Bij een dierenwinkel is er geen controle kan zijn dieren overal vandaan halen...Kan een goede fokker zijn maar ook een fokker die maar aan rommeld (geen fokker mag heten)...kan ook een ongelukje zijn...broertje te vroeg bij zijn zusjes weggehaald...
zeugje met 4 weken gedekt door broertje...Je weet het gewoon niet...en het gebeurt...

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:25

Relliej schreef:
Ik was gister vergeten een foto toe te voegen. Bij deze dan.
Afbeelding
Overigens had ik een foutje... Timo was degene met schimmel. Sorry!!!! Maar zoals je ziet, het begint ook op het gezicht. Hoeft btw niet altijd zo te zijn.

Ik heb btw zelf ook 2x schimmel gekregen door de caafs. Echt typisch iets voor mij.. Gelukkig helpen de middeltjes wel goed.

Wat een leuk caafje...ook een teddy of een rex...

Ja ik heb ook al meerdere keren schimmel opgelopen door diertjes (paarden en caafjes) die schimmel hadden...Vond het nog moeilijk vanaf komen...

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:27

Timo is een rex.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:44

Mijne een CH-Teddy...

Afbeelding

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:56

Mijn caaf heeft 2 baby's gekregen, je mag ze gratis komen halen als je echt goed voor ze bent ze mogen met 1 week weg, het gaat om 1 zwarte borstel en een gladharige driekleur.
Pb me maar even, dan krijg je de foto

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:03

Een vriendin van mij (kleinschalige fokker), gaat inkrimpen en heeft ook een aantal cavia's te koop. Ze heeft:

1x wit donkeroog rex beer
2x wit donkeroog rex zeug
1x roodbont rex zeug
1x crème rex beer
3x buffbont rex zeug
1x buff rex beer

Als je geïntresseerd ben, hoor ik het wel.
Foto's zal ik dalijk posten.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:09

annepanne schreef:

1x dier dat binnen 1 maand dood was en 1x bijna weer zo gek geweest, dieren zaten onder de neten en luizen (en krabten zich een ongeluk, die wie weet wat ze nog meer hadden en je zag die beestjes gewoon kruipen). Daarnaast willen dierenwinkels de dieren zo jong mogelijk hebben en met een zo laag mogelijk gewicht. Dieren met een leeftijd van 5 weken is al bijna te oud voor hun. En niet denken dat ik dat van andere fokkers gehoord heb, nee, het is zelf tegen mij gezegd door een dierenwinkeleigenaar.

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:45

Cici, wit donkeroog rex zeug, geboren op 9 okt 2005.
Afbeelding

Draakje, buff (2 witte teentjes) rex zeug, geboren op 6 jan 2006.
Afbeelding

Ivan, buff rex beer, geboren op 31 jan 2005 en 2x vader geworden.
Afbeelding

Mambo, wit donkeroog rex beer, geboren op 7 april 2005
Afbeelding

Musa, buffbonte rex zeug, geboren op 19 sep 2005.
Afbeelding

Charlie, roodbonte rex zeug, geboren op 9 okt 2005. Van haar weet ik dat ze verdunningskleuren in de lijnen heeft. Ze is daardoor ook te licht van rood. Om die reden is ze niet geschikt voor de fok.
Afbeelding

Donia, buff (3 witte teentjes) rex zeug, geboren op 6 Jan 2006.
Afbeelding

Darko, crème rex beer, geboren op 6 jan 2006.
Afbeelding

Zo, dat waren ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:10

O ,die bufkleur .Die is mooi.
Schattig om te zien.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:55

Koop altijd minstens 2 cavia's!!!! Dat is de vuistregel.

Verder kun je bij de gespecialiseerd dierenwinkels altijd wel cavia's kopen. Let of ze goed in de vacht zitten, geen vieze ogen en neusje hebben, en heel belangrijk: of de kooi netjes en schoon is. Ze moeten alert zijn en dus op hun omgeving reageren.

Verder is het ook heel belankrijk dat je je cavia's altijd vitamine C toediend. Dit maken deze dieren niet zelf aan, dus moeten ze van jou krijgen. Met voldoende groen voer en goed cavia droogvoer is het ook goed, maar je kan beter groen voer minderen en gewoon druppels geven. Zo voorkom je diarree of iets dergelijks. Ook moeten cavia's altijd over hooi beschikken.

Koop een lekkere ruime kooi van 1 meter. Daar hebben de beestje toch wat ruimte in. Als ze tam zijn, dan kun je ze gewoon in een veilige cavia-vriendelijke kamer loslaten lopen met hun tweeen. Dat vinden cavia's echt heel leuk!!
Als je ze net hebt, moet je ze de eerste paar dagen helemaal met rust laten. Daarna geef je ze veel aandacht en praat tegen ze. Niks opdringen, de cavia's geven zelf wel aan wanneer ze niet van je gediend zijn.

Cavia's zijn vluchtdieren en stellen een lekker huisje zeer op prijs. Zo kunnen ze zich terugtrekken wanneer ze dat willen en voor de nacht lekker daar slapen/rusten. Verdere speeltjes hoeven niet in de kooi, ze kunnen juist schade aanbrengen aan de gewrichten enzo. Hang er wel wat lekkere knaagstokjes in. De tanden groeiten altijd door en moeten dus de gelegenheid krijgen om te slijten. In de winter geef ik mijn cavia's altijd lucerne 's avonds dat vinden ze ook erg lekker.

Verder moet je je cavia'tjes leren kennen. Hoe beter je ze kent, hoe meer voordeel je daarvan hebt in de toekomst. Ze laten bijvoorbeeld heel laat merken dat ze ziek zijn. Hoe beter je ze kent, hoe snel je dat dus merkt aan hun gedrag.

Cavia's zijn echt heel leuke diertjes. Alleen moet je ze wel de tijd geven om dat ook te laten zien aan je, ze moeten je leren vertrouwen. En heel belangrijk: jij moet ze respecteren en de goede zorg geven die ze verdienen.
Dan kunnen ze je beste maatjes worden, geloof me!!

Mar__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:34

Relliej schreef:

Dat vindt jij, waarss is deze kooi wel 140 maar ga het niet opmeten, kom op zeg!