Offerfeest in turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninja2

Re: Offerfeest in turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:10

magretti schreef:
Ik ben zowiezo tegen slachten! En bijzonder tegen moslims hoe die de dieren slachten daar wil je echt niet bijstaan. Ik denk dat je dan voor je leven lang een trauma hebt! Tenminste dat zou ik hebben.
Ik heb ook maar van iemand gehoord die zich helemaal in dat moslim geloof verpiept heefd. Hoe die moslims te werk gaan. Echt te gruwlijk voor woorden!
Dus vandaar ik ook zeg daar wil je echt niet bijstaan bij zo een slachtfeest. Want je hebt zo een trauma!
En zoals ik al zij is slachten zowiezo al erg genoeg bij wat voor dier dan ook. Vandaar ik zelf ook vegetarier ben!
Maar het gaat er om dat die moslims het ook nog eens op gruwlijke wijze doen. Toen ik nog op de basisschool zat er een marokaan in geuren en kleuren in de klas te vertellen hoe ze die dieren nou precies aan het slachten waren. Ik vroeg hem vriendelijk of hij wou stoppen met die verhalen. Maar meneer vond het grappig en lachte zich dood!
Dus ik dacht ik zal dat uitschot even. Die heefd van mij gelijk een stoel voor zn hoofd gehad. En meneer was gelijk stil met zn verhalen over dieren slachten. Ik wordt zo zo kots misselijk van dat uitschot!

Doe een beetje normaal zeg!!!!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:10

Ben je overigens nog voornemens iets aan je schrijfkunst te doen? Het is er sinds het moslimtopic niet echt beter op geworden.

magretti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:14

Dank je wel dessiree! Eindelijk is iemand die me begrijpt. En weet waar ik over praat!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:15

Eerlijk waar Magretti, ik heb heel wat kortzichtige reacties gezien op Bokt maar die van jou slaan werkelijk alles. Ik las dat Faas al geTeMd heeft, dus dat hoef ik niet meer te doen.

En TS: Kom op, 'ze worden levend geslacht'? Wel eens geprobeerd een dood dier te slachten? Dit lijkt me nou typisch een gevalletje klok en klepel, en nogal hypocriet ook...
De Keuringsdienst staat er tijdens het slachten met het offerfeest bovenop om te controleren of alles volgens de (Nederlandse!) regels verloopt. Geloof me, als dat niet het geval is dan is het feest snel voorbij.

Edit: idiote typo
Laatst bijgewerkt door Justy op 12-01-06 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

magretti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:16

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:17

Sorrie maar een beetje overtrokken reactie's vind ik dit allemaal wel!

De vriend van mijn beste vriendin is slager en heeft gisteren en eergisteren geholpen met het slachtfeest. Het daadwerkelijke snijden mag hij als niet moslim zijnde niet. Ik heb ook een band gezien van een paar jaar geleden. Ik vind dat niet leuk om te zien maar ik vind dat ik moet weten waar ik kritiek op heb. De schapen zijn snel dood en de stieren ook.

Ik heb het hier welleens met hem over gehad en hij verzekerde mij dat wanneer dit door een kundig slager gebeurt, het dier ineens dood is omdat de zenuwen samen met de aders in de hals doorsneden worden en het dier niets meer kan voelen. Kortom het ziet er misschien iets bloederiger uit en natuurlijk is onze manier van slachten beter voor het dier maar heel veel verschil maakt het niet.

Het enigste wat ik wel raar vond dat de mensen gewoon door een raam naar binnen stonden te kijken en erbij stonden te lachen inclusief de kleine kinderen. Ik snap dat het voor hun een feest is maar toch......

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:18

magretti schreef:

Jij bent echt zo erg
Je mag je mening hebben maar je bekijkt het maar van een kant. Dat vindt ik best wel zielig hoor

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:18

magretti schreef:
Toen ik nog op de basisschool zat er een marokaan in geuren en kleuren in de klas te vertellen hoe ze die dieren nou precies aan het slachten waren. Ik vroeg hem vriendelijk of hij wou stoppen met die verhalen. Maar meneer vond het grappig en lachte zich dood!
Dus ik dacht ik zal dat uitschot even. Die heefd van mij gelijk een stoel voor zn hoofd gehad. En meneer was gelijk stil met zn verhalen over dieren slachten. Ik wordt zo zo kots misselijk van dat uitschot!

Ik vind het heel typisch dat niemand op dit verhaal reageert, maar dat zij zich negatief uitlaat over moslims en er wordt gelijk getemd. Je zou met haar in discussie kunnen gaan en proberen te overtuigen dat moslims per defenitie geen beulen zijn.
Maiske schreef:

Het enigste wat ik wel raar vond dat de mensen gewoon door een raam naar binnen stonden te kijken en erbij stonden te lachen inclusief de kleine kinderen. Ik snap dat het voor hun een feest is maar toch......

Het zou wel fijn zijn als kinderen aangeleerd werd om dierenlevens meer te respecteren. Ik vind het namelijk niet iets om te lachen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:19

Desiree schreef:
magretti schreef:
Toen ik nog op de basisschool zat er een marokaan in geuren en kleuren in de klas te vertellen hoe ze die dieren nou precies aan het slachten waren. Ik vroeg hem vriendelijk of hij wou stoppen met die verhalen. Maar meneer vond het grappig en lachte zich dood!

Ik vind het heel typisch dat niemand op dit verhaal reageert, maar dat zij zich negatief uitlaat over moslims en er wordt gelijk getemd. Je zou met haar in discussie kunnen gaan en proberen te overtuigen dat moslims per defenitie geen beulen zijn.

Dat heeft volgens mij helemaal geen nut bij haar want ze heeft haar mening al duidelijk klaar zoals je ziet

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:20

Goh Magretti, wat een intelligente reactie...

Maiske, goede uitleg Wat die kinderen betreft, die groeien daarmee op, ik denk dat dat toch anders is dan wanneer je nooit met dat soort dingen in aanraking komt.

magretti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:21

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:22

Desiree, iemand die dit soort uitspraken doet:

Citaat:
Ik wordt zo zo kots misselijk van dat uitschot!

daar ga ik niet mee in discussie. Ik heb voor heel veel dingen begrip, ik kan me ook best voorstellen dat het een vervelende ervaring was voor Magretti, maar ga me nou niet vertellen dat je kotsmisselijk wordt van een complete bevolkingsgroep alleen omdat een ventje op de basisschool zoiets uithaalt....

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:23

jezus he! het gaat er helemaalniet gruwelijk aan toe! die dieren moeten met een mes snede dood gaan, zonder veel pijn anders mogen ze niet meer gegeten worden, dan zijn ze haram! dus ze worden niet gemarteld of whatever!!! ze worden gewoon netjes geslacht, zijn in een x dood.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:25

WE hebben al eens eerder geprobeerd met haar te discussieren Desiree. Maar toen liep ze, net als nu (hoe verrassend) ook weg.

Ik kan best begrip opbrengen voor mensen die mindere ervaringen hebben. Jij en ik zijn het ook vaak oneens over dit onderwerp, en dat gaat er ook best wel eens heftig aan toe, maar we kunnen er wel over discussieren. Dat is toch vreemd niet?

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:26

Iedereen heeft het hier over het offerfeest, wat denk je van de kerst hoeveel dieren er dan wel niet extra worden geslacht. Is dat ook zielig. Zo werkt de natuur. Een leeuw jaagt ook hoor en slacht het ook levend. En vroeger deden de moslims het thuis, wees blij dat ze dat niet meer mogen. Maar tegenwoordig moeten ze het laten doen blij een slachter. Dus ook door een kundig/vakbekwaamd persoon

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:27

Ik ben ouder, en wijzer, en dus wat genuanceerder, grinnik. Dat zal bij haar ook nog wel komen. Ik herken mezelf in haar. Ik reageerde vroeger ook zo.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:28

Ik stel voor een topic te starten voor 'Zwakke Zieltjes' of 'Kortzichtige club'.

Daar kunnen mensen die zich werkelijk alles aantrekken, hun ach en wee kwijt. Met alle details erbij, verzonnen of niet (vaak verzonnen zonder zich meer in de materie te verdiepen). Voor mensen die wat beelden zien en geluiden horen en daar meteen een verhaal, een oordeel en een VOORoordeel van maken.
Niet best voor de algemene ontwikkeling...

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:31

Die kinderen zullen er in Turkije of Marokko inderdaad mee opgroeien maar ik denk wel dat deze kinderen behoorlijk verwesterd zullen zijn en er net zoveel moeite mee zullen hebben als elk doorsnee Nederlands kind

Ik ben echt niet iemand die er geen moeite mee heeft dat er dieren geslacht worden maar er is helaas niks aan te doen en zolang het goed gebeurt heb ik er geen moeite mee.

IK heb hier best veel met hem over gepraat omdat het voor mij niet voor te stellen is een dier dood te maken. Veel mensen vergeten dat de meeste mensen die in de slacht werken wel degelijk respect hebben voor de dieren (uitzonderingen daargelaten) Wat ook veel mensen vergeten dat tot voor enkele tientallen jaren geleden wij Nederlanders ook op deze manier slachten.

@babyboo Het is inderdaad waar dat de dieren niet mogen lijden omdat het anders niet Hallal is. Ik geloof dat er drie regels waren voor deze manier van slachten. Hoofd richting het Oosten, mogen niet lijden en ze moeten geblinddoekt zijn zodat het dier met alle rust overlijd. Dit heb ik trouwens niet gezien op die band, maar daar was de mogelijkheid ook niet voor denk ik want dit was niet in een schuurtje ofzo maar een gewoon slachthuis wat ingericht was op Islamitisch slachten. Alles was gewoon schoon en er waren keurmeesters aanwezig voor het keuren van het vlees

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:32

ze moeten richting mekka geslacht worden. geblinddoekt weet ik zo niet, zalk aan mijn vriend moeten vragen maar heb op dit moment ruzie haha en om te mogen slachten moetje geleerd hebben zodat je zeker weten die dieren geen pijn doet

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:32

het offerfeest is om diegene vlees te geven die dat niet hebben.
Ik vind dat een heel fijn gebaar.
mensen houden het vlees niet zelf maar geven dit dus weg.
een vriend van mij is ook turks en die hebben het geld wat ze eigenlijk aan vlees geven aan pakistan gegeven.
In nederland kan je niet spreken van offerfeest omdat in nederland geen armoede heerst zoals in ontwikkelingslanden.
daarom sturen heel veel turkse mensen geld naar het buitenland.
enkele turksemensen slachten wel maar dit word in een slachthuis gedaan.
en het vlees gaat vaak naar opvanghuizen.
Ik vind het offerfeest heel mooi en daar kunnen wij nederlanders heel veel van leren.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:17

Ik vind dat mensen die gewoon vlees eten hierover niet moeten gaan zeiken. Alsof het er in een normaal slachthuis zo lekker aan toegaat. Er zijn altijd wel dieren die niet out gaan door de verdovende elektroshocks of tijdens het vervoeren hun poten/rug al breken. Laat ik maar niet gaan beginnen aan het leven wat ze daarvoor hebben.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:26

Citaat:
Ze laten zo'n dier echt niet lijden hoor. Zodra de keel is open gesneden is het dier al dood.

Als het goed is wel ja...

Citaat:
hij verzekerde mij dat wanneer dit door een kundig slager gebeurt, het dier ineens dood is omdat de zenuwen samen met de aders in de hals doorsneden worden en het dier niets meer kan voelen

En daar zit hem nou juist de kneep... De mensen die dit doen zijn vaak geen slager in het dagelijks leven, maar alleen in deze periode. Niet iedereen mag halal of kosher slachten. Daarom gaat het dus niet allemaal even lekker.

Dat de pin ook niet altijd goed gaat weet ik. Maar dat heb ik nog nooit in het echt zien gebeuren en wel al een paar keer dat het ritueel slachten niet goed ging. Terwijl ik daarvan in verhouding veel minder heb gezien.

Ik heb niks tegen moslims of joden hoor. Ik vertel alleen mijn ervaringen met het ritueel slachten (en ik heb alle manieren wel in het echt gezien, in tegenstelling tot veel mensen die hun mening al klaar hebben). En ik moet zeggen dat ik het niet de meest diervriendelijke manier vond. Maar goed, als ik sommige mensen zie paardrijden vind ik het ook niet diervriendelijk...

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:47

magretti schreef:
Dank je wel dessiree! Eindelijk is iemand die me begrijpt. En weet waar ik over praat!

Volgens mij weet jij helemaal niet waar je over praat.

Het eenige wat in mij boven komt. Kijk daar heb je weer zo'n racist.
Want je scheert in mijn ogen wel alle moslims over een kam.

Wat is er niet goed aan dan?

Ik vind dat ze het nog beter doen dan wij. WIj hebben alle kalveren schapen enz enz op elkaar gepropt en slachten maar.

Zij halen 1 schaap en doen het zo. Beetje kort door de bocht vind ik jou

Doris200

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:57

probeer maar eens te kiezen tussen slachten of euthanasie door dierenarts....

Loop al mn hele leven tussen de slagers (pa is er ook een) en laat mij maar kiezen voor slachten...

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:06

Ik heb ook wel eens gezien op tv hoe de schapen werden geslacht door de moslims. Het is voor hun heel belangrijk dat de schapen geen stress ondervinden en dus worden ze eerst met rust gelaten na het transport. Daarna door een prof. slachter wordt de hals doorgesneden (met de kop richting Mekka) De andere schapen zien niet wat er gebeurt.
Ik denk dat dit er echt niet slechter aan toegaat als de nederlandse slachterijen. Heb je wel eens gezien hoe kippen en varkens aan hun eind komen?
Levend slachten lijkt me inderdaad logisch.....