Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
? Chrisssy schreef:Is het trouwens verstandig om, stel dat ik ratjes neem (die ik toch wel erg leuk vind), er dan twee te nemen? Ik heb totaal geen ervaring met het houden van ratjes, dus wil de expert me even inlichten?
) gehouden worden aangezien het echt gezelschapsbeestjes zijn. Ze moeten uiteraard wel hetzelfde geslacht hebben. Vrouwtjes en mannetjes hebben alletwee hun voor- en nadelen. Vrouwtjes zijn heel actief, hebben meer kans op tumoren (bv. melklieretumoren enz...) maar stinken minder. Mannentjes zijn knuffeliger, hebben minder kans op tumoren maar stinken wel harder. Als je ratjes neemt neem je er best van een rattery of van een rattenopvang aangezien die van een dierenwinkel sneller ziek worden en meestal inteelt zijn. Wat je wel van ratjes moet weten is dat ze maar 2/3 jaar worden en dat ze hele gevoelige luchtwegen hebben waardoor ze snel verkoudheid, longontsteking krijgen en ook tumoren zijn vooral niet uitgesloten voor hen. Je hebt ook een groot hok nodig die op een plaats moet staan waar er geen tocht is. Voor bodembedekking moet je een soort nemen waar niet veel stof inzit (dus geen zaagsel!) Ik gebruik zelf voor mijn ratjes aubiose, maar je kan ook corbo, nosmell enz.. gebruiken. Op deze site staat nog heel veel informatie als je ratjes wil aanschaffen: http://www.ratjes.nl/aanschaf.html Chrisssy schreef:Hee das nuttige informatie!! Dankjewel voor de link, daar kan ik zeker wat mee! Welk geslacht prefereer jij als ik vragen mag?

horsii schreef:wel zou ik er 2 nemen...

mijn maximum is 8 ratten. Het zijn echt leuke beestjes. in mijn profiel staan foto's van ze. Chrisssy schreef:kimsim schreef:een kat?
vind ik de aller leukste huisdieren!
Een kat zal naar buiten moeten (tenminste dat is het eerlijkste voor zo'n beest). Ik denk dat een kat op een flatje erg moielijk te doen is! Wel jammer, want ze zijn super!
Tja Naar fretjes ruiken is ook niet alles natuurlijk! Wordt nog lastig!

)