proefdiervrij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:27

Vlees eten is niet per definitie slecht. Het hoeft niet gepaard te gaan met een slecht leven en een lijdensweg. Degenen die mijn haantjes hebben opgegeten, hebben vlees gegeten van dieren die vrij rond gescharreld hebben. De eieren die ik eet zijn zeker van scharrelkippen (incl. mijn eigen kippen). Biologisch vlees is er nog niet veel te vinden hier. Je hebt wel keur slagers maar dat wil niet zeggen dat ze vlees verkopen dat vrij is van bioindustrie.

Maar dieren lijden ontzettend onder dierproeven. Als dat niet zo zou zijn, vond ik dierproeven niet zo erg. Maar ze lijden er onder en dus ben ik tegen.

Jamezy

Re: proefdiervrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:53

De waarheid over melk: http://www.zuiveloffline.nl/brochure.php

Vegetariërs of veganisten hebben niet meer kans op bloedarmoede dan iemand die wel vlees eet, mits je zorgt dat je genoeg ijzer binnenkrijgt! Ik eet al bijna tien jaar vegetarisch en sinds enige tijd veganistisch, kom regelmatig bij de dokter voor een check-up en moet zeggen dat ik nog nooit, maar dan ook nooit, problemen heb gehad met vitamientjes (hoewel je dat wel zou zeggen als je me soms ziet eten, hihi)

Dat het niet mag van ouders is (helaas) begrijpelijk, maar je doet er goed aan om achtergrondinformatie te zoeken. Als vegetariër eet je, als het goed is, meer groentes… Welke ouder kan daar nou iets tegenin te brengen hebben?

@ Desiree: Naar mijn mening is vlees eten per definitie wèl slecht. Mensen hebben alle kenmerken van planteneter (geen klauwen, transpireren door de huid en niet door de tong, kronkelige ingewanden 6-12 maal zo lang als het lichaam, zelf geen vitamine C kunnen aanmaken, geen scherpe voortanden en vlakke kiezen… etc.). Jouw drie haantjes hebben mss wel vrij buiten rond kunnen scharrelen, maar wat met die miljarden dieren die, alleen al in NL, jaarlijks worden gedood? Ook scharrelkippen hebben geknipte snavels en worden geslacht, wanneer ze niet meer “van nut zijn” voor de mens…

Maar Proefdiervrij is een goed begin! Probeer ook WakkerDier.nl eens …

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:19

Wouw strak topic nu mag ik eindelijk uitgebreid over dit onderwerp discusieren zodner dat mijn ouders/klasgenoten/vriendinnen/overige er gek van worden

Ten eerste iedereen beslist zelf om vega te zijn of niet ( Ik ben het wel omdat ik het ontzettend zielig vind dat dieren gefokt worden om geslacht te worden dat kan echt niet gewoon)

Verder heb ik een site tegen proefdieren gebruik
http://groups.msn.com/paardentekeningen
Het geld dat ik verdien met de tekeningen gaat naar proefdier vrij de site gaat over ene klein tijdje verhuizen, omdat deze tekening best oud zijn en ik nieuwere mooiere heb.

Verder heb ik een heel pakket info. van iemand die werkt bij proefdier vrij dus als je ook iets wilt, geen probleem ik stuur het wel even!

Waarom geen proefdieren

*kopieerd even van haar site:*

Waarom geen proefdieren!

Omdat dieren ook levende wezens zijn!

Omdat er toch ook geen "proefmensen" zijn!
een voorbeeldje: Ergens in de wereld staan 10.000 mensen op het punt te sterven als er niet gauw een vaccinatie gevonden wordt. Toch zouden we het niet goed vinden als we die vaccinatie gingen zoeken doormiddel van 1 of 2 gezonde kinderen. Zelf als je met 2 kinderen 10.000 mensen kunt redden! Waarom dan wel met al die dieren!

Een paar veel gestelde vragen:
hoe moeten medicijnen dan getest worden?
Er is nooit echt gezocht naar betere methoden als proefdieren, terwijl dieren genetisch zoveel van mensen verschillen dat veel reacties op medicijnen bij mensen anders zijn als bij dieren.
EN ER ZIJN ANDERE MANIEREN!
dat bewezen veel medische geschiedkundigen. Bij veel ontwikkelingen in de ziekenhuizen zijn namelijk nooit dieren gebruikt en toch werkte alles (en nu nog steeds) hetzelfde (denk aan CAT-scan, MRI-scan, PET-scan enz)

Hoe kan medisch onderzoek dan beter verricht worden?
Menselijk klinisch en epidemiologisch onderzoek en computersimulaties zijn sneller, betrouwbaarder en goedkoper als dierproeven en het aller beste is er hoeven geen dieren onder te lijden, dus waarom nog dierproeven als het ook anders kan! Ook hebben wetenschappers uit menselijke hersencellen een "microbrein" ontwikkeld. we kunnen allerlei dingen testen op het brein zonder er konijnen voor te hoeven doden!
Gordon Baxter (een medewerker van een bedrijf in Engeland dat medicijnen en dergelijke test op die menselijke "nep" cellen) zegt: Als we informatie hebben over menselijke genen, waarom zou je dan teruggrijpen op dieren?

Oke, dit is een heel verhaal, maar zeker de moeite waard om even te lezen, verder heb ik op school eens onderzocht waarom onderzoekers zo dom zijn om nog steeds dieren te gebruiken terwijl er veel betere methoden zijn!
Er is maar 1 reden, ze gebruiken de dieren al een hele tijd en zijn bang om over te stappen op andere manieren waarom? Ik begrijp het niet hoor, hebben die mensen dan geen hart?

Ook hebben ze voor een project bij ons op school eens met zijn alle geprotesteert tegen proefdieren.

tip: Zoek je ook shampoo, badschuim, douchegel of parfum die niet op dieren gestest is, ga naar de body shop, alles gegarrandeert 100% proefdier vrij, ik kan je de nettle shampoo aanraden! En idd check je make up voor je het koopt op de lijst van proefdier vrij!

Ik heb nog even iets gevonden op mijn site van proefdier vrij:

Vereniging Proefdiervrij
De vereniging Proefdiervrij, opgericht in 1897, streeft naar de afschaffing van alle dierproeven. Zij wil dit bereiken door proefdiervrije onderzoeksmethoden te stimuleren. Via publieksacties wordt druk uitgeoefend op de politiek, de wetenschap en de industrie.
Het heeft zin om op te komen voor de dieren in laboratoria. Sinds de eerste overheidsregistratie dierproeven en proefdieren (in 1981) is het aantal dierproeven meer dan gehalveerd. In 1981 werden ongeveer 1,5 miljoen proefdieren gebruikt, in 2003 waren dat er ruim 620.000.
De belangrijkste onderwerpen waar Proefdiervrij zich momenteel op richt zijn cosmetica, biotechnologie, het gebruik van proefdieren in het onderwijs, internationale samenwerking in InterNICHE, en de naleving van de wet op de dierproeven.

Kijk ook eens op de site www.proefdiervrij.nl

Iets over proefdier vrji dus

Ook moesten we gedichten schrijven op school (voor een wedstrijd) uiteindelijk heeft mijn gedicht (over proefdieren) van mijn klas gewonnen, daar was ik hele trots op, maar helaas staat het gedichtje niet op deze pc en ik weet hem niet helemaal uit mijn hoofd iig dit was de laatste regel:

Check voor je cosmetica koopt eerst of het een dierenleven heeft gesloopt!

Ik hoop dat dit genoeg info geeft en als je denkt dat het niet zielig is zoek dan op google ----> afbeeldingen ----> dierproeven, zeker weten dat je daarna je makeup e.d. checkt!

Nouja, sorry voor deze lange mail verder wil ik nog even zeggen dat het onzin is dat iedereen vega moet worden en veel mensen mogen het ook niet van hun ouders etc. Maar begin alvast met het eten van biologisch vlees dat is misschien iets duurder, maar dat heb je er als dierenliefhebber toch wel voor over?

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:21

Jamezy: ik geef je groot gelijk, maar wou even aangeven dat
het er moeilijk is om op alle dingen met dieren te letten.
en zoals je zegt het is maar een begin: dierproefvrij, maar
er zijn zoveel dingen die erg zijn voor dieren dat je niet eens
maar alles kan bijhouden. Als je denkt dat je met scharrelkippen
goed zit zie je zo weer dat ze ook geknipte snavels hebben.
Mensen weten tegenwoordig niet meer wat ze kopen. Overal zit een
nadeel aan. Alleen scharrelkippen wordne geslacht en dan hebben ze geen pijn meer (dat wil niet zeggen dat ik het goed vind want dat is dus helemaal niet zo). Bij dierproeven moeten de dieren lijden todat ze dood zijn en scharrelkippen hebben dan wel een mooi levendje al gehad.
ps: nogmaals het betekend niet dat ik het goed vind dat ze al die dieren slachten als ze niet meer nodig zijn.

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:29

Nevony: goed zo! iemand die supergoed in actie komt en
die bewijst dat het heeft gewerkt door cijfers te laten zien!
je ziet dat het aantal proefdieren naar beneden gaat!
laten wij het nu nog meer dan meer halveren!
en deze zin vind ik ijzersterk: Check voor je cosmetica koopt eerst of het een dierenleven heeft gesloopt!
deze zin zal ik doorsturen aan iedereen op mijn sites zetten en in mijn msn naam, want doordat iemand maar gewoon 1 zin in zijn msnnaam had ben ik gaan zoeken en gingen mijn ogen open!
Het is een kleine stap waar je dieren mee red!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:39

Joyceje, ben blij dat je het iig begrijpt
Enne... ooit ga je op jezelf wonen, no worries

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:50

Ja, het gaat al de goede kant op, maar elk dier is er natuurlijk 1 te veel, dus iedereen kom in actie!!!!

*Zet zin even in hara onderschrift (wilde ik al een tijdje doen, maar ik kwam er steeds niet aan toe *

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:03

Ik ga niet eens met jou in discussie... Jij hebt geen idee waar ik me wel en niet in heb verdiept. Ik zeg ook niet dat een presentatie iets gaat veranderen, de macht om werkelijk een verandering te maken heb ik toch niet. Als iemand die macht had was er geen dierenleed meer.

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:13

Nevony: heb het in mijn onderschrift staan!
en je hebt helemaal gelijk! hoe meer mensen zich
verzetten tegen de dierproeven hoe meer dieren
er gered worden!

Jallist: ik vind dat je presentatie wel help!
want de macht om alles te veranderen heb je niet, maar
wel kun je mensen overhalen om ook erover na te gaan denken
en die kunnen weer naar de bib gaan of andere dingen waar
ze door middel van presentaties of blaadjes neerleggen weer mensen
kunnen overhalen erover na te denken! Hoe meer mensen er tegen zijn hoe meer dieren er worden gered! in je eentjes heb je geen macht maar met veel mensen heb je toch een grote macht waarmee je de dieren red! zo zie je maar dat kleine dingen groot kunnen uitpakken!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:14

Je hoeft ook helemaal niet met mij in discussie Er is namelijk niet eens sprake van een discussie!
Ik kan niet ruiken waar jij je wel en niet in verdiept; mijn posts waren algemeen, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken... Prima, alleen maar goed!! Zegt meer over jou dan over mij, lijkt me...
Ben hoe dan ook wel benieuwd naar je beweegredenen

Trouwens, waarom discussieren? We zijn het toch allebei over eens dat dierenleed echt niet kan?

"de macht om werkelijk een verandering te maken heb ik toch niet" ... Nee, dat is een positieve levenshouding!!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:19

@Jallist, ik denk dat Jamezy gelijk heeft, misschin heb je de macht niet om te zorgen dat er helemaal geen dierenleed meer is, maar proefdiervrije spullen kopen helpt toch! Als iedereen zou zegen nee ik heb de macht niet, nee dan gebeurt er iid niets! Als iedereen proefdiervrije cosmetica kocht zouden proefdieren niet meer nodig zijn toch? Dat wil toch iedereen of niet soms?

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:24

Jamezy: juist!
mensen het gaat er niet om welk dierenleed je het ergste
vind, want al het dierenleed is erg!!! alleen het andere
pak je anders aan dan het ene! en sommige dingen zijn
makkelijker dan de andere! en we zijn hier om dingen te
bedenken die het kunnen stoppen! en niet om te ruzie
te maken over wat je erger vind en wat niet! (niet dat je
dat niet mag dan als je er zin in heb doe je het maar lekker)

Nevony: juist als de dingen die getest zijn op dieren
niet meer goed verkopen dan zullen ze wel moeten overstappen
anders verdienen ze geen geld en als wij dingen tegen bedrijven
gaan doen dan krijgen ze geen positieve reacties en worden
hun producten ook niet verkocht! kijk maar wat er bij dat
programma beugelbekkie is gebeurt! Raar voorbeeld maar is
waar!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:38

@Joceyeje13 dat probeer ik ook te zeggen alleen vat je het volgends mij beetje verkeerd op hihi

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:48

...

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:30

hoezo vat ik het verkeerd op???

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:40

"Stierenvechten? Mss moet je eens beginnen met kaas...! Je wist het vast nog niet, maar het stremsel dat ze gebruiken voor kaas, is afkomstig uit de maagjes van kalfjes."

Was toch echt aan mij gericht, en vat ik als neerbuigend op. "Je wist het vast nog niet..." geef je namelijk gewoon de indruk dat je op iemand anders neerkijkt omdat jij dit toevallig wel zou weten en iemand anders niet (wat in dit geval dus nog niet eens zo is).
Daarna zeg jij zelf dat een spreekbeurt niet veel zal veranderen, en als ik dat beaam dan zit ik ineens fout en heb ik geen positieve instelling.
Allemaal dingen die aan mij gericht zijn, en die ik allemaal niet zo aardig over vind komen, zeg dus niet dat het algemene posts waren en ik me toevallig aangesproken voel. Over dierenleed zijn we het inderdaad wel eens denk ik, maar ik snap jouw reactie op de kleine opmerking dat ik volgend jaar een presentatie over stierenvechten hou dan niet.
http://www.stieren.net/
Leven van de stieren en allerlei andere dieren die voor fiëstas gebruikt worden lijkt me toch minstens net zo erg als het gemiddelde bio-industrie dier. Over bio-industrie ed zijn al zat presentaties gehouden, die verhalen ga ik niet nog een keer herhalen?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:32

Het heeft geen zin om nu allerlei vormen van dierenleed bij te halen. Dit topic is nu voor anti vivisectie aanhangers. Ook over stierenvechten en bioindustrie zijn topics geweest. en elke vorm van dierenleed wordt wel op bokt besproken.

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:43

precies

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:45

ik ga die banners zeker doen!

toen ik wat jonger was heb ik werkstukken en spreekbeurten erover gedaan..
veel foto's gezien enzo echt vresselijk!!!!!!!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:51

Jamezy schreef:
De waarheid over melk: http://www.zuiveloffline.nl/brochure.php

Vegetariërs of veganisten hebben niet meer kans op bloedarmoede dan iemand die wel vlees eet, mits je zorgt dat je genoeg ijzer binnenkrijgt! Ik eet al bijna tien jaar vegetarisch en sinds enige tijd veganistisch, kom regelmatig bij de dokter voor een check-up en moet zeggen dat ik nog nooit, maar dan ook nooit, problemen heb gehad met vitamientjes (hoewel je dat wel zou zeggen als je me soms ziet eten, hihi)

Dat het niet mag van ouders is (helaas) begrijpelijk, maar je doet er goed aan om achtergrondinformatie te zoeken. Als vegetariër eet je, als het goed is, meer groentes… Welke ouder kan daar nou iets tegenin te brengen hebben?

@ Desiree: Naar mijn mening is vlees eten per definitie wèl slecht. Mensen hebben alle kenmerken van planteneter (geen klauwen, transpireren door de huid en niet door de tong, kronkelige ingewanden 6-12 maal zo lang als het lichaam, zelf geen vitamine C kunnen aanmaken, geen scherpe voortanden en vlakke kiezen… etc.). Jouw drie haantjes hebben mss wel vrij buiten rond kunnen scharrelen, maar wat met die miljarden dieren die, alleen al in NL, jaarlijks worden gedood? Ook scharrelkippen hebben geknipte snavels en worden geslacht, wanneer ze niet meer “van nut zijn” voor de mens…

Maar Proefdiervrij is een goed begin! Probeer ook WakkerDier.nl eens …

*een mens is een omnivoor, en heeft een lichaam/verteringsstelsel dat is aangepast op élk soort voedsel.

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:58

_Sammy_: bedankt voor de steun!
elk mens die meedoet is weer een stapje dichterbij het einddoel!
af van de dierproeven!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:00

TS: ik vind het echt heel goed van je dat je wat bewustzijn probeert te creeëren onder je medemens wat betreft dierproeven, enige discussies daargelaten.

Algemeen: Denk aan de beesten die zijn gesneuveld voor het fabriceren van het huidige paracetamolletje. Denk aan de paarden die zijn gestorven in tijden van oorlog. Denk aan de ratten die worden verdelgt omdat zij ziektes meedragen. Denk aan de muizenval op stal.
Mens en dier hebben een geschiedenis met elkaar, welke niet zomaar onder woorden kan worden gebracht. Dat het evenwicht is scheefgetrokken binnen de economie, is geen discussiepunt. Maar het zal nooit mogelijk zijn dit evenwicht weer recht te zetten.
Gelukkig kan ieder mens voor zichzelf denken en kiezen voor dierproefvrije make-up, maar noem iemand dan niet meteen hypocriet, als ze er voor kiest vlees te eten. Want hypocriet is helemaal geen adequate uitdrukking, en zal het mijns inziens nooit worden. Er zijn al veel te veel zwart/wit denkers op deze aardkloot

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:20

friezenluver schreef:
weet iemand welke merken proefdieren gebruiken? ik vindhet echt zooooo zielig!

Ik weet alleen dat Andrelon (shampoo) op dieren test..

joyceje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:37

mischien moeten we wel een mail sturen dan
naar andrelon !
op deze site staat een gewone hele mail die je kunt sturen!

http://www.cosmeticagids.nl/client/2/de ... =Cosmetica

alleen ik kan het niet in mijn eentje want het is een groot bedrijf.
als we allemaal een mail sturen dan komen ze maybe in actie en als we dat bij meerdere merken doen dan kunnen we nog meer tegen gaan.
we moeten alleen een mailadres vinden waar we het naar toe kunnen sturen!
ps: als je de mail van de link stuurd dan beschuldig je ze niet meteen onterecht. Er word alleen in gevraagt of ze dierenproeven doen en als ze dat niet doen of ze hun merknaam willen opgeven in de lijst van de cosmeticagids

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:48

Paraat schreef:
*een mens is een omnivoor, en heeft een lichaam/verteringsstelsel dat is aangepast op élk soort voedsel.

Volgens mij ook. Het gebit duidt daar ook op.
Wij zitten qua lengte van darmen tussen de korte darmen van de carnivoor in, en de lange darmen van de herbivoor.
Daarnaast zitten de ogen voor in de schedel, om te kunnen focussen bij de jacht, net als bij roofdieren (carnivoren). Dus we hebben veel van ze weg. Ik zal de mens niet bestempelen als herbivoor. Ik geloof zelfs dat mensen tot en met de middeleeuwen nog niet eens groenten aten maar alleen vlees!