Ik wil een muisje! :-)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Re: Ik wil een muisje! :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:46

Citaat:
Bij volwassen vrouwtjes is de afstand tussen het poepgaatje en de geslachtsopening kleiner (ongeveer 5mm) dan bij een mannetje (ongeveer 15mm). Soms kan je het geslacht ook zien door een lichte druk met je duim op de onderbuik uit te oefenen. Dan zie je namelijk een piemeltje verschijnen als het een mannetje is, en als je niets ziet is het een vrouwtje. Een vrouwtje heeft bovendien tepeltjes over haar buik en een mannetje niet. mannetjes hebben behalve een piemeltje ook vrij duidelijke balzakken. Vooral als je een mannetje naast een vrouwtje zet zie je het verschil duidelijk.
-->http://muizenpagina.nl/aanschaf.html

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:48

Afbeelding

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 21:53

ja dat had ik al gelezen op die site.. maar als ze jong zijn is dit altijd lastig te zien... aangezien de muizen dan nog niet 100% volgroeid zijn

nog een vraagje... wat is nou het verschil tussen konijnen, ratten en muizen voer? (behalve dat het ene voer wat grovere stukken heeft dan het andere)
wat is het verschil qua voedingsstoffen?

robbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:06

1 muisje alleen is zielig! Het zijn groepsdieren. Jij zou het ook nie leuk vinden om in je uppie te zitten toch?
Muisjes wassen elkaar, spelen samen en slapen ook vaak samen.
Dus minstens 2 muisjes van hetzelfde geslacht pakken

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:56

ja daar geef ik je wel gelijk in.. ik ben nu inderdaad van plan om 2 muizen te kopen

maar is er hier iemand die kan aangeven wat de verschillen tussen konijnen ratten en muizen voer zijn? zitten er andere voedingsstoffen in en zoja, wat is er dan anders?

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:01

Heb het antwoord al gevonden...
Je kan je muis hamster- of muizenvoer geven, dat je in iedere goede dierenwinkel kan kopen. Ook kun je je muis het goedkopere cavia- en konijnenvoer geven, dat behalve in dierenwinkels ook in de meeste supermarkten wordt verkocht. Cavia- en konijnenvoer bestaat meestal uit grovere bestanddelen. Meng daarom dit voer met wat parkietenvoer of met het iets duurdere muizenvoer. Let op: In cavia- en konijnenvoer zitten meestal veel pinda's en zonnebloempitten. Deze vinden muizen erg lekker, maar teveel ervan is niet goed voor de lijn!

Muizje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:12

Het maakt niet heel veel uit Op het goedkoopste voer doen ze het ook prima, en desnoods vis je de pinda's en zonnebloempitten eruit Zolang je ze maar niet te veel voert, en ze eerst hun eten op laat eten zodat ze niet alleen de lekkere stukjes er tussenuit eten.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 01:03

Haha oke..

Ik las trouwens dat je best grote kooien alsnog nodig hebt! Ze raden 50 x 30 x 25 oid MINIMAAL aan voor 2 muizen..
Als je ff nagaat: die kooi is dus een halve meter breed, vind ik best groot om eerlijk te zijn!

Als je kooi net iets kleiner is, maar je haalt de muizen er regelmatig uit, is dat dan een probleem?

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:25

Neem igg 2 (of meer) muizen. Ik heb er een tijdje 1 gehad, maar die werd steeds slomer en saaier . Toen heb ik er maar weer 1 bijgekocht.
Ze hebben wel veel ruimte nodig, maar ik heb een hok met een verdieping erin, scheelt ook weer. En wat takken erin (van fruitbomen enzo).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:22

Ik ben blij dat je inmiddels besloten hebt 2 muizen te nemen, want een muis alleen is idd behoorlijk sneu.
Er zit wel verschil tussen cavia/ konijnenvoer / hamstervoer/ muizenvoer. In konijnenvoer zit bijvoorbeeld antibiotica, wat heel erg slecht is voor hamsters. Of dit voor muizen ook geldt weet ik niet. Ik houd zelf altijd al hamsters maar neem nooit van dat 'goedkope schepvoer' wat je in dierenwinkels kan krijgen. Je weet nooit hoe lang het er al ligt (als het er zo lang ligt verliest het veel van de voedingswaarde) en bovendien weet je niet wat voor ingredieenten erin zitten.
Echt speciaal muizenvoer ben ik nog niet vaak tegengekomen, maar misschien kun je hamstervoer proberen als Harry hamster of voer van Witte Molen of Teurlings. In hamstervoer zitten namelijk ook dierlijke eiwitten, wat een muis (carnivoor) ook nodig heeft.

En verder... Ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van het kopen van muizen in dierenwinkels. In meerendeel van de gevallen zijn het inteeltbeestjes die dus zwakker zijn als 'normale' muizen en daardoor ook vaak niet oud worden. Misschien is het een goed idee om eens bij een goede fokker langs te gaan?

Misschien lijkt mijn hele verhaal wat overdreven, maar ik vind dat je je goed moet verdiepen in een diersoort alvorens er een aan te schaffen. Dat voorkomt vaak veel verdriet en ellende.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:40

Te laat... Ik heb ze al gekocht.

Hyper en DJ - 2 mannetjes

ik was dus eerst van plan om 2 vrouwtjes te gaan kopen, maar aangezien de kans groot was dat het dan zwangere vrouwtjes zouden zijn, heb ik toch mijn keuze laten vallen op mannetjes

ik heb nu al wel gemerkt dat mannetjes inderdaad een hoop geur verspreiden (helaas..) en dat ze in het begin ook kunnen gaan vechten (deden ze gister, maar dat doen ze nu niet meer nu de rangorde is bepaald)
ik heb echt muizenvoer gekocht voor ze.. dit heb ik ook gegeven maar alsnog heeft eentje last van diaree!

verder heb ik een vraag.. hoe maak je muizen zindelijk tenminste ik heb ze maan een halve minuut in m'n handen en alsnog zit het onder de poep en pis... hoop dat dit minder wordt? het is namelijk niet echt prettig ofzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:21

Ik had nog een schrijffoutje gemaakt, ik bedoelde omnivoor ipv carnivoor.

Wat betreft het zindelijk maken, dat zal denk ik niet lukken... Muizen laten het altijd maar gewoon lopen.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 01:51

Ja dat had ik ook al ergens gelezen.. Hmm.. *zoekt oplossing*

Jolindaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:18

kizz_rianne schreef:
Te laat... Ik heb ze al gekocht.

Hyper en DJ - 2 mannetjes

ik was dus eerst van plan om 2 vrouwtjes te gaan kopen, maar aangezien de kans groot was dat het dan zwangere vrouwtjes zouden zijn, heb ik toch mijn keuze laten vallen op mannetjes

ik heb nu al wel gemerkt dat mannetjes inderdaad een hoop geur verspreiden (helaas..) en dat ze in het begin ook kunnen gaan vechten (deden ze gister, maar dat doen ze nu niet meer nu de rangorde is bepaald)
ik heb echt muizenvoer gekocht voor ze.. dit heb ik ook gegeven maar alsnog heeft eentje last van diaree!

verder heb ik een vraag.. hoe maak je muizen zindelijk tenminste ik heb ze maan een halve minuut in m'n handen en alsnog zit het onder de poep en pis... hoop dat dit minder wordt? het is namelijk niet echt prettig ofzo

Heb je foto's van ze?!!!

Gerbenfroh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:38

Ik heb ook muizen gehad vroeger, maar dan altijd meerdere samen. Ze stinken inderdaad wel, meer dan andere beestjes. Maar ze waren wel erg lief

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:26

Ik heb vandaag het hok schoon gemaakt, aangezien ik er niet zo van houd als het zo stinkt in m'n kamer. Dus ik ga gewoon regelmatig (om de 3 dagen) het hok schoonmaken.
Foto's.. Ojaaa Ik zal zo ff wat fotootjes maken met de digi.

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:27

zag vandaag weer een aantal europese dwergmuisjes en ik kon het bijna niet laten om ze mee te nemen
ben bang dat ze de volgende keer mee gaan

bigiick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:37

haha leuk hoor veel plezier en ik wil ook wel fotos zien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:48

Immanitas schreef:
zag vandaag weer een aantal europese dwergmuisjes en ik kon het bijna niet laten om ze mee te nemen
ben bang dat ze de volgende keer mee gaan

Toch niet om aan Spunky gevoerd te worden he

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:31

Sammm schreef:
Toch niet om aan Spunky gevoerd te worden he

neeeee daar heb ik een lading ingevroren babymuizen voor!

bigiick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:46

aaagh dat ingevroren babymuisje die die in ze bek heb zielig man ziet het eruit.
Maarja die beesten moeten ook eten en voer hun is dat lekker eten;)

Ik wacht op foto's van de muisjes:D

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:34

Ingevroren babymuizen.. Achjaa, hoop dat ze niet al te pijnlijk zijn gestorven. Maar hé zo is de natuur toch?

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:22

naja, zo is de natuur niet natuurlijk, dan eten ze geen doodgevroren en daarna ontdooide dieren.

levend voeren doen ook veel mensen, maar ik liever niet omdat ik
geen zin heb in muizen die hun tandjes in mn dieren zetten.
en die kikker eet toch alles wat voor zn neus komt..

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:48

Mijn muizen hebben anders mij nog nooit gebeten hoor! Ik zal zo ff foto's maken en ze in een fototopic zetten.

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:51

mwa.. als zo'n muisje doorheeft dat iets zn tanden in m heeft gezet zal ie echt wel bijten

ben benieuwd naar de foto's!! muisjes zijn leuk