Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Biepmiep schreef:De kwestie asielhonden vind ik heel dubbel. Omdat een ander niet de verantwoording voor zijn hond of nestje neemt kan ik niet de hond nemen die ik graag wil. "Moet" ik er eerst voor zorgen dat de hond van een ander een fijn leven heeft.
Dus eigenlijk zou een fokker altijd verantwoordelijk moeten blijven voor de honden die in zijn/haar huis geboren worden. (Net als met kinderen bijvoorbeeld). Moet je eens zien hoe snel het aantal nesten zal dalen.
ellenlouise schreef:En die zie ik niet als 'andermans ellende' maar als individuen die recht hebben op een beter bestaan.
ellenlouise schreef:Biepmiep schreef:De kwestie asielhonden vind ik heel dubbel. Omdat een ander niet de verantwoording voor zijn hond of nestje neemt kan ik niet de hond nemen die ik graag wil. "Moet" ik er eerst voor zorgen dat de hond van een ander een fijn leven heeft.
Dus eigenlijk zou een fokker altijd verantwoordelijk moeten blijven voor de honden die in zijn/haar huis geboren worden. (Net als met kinderen bijvoorbeeld). Moet je eens zien hoe snel het aantal nesten zal dalen.
Lijkt me geen slecht plan Biepmiep.![]()
En er is verschil tussen dierenliefhebber zijn en om dieren geven (wil hier niet iemand persoonlijk mee aanvallen). Hier bedoel ik mee dat er mensen zijn die voor hun eigen plezier een dier aanschaffen en daar ook goed voor willen zijn. Ik kies er liever voor om een dier dat er al is een goed nieuw huis te bieden en dààr plezier aan te beleven.
Veel mensen zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de fouten van anderen, en dat klopt natuurlijk ook. Het verschil is alleen dat dieren hier de dupe van zijn. En die zie ik niet als 'andermans ellende' maar als individuen die recht hebben op een beter bestaan.
Een hond of kat 'op bestelling' vind ik dan ook een gemiste kans. Een kans om een dier dat niet zoveel geluk in het leven had een nieuw bestaan te geven.
ellenlouise schreef:Maar dat is toch geen reden om dat dier dan maar aan zijn lot over te laten???? Die dieren hebben geen invloed op waar ze terecht komen.
Ik vind dat juist díe dieren een kans op een nieuwe start verdienen. En de dieren die er al zijn gaan voor op dieren die nog niet eens geboren zijn! Dat is in elk geval wat ik dierenliefde noem.
daantjuhhh schreef:Mijn goldenretriever is ook getest btw..
Maar daar komt geen nestje van vanwege lichte HD.
Vind ik trouwens erg jammer.
je hebt namelijk nog nooit z'n mooie en trouwe hond gezien als die.
mijn broertje is slechtziend en vanaf jongs af aan is Tosca al omstuimig en druk, maar niet bij mijn broertje in de buurt.
dat beest heeft echt engelen geduld bij hem.
helaas zal daar NOOIT een nestje van komen.
daantjuhhh schreef:Ik weet het niet.
Mijn mama is naar de DA met haar gegaan zij regelt het.
Maar ze is er heengegaan met de mededeling dat we een nestje willen..
LecyTinker schreef:Ik wou heel graag een alaska malamute, maar ben eerlijk geweest dat ik niet in de positie ben om zo een hond te houden. Heb de ruimte er wel voor, maar niet de tijd om dagelijks weet niet hoeveel kilometer met dat dier te gaan fietsen of wandelen. Mijn andere grote liefde was een duitse herder. Maar eerlijk gezegt ( en ik weet dat vele van jullie me nu kwaad aan gaan kijken) de kans dat je een eerlijke duitse herder uit het asiel haalt is heel erg klein. Duitse herders zijn namelijk erg 1 persoonsgericht. Dus ben ik naar een fokker gegaan die niet met papieren fokt, maar al vele bloedlijnen lang fokt met dezelfde bloedlijn. Deze honden zijn allemaal gezond en betrouwbaar. Dus ik vond het verantwoord om bij hun een hond te halen. Ik wou per see geen met papieren omdat deze vaak teveel op uiterlijk zijn gefokt en veel dingen mankeren ( hebben er al ervaring mee gehad met een mechelse herder/ zeer zware hd.).
Ik had eerste keuze uit het nest en vond van het moment dat hij geboren was al dat hij het was. Nu heb ik hem een jaar of 5 en hij heeft al verschillende dingen gehad. Ostioporose ( sorry voor de foute spelling) en hij is hyperactief. Dat zijn dingen die in die bloedlijn nog niet eerder voor zijn gekomen. Hij ziet er ook helemaal anders uit dan wat hun ooit uit die bloedlijn hebben gehad. Dus wat ik wil zeggen is... Hun honden zijn ook getest, maar zo nu en dan komt het wel eens voor dat er onverwachtse dingen voorkomen. Nu zeg ik dus dat als je wil gaan fokken je er gewoon heel erg goed over moet denken wat je motivatie is en ofdat je de honden er een plezier mee gaat doen of het puur voor egoistische redenen is. Als ik zie hoe ziek mijn maltezer is dan kan ik me niet voorstellen dat mensen toch nog steeds met honden blijven fokken waar iets aan mankeerd. Hoe lief het karakter ook is... Ziektes die je op voorhand al weet zijn een last die de puppies er nog eens bovenop krijgen...
LecyTinker schreef:ken die mensen en heb met verschillende mensen gesproken over de telefoon die honden uit die bloedlijn had. Waarom ik die mensen geloof is omdat ze me vertelde dat als mijn hond iets had wat genetisch doorgegeven werd zij mee zouden betalen aan de dierenartskosten. Natuurlijk kan je nooit geheel zeker zijn dat het niet een kind van de melkboer is, maar ik heb goede reserche gedaan door veel mensen te bellen die in de loop van de jaren puppies bij hun hadden gekocht. Mijn hond is net de vreemde eend in de bijt, maar dat maakt hem speciaal voor mij.
Mijn familie heeft al herdershonden langer dan 25 jaar en ben wel een beetje bekent met herdershonden. Als jij me gaat zeggen dat herders net zo makkelijk orders aannemen van vreemde als een golden retrever dan heb ik waarschijnlijk net al die jaren die paar herdershonden gehad die dat net niet deden. Ik ben het met je eens dat een herder die juist opgevoed is gewoon hoort te gehoorzamen. Mijn herder is een allemalsvriend omdat ik hem zo heb opgevoed. Maar in het algemeen zijn herdershonden niet honden waar je vreemde kinderen paardje op maat rijden... ( dit niet als ruzie bedoeld, aub neem er geen aanstoot aan, bedoel het alleen om mijn kant duidelijk te maken...)
ThePast03 schreef:daantjuhhh schreef:Mijn goldenretriever is ook getest btw..
Maar daar komt geen nestje van vanwege lichte HD.
Vind ik trouwens erg jammer.
je hebt namelijk nog nooit z'n mooie en trouwe hond gezien als die.
mijn broertje is slechtziend en vanaf jongs af aan is Tosca al omstuimig en druk, maar niet bij mijn broertje in de buurt.
dat beest heeft echt engelen geduld bij hem.
helaas zal daar NOOIT een nestje van komen.
Heel goed dat je niet aan fokken bent begonnen.
En laten we wel wezen: iedereen vindt van zijn eigen hond dat het de mooiste en trouwste hond is die hij ooit gezien heeft. Dat is zeker geen reden om te gaan fokken.
Citaat:"Ik wil graag een zoon/dochter van mijn hond"
Heel vaak loopt dit uit op een teleurstelling. Een hondenkind is, net als een mensenkind, niet hetzelfde als de vader of moeder. De pup zal zeker op een aantal punten anders zijn dan de moeder of vader. Wie een hond met een bepaald karakter en/of uiterlijk zoekt kan veel beter op zoek gaan naar een reeds bestaande hond die aan die eisen voldoet.
MMaxje schreef:Hallo, bedenk dat er ten eerste veel meer van dat soort honden zijn. En ten tweede, de pups zullen net zo goed de genen krijgen ban hun vader. Dus het is echt geen reden om te gaan fokken!