Op bezoek bij een varkens boer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:31

horsegirlie schreef:
kizz_rianne schreef:
Ik ben geen vegetariër, maar vind het wel zielig op de manier zoals sommige varkens behandelt worden..
Maar ben bang dat als ik stop met vlees eten dat het niks uitmaakt, de rest van de bevolking eet toch ook gewoon vlees.. ?

Ja, maar als jij wilt dat het stopt, het begint altijd bij jezelf.

Precies

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:58

Geef ik jullie inderdaad gelijk in. Maar alleen ik is niet voldoende...

Het zou trouwens ook niet goed zijn als ik stop met vlees eten, want heb op dit moment geloof ik al een te kort aan ijzer...

Maar ik zou er ook moeite mee hebben om nooit meer een lekker stukje vlees te kunnen eten. Best slap eigenlijk van mezelf, want eigenlijk moeten dieren lijden zonder reden...

Pff wie heeft dat ooit uitgevonden - vlees eten.

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:04

Ik denk dat de boeren het ook liever anders hebben, maar de bevolking wilt er niet meer geld aan uitgeven Dus zit er niks anders op dan het zo goedkoop mogelijk (op)fokken van de dieren.

(het wordt een beetje offtopic )

Het zal idd vast wel een leerzame middag zijn geweest, en toch stiekem wel een beetje leuk om zo'n biggetje in je handen te hebben gehad

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:10

kizz_rianne schreef:
Aaah ik vind die kleine schattig.
Die grote vind ik alleen wel een beetje eng.

Ik ben geen vegetariër, maar vind het wel zielig op de manier zoals sommige varkens behandelt worden.. Maar ben bang dat als ik stop met vlees eten dat het niks uitmaakt, de rest van de bevolking eet toch ook gewoon vlees.. ?

En als iedereen zo denkt gebeurd er nooit iets ooit van ' verbeter de wereld, begin bij jezelf ' gehoord ?

Het is puur een kwestie van vraag en aanbod..

En over dat ijzertekort; ik weet er alles van, maar dat heeft mij niet tegengehouden om te stoppen met vlees, vis etc. Tegenwoordig bestaan er prima vervangingen. Voor de ijzer neem ik tegenwoordig of een tablet of een glas speciaal sap, ik geloof dat het van Roosvice is

Als je meer wil weten PB je maar.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:15

ohw ohw ohw

iedereen vind het weer zielig, en die varkens wchten op hun dood...

de mestvarkens ( de biggen die op de laatste foto staan ) die gaan als ze een half jaar oud zijn, idd naar de slacht, maar daar weten ze nu niets van, ze krijgen meer dan genoeg eten, en dat ze er zo vies uit zien, dat doen ze zelf, dat vinden ze fijn. een varken kan niet zweten en rolt daarom graag in mest of modder...

ik heb veel bedrijven van binnen gezien, en slachterijen ook
en nog steeds lust ik mijn speklapjes

wat ik wel slecht vind van de boer is dat jullie maar weinig beschermende kleding dragen, geen plastick overall, en geen haarnetje...
met de ziektes van tegenwoordig is dat erg gevaarlijk voor zo'n groot bedrijf !

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:23

Quarterh0rse schreef:
Ik vind het maar niks, je zou bijna spontaan vegatarier worden met het zien van de foto's. Het is geen leven voor zo'n dier die horen het liefst buiten te worden gehouden (weet wel zeker dat deze nooit of weinig buitenlucht hebben gezien in hun leven) of ik elk geval in een grotere stal waar ze wat makkelijker kunnen lopen.

Ook ik vind het bijzonder nare foto's. Dat is ook de reden waarom ik alleen biologisch varkensvlees eet. Geen enkel dier hoeft zijn leven tussen 2 ijzeren stangen te slijten zonder daglicht. Dit is een vleesfabriek.

Anneliesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:30

crossmonster schreef:
ohw ohw ohw

<knip> en dat ze er zo vies uit zien, dat doen ze zelf, dat vinden ze fijn. een varken kan niet zweten en rolt daarom graag in mest of modder...

Precies, en dat is zeker ook voor die zeugen niet echt mogelijk

Het ziet er een beetje uit alsof als 1 van die zeugen gaat liggen ze nooit en te nimmer meer overeind kan komen.

't Is weer wel duidelijk hoe ontwikkeld NL is! (of BE, net wat van toepassing)

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:36

veel boeren houden zeugen in groepshuisvesting, alleen bij inseminatie, en bij einde van de dracht, staan ze dan tussen de ijzeren hekken.

maar helaas betaald nederland zo ziek weinig voor het varken, dat de boeren niet anders kunnen als zo de zeugen houden

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:11

Ik zou zo m'n brood in elk geval niet willen verdienen...

Verder koop ik altijd biologisch vlees en steun daarmee de boeren die het wel anders doen.

Maarre, vanwaar eigenlijk het bezoek aan de varkenshouders? Wat voor opleiding doe je?

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:14

missnina schreef:
Die moeder van die biggetjes zit wel in een erg klein hokje zeg! Die kan echt haar kont niet keren

Nee, want als ze haar kont wel kon keren, waren alle biggetjes plat. Zoogende zeugen ( )liggen daarom achter zo'n hekje.

Volgens mij worden volwassen beren helemaal niet gecastreerd. Die dienen enkel om te dekken. Eten kan je ze namelijk niet. Nou ja, als je van urinesmaak houd wel natuurijk.

Verders liggen de varkens bij een gemiddeld bedrijf niet hun hele leven in zo'n hokje. Er zijn meestal voor s'zomers groepshokken met uitloop, zodat ze ook in de zon kunnen liggen. Alleen is dit in de winter te koud, en gaan ze dus weer naar binnen onder de warme lampen.

Ewalda heeft een hele poos op een "varkens vermeerderings bedrijf" gestaan.
Een doorsnee bedrijf, dus zo als hierboven beschreven zal het er ook vaak aan toe gaan.

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:26

woow der zitten echt veel in een hokje :|

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:34

crossmonster schreef:
ohw ohw ohw

de mestvarkens ( de biggen die op de laatste foto staan ) die gaan als ze een half jaar oud zijn, idd naar de slacht, maar daar weten ze nu niets van, ze krijgen meer dan genoeg eten, en dat ze er zo vies uit zien, dat doen ze zelf, dat vinden ze fijn. een varken kan niet zweten en rolt daarom graag in mest of modder...

ik heb veel bedrijven van binnen gezien, en slachterijen ook
en nog steeds lust ik mijn speklapjes

wat ik wel slecht vind van de boer is dat jullie maar weinig beschermende kleding dragen, geen plastick overall, en geen haarnetje...

Dat is een veel gebruikte drogreden bij boeren die aan vleesindustrie doen: ze hebben toch eten genoeg en zitten lekker binnen
maar de echte natuurlijke gedragingen kan een varken niet meer doen, iet meer wroeten in de modder en spelen met soortgenoten. Geen frisse lucht meer...Maar daar houden boeren vandaag de dag geen rekening meer mee. En dat is juist dierenwelzijn...
Ik heb nog maar 1 bedrijf gezien die varkens had die in een wei mochten wroeten en niet onverdoofd gecastreerd werden en hun staart geamputeerd werden....

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:31

crossmonster schreef:

wij kregen een overall aan met laarzen van daar

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:00

Yellowfish schreef:
kizz_rianne schreef:
Aaah ik vind die kleine schattig.
Die grote vind ik alleen wel een beetje eng.

Ik ben geen vegetariër, maar vind het wel zielig op de manier zoals sommige varkens behandelt worden.. Maar ben bang dat als ik stop met vlees eten dat het niks uitmaakt, de rest van de bevolking eet toch ook gewoon vlees.. ?

En als iedereen zo denkt gebeurd er nooit iets ooit van ' verbeter de wereld, begin bij jezelf ' gehoord ?

Het is puur een kwestie van vraag en aanbod..

En over dat ijzertekort; ik weet er alles van, maar dat heeft mij niet tegengehouden om te stoppen met vlees, vis etc. Tegenwoordig bestaan er prima vervangingen. Voor de ijzer neem ik tegenwoordig of een tablet of een glas speciaal sap, ik geloof dat het van Roosvice is

Als je meer wil weten PB je maar.

Jaa geef ik ook gelijk in. Maar ik denk dat ik alsnog niet snel m'n vlees zou laten staan. Ik heb een paar keer overwogen om vegetariër te worden - maar dat doe ik toch maar niet.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:01

*vindt zichzelf een beetje slap dat ze niet kan stoppen met vlees eten*

sorry voor alle vegetariërs hier, ik heb geen goed excuus waarom ik vlees eet