leuk knaagdier?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: leuk knaagdier?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:08

in de dierenwinkel waar ik werk zaten er eerst 4 gerbil samen, maar die die knokten elkaar de tent uit. nu zitten er 2 alleen en die andere 2 samen en dan gaat super.
Voor een cavia zou ik zelf niet kiezen want dat vind ik altijd van die scheitluizen.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:28

Mexx2 schreef:
ik bedoel dat IK er uiteindelijk het meest voor moet zorgen,dus dat IK het beestje ook leuk moet vinden,en idd een konijn vind ik gewoon niks bijzonders hebben,dat trekt me gewoon niet.

Maar een konijn is ook geen knaagdier dus zoiezo geen optie

Ik zeg cavia of rat.

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:11

Ik zeg rat!
Vooral mijn Chanel is geweldig met kids.
En ze zijn minder kwetsbaar dan hamsters.
Maar wel ff 1 advies: hou je kind tot -ie minimaal 5 jaar is altijd in de gaten!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 08:25

een konijn is wel degelijk een knaagdier! ze moeten knagen om hun tanden kort te houden. het lijkt niet op het type knaagdier zoals de rest muizen ratten marmotten cavias etc. maar het is een echte knager

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:02

idd, ze vallen onder de groep knaagdieren
Ratten worden maximaal 4 inderdaad.

Hamsters zijn echt krengen in vergelijking met een ratje, ze slapen alleen maar en ze buiten zonder pardon als ze ergens even geen zin aan hebben, straks word je zoontje er bang voor. Ik heb beiden gehad en ratten zijn ook veel leuker, ze bijten echter zo goed als nooit en zijn echte acrobaten, hang maar eens zo'n honden flostouw in hun kooi ofzo en je kan er uren na kijken!!

Ze hebbe nwel een grote kooi nodig, hoe groter de kooi des de groter je rat ook kan worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:44

Nimmedor schreef:

Hamsters zijn echt krengen in vergelijking met een ratje, ze slapen alleen maar en ze buiten zonder pardon als ze ergens even geen zin aan hebben, straks word je zoontje er bang voor. Ik heb beiden gehad en ratten zijn ook veel leuker, ze bijten echter zo goed als nooit en zijn echte acrobaten, hang maar eens zo'n honden flostouw in hun kooi ofzo en je kan er uren na kijken!!

.

Hoe vaak moet ik dat nou nog horen van mensen die gewoon zelf niet met hamsters om kunnen gaan.
Het zijn schatten van dieren, ik heb ze al bijna mn hele leven en ze waren allemaal supertam en lief en hebben nooit gebeten.

Begrijp me goed, ik vind ratten ook superleuk, maar ik word zooooo flauw van mensen die zeuren over hamsters, terwijl het schatten van dieren zijn.

@ Woogy: Een konijn is geen knaagdier maar een haasachtige.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:51

Volgens mij hangt het er helemaal vanaf hoevele tijd je aan je beest besteedt: hoe meer je er mee doet, des te tammer worden ze! Ik heb zowel konijnen als cavia's binnenshuis (gehad) en die waren allemaal tam en zindelijk. Liepen regelmatig los in de kamer. Konijn sprong gewoon op schoot om geaaid te worden en als je zei "in je hok" dan huppelde ie keurig vanzelf zijn hok weer in! Ook cavia's zijn heel leuk en tam, inderdaad maken die ook leuk geluid als ze de voerbak of koelkastdeur horen waar hun lekker hapjes vandaan komen!
Eigenlijk vind ik 3,5 jaar ook sowieso wat te jong voor een huisdier, een jaar of 5 lijkt me beter, dan is een kind zich veel bewuster van het feit dat het een levend wezen is waar je voorzichtig mee moet omgaan. Een kind van 3,5 kun je dat nog niet goed uitleggen en dus ook niet kwalijk nemen als hij het niet helemaal begrijpt.
Misschien kun je beter een paar goudvisjes kopen (dit is niet banketstaaf bedoeld hoor), die bewegen ook, kan hij voeren etc., maar er kan verder geen kwaad mee.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:29

gerbils raad ik je af.... ze zijn ontzettend springerig (hoe tam ze ook zijn) en aangezien je zoon 3,5 jaar is. Als het meer om het knuffelen gaat raad ik je een dwergkonijn of een cavia aan. In tegenstelling tot een bewering die ik zag het zijn geen schijtluizen en ze zijn ontzettend knuffelig en aanhankelijk.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:46

Woogy schreef:
een konijn is wel degelijk een knaagdier! ze moeten knagen om hun tanden kort te houden. het lijkt niet op het type knaagdier zoals de rest muizen ratten marmotten cavias etc. maar het is een echte knager

Een konijn is dus géen knaagdier. Hij hoeft ook geen harde dingen te knagen om zijn tanden kort te houden.
Ze moeten simpelweg alleen éten om hun tanden te slijten, die tanden 'schuren' dan namelijk langs elkaar.

Het zijn trouwesn ook ECHT GEEN kinderdieren en ze houden er over het algemeen niet van om opgepakt te worden. Konijnen en cavia's zijn ook nog eens groepsdieren, dus 1 konijn of caaf is hoe dan ook zielig. (geldt ook voor ratjes trouwens!)

Sorry even off topic, maar kon het even niet laten...

On topic:
Elk dier wat een kind fijn kan knijpen lijkt me niet geschikt. Kinderen hebben geen besef van voorzichtigheid. Zeker niet op de peuterleeftijd. Neem een kat. Die kunnen pas écht tegen een stootje en die zullen ook gewoon laten weten als het ze teveel wordt. Leert je kind daar meteen ook een goed les uit

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:11

tamme ratten zijn heel erg leuk
maar je moet er wel een hele grote kooi met veel mogelijkheden voor kopen. en die zijn natuurlijk niet goedkoop!

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:24

Ratjes zijn leuk

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:35

wat een hoop info!
en of een konijn nu en knaagdier is of niet,intresseert mij eigenlijk niet zo!
mijn zoontje is 3,5.
en ook al was hij 5 jaar,ik laat hem niet alleen met een dier.
niet met onze hond,niet met mijn paard,dus ook niet met een evt. rat,oid.
als ik een knaagdiertje koop,zouden het er denk ik zoiezo al 2 worden,omdat ik het fijner vind voor de diertjes om soortgenoten te hebben.

maar zover ik heb begrepen kun je ratten,dus niet op gewoon zaagsel houden,en stinken ze behoorlijk?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:39

wij hebben ze op kattenbakkorrels. Nee zaagsel tast de lucht wegen aan omdat het te stoffig is.
En het stinken, tja dat is gewoon op tijd verschonen voor de rest vind ik het wel mee vallen .. ik heb ze op mn kamer staan

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:51

Gerbils moeten altijd met zn tweeen of meer gehouden worden dat staat in ieder gerbil boek.
ze moeten alleen wel hun hele leven bij elkaar zijn anders is het knokken.
Het leukste van gerbils is als je ze in een oud aquarium zet en je doet er wat zand in dan gaan ze net als mieren gangen graven en ze zijn de hele dag bezig, misschien ook leuk om alleen naar te kijken?
omdat idd, kleine kinderen kennen hun eigen krachten meestal niet en knijpen ze misschien fijn.
weet nog wel dat mijn hamster vroeger altijd op de hond moest paardrijden :|

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:12

Mexx2 schreef:
maar zover ik heb begrepen kun je ratten,dus niet op gewoon zaagsel houden,en stinken ze behoorlijk?

Ratjes hebben hele gevoelige luchtwegen en mogen eigenlijk niet op zaagsel, je hebt wel ontstoft zaagsel maar dat zit je weet met de houtsoorten waar ratten niet tegen kunnen. Als je informatie zoekt over ratjes weet ik nog wel een paar informatieve sites en fora. Stinken doen ze bij mij niet zo (ik heb er nu 5), ik maak 1x in de week de kooi schoon en ik ruik ze eigenlijk zelden.

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:21

ratten zou ik dan écht wel met zn 2en of meer doen, maar alsnog
raad ik ze niet aan voor een kind van 3.5 maar daar kan ik ook niet
veel aan doen heh,,..
een konijn is zeker géén knaagdier, en een dwerghangoor zou dan
juist wél leuk zijn voor een klein kind, die blijven meestal lekker rustig
op je schoot zitten, en kan je mee knuffelen enzo
als je dan toch voor ratjes kiest, neem dan 2/3 mannen, van jongs af
aan, anders gaan ze knokken. je kan beter mannen nemen want die
zijn wat forser, groter, dikker, en een stuk rustiger!
ze stinken wel iets meer dan vrouwtjes, maar je ruikt het eigenlijk niet!
over hamsters mag je idd niks zeggen, heb toen ik klein was ook
hamsters gehad, die sliepen bij me op bed, gingen mee fietsen,
naar school, etc
die is ook gewoon 5 jaar geworden!
ik heb een moment gehad dat ik 15 volwassen ratten tegelijk had,
maar dat is nu teruggegaan tot 5 ratjes

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:23

Dark_Bloom schreef:
als je dan toch voor ratjes kiest, neem dan 2/3 mannen, van jongs af aan, anders gaan ze knokken

Waarom denk je dit??

Ik heb verschillende mannengroepen van verschillende leeftijden mijn jongste is 3 maanden en de oudste is bijna 2 dat zit gewoon door elkaar heen.
Het is natuurlijk wel altijd leuk om 2 broertjes of zusjes te nemen.

Qua luchtjes moet ik zeggen dat het heel erg meevalt.
Als je de kooi op tijd schoonmaakt en geen schoonmaakmiddelen gebruikt is 1 keer in de week meestal wel genoeg.

Ik heb zelf zo'n 70 ratten en 14 kooien en ik ruik het alleen als ik te laat ben met schoonmaken.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:50

Pluttersput schreef:
Even een anders iets over de gerbils: Je kan ze het beste alleen nemen. Het is mazzel als het goed gaat, maar wij hebben een mannetje al een jaar alleen zitten, omdat een vrouwtje hem zijn oog heeft uitgekrabt. Het word echt ruzie als je ze met zn tweeen neemt. En verder zijn dit ook geen echte knuffediertjes
Groetjes, mij

Gerbils zijn ontzettend sociaal en mogen eigenlijk nooit alleen gehouden worden!Ze kunnen dan zelfs gedragsstoornissen krijgen of kwijnen weg. Het beste kun je ze in een klein groepje samen houden. Ik weet niet waarom jouw gerbils ruzie maakten. Dat gebeurde zeker toen je ze bij elkaar zette? Ze herkennen groepsleden namelijk aan de geur en als er een vreemde bijkomt, wordt het inderdaad een gevecht op leven en dood.

Wij hebben thuis ook heel lang veel gerbils gehad. We hebbeb er toen een paar uit elkaar moeten zetten ivm ruimte in het hok. Toen zijn er een paar weggegaan en heben we geprobeert twee broers weer bij elkaar te zetten. Dat werd een gevecht waarbij ze beide van voren helemaal onder het bloed zaten. Toen hebben we ze weer uit elkaar gehaald, ingespoten met parfum en weer bij elkaar gezet, en dat ging perfect!

Doordat gerbils zo nieuwschierig zijn, zijn ze heel makkelijk handtam te maken. Je kunt er alleen niet zo goed mee knuffelen, omdat ze zo beweeglijk zijn, maar wel heel veel andere leuke dingen! Zo maakten wij wel eens doolhoven voor ze op de grond, met overal klimdingetjes en 'snoepjes'. Ook is het leuk om te kjken wat ze met 'vreemde' dingen in hun hok doen, bijv. closetrolletjes, een papiertje, een nieuw klimspeeltje, noem maar op. Het zijn hele actieve diertjes (overdag ) die van je speeltjes dankbaar gebruik zullen maken.

En als laatste nog iets leuks: voor gerbils kan je niet allergisch zijn en ze scheiden geen (voor de mens) ruikbare stoffen af.

edit: grote lap tekst een beetje leesbaarder gemaakt.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:52

gerbils zijn zo geweldig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:59

ik stem voor de cavia's, ik heb er nu 2 zitten en zijn erg levendig en geezellig. Ben er helemaal fan van. ALs je ze bij een fokker koopt die er al meer mee heeft gedaan, dan is er in mijn ogen geen probleem. Dan zijn ze al tammer.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:43

Tja ik zeg ook ratten. Denk er wel echt aan Een rat neem je nooit alleen
Mijn ratten zijn ook heel goed met kids ook met het 2.5 jarig zoontje van mijn nichtje. Maar dat is wel omdat ik veel tijd met hun spendeer en ze echt heel tam zijn. Als ze dat niet zijn gaan ze echt niet braaf bij een 2.5jarige op de schouders blijven zitten. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand. Neem je ratten neem ze dan zeker met 2 van hetzelfde geslacht en haal ze niet uit een dierenwinkel. Misschien kan je eens kijken bij de rattenopvang? Daar zitten vaak ratjes die al heel tam zijn en das een leuke 1ste start dan niet? Veel plezier in je keuze.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:58

ratjes zijjn heel leuk!! die heb ik ook, en ze zijn ook echt lief. Somige mensen zeggen dat ze bijtenm maar daar maak je ze dan wel zelf naar.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:32

Ik heb zelf het nodige gehad..

Cavia: niet echt mijn voorkeur, beetje saaie beesten.

Hamster: niet mijn voorkeur, slaapt voornamelijk.

Rat:
Super Dit vond ik het leukste huisdier, ze zijn het beste tam te krijgen, ze zijn zindelijk, aanhankelijk en genieten echt van je aandacht. Je kan er zoveel mee doen. Echter mogen ze niet alleen gehouden worden dus min. 2 mannetjes OF vrouwtjes. Vanaf 8weekjes kan je ze hebben, en ze worden ongeveer 2 a 3 jaar oud. Kijk ook eens in ons rattentopic voor vragen en meer info! Heel veel om hier zo even te typen!

Link in onderschrift

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:37

Een muis of een rat.
Ik heb nu even een hamster hier, omdat kennissen op vakantie zijn. Wat een rotbeest zeg, het enige wat ie kan doen is eten, slapen, poepen en bijten
Overdag ligt ie te slapen en 's nachts houd ie me wakker. (Ik heb hem dus maar even tijdelijk op de gang geïnstalleerd )
Ik zou dus idd geen nachtdier nemen, heb je weinig aan

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:34

Megantjuh schreef:
Ik heb zelf het nodige gehad..

Cavia: niet echt mijn voorkeur, beetje saaie beesten.

Hamster: niet mijn voorkeur, slaapt voornamelijk.

Rat:
Super Dit vond ik het leukste huisdier, ze zijn het beste tam te krijgen, ze zijn zindelijk, aanhankelijk en genieten echt van je aandacht. Je kan er zoveel mee doen. Echter mogen ze niet alleen gehouden worden dus min. 2 mannetjes OF vrouwtjes. Vanaf 8weekjes kan je ze hebben, en ze worden ongeveer 2 a 3 jaar oud. Kijk ook eens in ons rattentopic voor vragen en meer info! Heel veel om hier zo even te typen!

Link in onderschrift

Jups in het rattentopic zit het (uiteraard ) vooool met rattenmensen en die willen je maar al te graag helpen denk ik