Voor de caviakenners onder ons

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:57

Ik gebruik als bodembedekking stro, eerst kranten, dan een laagje zaagsel, beukenhout oid, en daarop een hele dikke laag stro wat ik helemaal plat aandruk zeg maar. Ideaal, de ontlasting en urine gaat er door heen, en de bovenkant blijft mooi droog. Men roept wel eens dat stro veel te grof/hard is, maar als je niet het meest ruwe/groffe neemt, valt dat genoeg mee.

En de vitC is erg belangrijk omdat ze dit niet zelf aan kunnen maken. Zonder vitC worden ze snel ziek, en ziekte is bij cavia's iets wat je moet voorkomen, want als ze eenmaal ziek zijn, zijn ze snel kwetsbaar. Onder andere omdat ze dan vaak stoppen met eten, en als het verteringsstelsel stil komt te liggen, heeft dit vaak ergere gevolgen dan de ziekte zelf.

Een kooi van een meter lang is het minimum, maar in principe groot genoeg. En het zijn idd hele sociale dieren, dus neem ik minimaal 2.
En wat ik persoonlijk ook erg belangrijk vind: haal ze bij een goede fokker! In een dierenwinkel zit zoveel ellende, zoveel inteelt. Dit is aan de buitenkant niet te zien, maar de gemiddelde leeftijd van cavia's is de laatste jaren gigantisch achteruit gegaan door broodfokkers. Een goede fokker kan aantonen dat er geen inteelt is, heeft z'n dieren ruim en schoon gehuisvest, geeft goede informatie over de verzorging, enz.

Ik zal eens kijken of ik foto's op m'n upload heb staan.

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:03

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:39

Ik heb ook een caaf! Een beertje van precies deze maand 2 jaar!
The name is Flip Fluitketel, roepnaam FLIP!

Hij heeft een grote kooi en is eigenlijk helemaal alleen. Omdat ik er geen 2 wilde heeft ie wel 2 knuffels. Beerebeer en giraffepaffe (een beer en een giraffe dus!) en dat vind ie geweldig. HIj heeft het super naar zijn zin, speelt ontzettend veel met zijn speelbal en zijn hooibal. Hij piept om alles en knort al als je naar hem kijkt.

zindelijk? Nou, ik weet nu ondertussen ongveer wanneer ik hem weer in het hok moet zetten zodat ie kan plassen. Als ie boos of driftig is dan urineert ie wel. Dat neem ik maar voor lief en dat is eigenlijk zelden.

Nijntjes vind ik leuk, maar geef mij maar een caafje....zo lekker gezellig.

Als bodembedekker doe ik eerst een laag kranten, dan zaagsel, dan stro en dan een berg hooi. De kooi ruikt niet, plakt niet en hij graaft zich altijd lekker in.

Veel plezier met je cavia's!!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:42

ik doe altijd als bodem zaagsel, en daarbovenop de hele bodem hooi
(een plak van zo'n pak )