Mensen die hun loslopende hond niet bij zich houden??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:33

Sja elianne, ik moet zulke eigenaren niet tegenkomen hoor! Want het lachen zou ze bij mij wel vergaan!!!!!

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:44

Tja, ik ben helaas niet zo heldhaftig als het om honden gaat Ben zeker niet bang voor honden maar als een onbekende hond begint te grommen hou ik toch liever afstand, helemaal als het (zoals hier in de buurt meestal het geval) een hele grote hond is... Zeg er wel altijd wat van tegen de eigenaar maar dat heeft volgens mij niet zo veel zin.

Mijn moeder is daar wel heel goed in; die pakt gewoon hond én eigenaar in 1 keer aan Maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen (zoals ik) dat direct aandurft.

BrankaZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:53

Quarterh0rse schreef:
Tuurlijk moeten ze het uitvechten maar ik heb heb over een gevecht waarbij het echt door gaat tot bloedens toe doorgaat en het zelfs een hond fataal kan worden.
Liever een blokje omlopen door dat je een hond tegenkomt die je niet mag dan dat ze elkaar letterlijk dood bijten.
Ik heb nl zo'n hond die zich inprecipe nooit gewonnen geeft en echt door zou gaan tot het einde en dat vind ik nou weer net iets teveel van het goede aangezien ze hier niet in het wild leven. Maar opzich ben ik er gewoon voor om het ze het lekker te laten uitzoeken want 9 van de 10x komt het vanzelf zo wel goed

Zolang er niet wordt geknokt mogen ze het van mij inderdaad lekker uitzoeken. Maar vechten sta ik niet toe. Dan grijp ik in. Wat jij beweert heeft te maken met honden binnen een roedel, niet met honden die niet bij elkaar horen. Die hebben n.l. geen reden om te stoppen met vechten tot hun tegenstander is verdreven dan wel dood is. Zo ver zal het niet komen omdat er doorgaans wel wordt ingegrepen als er bloed aan te pas komt, maar ik kies er dus voor om te voorkomen dat het zo ver komt.

Shiloh

Re: Mensen die hun loslopende hond niet bij zich houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 15:09

mariz schreef:
al zijn aandacht moet bij jou zijn, en als er speel kwartiertje word gehouden dan mag hij/zij zich uitleven met anderen honden.
als je je hond roept en hij komt niet, blijf dan niet oneindig roepen, maar loop gewoon richting huis (wel je hond met 1 oog in de gaten houden) je zal zien dat hij/zij je opeens kwijt is. en heel snel naast je staat (stel je voor dat je zonder hem was vertrokken pff)

Weg lopen, en verwachten dat hij achter me aan komt heeft bij mijn hond totaal geen zin. Hij weet precies! waar hij woont, en zeker als er andere honden zijn, pffffft, hij vind zijn eigen weg wel terug hoor! Daar is onze hond veel te onafhankelijk voor.

Dat is ook precies de reden dat ik hem dus NIET los laat... als er een andere hond naar mij toekomt. Omdat ALS het dan uit de hand loopt, ik hem niet weer opnieuw onder controle krijgt. Meestal gebeurd er ook niets, meer ik vind het persoonlijk gewoon vervelend. Balou mag best eens spelen met andere honden, maar dan wel als die andere baas er OOK bij is en OOK oplet. Balou reageerde nu wel enorm fel, iets wat ik niet van hem gewend ben (maar goed, dat is achteraf verklaarbaar) .... We hebben een uitschuif riem, als er een loslopende hond is, en die komt naar balou toe, en ze gaan stoeien, dan laat ik balou lekker zijn gang gaan, ik ga hem niet in zijn gevecht benadelen door te gaan trekken aan de riem... dat vind ik gewoon niet eerlijk tegen over mijn hond. Die andere komt HEM lastig vallen! Niet andersom!

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 15:14

Desiree schreef:
Maar wat doen JULlIE nou als je hond de hond van iemand anders aanvalt en bijt?

Het is wel eens voorgekomen dat Balou toen hij WEL los was naar een andere hond toe ging, en scheit aan mijn geroep had. Als dat gebeurd ren ik er als een gek achterna! Als ze echt aan het vechten zijn, kom ik wel in de buurt, maar ga niks met mijn handen doen. Maar ECHT vechten is nog nooit voorgekomen, meer flink stoeien, met veel gegrom. Als ik vlak bij hem sta, en ik spreek hem streng en hard toe, luisterd hij wel en stopt, Als het wat heftiger is en hij luisterd niet, gooi ik meestal de riem naar hem toe/tegen hem aan. Daar schrikt hij dan voldoende van dat hij even stopt. En op dat moment grijp ik hem. Maar ik zal ALTIJd in grijpen en hem ALTIJD in de gaten houden als hij los loopt. En ook ALTIJD gelijk mijn excuse maken aan de eigenaar van de hond die hij "aangevallen" heeft... Ik zal iig nooit een "ik stond erbij en ik keek ernaar." aannemen.

Kijk, als een hond losloopt, en die is de baas even ontglipt, maar die baas komt wel gelijk actie ondernemen, dan heb ik vaak zoiets van... OK vervelend! Kan gebeuren... geeft niet! ... ongelukjes, zeker bij dieren, zitten nou eenmaal in een klein hoekje!

Maar zo'n "ik let niet op mijn hond en het maakt me geen reet uit wie hij lastig valt houding!" DIE stoort me...

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 15:22

BrankaZ schreef:
Quarterh0rse schreef:
Tuurlijk moeten ze het uitvechten maar ik heb heb over een gevecht waarbij het echt door gaat tot bloedens toe doorgaat en het zelfs een hond fataal kan worden.
Liever een blokje omlopen door dat je een hond tegenkomt die je niet mag dan dat ze elkaar letterlijk dood bijten.
Ik heb nl zo'n hond die zich inprecipe nooit gewonnen geeft en echt door zou gaan tot het einde en dat vind ik nou weer net iets teveel van het goede aangezien ze hier niet in het wild leven. Maar opzich ben ik er gewoon voor om het ze het lekker te laten uitzoeken want 9 van de 10x komt het vanzelf zo wel goed

Zolang er niet wordt geknokt mogen ze het van mij inderdaad lekker uitzoeken. Maar vechten sta ik niet toe. Dan grijp ik in. Wat jij beweert heeft te maken met honden binnen een roedel, niet met honden die niet bij elkaar horen. Die hebben n.l. geen reden om te stoppen met vechten tot hun tegenstander is verdreven dan wel dood is. Zo ver zal het niet komen omdat er doorgaans wel wordt ingegrepen als er bloed aan te pas komt, maar ik kies er dus voor om te voorkomen dat het zo ver komt.

Ook honden in een buurt hebben een "soort van roedel" hoor. Balou moet een hond die hij nog niet kent (wat toevallig met de labrador aan de hand was) altijd even uittesten! Altijd even kijken wie de sterkste is. Als die hond onderdanig doet is het altijd goed (balou is nogal dominant), doet die hond zelf ook beetje dominant, en ze gaan niet echt fel stoeien, en ik merk dat de eigenaar er geen moeite mee heeft, dan laat ik ze lekker stoeien, en dan komt er meestal vanzelf een winnaar uit. De volgende keer dat ik die hond tegen kom is er geen enkel probleem meer. Ze besnuffelen elkaar even en het is goed! Er zijn een paar honden waarbij balou nooit de kans heeft gehad het uit te stoeien, of dat ze ongeveer even sterk gaan, en elkaar dus constant blijven uitproberen. Ik weet gewoon welke honden dat zijn, en hoe hij daarop reageert.

MAar bij een "nieuwe" hond is het altijd weer even afwachten.

Meestal gaat het OOK op straat gewoon over, wie is de baas! En met een krote stoei partij is ook dat 9 van de 10 keer opgelost. En ik heb daar over het algemeen geen problemen mee. Maar wel alleen als de andere eigenaar daar ook geen problemen mee heeft. EN ALLEEN ALS HIJ LOSLOOPT ... en die andere hond dus ook!

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:39

Ik vind het ook altijd vet irritant.. Als honden goed luisteren heb ik er geen problemen mee maar dat is vaak niet het geval.. Wij hebben thuis kippen en konijnen rondlopen en het is al vaak gebeurt dat ze worden gepakt door een hond . Jaa en dan zeggen die mensen wel sorry, maar daar hebben wij natuurlijk niks meer aan.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:49

Mijn hond blijft aan de lijn. Ze doet andere honden geen vlieg kwaad, ze wilt alleen maar spelen. Maar los mag ze alleen in het bos.
Als ze los is, mag ze van mij in principe naar iedere hond toe. Ik let goed op haar, vind het leuk als ze speelt. Maar als ze naar een aangelijnde hond toe wilt, vraag ik eerst aan de eigenaar of het mag. Als mijn hond andere honden zou aanvallen als deze aan de lijn zat, zou ik dat namelijk óók prettig vinden.

Ik heb, toen ik mijn eigen hond nog niet had, een Mechelse Herder uitgelaten die uitviel naar bijna elke andere hond. Dan zijn er toch mensen die hun hond los hebben lopen, dan vraag ik vriendelijk of ze hun hond bij zich willen houden. Los of vast mogen ze zelf weten. Deze hond krijgt overigens mijn hond niet te zien; dan zou hij spontaan zo jaloers worden dat hij mijn hond écht wat aandoet.

Mijn conclusie: loslopende hond prima, maar let wel op!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:32

Kijk, als er een hond is die mijn hond aanvalt en bijt, en het baasje staat erbij maar steekt zijn handen er niet tussen, moet hij ook niet mekkeren dat ik zijn hond een flinke schop verkoop.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:43

Ik heb het geluk een lief hondje te hebben, die dus ontzettend onderdanig is en eerder kei hard voor een andere hond wegrent of ermee speelt.
Ik weet wel 1 ding: valt zo'n loslopende fikkie (= een hond die niet luistert) mijn hond aan, kan ie een schop verwachten. Want dat heeft ie gewoon niet te doen.
Daarnaast vind ik het ook ontzettend irritant, maar mijn hond loopt er soms op af, maar max 2x roepen en ze komt echt wel (en dat voor een terrier). Maar het is dus heel vervelend als mijn hondje bang is, en die andere hond er maar achteraan blijft sjokken (en eigenaar:"fikkie, fikke kom hier" poeslief).
Toen wij mijn hond kregen was het eerste wat ik haar leerde, haar naam en "kom hier" zodat ze los kon. Maar als je beest niet luistert of andere honden aanvalt, hoor je hem niet los te laten.