Wat voor een bodembedekking gebruiken jullie voo konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:57

Oke

Mischa

Re: Wat voor een bodembedekking gebruiken jullie voo konijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:30

Het is ook zelf een beetje uitvinden...geen dier is, zoals geen mens, hetzelfde.
Bij cavia's zeggen ze ook dat je beter geen stro kan gebruiken omdat het kan gaat irriteren enz....maar mijn cavia heeft bij zijn vorige eigennaar altijd op stro gestaan.
Nu zitten mijn konijn en cavia bij elkaar...ik gebruik RusselBedding. Dat is wel stro, maar heel fijn en zacht en zitten ook andere dingentjes doorheen, vinden ze heel fijn en ze eten er ook bepaalde dingen uit.

Mijn konijn kan toevallig elke bodembedekking hebben, maar je hebt ook konijnen die erg veel gevoeliger voor zijn.

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:40

Ik denk dat je wel vlas bij voederhandel Eemland kunt krijgen. Als je van Soest naar Amersfoort rijdt, dus richting de dierentuin, dan zit deze ergens aan de linkerkant.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:38

oke en dat kan je daar halen. Beters mijn paard staat er vlakbij dus kan daar even gaan kijken

VeraW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:11

ik het nachthok ligt stro en voor de rest ligt er als bodembedekker houtsnippers en in het toilet zit Corbo. Ik heb expres geen zaagsel gedaan omdat de dierenwinkel zij dat zaagsel slecht is omdat het erg stoffig is en daardoor slecht voor de luchtwegen.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:32

Stro altijd stro. Zo kunnen ze ook lekker bezig zijn met hun plekje opbouwen. Vaak maken konijnen een beetje een hoekje o.d. om lekker te liggen.

Zaagsel is inderdaad SLECHT voor knaagdieren en konijnen!

Ik hoop dat jullie er niet overheen lezen nu

Citaat:
Zaagsel schadelijk voor uw knaagdier of konijn

Zaagsel bevat zo veel toxische stoffen dat het totaal ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook de verzorger van de dieren loopt risico. Ook voor paarden is zaagsel matig geschikt als bodembedekker.

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..

Waarom is zaagsel dan altijd gebruikt?

Zaagsel wordt al jaren door veel houders van knagers en konijnen gebruikt omdat het goedkoop is en vaak lekker ruikt. Ook heeft zaagsel natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen, die in het hout zitten, met name in het hout uit naaldbomen.
Maar vele publicaties uit de wetenschappelijke literatuur en de gegevens uit het recente onderzoek in Wageningen geven aan dat het onverantwoord is onze geliefde huisdieren nog langer op zaagsel te houden. Voor dierenartsen en dierenspeciaalzaakhouders ligt er een taak om de eigenaren van knagers voor te lichten over alternatieven.

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
Bron Dierennieuws 23/08/2005

Alternatieven voor het schadelijke zaagsel

Alternatieven voor zaagsel van naaldbomen als bodembedekking, vrij van gifstoffen voor konijnen en knaagdieren, kunnen zijn:
- Zaagsel van andere houtsoorten, zoals populieren, vrij van toxische stoffen (Care-fresh)
- Geperste korrels van houtvezel of geperst papier
- Gemalen maïskernen (Corbo)
- Aubiose
- Katoenproducten (No Smell, stofvrij)

bron: http://www.konijnen.nl/diversen/zaagsel.htm

Zie ook: http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:35

Ach. Ze zeggen dat zaagsel slecht is, maar mijn konijn leeft er al jaren gezond en gelukkig op.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:55

Idd Faniek dit zocht ik bedankt

ilovejuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:13

ik leg op de bodem kranten en erboven heel veel stro

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:27

ik heb altijd zaagsel gebruikt met wat hooi en stro, en mijn konijn heeft er nog nooit last van gehad. volgens mij is vlas ook een goede bodembedekker

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:29

VeirL schreef:
Ach. Ze zeggen dat zaagsel slecht is, maar mijn konijn leeft er al jaren gezond en gelukkig op.

Trouwens, ze heeft er ook nog zaagsel bij en kattengrit op de natte plekken

heksie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:56

ik doe altijd korrels dat stinkt het niet zo als hij zijn boodschap heeft gedaan dan zaagsel en dan een laag stro!!

heksie77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:57

mijn konijn heeft in zijn kooi ook altijd een soort van poephoek daar leggen wij wat meer zaagsel en stro neer

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:10

mijn konijn zit eigelijk altijd buiten... nouja.. hij heeft een groot binnenhok daar ligt korrels en zaagsel in maar wat een paar berichten hierboven al werd verteld is zaagsel schadelijk voor konijnen... ik geloof er helaas niet egt in... mijn konijn leeft van zaagsel (en korrels:P) maar mijn konijn in vaak in de buitenren (kan naarbuiten wanneer die wil) en heeft daar ver gras, hij eet altijd de linker hoek leeg en dan heeft hij daar een moooi poep hoekie net zoals heksie77 als zei.

xxx muur (zussje van luuz)

mijn konijn:
Afbeelding

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:14

Ik neem gewoon een dikke laag kranten met daarop een mengsel van stro en hooi. Dit betreft dan wel hun binnenhok dat buiten staat.. een binnenkooi lijkt me een ander verhaal (?)

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:47

Alleen stro en hooi absorbeert toch helemaal niet goed. Mijn konijnen zitten nu binnen en gaan in het voorjaar naar buiten, maar zowel binnen als buiten doe ik op de bodem een laag kranten en daarna kattenbakkorrels (houtkorrels, niet van dat steengruis) in de hoeken. En verder veel stro en elke dag vers hooi.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:13

dat verhaal van zaagsel geloof ik niet in (want neem nou de mens, waar krijg je tegenwoordig geen kanker van?????). Bij ons zitten de cavia's op zaagsel (en in de flat ligt er ook nog hooi bij, heb daar geen ruiven in) en 2 konijnen ook op alleen zaagsel en het toekomstig fokkonijn (gaat binnenkort naar een ram van haar eigen ras, Klein Chinchilla) op zaagsel en stro.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:54

Ik gebruik hennepvezel voor de bodem en altijd een dikke laag stro eroverheen. In de toiletjes hebben wij wel zaagsel.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:00

Ik doe altijd in de hoek kattengrit dat absobeerd goed dan een beetje zaagsel en dan een flikne boel stro.
Eerst had ik er ook nog kranten onder maar dat eet ze op dus dat heb ik nu niet meer...

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:19

ik heb, eerst. een laag kattengrind
een laag vlas, en dan hooi..
stro gebruik ik niet, kan ik de ogen prikken en kans dat ze blind worden.
en sommige hout snippers zaagsel enz. zitten gevaarlijke stoffen in voor de konijnen. Dus goed op passen met wat je neemt.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:26

denk dat je gewoon moet kijken wat jij/en je konijn fijn vind
Heb zelf me konijn op vlas of zagels, ben beetje tegen stro nadat er een stro spriet door zijn keel naar binnen is gestoken.

dus kunnen mensen wel zeggen zaagsle slecht mijn konijn is nu 8 jaar en gezond en zit vaak op zaagsel.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:18

heb 3 konijnen, bij de een heb ik eerst een laagje kranten en daarna een klein laagje zaagsel en daarop stro en hooi..bij de andere 2 hetzelfde maar dan geen kranten want die scheuren het stuk...

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:50

Ik leg op de bodem altijd een aantal kranten en daar bovenop een dikke laag stro. Verder krijgen mijn konijnen ook nog hooi te eten

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:10

Ik denk zlef dat ik vlas ga gebruiken. Eevn kijken wat Eemland dierenvoeders heeft. Maar wel heel leuk om hier info te hebben van diegene die wat wat gebruikt

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:31

Ik heb helemaal onderop kranten liggen, daarop in de hoeken waar ze veel plast kattengrind, dan zaagsel in de hele bak. En dan nog stro in de ruif en ernaast.

En ik ben het eens met wat Annechien zegt, waar krijg je tegenwoordig geen kanker van?