Epilepsie bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:52

Gisterenavond om 20.00 uur en om 22.00 uur heeft ze weer 2 aanvallen gehad. Ze komen altijd per 2, met een tussenperiode van 2 uur tot 8 uur..... Deze waren niet zo hevig als de eerste, maar wel heviger dan de vorige.

Merdahn

Re: Epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:14

Ik bezit zelf ook een hond met Epilepsie...
Ik heb zelf veel hulp gehad aan deze site, misschien ook een tip voor jou?

http://www.epilepsiebijhonden.nl/

mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een PM, ik zal proberen om ze te beantwoorden...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:19

DIe site kende ik al ja. HEb informatie aangevraagd. Eerst ook die bloedtest afwachten.

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:29

Hej Desiree, want ontzettend vervelend voor Polle (en voor jou!).
Spikey heeft ook een lichte vorm van epilepsie. Hij heeft gelukkig echt maar een hele lichte vorm, maar al wel zo'n paar jaar nu.. Er is dus wel mee te leven.

Ik ben heel erg benieuwd wat uit de bloedtest naar voren komt en wat je DA adviseert. Sterkte de komende dagen..

Wat Sando ook al zei: Mocht ik in een volgend leven een hond zijn, dan hoop ik bij jou terecht te komen... Ik weet dat je daar nu niets aan hebt en dat je Polle nog niet op wil geven, maar daar moet je toch eens langzaam aan over na gaan denken. Ook gouwe Polle heeft niet het eeuwige leven! (hoe vervelend ook!)

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:28

Het is niet eens zeker of er iets voortkomt uit de bloedtest. 9 van de 10x is de oorzaak bij secundaire epilepsie niet te achterhalen.
Is Spikey al op leeftijd, m.a.w. is het een gevolg van ouderdom zoals waarschijnlijk bij POlleke?

Ik had het er met de dierenartsassistente Marion over, dat ik wel wist dat ik haar nu elk moment kon kwijt raken gezien haar leeftijd. Maar daar kon ik mee leven, want ik kon het nog voor me uit schuiven. Nu met dit, zijn mijn oogkleppen weggevallen en dat is confronterend. Ik heb het er moeilijk mee en ik moet wennen aan de nieuwe situatie. Kan zijn dat ze nog een maand leeft (aangezien we niet weten wat de oorzaak van de epilepsie is, misschien een tumor, hoe hard deze kan groeien...) en het kan zijn dat ze nog een jaar leeft. Ik slaap inmiddels wel weer iets beter, maar het is altijd aanwezig in je achterhoofd. De dosis medicijnen is inmiddels weer verhoogd toen ik vertelde dat ze maandag alweer 2 aanvallen gehad heeft.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:06

Het hondje van wijlen de eigenaressen van Memuska had ook epilepsie, hij was maar 2 jaar. Eerst was het niet zo erg en krijg hij er medicijnen voor (ik weet niet precies meer welk eigenlijk) maar die moesten telkens verhoogd worden omdat zijn aanvallen alsmaar erger werden. Bij hem was het wel een speciale vorm, normaal schijnt het vaker voor te komen bij oudere honden leerde ik toen. Hij is uiteindelijk ingeslapen, maar hij had het ook wel héél vaak en in heel erge mate, ze kon er niet meer mee gaan wandelen en het dier had ontzettende last er van.
Veel sterkte en hopelijk komt er toch nog iets positiefs uit de bloedtest.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:17

Verdorie Desiree.... Tsja ik heb er geen ervaring mee...

Ik snap jou reactie goed. Ze is al op leeftijd, en je weet wel dat ze het eeuwige leven niet heeft, maar goed nu ze ineens iets krijgt worden je oogkleppen ineens afgerukt en komt het wel eng dichtbij.

Het kan idd goed zijn dat ze nog een jaar door kan, of langer, maar het kan ook een korte periode duren.

Als het er snel van komt wordt het een zwaar afscheid en een groot gemis, probeer nu dat het zo eng dichtbij komt nog meer met volle teugen van haar te genieten !!!

Veel sterkte, en probeer sterk te blijven, daar heeft Polle ook veel meer aan !!!

Ben benieuwd wat er uit de bloedtest komt..

Smaxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:38

Ik vind het wel vreemd dat het nu ineens zo heftig de kop op steekt.. Spikey is nu 12, maar heeft het al meerdere jaren. Dus het zou wel iets met leeftijd te maken kunnen hebben.

Ik kan me voorstellen dat je er mee in je maag zit.. je beestjes moeten gewoon gezond blijven. Polle is altijd zo'n vrolijk beestje, als dat nu verandert, gaat dat aan je hart! Dan weet je dat ze zich niet lekker voelt!

Sterkte!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:54

Het heeft ook iets met de leeftijd te maken. We hebben namelijk al de uitslag van het onderzoek: nierwaarden zijn niet goed, mogelijke oorzaak van de epilepsie (vervuild bloed naar de hersenen). Ze gaat m.i.v. nu op streng nierdieet, heb het voer al gehaald. Ik ben iets optimistischer nu.
Het komt veel vaker voor dat de nieren bij oude honden niet goed meer werken. Dit is dus niets uitzonderlijks. Over een maandje nieuwe bloedtest om te zien of de waarden verbeterd zijn m.b.v. dit voer. Als de nieren verbeteren, is het bloed dat naar de hersenen gaat ook niet meer zo vervuild. Vervuild bloed kan de oorzaak zijn van epilepsie.
Ik ben blij met die uitslag. Als er niets uit voortgekomen was, hadden we ook niets kunnen doen. En nu kunnen we wel iets doen.
Daarnaast wordt de dosis van de medicijnen verdubbeld: en verspreid over de dag, bij het avond eten en het voeren 's morgens. Ik heb hier nu wel een beter gevoel bij. HEt zal me zwaar tegenvallen als het niet helpt.

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:11

ik heb zelf ook een hond van inmiddels 13 jaar het is een teckeltje.
toen hij 2,5 was kreeg hij voor het eerst epilepsie.
hij had in het begin ook echt zware aanvallen, en soms dachten we echt dat hij erin zou blijven.
hij had er dagelijks 2 of 3.
we hebben hem al die jaren alleen rustgevende tabletjes gegeven (valdispert, homeopatisch) en het hielp gelukkig best goed.
de epilepsie werd minder.
nu hebben we ontdekt dat het toch aan het eten ligt, als hij kip eet, krijgt hij een aanval.
we hebben nu voer zonder kip erin.
en ik moet zeggen samen met die tabletjes heeft hij er bijna nooit meer last van.
hij heeft voor 2 jaar terug ook een hernia gehad en is gelukkig hersteld.
zonder operatie.
ik weet niet hoe jij er over denkt maar onze hond is naar een manueel therapuet geweest.
deze man heeft een soort 'gave'(klinkt een beetje zweverig maar weet even geen ander woord ervoor)
door zijn behandelingen kon mijn hond na 3 weken alweer lopen.
hij heeft nergens meer last van gehad.
deze man woont in Enschede, kan je zo het adres en telefoon nummer geven.
ik geloofde er ook nooit in maar het was het minste wat ik toen kon proberen.
ik wens je in ieder geval veel sterkte ermee.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:56

Fijn dat je de uitslag al hebt !!! Het is inderdaad fijn dat ze iets gevonden hebben !!! Ik hoop dat dit haar helpt !!!

Sterkte met haar !!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:01

knuffelbeert schreef:
ik heb zelf ook een hond van inmiddels 13 jaar het is een teckeltje.
toen hij 2,5 was kreeg hij voor het eerst epilepsie.
hij had in het begin ook echt zware aanvallen, en soms dachten we echt dat hij erin zou blijven.
hij had er dagelijks 2 of 3.
we hebben hem al die jaren alleen rustgevende tabletjes gegeven (valdispert, homeopatisch) en het hielp gelukkig best goed.
de epilepsie werd minder.
nu hebben we ontdekt dat het toch aan het eten ligt, als hij kip eet, krijgt hij een aanval.
we hebben nu voer zonder kip erin.
en ik moet zeggen samen met die tabletjes heeft hij er bijna nooit meer last van.
hij heeft voor 2 jaar terug ook een hernia gehad en is gelukkig hersteld.
zonder operatie.
ik weet niet hoe jij er over denkt maar onze hond is naar een manueel therapuet geweest.
deze man heeft een soort 'gave'(klinkt een beetje zweverig maar weet even geen ander woord ervoor)
door zijn behandelingen kon mijn hond na 3 weken alweer lopen.
hij heeft nergens meer last van gehad.
deze man woont in Enschede, kan je zo het adres en telefoon nummer geven.
ik geloofde er ook nooit in maar het was het minste wat ik toen kon proberen.
ik wens je in ieder geval veel sterkte ermee.

Nou, Polleke is t.a.v. haar epilepsie aardig geholpen, Ik hoop dat de aanvallen nu sterk af zullen nemen. Maar die rug is nog steeds bar slecht. Kun je mij een pb'tje sturen?

mentie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:04

onze buurvrouw heeft een husky en die heeft ook regel matig, eigenlijk kun je er weinig aan doen behalve een pilletje geven ik weet niet wat voor pil maar de hond van me buurvrouw krijgt die ook altijd. sterkte ermee

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:10

Ik heb ook een hondje met epilepsie. Het is een kruising tussen een poedel en een terriër. vorig jaar was het om de paar weken raak, nu heeft hij het al een hele tijd niet meer gehad. De dierenarts had gevraagd of we wilde bijhouden wanneer hij een aanval kreeg en wat er die dag gebeurt was, maar daar bleek geen patroon in te zitten. We geven hem verder geen speciale dingen, we letten er alleen wel op dat hij niet teveel vet eten binnenkrijgt van de restjes van tafel Mijn hondje is nu 10, en hij heeft altijd al epilepsie gehad. Jammer dat jou hondje er zo erg last van heeft, heel veel sterkte!

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:15

mijn hond heeft al 2 jaar epelepsie en is nu 4 jaar en hij krijgt pillen dat gaat heel goed en verder heeft hij geen andere gebreken maar ja 2 jaar en dan al epelepsie is niet normaal natuurlijk!!
gr kenneth

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:17

Op die site van epilepsie bij honden staat dat het op jonge leeftijd ontstaat tussen 3 maanden en 5 jaar met een gemiddelde van 3 jaar. 2 jaar is dus niet zo heel raar.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:17

De meeste gevallen hier beschreven gaan om primaire epilepsie, beschreven op de vorige pagina. Dat is dus op jonge leeftijd en geen gevolg van ouderdom en daar valt met medicatie goed mee te leven.

De secundaire vorm van epilepsie die POlleke heeft, is een gevolg van ouderdom (slecht functionterende nieren).

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:18

maar ik blijf het niet normaal vinden

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:20

Ja, ik heb geen ervaring met secundaire epilepsie. Ben je er al uit wat je er verder mee gaat doen?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:22

Yep. Dosis verdubbelen, Medicijnen verdelen over de dag op de ochtend en de avond. En op streng dieet voer om de nieren te ontlasten. Ik heb blikvoer en brokken zijn in bestelling. Verder heb ik speciale snoepjes voor honden met nierproblemen. Ik hoop dat we zo de aanvallen sterk kunnen verminderen. En dan moet de situatie goed leefbaar zijn. MAar 2x per week 2 aanvallen is te veel. DAar MOET verandering in komen. Ik hoop dat dit op deze manier lukt.

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:24

Mijn Hond heeft dit ook gehad en hebben we pillen gekregen werd alleen maar erger en was zo zielig dat we besloten hem een spuitje tegeven om hem niet lager te laten leiden

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:25

Sja, dat kan ook nog gebeuren bij polle. En als het zover is, dan zal ik dezelfde zware beslissing nemen die jullie hebben gedaan. Ik hoop dat dit niet gebeurt. Tot nog toe zijn de aanvallen wel veel minder hevig dank zij de medicijnen, maar niet minder in aantal. Sinds vandaag dosis verhoogd, nu misschien ook minder in aantal.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:26

Ik hoop echt voor je dat het helpt!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:29

Ik ook. HEb goede hoop. Ben nu rustig van binnen. Voor het eerst sinds vorige week maandag.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:44

Kop op meid , we gaan er ons best voor doen dat Pollekke nog zo lang mogelijk en in een zo goed mogelijke gezondheid bij je kan blijven!!
Je hebt mijn mobiele nummer en als er wat is dan bel je me maar, ik ben echt te allen tijde bereikbaar!