Border Collies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pava

Re: Border Collies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:37

Border Collies zijn niet zo heel geschikt als "beginnershond". Zoals hier al eerder werd opgemerkt, is alleen veel ruimte voor een border niet genoeg. Je moet ze echt uitdagend werk geven, iedere dag opnieuw. Schapendrijven, behendigheid, flyball, gehoorzaamheid, etc. Als je echt bereid bent om met je hond aan het werk te gaan en er heel veel tijd in te steken, dan is het de perfecte hond voor jullie!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:01

die van mij bijt ook geen konijnen. Ze speelt er graag mee

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:01

Waarom wil je een border als je niet eens weet wat voor sporten er zijn? Een border is een op en top werkhond en ik vind het niet eerlijk om een border te nemen als je hem geen geestelijke bezigheden geeft. Alleen wandelen en met de paardjes mee is niet genoeg, dan zou ik op zoek gaan naar een ander ras.
Er zijn wel borders die zich erbij neerleggen, anderen worden gewoon compleet gek (zoeen heb ik uit het asiel gehaald). Als je een border wilt moet je dus inplannen dat je minstens 3 keer in de week hem geestelijk werk geeft, het liefst doen ze het iedere dag. Hier moet je dus wel tijd maar vooral zin in hebben.
Als het een hond moet worden die lekker door de bossen mee mag struinen zou ik op zoek gaan naar een ander ras, er zijn genoeg leuke rassen die aan die eisen voldoen

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:06

Waar ik rijd hebben ze twee border collies, zule coole honden
Ze jagen de schaapjes altijd naar hun hok, echt te comisch
En ze zijn gek op de jolly bal,
Te coole honden gewoon

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:12

Wij hebben een border collie en dat is een echte luiwammes.
je kan hem rustig de hele dag in zijn mand laten liggen en hij zal niks uitvreten.

maar je hebt eigenlijkt bina 2 soorten borders.
* van de werklijn
*en van de showlijn.

van de werklijn zijn dus echt de borders die de meeste mensen denken dat ze zijn.
veel werken en spelen en een uitdaging moeten ze hebben.

de showhonden hoef je niet zo hard mee aan het werk te gaan.
je moet ze natuurlijk wel voldoende beweging geven , maar niet dat ze echt de hele dag bezig zijn.
je kunt hun best een dagje rustig uitlaten en in de mand laten liggen.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:55

ja, ik heb ook een borde lollie..
onderhand al weer acht, maar super actief, ze leren graag nieuwe dingen.. en wij hebben bewijs.. 3 grote bekers en een plakaat
hij is dol op onze paarden en hij is dol op koeien, en natuurlijk schaapen. geiten moet ie niet. het is een zeer lieve hond. en is graag de hele dag buiten die van ons is zeker geen binnen hond, wel zo af en toe.. om wanneer het koud is er een lekker bij te zitten. maar dat is ook snel over, dan wil ie eruit.
wij hebben geen last van hem, hij blaft soms als de paarden stampen of als je wild met hem gaat spelen meer niet. waakzaam zou je niet echt zeggen, maar we hebben uit gevonden, dat als mijn moeder mij voor de lol slaat. en ik zeg Auw! dat ie dan in mijn moeders arm bijt dus hij verdedigd wel..
hij gaat graag mee op buitenrit met de paarden, is zeker niet agressief maar een andere hond hoeft hem niet aan te vallen, niet dat ie dan door het lint gaat. gehoorzaamt dan nog wel. hij gaat zeer goed met kinderen om, en merkt ook aan je hoe je je voelt. als je vrolijk bent, is hij dat zeker ook, en daagt je dan ook zeker uit tot een spelletje apporteren.
wanneer jij je wat minder voelt, is hij niet zo vrolijk, en geloof me of niet. hij probeert je echt te troosten. als je maar een beetje down voelt, komt ie al aan. met de oortjes naar beneden, duwt je hand omhoog met zijn kop en gaat naast je zitten. en gaat je aan zitten kijken met hele zielige ogen. en dat soort dingen. hij kan niet tegen ruzie, dan zondert ie zich af. hij denkt vaak dat dat voor hem is bedoelt.
wij hebben hem bij een boerderij weg. hij is altijd klaar voor een stukje wandelen en gaat ook zo mee op vakantie. het is een zeer goede familie hond en kan het met iederen vinden. met spelen kan die de hele dag door gaan en is dus een zeer actieve hond die dus veel bewegeng nodig heeft.. nou, dit was het dus over mijn border collie en ik maak er weer een lang verhaal van.. maarja. ik vind het een zeer leuke en mooie hond..
ik zal nog even een foto'tje plaatsen.
Afbeelding
hij stond een beetje met tegenzin op de foto, hij wou zo snel mogelijk weer naar de paarden.
Afbeelding
en ik zal even toe voegen, hij is helemaal gek op sneeuw(ballen) alles wat je maar met sneeuw doet.. loopt ie geinterreseert achter je aan... alleen, sparky is niet geschrik voor de mensen die graag een sneeuwpop bouwen zeer ernstige gevolgen voor je sneeuwpop..
de sneeuwpop die je dan aantreft kan schokkend zijn

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 04:34

ik heb zelf ook een border collie, gewoon als huishond aan de straat
heb jaren behendigheid gedaan en ook gehoorzaamheid
heb mijn hond nooit gewend aan elke dag veel bewegen, als het er nu een dag niet van komt, geeft dat geen probleem.
jamie is bang voor schapen , paarden vindt hij wel geweldig, drijft hij het liefst de hele dag op, maar als een paard met zijn hoofd te dicht bij jamie's kop komt wordt hij bang en loopt weg, watje
fietsen is ook favoriet, liefst de hele dag
ik vind het een superras, ze luisteren goed, vind ik persoonlijk ook erg prettig aan een hond.
als je geïnteresseerd bent in jamie kun je in mijn profiel kijken voor een paar foto's

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:53

Hoi,
Wat leuk dat je erover denkt om misschien een Border te nemen. Zoals velen al in dit topic, denk er goed over na.
Het zijn hele lieve, sociale honden en erg slim, maar hebben verschrikkelijk veel beweging nodig. En dan bedoel ik ook Geestelijk. Vooral omdat ze zo slim zijn vervelen ze zich snel, en dat kan leiden tot erge frustaties, voor jou, maar ook zeker voor de hond.

Mijn border is nu bijna 4 maanden, en al een echte "wildebras". En al erg leergierig. Zitten en down (liggen) zat er al in voor ik het ik wist. Januari start onze eerste gehoorzaamheidscursus.

Mijn border is opgegroeid tussen koeien en paarden en bij ons thuis zitten cavia's en konijnen en dat gaat allemaal super samen. Zoals je ook ziet op de foto

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes Marloes

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:17

mijn friese stabij is ook erg slim. Ze is nu 6 maanden en we mochten naar 5 lessen puppy curcus over stappen naar de beginners. Omdat baika zo goed luisterde.

We zijn geslaagd voor de beginners. En binnenkort starten we met de gevorderde curcus.

Ook gaat ze regelmatig mee naar school. In de bus,trein. Ik wil met haar behendigheid gaan doen en fly ball.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:14

heb ik dan zulke rare borders? ik heb nog nooit zulke domme honden gekend als die van ons

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:50

Een domme border? Nee ik ken verder niemand met een domme border

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:24

Wij hebben 5 borders in huis. (En een Jack Russel, maar dat is een geval apart.)
We hebben een reu uit een showlijn en 4 teefjes uit werklijnen . Bij ons zitten de honden allemaal in huis, zonder problemen. Als ze binnen zijn zie of hoor je ze nauwelijks. Maar trek je jas aan en ze zijn niet te stoppen.

Wij gebruiken ze voornamelijk bij de schapen. Echt om te werken, we hebben op het moment zo'n 400 schapen lopen en dan nemen ze ons veel werk uit handen.

Met 2 doe ik ook behendigheid en weer een daarvan ook gehoorzaamheid.
Wij hebben heel veel plezier van onze borders.

Bedenk inderdaad goed waar je aan begint. De hersens laten werken is het aller belangrijkste. Als je een borderpup leert rustig te zijn in huis, heb je daar de rest van zijn of haar leven plezier van. Geef een border één vinger en hij neemt niet je hand maar heel je arm en jij werkt voor hem in plaats van hij voor jou.

Dit is een link naar een foto van mijn reu, genomen door Ron Baltus op een wedstrijd afgelopen zomer.
http://www.lhbsystems.nl/ronbaltus/kc_g ... S5477.html

Op deze site staan nog véél meer foto's van Agility (behendigheid)

Als ik van de week tijd heb zal ik eens kijken of ik wat leuke 'schapendrijffoto's' heb.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:41

Misschien even off topic, maar Semra, wat een verschrikkelijk mooie border heb je

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:20

Dank je wel! *trots*
Normaal heeft hij een hangend oor en een tipoor maar hij had op de foto nog al veel vaart.