dieren in het wild en geen huisdier ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:38

het is geen ophef ik wil gewoon weten wat jullie er van vinden

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:49

ik eigenlijk ook wel
want ik hoor zo vaak aaaaawh wat zielug !
dat is mishandeling ! pas maar iop dat de dieren bescherming er niet achter komt enzo
terwijl we der heel goed voor zorgen! en ik denk niet dat we de enigste zijn

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 22:38

dat weet ik wel zeker

Yabloko

Re: dieren in het wild en geen huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:48

Ik kan je argument over een paard dat in het wild moet leven heel simpel ontkrachten. Een paard is met de mens mee geëvolueerd door de tijd heen. Hetzelfde geldt voor de hond. Mens en dier hebben elkaar op deze, innige manier verkozen (ehm, te betitelen als huisdier) en hebben een ongelofelijke nauwe geschiedenis met elkaar. Je kan dus sowieso niet zeggen dat een paard in de natuur hoort, op de wilde paarden na.
Voor een eekhoortje geldt dit natuurlijk veel minder, maar of die er nou hinder aan ondervindt? Eekhoorn en mens hebben niet sinds begin de jaartelling met elkaar geleefd, en de baat die de eekhoorn bij het leven bij de mens vindt, is in twijfel te trekken. Een eekhoortje heeft bijvoorbeeld een enorme behoefte aan bewegingsvrijheid en een territorium... ik zou er niet aan beginnen. Het is bijvoorbeeld ergens ook sadistisch om een vogel in een kooi te stoppen... maar een goudvis, of een hamster? Een goudvis lijkt wel content te zijn in de bak. En een hamster mag vaak los in de huiskamer, dus is dat per defenitie dierenbeulerij?
Dieren zijn toch altijd afhankelijk van de mens, en als er geen goede zorg aanwezig is, zal het er de dupe van zijn. Dit is een enorme verantwoordelijheid, die niet als vanzelfsprekend kan worden genomen.
Hetzelfde geldt voor een dierentuin. Een olifant in India wordt gebruikt als lastdier, maar een "wilde" olifant in Artis? En of die luie leeuween er hinder aan ondervinden dat ze de hele dag lekker relaxen?
Er zijn natuurlijk altijd mensen met een radicale mening hierover, maar ik denk niet dat er zo makkelijk iets over kan worden gezegd.
Het is een belangrijke discussie om te voeren.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:04

ik vind het zelf ook niet zielig , als je de beesten die je hebt maar goed verzorgt want wat jij zegt paraat ze zijn dan van jou afhankelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:13

Slangen vindt ik al helemaal zieig om te houden, hallo die horen hier al helemaal niet. En misschien kan een ekhoorn wel, maar het moet wel heel veel vrijheid hebben vind ik.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:15

AM --> BB

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:16

hmmm volgens mij vind een slang het niet echt heel erg om gewoon lekker lui in een terarium te liggen en elke aantal weken een muisje in zijn mond gegooit te krijgen( maar bedoel je alleen slangen of alle terarium beessies ? )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:18

Ik vind niet alle terrarium bessten slecht, kleine beestjes kan je nog genoeg ruimte geven maar slangen niet. Die worden soms zo groot. Die hebben gewoon veel ruimte geven. Ik ken iemand met 2 tijgerpythons en die hebben de helft v.d keuken. Maar toch vond ik het klein.

Finbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:39

dieren van wie je de enigszins natuurgetrouwe omgeving kunt nabootsen of die zich gemakkelijk aan kunnen passen vind ik ok, zolang je er maar aandacht genoeg aan besteedt en ze niet continu opgesloten laat.....

te zeggen dat het zielig is dat dieren in n kooi zitten dan ga je menselijke eigenschappen op dieren projecteren.....als je een dier voldoende aandacht geeft zullen ze echt niet denken als ze n paar uur in n kooi zitten goh wat vervelend ofzo......mensen die dieren aan hun lot overlaten vind ik een heel ander verhaal

maar dieren die dus echt de ruimte nodig hebben of een gebruiksaanwijzing hebben zeg maar die je als leek niet zomaar doorhebt (vooral inheemse diersoorten) kan je dus beter niet houden, en ZEKER NIET als je er geen verstand van hebt. met dit soort afdankertjes puilen opvangcentra niet voor niks altijd uit.....

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:05

nielsd schreef:
Straks zijn er helemaal geen wilde eekhoorns meer, alleen omdat mensen ze ze zo schattig vonden. We hebben nog maar zo weinig wilde dieren in Nl moet dan echt alles gevangen worden?

Als de wilde eekhoorn uitsterft zal dat niet zijn omdat wij ze als huisdier houden, maar omdat er simpelweg teveel van hun natuurlijke woonomgeving weggekapt of bebouwd zal zijn.
Dan is er geen plek meer voor ze en zal je ze alleen nog maar als huisdier zien, of helemaal niet, kies ik toch voor het eerste, MITS het dier in de juiste omgeving gehouden wordt, chinchilla's eekhoorntjes, fretten en zo nog een paar hebben gewoon extra veel klimruimte nodig.
Voor onze chinchilla's hadden we een hok die de hele muur bedekte tot aan het plafond, dat ze het hier naar hun zin hadden bleek wel aan het aantal nesten dat we kregen (volgens de boekjes toendertijd paarden ze niet in gevangenschap hahahaha)

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:08

wel dus boekje moeten ze aan passen
ik vind het wel zielig als een aapje ofzo als huisdier wordt gehouden

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:11

nielsd schreef:
Ik vind niet alle terrarium bessten slecht, kleine beestjes kan je nog genoeg ruimte geven maar slangen niet. Die worden soms zo groot. Die hebben gewoon veel ruimte geven. Ik ken iemand met 2 tijgerpythons en die hebben de helft v.d keuken. Maar toch vond ik het klein.

Slangen zijn 1 van de beesten die het minst last hebben van in gevangenschap leven... slangen leiden absoluut geen actief leven, slapen de hele dag en snachts gaan ze een beetje kruipen en zoeken een prooi wat in de buurt is.

Een slang in een groot terrarium, waar goede warmtelampen en UV, takken, en een grote waterbak waar ze in kunnen liggen, die iedere 2 weken een dikke rat krijgt heeft het alles behalve slecht.

slangen in gevangenschap worden ook ouder en leven langer dan wilde slangen vanwege het goede leven. Ze produceren ook vaak nageslacht.

diertjes die heel veel bewegen, en in het wild grote stukken terrein afleggen in een klein hokje stoppen vind ik zieliger. (ik denk dat aan papegaaien in kooitjes stoppen, dat vind ik nou een dier wat je niet thuis moet houden).

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:18

ja dat zei ik ook al als een slang lekker warm zit en lekker een muis / rat op z'n tijd krijgt voor zijn mondje is die echt wel happy

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:47

love_lucca schreef:

Pppfffff...dat kan je wel zeggen.....wij hele boeken doorgelezen voordat we eraan begonnen...deden ze het toch!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:12

De dieren die wij (als menszijnde) als huisdieren hebben, zijn gedomesticeerd. Het zijn geen wilde dieren meer. Er bestaan nog wel wilde katten en honden, maar dat is andersom gebeurd. (Dus niet wilde kat --> tam --> domesticale kat, maar domesticale kat --> 'straatkat' --> wilde kat) Wilde honden bestaan overigens niet in Nederland. Katten ben ik niet zeker van.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:23

nee maar ze zijn wel wild geweest

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:44

Sily schreef:
love_lucca schreef:

Pppfffff...dat kan je wel zeggen.....wij hele boeken doorgelezen voordat we eraan begonnen...deden ze het toch!

hahah wij hadden dat ook met onze eekhoorn.
de helft klopte niet je mocht hem bijvoorbeeld niet aanraken zeiden ze kreeg die haar uitval van enzo dus wij dachten oohnee niet aanraken..maarja blijkt dus allemaal makkelijk te kunnen!
het waren schrichtige dieren nou dat is die van ons dus echt niet!

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:59

ik vind wel dat eekhoorntjes en schildpadden en dergelijke in het wild moeten leven, maar zie jij jou paard al in het wild leven En jou kat... als je die in het wild zou zetten zouden ze er bijv op los fokken tot dat ze allemaal een spuitje moeten omdat het er teveel zijn, daarbij zijn ze gewoon tam. Schildpadden worden ergens vandaan gehaald, zijn ze verkocht bij de dierenwinkel komen er weer een nieuw stel schildpadden die van de natuur af zijn gejat, dus daar zeg ik van: laat die beesten gewoon maar ze thuis horen. Misschien krijgen die stel die bij de dierenwinkel zitten dan wel geen baasje, maar dan kunnen wel de rest van de 100 schildpadjes in hun eigen leefomgeving blijven zitten.

Bij een konijn vind ik het ook nog wel kunnen, maar ook dat vind ik beter als ze gewoon los zouden lopen, hoewel er dan natuurlijk ook wel weer kans is dat ze dood worden geschoten, maar als die een beetje een goed leven hebben bij mensen thuis heb ik er geen problemen mee.

Ik ben het eigelijk wel met Paraat eens.

Waar ik iig wel heel erg zeker van ben is dat het niet zielig is om een hond, kat of paard tehouden, die zie ik gewoon neit zomaar even los buiten lopen, dat zijn gewoon echte huisdieren, die beesten horen gewoon bij de mens.

Wat ik ook vind is dat mensen soms teveel aan hunzelf denken, en niet wat leuk is voot het beestje. Snap dat het heel moeilijk is, om maar even een dom voorbeeld te nemen: Ik smelt als ik een baby tijgertje op tv zie in een land hier ver vandaan die op meot worden gevoed door mensen vanwege bepaalde omstandigheden. Dan denk ik ook: Ik wil dat beestje ook, ik koop gewoon een groot huis enzo en dan moet dat wel lukken! Maar zoiets is gewoon zielig voor dat beestje.

En dat over die slang: Ik weet niet veel van slangen, maar als slangen niet veel ruimte nodig hebben ofzo denk ik dat die zich prima in een kooitje kunnen vermaken. Dit is bij een eekhoorn toch wel anders, zo'n beest loopt de hele dag lekker te hupsen van boom naar boom. Maar ik weet opzich ook niet veel van eekhoorns in een kooi. Ik denk dat als mensen eerlijk tegen zichzelf zijn ze zelf wel kunnen zien of dit nou echt het leuke leven is van hun eekhoorn. Maar zoals ik al zei: veel mensen kunnen neit eerlijk tegen hunzelf zijn omdat ze zo'n beestje gewoon echt te leuk vinden. Ik weet eigelijk neit zo heeb goed wat ik ervan moet denken, ook omdat ik een eekhoorn nog nooit in een kooitje heb zien zitten. Ik zou er igi zelf nooit een nemen.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:15

PinkyPower schreef:
ik denk dat ik vind dat eekhoorntjes, schildpadden en dergelijke in het wild moeten leven, maar zie jij jou paard al in het wild leven En jou kat... als je die in het wild zou zetten zouden ze er bijv op los fokken tot dat ze allemaal een spuitje moeten omdat het er teveel zijn, daarbij zijn ze gewoon tam. Schildpadden worden ergens vandaan gehaald, zijn ze verkocht bij de dierenwinkel komen er weer een nieuw stel schildpadden die van de natuur af zijn gejat, dus daar zeg ik van: laat die beesten gewoon maar ze thuis horen. Misschien krijgen die stel die bij de dierenwinkel zitten dan wel geen baasje, maar dan kunnen wel de rest van de 100 schildpadjes in hun eigen leefomgeving blijven zitten.

Bij een konijn vind ik het ook nog wel kunnen, maar ook dat vind ik beter als ze gewoon los zouden lopen, hoewel er dan natuurlijk ook wel weer kans is dat ze dood worden geschoten, maar als die een beetje een goed leven hebben bij mensen thuis heb ik er geen problemen mee.

Ik ben het eigelijk wel met Paraat eens.

Waar ik iig wel heel erg zeker van ben is dat het niet zielig is om een hond, kat of paard tehouden, die zie ik gewoon neit zomaar even los buiten lopen, dat zijn gewoon echte huisdieren, die beesten horen gewoon bij de mens.

Wat ik ook vind is dat mensen soms teveel aan hunzelf denken, en niet wat leuk is voot het beestje. Snap dat het heel moeilijk is, om maar even een dom voorbeeld te nemen: Ik smelt als ik een baby tijgertje op tv zie in een land hier ver vandaan die op meot worden gevoed door mensen vanwege bepaalde omstandigheden. Dan denk ik ook: Ik wil dat beestje ook, ik koop gewoon een groot huis enzo en dan moet dat wel lukken! Maar zoiets is gewoon zielig voor dat beestje.

En dat over die slang: Ik weet niet veel van slangen, maar als slangen niet veel ruimte nodig hebben ofzo denk ik dat die zich prima in een kooitje kunnen vermaken. Dit is bij een eekhoorn toch wel anders, zo'n beest loopt de hele dag lekker te hupsen van boom naar boom. Maar ik weet opzich ook niet veel van eekhoorns in een kooi. Ik denk dat als mensen eerlijk tegen zichzelf zijn ze zelf wel kunnen zien of dit nou echt het leuke leven is van hun eekhoorn. Maar zoals ik al zei: veel mensen kunnen neit eerlijk tegen hunzelf zijn omdat ze zo'n beestje gewoon echt te leuk vinden. Ik weet eigelijk neit zo heeb goed wat ik ervan moet denken, ook omdat ik een eekhoorn nog nooit in een kooitje heb zien zitten. Ik zou er igi zelf nooit een nemen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:21

de boerendoek is een eekhoorn die niet uit nederland komt,maar geimporteerd is.

de boerendoek wordt dikwijls losgelaten en gedijt hier prima in nederland,en plant zich inmiddels ook voort,waardoor het leef gebied van de rode eekhoorn bedreigt wordt

de rode eekhoorn is een beschermd dier in nederland en mag dus NIET als huisdier gehouden worden.

de boerendoek is een eekhoorntje wat het in gevangenschap zeer goed doet,en voor veel nakweek zorgt,waardoor er absoluut geen wildvang nodig is,dus de boerendoekjes worden huiselijk geboren en gevoederd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:10

Wij hebben ook een chinchillapaartje (die ook al ettelijke nestjes hebben gehad, tot we het mannetje hebben laten castreren ). Ik zou ze dus niet houden als ik het zielig vond. Maar ik heb wél bedenkingen bij hoe veel mensen hun dieren houden. En dan heb ik het over álle diersoorten, dus ook paarden, koeien, honden, katten,...

1) Veel mensen zijn onvoldoende geinformeerd om hun dier naar behoren te houden. Veel huisdieren leven met het verkeerde voer, de verkeerde inrichting (vb. cavia's zonder huisje,...),... Het is vaak allemaal goed bedoeld, maar om maar een voorbeeld te geven: wij paardenmensen zouden toch stilaan allemaal moeten weten dat een "lekker" warme stal paarden ziek kan maken, omdat ze behoefte hebben aan veel frisse (buiten)lucht.

2) Kudde- en groepsdieren worden nog te vaak alleen gehouden. Daar ben ik erg op tegen!

3) De meeste kooien uit de handel zijn te klein. Een dierenkooi kan niet groot genoeg zijn. Zelfs als het dier regelmatig "vrij" mag rondlopen, zit het toch het grootste gedeelte van de tijd in die kooi.
Grote kooien kosten helaas ook veel geld, of je ze nu koopt of bouwt.

4) Er zouden enkel nog in gevangenschap gekweekte dieren als huisdier gehouden mogen worden. Die weten niet beter en kunnen, mits goed verzorgd, perfect tevreden zijn. Maar een wild dier opsluiten in een kooi, hoe mooi en groot die ook is, daar ben ik tegen. Hetzelfde geldt vind ik voor dierentuinen. Ik ga er graag heen en ze hebben een grote educatieve waarde. Want zeg nu zelf: wie nog nooit een tijger heeft gezien gaat zich er ook niet druk over maken dat ze met uitsterven bedreigd zijn, toch? Maar we mogen langzaamaan wel zo ver zijn, dat ook alle zoodieren in gevangenschap geboren zijn. Uitzondering: kweekprogramma's voor bedreigde diersoorten.

Mits een portie ware dierenliefde en verstand van zaken, vind ik het houden van huisdieren dus niet zielig.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:20

wist je dat dierentuinen fokken om omzet te draaien???

bv leeuwen enz zijn er meer als genoeg,het zijn publiekstrekkers als er kleintjes zijn,

als de lol ervan af is ,worden deze jonge dieren ingeslapen...gewoonweg omdat er genoeg dieren in gevangenschap zijn,alle zoo's fokken,en hun "kweek" niet kwijt kunnen..

ach en over hoe je dieren houd,tja ik denk dat iedereen wel op een boerderij wil wonen met hectares land en zo dieren kan houden..

ik had voor de boerendoekjes een groot hok gekocht,echt een mega ding in mijn huis,maar ze kwamen uit een veel kleiner hokje,en daar hadden ze ook al een enstje in gemaakt,dus blijkbaar voelden ze zich daar ook in thuis.

een dier heeft een enorm aanpassingsvermogen,en denkt niet verder na als zijn neus lang is,anders hadden alle papagaaien die in een ronde kooi, eenzaam opgesloten worden,morgen nog masaal zelfmoord gepleegd!!

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:35

kimmie261 schreef:
wist je dat dierentuinen fokken om omzet te draaien???

bv leeuwen enz zijn er meer als genoeg,het zijn publiekstrekkers als er kleintjes zijn,

als de lol ervan af is ,worden deze jonge dieren ingeslapen...gewoonweg omdat er genoeg dieren in gevangenschap zijn,alle zoo's fokken,en hun "kweek" niet kwijt kunnen..

Ik denk dat dit toch een gemeenplaats is. Dat het gebeurt, dat wil ik best geloven. Dat het een algemene gewoonte is lijkt me erg sterk.

kimmie261 schreef:
ach en over hoe je dieren houd,tja ik denk dat iedereen wel op een boerderij wil wonen met hectares land en zo dieren kan houden..

ik had voor de boerendoekjes een groot hok gekocht,echt een mega ding in mijn huis,maar ze kwamen uit een veel kleiner hokje,en daar hadden ze ook al een enstje in gemaakt,dus blijkbaar voelden ze zich daar ook in thuis.

Ik heb veel huisdieren en woon ook niet op een grote boerderij. Toch geloof ik dat ze het in hun grote kooien niet slecht hebben bij mij. Trouwens, het is niet omdat ze onder slechte onstandigheden kunnen leven, je ze ook onder slechte omstandigheden moet houden, toch? Had je er dan spijt van dat ze bij jou in een grote kooi zaten?

kimmie261 schreef:
een dier heeft een enorm aanpassingsvermogen,en denkt niet verder na als zijn neus lang is,anders hadden alle papagaaien die in een ronde kooi, eenzaam opgesloten worden,morgen nog masaal zelfmoord gepleegd!!

Het is algemeen bekend dat papegaaien die alleen en in een kleine kooi worden gehouden, in de meeste gevallen gedragsproblemen krijgen (veren uittrekken, krijsen, apathie,...) Papegaaien zijn groepsdieren die graag spelen en daarvoor de ruimte moeten krijgen.
Ik vergelijk het nog maar eens met paarden, want dan kunnen de meesten hier op bokt beter volgen: waar komt, denk je, het woord STALondeugden vandaan? Juist!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:59

ach ,mijn paarden staan heel veel op stal,waarvan er geen 1 een stalondeugd heeft....

en nee,het is algemeen bekend dat dierentuinen dat doen!!!

en nee ,mijn dieren hebben allemaal grote kooien,en ik had geen spijt,snap deze vraag ook niet!!ik heb nergens gezet dat ik er spijt van had!

snap heel jou aanvallende reactie eigelijk niet...

overigens hebben wij jaren ene papagaai gehad,vroeger,deze zat in een gewone papagaaien kooi,die heeft nooit gegild geplukt ,geschreeuw,wat dan ook.

ik ken iemand die had een grijze roodstaart,een plukker,deze zat in de zomer de hele dag los in een boom,en plukte zich helemaal kaal...

dus niet altijd ligt een stalondeugd aan een stal,of plukken aan een kleine kooi