konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:23

Dat is natuurlijk.
Konijnen laten instinctief hun jongen zoveel mogelijk met rust, want hoemeer zij erbij zitten, des te makkelijker roofdieren in de gaten hebben waar het nest zit.

Je moet er iig afblijven, niet mee bemoeien Evt alleen het nest voorzichtig dichtmaken.

Mocht de moeder er wel mee omkijken en alles gaan zoals het moet: Alvast veel plezier, het is echt gigantisch leuk Voor zowel jou als je kinderen.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:31

Ja tot nu toe gaat t vrij goed,ik heb ze horen sabbelen.
Alleen mams word t dan zat en loopt ze weg met die ukkies nog aan haar tepels,dus dan liggen ze middenin de kooi.
En sommige wurmen zich terug naar t nest,maar er zit 1 klein zwartje tussen,die kan zichzelf nie echt terug wurmelen.
Dus die heb ik heel voorzichtig terug gelegd
Die 3 andere groeien echt goed maar die kleine zwarte is een beetje een kneusje volgens mij.ook de kleinste van allemaal,en hij schreeuwt wel afentoe,dus nog ff afwachten

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:20

goldflower schreef:
ja dat doe ik zeker,want wil dit niet meer.
Maar ben alleen bang dat mams niet weet hoe ze met ze om moet gaan aangezien ze zelf pas 6a7 maanden is.
En hoe kom ik evt aan een pleegmoeder,als ze nu niet te eten krijgen ,dan gaan ze dood lijkt mij.
Nou ik hoop op nog meer raad en tips.

met 6/7 maanden kan een nestje al hoor. idd voor je de jongen oppakt zorgen je de geur van mama konijn al aan je handen zit (dsu haar eerst eens vastnemen en aaien), verder de eerste dagen best me rust laten en pas na een paar dagen eens kijken hoe het ermee gaat. het kan idd dat de mama vaak niet echt weet wat ze moet doen bij een eerste nestje, en soms overleven de jongen het dan niet. maar aangezien ze mooi in het nestje liggen heeft ze dit probleem niet zozeer. Ik denk dat je gewoon zal moeten afwachten.

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:24

Heb zelf ook jonkies gehad. Je moet er absoluut niet aankomen, gewoon laten, anders heb je de kans dat de moeder de gaat opeten. De kooi moet je een beetje donker maken. Leg er een handdoek overheen ofzo. Dan is de moeder ook veel vertrouwder en minder angstig. Niet teveel bij de kooi gaan zitten en het konijn oppakken ofzo. Gewoon met rust laten maar wel in de gaten houden of ze wel drinken. Veel suc6 met je kleintjes! =)

Cissi_D

Re: konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:04

Ons konijn heeft een paar jaar geleden ook jongen gehad, mijn broertje vond het wel leuk om te zien wat er gebeurde als er een mannetje bij ons konijn kwam Een tijdje later zaten wij dus met al die kleine konijntjes opgescheept, zeven stuks, terwijl we net een weekendje naar zee zouden gaan. Moeder moest niks van de jongen hebben en uiteindelijk hebben we de kleintjes maar meegenomen naar zee. Samen lekker warm tegen elkaar aan, tussen stro en watten. We deden dus de hele dag niks anders dan die beestjes voeden, maar het ging best goed, al hebben de zwaksten het niet gehaald. Toen we terug waren van het weekendje aan zee wilden we toch nog eens proberen of de moeder ze nog wilde accepteren, wat ons haast onmogelijk leek. De moeder hebben we op haar rug gelegd, kleintjes op d'r buik en het ging goed! De konijntjes zijn allemaal mooi opgegroeid. Eentje hebben we gehouden, die had iets aan d'r oog en dat moesten we nog een tijdje met een zalfje behandelen.
Volgens mij is dit wel een apart verhaal, normaal gesproken lijkt het me niet echt slim om de kleintjes van de moeder af te halen, onze konijntjes hebben gewoon geluk gehad.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 00:27

Nou ik heb moeder de kleintjes net zien voeden,ze likt ze op dat moment ook en dan loopt ze weer weg.
Afentoe hangt er nog een kleintje aan ,maar die heb ik wel een zetje moeten geven naar ze nestje.
Maar alles zier er goed en mooi uit,en er ligt een doek over het gedeelte kooi waar de kleintjes liggen.
Dus volgens mij gaat dit allemaal helemaal goed komen
Dus iedereen thnx voor de tips enz
groetjes.

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 02:19

Fijn dat het nu goed met ze gaat zeg! Veel succes met ze!

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:18

dank je..Ze zn nu iets van 5 dgn en beginnen nu wel afentoe te piepen,maar dat is toch geen probleem meer toch???
Aangezien de buikjes mooi rond zijn

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:22

Mooi dat alles goed gaat
En ga je er eentje houden??

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:00

Of twee?

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:10

Of allemaal
Ahh het zn wel schatjes hoor,en ze groeien lkkr hard gelukkig

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:46

Gelukkig gaat het allemaal goed met ze!

goldflower

Re: konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 15:19