hoe terrier in het gareel krijgen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appie_rulez

Re: hoe terrier in het gareel krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:58

blijkbaar zijn jullie hier allemaal van mening dat wij of in elk geval ik geen verstand van honden heb..

bij mijn vader hebben we 2 terriers en mijn moeder heeft er 1..
dus aan ervaring met terriers geen gebrek...

alle genoemden ''harde'' methodes die we hebben geprobeerd zijn ons laatste redmiddel geweest...
eerst hebben we het net zo geprobeerd als bij onze andere hond(en) maar dit bleek totaal geen effect.. hierdoor werd zijn gedrag alleen maar erger..

en hij komt vaak zat in contact met andere honden als we in het park zijn, dus hij weet dat dat niks bijzonders is... maar toch blijft hij opdringerig...
als de omstandigheden het toelaten dan mag hij ook gewoon los en spelen met anderen honden...

de reden waarom hij piept de hele dag dat weten we niet...
wij niet en de dierenarts niet... hij is niet ziek en mankeert verder ook niks...

en wat betreft dat ik het zat ben...
even voor de duidelijkheid, we zijn hier niet pas 2 weken mee bezig maar al bijna een jaar!!!!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:04

ik heb niet gezegt dat je geen verstand hebt van honden.

het kan ook zijn dat het gedrag van de hond erfelijk is.
of anderen factoren heeft.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:25

appie_rulez schreef:
en wat betreft dat ik het zat ben...
even voor de duidelijkheid, we zijn hier niet pas 2 weken mee bezig maar al bijna een jaar!!!!

Ik begrijp heel goed dat je het zat bent. Als ik jou was zou ik echt zo snel mogelijk zoeken naar iemand die je kan helpen, een goede gedragstherapeut. Zo zal de ellende het snelste opgelost zijn.
Stel deze vraag ook eens op het hondenforum (http://www.hondenforum.nl)

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:34

En is clickertraining niks voor je?

Ik heb ook een terrier een heeel dominant mannetje en bij hem werkt de clicker training super.Het is huisplassen en piepen komt mij heel bekent voor.

Sinds ik met clickertraining ben begonnen gaat het super.

Wil je meer info stuur een pb.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:39

Ik hoop dat het castereren iig zal helpen dat moet je ook nog maar afwachten natuurlijk.

Daarbij ik heb clickertraining gedaan met mijn honden.

En dat heeft echt effec.

toont hij ook rijgedrag tegen jullie?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:54

appie_rulez schreef:
wij hebben echt wel meerdere honden gehad en dus zijn we ook geen leken wat dat betreft..

alleen deze hond is gewoon zooo anders...

je zegt het zelf al elke hond is anders....
al heb je 10 of 20 honden gehad, dan nóg kan je een hond krijgen waar je je geen raad mee weet... en dat is niet negatief bedoeld....maar gewoon als opmerking....
kijk ik heb sinds vorig jaar augustus een pup, labrador. en dan niet beginnen van een labje is altijd zoooooooow lief want ik heb ervaren dat er in de puberteit weinig van te merken is ....(en het zijn tenslotte alleen maar vooroordelen)

dit is mijn allereerste hond in mn leven (ik ben 22)
ik ben toen hij 5 maanden was ( door omstandigheden kon het niet eerder) op cursus gegaan
als pup was hij zo vreselijk irritant/dominant en noem het maar op...en ja ik geef toe soms heb ik er spijt van gehad dat ik er aan begonnen ben, maar dat is helemaal weg...ik heb geleerd dat je heeeeeeeel veeeeeeeel geduld moet hebben(dit slaat dus op mij he niet naar jou bedoeld).... en zie het resultaat: hij heeft nu 3 examens afgelegd (per cursus 2 examens) en meer dan ¾ van de cijfers zijn boven de 9

deze cursus werkt idd met de "vriendelijke" methode...en ik moet zeggen... het werkt onwijs goed...
ik doe nu een 2e cursus puur omdat hij zo goed is gaan luisteren en het gewoon onwijs leuk is geworden... vooral als ik terug denk aan de tijd dat hij ZO VERVELEND was...
hij is nu pas 15 maanden maar luistert echt alsof hij al 5 jaar op cursus zit

een uur achter hem aanlopen op stal gebeurde ook dagelijks
echt hij heeft zo ongeveer alles gesloopt in huis, als pup dan , en luisterde voor geen meter....
en nu af en toe nog dan heeft ie wel eens zo'n dag dat ie lekker klierig is in de zin van puberigheid ... maar dat mag, hij is pas 15 maanden... dan mag ie wel eens zijn kuurtjes hebben, toch???
dit is mijn ervaring met cursussen....
jou hond klinkt wel idd als een "erger geval" dus zou ik idd naar een gedragstherapeut gaan..... ik hoop voor jullie dat het goed gaat komen... en laat het weten als je iets gaat ondernemen denk dat iedereen dat wel interessant vind

EDIT: hij is sinds de castratie echt iets van 70% rustiger en braver geworden, maar goed dat geld natuurlijk niet voor elke hond..

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 01:53

sorry voor mijn misschien wat botte reactie, maar kreeg een beetje de indruk dat iedereen nogal kort door de bocht zijn conclusies trok...

en geloof me we hebben echt al zoveel met hem geprobeerd.
en het slopen in huis... dat komt me ook heel erg bekend voor.
gelukkig hebben we hem dat wel af kunnen leren....

clickertraining zou misschien wel wat zijn ja, ik zit er toch ook over na te denken om dit bij mijn paard te gaan gebruiken voor het grondwerk

en wat betreft rijgedrag...
dat doet hij bij ons (en andere mensen) dus totaal niet...
maar bij andere honden dus wel, maakt dan echt totaal niet uit of het een reu is of een teef, loops of niet...
mijn moeder heeft een schotse terrier en die is niet gediend van het opdringerige gedrag van meneer... en laat dat ook duidelijk blijken door een opgetrokken lip, een grom en af en toe een knauw ( dit vind ik niet zo heel erg, want ik weet zeker dat deze hond nooit echt zal bijten)

dit alles mag dus niet baten, hij geeft het gewoon niet op, blijft maar aandringen (poot op de rug van andere hond, strak naast gaan zitten)
zo hebben we dit een keer met een verjaardag 4 uur lang gehad, waarna we besloten om naar huis te gaan, want iedereen werd er gek van (vooral de hond van mijn moeder )

op een gegeven moment lijkt het altijd heel even of hij het op gaat geven (na ongeveer een uur) maar dat is altijd van erg korte duur...(10 minuten) in deze korte periode gaat hij onwijs zitten piepen, om vervolgens weer verder te gaan waar hij gebleven was

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:04

appie_rulez schreef:
dit alles mag dus niet baten, hij geeft het gewoon niet op, blijft maar aandringen (poot op de rug van andere hond, strak naast gaan zitten)
zo hebben we dit een keer met een verjaardag 4 uur lang gehad, waarna we besloten om naar huis te gaan, want iedereen werd er gek van (vooral de hond van mijn moeder )

Deed onze hond ook... totdat mijn broer en ouders een nieuwe Golden Retrieverpup kregen.. die is nog erger dan dat zij is . Vind dat altijd wel grappig om te zien als ik eerlijk ben. Onze uwe zinnigheid weet dan echt niet wat ze er mee aan moet terwijl ze zelf ook zo is/was......

Ik raad je net als de meesten inderdaad een gedragstherapeut aan. Wij hadden het ook bijna gedaan voor een andere hond, maar die hebben we door andere omstandigheden terug gedaan naar het asiel. Deed echt vanalles.... plassen in huis zodra ik mijn hakken lichtte, heel erg beschermend naar mij, onze 1e hond mocht absoluut niks van haar..... en een jachtinstict van hier tot gunder. Niet handig met cavia's en een open flat, maar daar kunnen ook deuren voor. Maar omdat het mijn vriend op dat moment zo slecht ging hebben wij een keus moeten maken tussen 2 honden. Onze 1e hond is gebleven (erg rustig en luisterd goed (ok af en toe is ze doof....) de andere was een stuk minder).

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:16

dat rijen gaat denk ik wel over als hij gecastreerd is...
mijn pup heeft dat overigens nooit gedaan, maar op stal loopt een Rottweiler teef en die is niet geholpen... en als zij loops was luisterde mijn hond erg slecht....
iemand heeft hem een keer gezien dat ie probeerde te rijen, toen heb ik besloten om hem te castreren... dat was toen hij 1 jaar en 1 week oud was... dus heb het nog een beste tijd kunnen uitstellen

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:59

patries_kjp schreef:
mijn pup heeft dat overigens nooit gedaan, maar op stal loopt een Rottweiler teef en die is niet geholpen... en als zij loops was luisterde mijn hond erg slecht....
iemand heeft hem een keer gezien dat ie probeerde te rijen, toen heb ik besloten om hem te castreren... dat was toen hij 1 jaar en 1 week oud was... dus heb het nog een beste tijd kunnen uitstellen

Ene kant vind ik het ook niet meer als logisch dat die op een loopse teef wil rijen..

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:21

als ché op een loopse teef zou willen rijen zou ik daar ook nog begrip voor kunnen hebben...

maar rijen op een reu????

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:01

appie_rulez schreef:
als ché op een loopse teef zou willen rijen zou ik daar ook nog begrip voor kunnen hebben...

maar rijen op een reu????

Blijkbaar heb je toch nog niet genoeg verstand van honden want het zogenaamde "rijden" heeft helemaal niks te maken met paargedrag of iets dergelijks. Honden rijden tegen andere honden (zowel reuen als teven) uit dominantie.

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:32

Liekjuh schreef:
patries_kjp schreef:

Ene kant vind ik het ook niet meer als logisch dat die op een loopse teef wil rijen..

ik snap ook wel dat het logisch is, maar ik heb geen zin in kruisingpups, en de eigenaar van stal denk ik ook niet...

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:47

jou hond is nu in de pubertijd en is zo te horen vreselijk aan het puberen.
Dit is ook de tijd dat je gewoon streng voor de hond moet zijn en hem op zijn plaats te zetten.
-als de hond iets doet wat niet mag roep je duidelijk en heel hard 'NEE'!
- als je de hond op zijn kop geeft en je kijkt hem aan, blijf hem dan net zo lang in zijn ogen aan kijken toch dat hij wegkijkt! als jij eerder weg kijkt dan hij geef je toe dat hij boven jou staat! Wat niet is want honden staan het laagste in de rangorde!
als hij zo gaat piepen zeg je een keer streng NEE en kijk je hem aan tot dat hij weg kijkt en negeer je hem! als hij een tijdje stil is moet je hem belonen voor zijn goede gedrag. Blijf het door gaan je ze nog eens streng NEE en kijk je hem weer aan tot dat hij weg kijkt! en daarna negeer je hem gewoon tot dat hij goed gedraht vertoont.
als je nog meer vragen hebt, stuur maar gerust een pm! ik wil graag je vragen beantwoorden.
Ik help zelf in de puppenklassen bij een hondensportschool dus weet aardig wat af van jonge honden en hun gedrag.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:54

Annepaardoes, ik ben geen voorstander van het 'commando' 'nee'. Dit lijkt m.i. te veel op 'mee', wat een positief iets zou moeten zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 'foei'.
Verder denk ik niet dat we tips zouden moeten geven via dit topic. Er kan namelijk, buiten het dominantie-probleem nog veel meer spelen. Om dat allemaal tegelijk te kunnen bekijken, elk probleem afzonderlijk én in samenspel met de andere problemen aan te kunnen pakken, is een gedragstherapeut de aangewezen persoon.
Niet zomaar een hondenschool, ook niet zomaar clickertraining, maar ga naar een erkende tharapeut. is misschien wat duurder, maar geeft wel een eerder gewenst resultaat, denk ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:39

Dat honden hun eigen nest niet bevuilen, is een fabeltje. Er zijn zat honden die dat wel doen.

En inderdaad, het rijden van een hond heeft niets met seksualiteit te maken, maar met dominantie. Hij wil aangeven dat hij de baas is.

Ik zou je toch willen aanraden hem niet meer los te laten, totdat hij goed luistert. Hij kan echt een keer de verkeerde hond tegenkomen en die bijt hem misschien wel aan gort, dat verdient hij nou ook weer niet toch?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:58

Chubby: maar je moet ook denken op welke manier het word gezegt.
maar voor ieder wie wat prettig vind

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:00

op een hondensportschool zijn gediplomiseerde mensen! Het hoeft niet zomaar een gedrachtsterapeut te zijn, kost alleen maar geld en je krijgt meestal het zelfde te horen!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 02:52

Chubby schreef:
Annepaardoes, ik ben geen voorstander van het 'commando' 'nee'. Dit lijkt m.i. te veel op 'mee', wat een positief iets zou moeten zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 'foei'.
Verder denk ik niet dat we tips zouden moeten geven via dit topic. Er kan namelijk, buiten het dominantie-probleem nog veel meer spelen. Om dat allemaal tegelijk te kunnen bekijken, elk probleem afzonderlijk én in samenspel met de andere problemen aan te kunnen pakken, is een gedragstherapeut de aangewezen persoon.
Niet zomaar een hondenschool, ook niet zomaar clickertraining, maar ga naar een erkende tharapeut. is misschien wat duurder, maar geeft wel een eerder gewenst resultaat, denk ik.

niet iedereen gebruikt het commando "mee" gebruikt.... en idd als je het commando mee hebt aangeleerd is nee wat verwarrend, maar ja dat vind ik dat ook wat stom aangeleerd als je deze beide zou gebruiken..., ik gebruik geen mee... ik zeg kom, of hier, of loop door.. wat dan ook, ik snap wel wat je bedoelt hoor, veel mensen zeggen ga je mee? maar das een zin en op een heel andere toonhoogte als 'nee" , dus daar ligt echt geen probleem...

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:48

Ik denk dat wat annepaardoes beschrijft prima zal werken.

Over "nee" en "mee"... Ik gebruik altijd "nee" op een lage strenge toon. Bij "ga je mee?" krijg ik nou niet echt de indruk dat mijn hond denkt dat ik iets anders zeg. Als dat zou gebeuren zou je toch ook nooit meer normaal het woord "nee" kunnen gebruiken als je hond erbij was?

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:16

het rijen uit dominantie... weet niet of dat dat het wel is...
want meestal worden die andere honden het zat en zetten hem een keer op zijn nummer....
meneer ligt dan op de grond op zijn rug... om vervolgens weer op te staan en verder te gaan waar hij gebleven was....
dan ben je toch wel heel hardleers lijkt mij!!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:29

appie_rulez schreef:
het rijen uit dominantie... weet niet of dat dat het wel is...
want meestal worden die andere honden het zat en zetten hem een keer op zijn nummer....
meneer ligt dan op de grond op zijn rug... om vervolgens weer op te staan en verder te gaan waar hij gebleven was....
dan ben je toch wel heel hardleers lijkt mij!!

Dan is het helemaal duidelijk. Het rijden is weldegelijk dominantie. Jouw hond is vreselijk aan het puberen en probeert volop uit hoe ver hij kan gaan. Hij wordt op zijn nummer gezet en laat meteen merken dat hij de correctie begrijpt, om vervolgens weer te proberen te domineren. Jouw hond is een volhouder. Hij zal het blijven proberen tot 'ie een keer echt serieus op zijn plek wordt gezet door een volwassen hond. Ik kan me voorstellen dat het lastig opvoeden is, zo'n draak, maar als je dit negatieve gedrag weet om te buigen in positief gedrag, heb je juist een hele fijne hond. Dat hij zo bezig is met rangorde-bevestiging laat ook zien dat hij behoefte heeft aan duidelijkheid. Ga toch maar z.s.m. naar een goede hondenschool die werkt met positieve training. Ik heb zelf heel goede ervaringen met de Kyno-train hondenscholen (ff Googlelen).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:06

Mum lenen?

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:10

dat bedoel ik dus als ik zeg dat hij echt niet opgeeft...

de hond van mijn moeder geeft hem regelmatig eens een knauw als die het zat is (bijt niet echt, maar snauwt hem af zeg maar)

maar ook daarbij gaat hij dus gewoon door...
vraag me af hoever het dan voor hem zou moeten komen voordat hij uit zichzelf opgeeft....

het probleem is ook dat wanneer hij een duidelijk strenge foei hoort hij gaat grommen ( lijkt soms meer op praten...) en hier houdt hij dus niet mee op door nee of foei te zeggen, ook niet door heb hierbij strak aan te kijken net zolang tot hij weg kijkt...
als ik hem hierbij negeert, dan gaat het gegrom langzaam maar zeker over in blaffen....

zodra je dan naar hem toe loopt houdt hij op, maar gaat dan weer verder op het moment dat je je omdraait...

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:12

Citaat:
Mum lenen?

ik wou dat dat de oplossing was, britt is nog strenger voor/tegen hem en daar gaat hij zelfs nog gewoon bij door...

die hond is echt niet te geloven!!!!

heb nog nooit zo'n draak mee gemaakt... }>

(even voor de duidelijkheid, ik haat chè niet, maar wordt wel gek van hem!)