Saarloos Wolfhond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 00:33

Ik ben na wat msnnen met SuusJa en een paar gesprekken met mijn moeder tot de conclusie gekomen dat voor wat ik voor de toekomst voor ogen heb een Saar inderdaad niet de meest geschikte hond is. Geen zorgen dus mensen, ik wil gelukkig zijn met mijn hond en ik wil dat mijn hond gelukkig is bij mij, en ik denk niet dat dat zal gebeuren als ik een Saar mee zou nemen met werk.

Zwitserse zijn inderdaad mooie honden, heb me nooit echt in het ras verdiept eigenlijk. Zal ik eens gaan doen. Ik ben nu toch denk ik weer terug bij de Tervuerense of de Duitse.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, wie zijn reactie kwijt wil is nog steeds meer dan welkom. Ik vind het jammer, want een goede relatie met een Saar lijkt me heel bijzonder, maar met wat ik voor ogen heb zal het niet gaan.

Lovehorsess

Re: Saarloos Wolfhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:35

Echt een super mooi beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:37

www.duitseherder-heukske.nl
Hele goede Duitse herder kennel die nog ouderwetse werkhonden fokt ipv "keurings glijbanen" met heupproblemen.
Wij hebben bij verschillende Duitse herders van deze kennel het KNPV certificaat gehaald en ze waren allemaal super op de röntgenfoto's.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 00:53

Dankjewel Ik zet hem bij mijn favorieten.

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:52

Paraat schreef:
Jallist schreef:
Dank voor je stukje, SuusJa. Mijn mening staat nog niet helemaal vast, maar ik treed nu in overleg met SuusJa op msn Blijf vooral nog wel ervaringen plaatsen, hoe meer ik over het ras weet hoe beter ik mijn mening kan vormen erover

Nogmaals: als jij een hond wil die je overal mee naartoe kan nemen, kies dan niet voor een saar!

Idd! Maar dat heb ik d'r al verteld

En het verharen van ThePast03, Hou op Zeker met deze zomer, koud warm koud warm, dat is geen pretje! Maar ach het hoort erbij, keertje stofzuigen en elke dag goed borstelen doet een hoop! Jij had toch ook een saarloos?

Duitse herder is echt weer een heel ander soort hond, zeker als ik ze hier zie bij de vereniging en een stukje verder waar ze politie trainingen doen! Niet te vergelijken! Maar herders vind ik ook hele mooie honden, vooral de zwitserse herder!

Veel succes, laat je het me weten?

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:33

Natuurlijk
Duitsers heb ik altijd geweldige beesten gevonden, zeker als je dan weer eens commisaris rex hebt gekeken, haha Nouja, voorlopig is het nog wel even weg. Wie weet kom ik ineens wel met een asielhond terug

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:00

Sorry, maar ik moet gewoon even reageren. Ik maak het er denk ik niet makkelijker op. Maarja.

Wat dacht je van een Tsjechoslowaakse Wolfhond?
Dat is een kruising tussen een Wolf en een Duitse herdershond!

Citaat:
Aard en Karakter:
Temperamentvol, zeer actief, volhardend, leerzaam, snel reagerend. Moedig en onverschrokken. Wantrouwig maar zonder reden valt hij niet aan. Buitengewoon trouw aan zijn baas. Bestendig tegen weersinvloeden. Kan veelzijdig gebruikt worden.

http://www.graaff-goverwelle.nl/index.html

Citaat:
Om terug te gaan naar de oorsprong van dit ras hoeven wij niet ver terug te gaan in de tijd. In 1955 begon Ing. Karel Hartl met het daadwerkelijk uitwerken van zijn idee om wolven met Duitse Herdershonden te kruisen. Deze eerste kruisingen vonden plaats in de kennels van het grenswachtstation te Libéhivice.
Op 26 mei 1958 zag het eerste nest kruisingen (hybriden) het levenslicht. Deze pups werden uitvoerig bekeken en getest op hun trainingscapaciteit, uithoudingsvermogen en karakter. Alleen de pups die voldeden aan alle eisen werden later ingezet als fokdieren waarbij er teruggefokt werd op niet gerelateerde Duitse herders.

Nakomelingen uit deze latere kruisingen werden al ingezet als diensthond langs het toenmalige IJzeren Gordijn. Naast de eerste kruisingen werden ook nog andere foklijnen tussen een Wolf en Duitse Herder opgezet.
In 1983 werd het register gesloten en werd er alleen nog gefokt met geregistreerde, Tsjechoslowaakse Wolfhonden. In Tsjechië en Slowakije wordt ook nu nog streng geselecteerd op die eigenschappen die de Tsjechoslowaakse wolfhond maken tot gebruikshond. De definitieve erkenning door de F.C.I. vond plaats in ( Mexico- 1999)

http://www.rijneckerhof.nl/

Fotos:

http://www.rijneckerhof.nl/tsjech/tp3.jpg

http://www.rijneckerhof.nl/tsjech/CZ__Fatima.JPG

Afbeelding
(http://www.wolfsirius.com/picture_libra ... i_muok.JPG)

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:54

Suggesties zijn nog steeds welkom hoor Tis een prachtige hond inderdaad. En bij deze zou dus kennelijk niet het wolveninstinct zo overheersend zijn als bij de Saar? Ik ga de sites even bekijken.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:37

Lijken me pittige honden, misschien wel wat minder dat wolveninstinct dan de Saar, maar toch ook nog wel wat las ik hier en daar (dat rijmt). Ik ben me nu in de zwitserse herder aan het verdiepen zoals Rhiannon voorstelde. Klopt het dat de zwitsere en de witte herder een en dezelfde soort hond zijn (of zeg ik nu iets heel erg stoms)?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:38

Als je suggesties wilt gaat natuurlijk iedereen zijn eigen ras promoten

Zelf heb ik een Rhodesian Ridgeback en dat zijn ook honden die zeker niet voor iedereen geschikt zijn door hun eigenzinnige en sterke karakter. Ze zijn vaak heel dominant. Het zijn honden die erg op de baas gericht zijn en gereserveerd zijn naar vreemden toe.
Je kan ze in principe overal mee naartoe nemen als je dat maar van pup af aan doet. Die van ons gaat eigenlijk vrijwel overal mee naartoe. Als hij niet mee naar binnen mag laat ik hem in mijn bus zitten waar hij dan plaatsneemt op de bestuurdersstoel met zijn kop op het stuur, wachtend tot ik weer in beeld kom
Hij is overenthousiast en daarbij ook nog lomp wat nogal vaak blauwe plekken tot gevolg heeft bij ons omdat hij met zijn zes maanden al 30 kg. weegt.
Luisteren doen ze vrij goed maar je moet bij de opvoeding rekening houden met hun eigenzinnigheid en onafhankelijkheid. Wat dat betreft moet je als eigenaar goed weten waar je aan begint want de opvoeding kost veel tijd en energie. Ze zijn vrij intelligent maar dat werkt soms juist tegen je Wanneer je eten op tafel laat staan en even wegloopt vindt je de hond in de pot Ik ben nog geen RR-eigenaar tegengekomen die dat zijn hond heeft af kunnen leren. Ze zijn erg waaks en niet bang uitgevallen.

Ik vind het geweldige honden ook al rent hij nu rondjes door de kamer met van alles in zijn bek wat daar niet thuishoort
Het zijn ook geweldige honden als ze maar de juiste baas hebben. Een consequente opvoeding is bij elk dier belangrijk maar zeker bij dit soort rassen onontbeerlijk.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:50

Mjah omdat Spunky nog met een suggestie kwam van een ander soort wolfhond en ik hier en daar suggesties kreeg van soorten herders zei ik dat. Laten we het beperken tot de wolfhond-herders hoek Heb even op google de Rhodesian ingetypt maar das echt niet mijn type hond (qua uiterlijk dan). Wat betreft het gedrag dat je omschrijft krijg ik ineens een ongelofelijke déjavù naar onze Borders Bij ons was ineens de botervloot verdwenen van het aanrecht en een half suikerbrood... zeer mysterieus (ze hebben er niks aan over gehouden trouwens).

*wow bokt is traag... 3e keer dat ik probeer dit bericht te plaatsen... excuses als het er straks meerdere keren op staat *

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:51

Jallist schreef:
Lijken me pittige honden, misschien wel wat minder dat wolveninstinct dan de Saar, maar toch ook nog wel wat las ik hier en daar (dat rijmt). Ik ben me nu in de zwitserse herder aan het verdiepen zoals Rhiannon voorstelde. Klopt het dat de zwitsere en de witte herder een en dezelfde soort hond zijn (of zeg ik nu iets heel erg stoms)?

de zwitserse herder wordt inderdaad in de volksmond "witte herder" genoemd.

de beste benaming is: white Swiss Shepherd Dogs
gegoogled:
http://home.iprimus.com.au/whiteshepher ... ndard.html
http://www.whvn-whiteswissshepherddog.nl/
http://www.witteherder.be/

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:54

Ik dacht al dat ik gek was Ik kwam witte herder, duitse witte herder, zwitzerse herder en inderdaad de white Swiss Shepherd Dog tegen. Lijken me inderdaad geweldige honden, net weer wat handzamer dan de duitsers. Ik ga even je links kijken.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:07

zijn zeker handzaam
die kennissen van ons hebben 2 honden. 1 duitse en 1 zwitserse. Ze nemen de honden altijd mee naar de bar.

De duitse is er erg luidruchtig, wil alles zien, houdt alles in de gaten. Als de baas even weggaat en de duitse de baas niet meer kan zien gaat het janken en zenuwachtig doen. Gaat na verloop van tijd ook "op zoek" naar de baas. Heeft een goede leider nodig. Heel enthousiast in begroeten, ook naar vreemden toe. Vrolijke (en dus ook luidruchtige) hond.

De zwitserse ligt braaf bij de voeten van de baas. Als de baas weg gaat let ze wel op (oortjes omhoog, oplettend) maar blijft zitten waar ze moest blijven zitten. Is gereserveerd naar vreemden toe, laat zich wel aaien, maar draait kop weg. Is wel nieuwsgierig, maar op een rustigere manier dan de duitse. Als ze je kent gaat ze je likjes geven.

dit zijn natuurlijk voorbeelden van individuele honden en het kan dus ook aan het karakter van de hond zelf liggen, echter dit klopt precies met de algemene verschillen tussen duits en zwitsers.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 17:13

Ja zijn hele typerende honden voor het ras aan je omschrijving. Ik denk dat ik wel eens naar een verenigingsdag ga van deze honden, lijkt me erg leuk

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:25

Spunky schreef:
Sorry, maar ik moet gewoon even reageren. Ik maak het er denk ik niet makkelijker op. Maarja.

Wat dacht je van een Tsjechoslowaakse Wolfhond?
Dat is een kruising tussen een Wolf en een Duitse herdershond!

Citaat:
Aard en Karakter:
Temperamentvol, zeer actief, volhardend, leerzaam, snel reagerend. Moedig en onverschrokken. Wantrouwig maar zonder reden valt hij niet aan. Buitengewoon trouw aan zijn baas. Bestendig tegen weersinvloeden. Kan veelzijdig gebruikt worden.

http://www.graaff-goverwelle.nl/index.html

Citaat:
Om terug te gaan naar de oorsprong van dit ras hoeven wij niet ver terug te gaan in de tijd. In 1955 begon Ing. Karel Hartl met het daadwerkelijk uitwerken van zijn idee om wolven met Duitse Herdershonden te kruisen. Deze eerste kruisingen vonden plaats in de kennels van het grenswachtstation te Libéhivice.
Op 26 mei 1958 zag het eerste nest kruisingen (hybriden) het levenslicht. Deze pups werden uitvoerig bekeken en getest op hun trainingscapaciteit, uithoudingsvermogen en karakter. Alleen de pups die voldeden aan alle eisen werden later ingezet als fokdieren waarbij er teruggefokt werd op niet gerelateerde Duitse herders.

Nakomelingen uit deze latere kruisingen werden al ingezet als diensthond langs het toenmalige IJzeren Gordijn. Naast de eerste kruisingen werden ook nog andere foklijnen tussen een Wolf en Duitse Herder opgezet.
In 1983 werd het register gesloten en werd er alleen nog gefokt met geregistreerde, Tsjechoslowaakse Wolfhonden. In Tsjechië en Slowakije wordt ook nu nog streng geselecteerd op die eigenschappen die de Tsjechoslowaakse wolfhond maken tot gebruikshond. De definitieve erkenning door de F.C.I. vond plaats in ( Mexico- 1999)

http://www.rijneckerhof.nl/

Fotos:

http://
http://www.rijneckerhof.nl/tsjech/tp3.jpg[/url]

http://www.rijneckerhof.nl/tsjech/CZ__Fatima.JPG

Afbeelding
(http://www.wolfsirius.com/picture_libra ... i_muok.JPG)

Czechs zijn vooral gefokt om gigantische afstanden te kunnen overbruggen, en verder te fungeren als agressieve werkhonden bij het IJzeren Gordijn. Dit is geen hond voor de gemiddelde Nederlandse infrastructuur.
De Czech vertoont roedelgedrag en heeft gedrag in deze taal nodig van zijn baas. Een sterke band, maar ook uitlokkken en zelfs een noodzakelijkheid van schermutselingen tussen baas en wolfhond kunnen aan de orde zijn. Hiermee bedoel ik een puberende hond die agressief tegen zijn baas doet, en zijn baas die hem al dan niet met geweld op zijn plaats moet wijzen. Bij derde en vierde generaties, tot daar aan toe, maar ik moet zeggen dat de fokkers van hybriden helemaal mijn neus uitkomen.
Oneindig lang heeft de mens de wolf -uit- de hond gefokt. Terugfokken is eigenlijk gewoon stom.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:35

Daar zit inderdaad wel wat in. Honden en wolven zijn zulke andere dieren geworden inmiddels, iets wat ik me niet realiseerde tot ik meer informatie erover ging zoeken en jullie verhalen hoorde.

Mijn voorkeur gaat op het moment naar een Zwitserse (dank voor de tip Rhiannon). Maar ach, ik ben zo veranderlijk als het weer soms hoor Alleen ben ik zeker dat ik een hond uit de herderhoek wil, daar brengt niemand me van af

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:27

Shaienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:09

Ja, ik zat ook al te denken aan de Tjech, net zo mooi, maar iets makkelijker.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:42

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:56

Een bordeauxdog! Zelf hebben we een teefje van nu 9 jaar. Mits goed opgevoed (wat bij alle honden belangrijk is!) erg sociale, gezellige maar ook gevoelige honden. Mogen absoluut niet afgericht worden als waakhond, dit zijn ze al van nature (en als er 50 kilo hond naar de deur komt gevlogen, bedenken de meeste inbrekers zich eerst )
Ook naar andere honden en paarden sociaal (die van ons kan alleen niet met katten overweg, maarja, andere weer wel, ze is niet opgegroeit met katten)

Voor mij een droomhond!
Dit is wel kwa bouw/karakter/uitstraling weer heeeeeel wat anders dan een herder

Afbeelding
^Kwijlen zo nu en dan wel een beetje

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:35

Uhm.. het was dus niet de bedoeling dat elk hondenras hier straks voorbij komt. Zoals ik als zei: laten we het in de wolfhond-herder richting houden. Shar-Pei of Bordeauxdog zijn dus echt niet mij soort honden.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:48

Shaienne schreef:
Ja, ik zat ook al te denken aan de Tjech, net zo mooi, maar iets makkelijker.

euh, je hebt het echt bij het verkeerde eind als je denkt dat een czech. wolfhond je "makkelijker" voorkomt. Ze zijn gefokt als werk/assaulthonden en hebben een overwegend dominant karakter.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:51

Jallist schreef:
Uhm.. het was dus niet de bedoeling dat elk hondenras hier straks voorbij komt. Zoals ik als zei: laten we het in de wolfhond-herder richting houden. Shar-Pei of Bordeauxdog zijn dus echt niet mij soort honden.

En? Heb je inmiddels een rassenkeuze kunnen maken? Vergeet ook niet een kijkje te nemen op http://www.dierenasiels.com/ !
edit: je kan hier superfijn zoeken op herdertype, er komen interessante kruisingen voor & pups zijn er natuurlijk ook!

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:33

ThePast03 schreef:
Allereerst kan ik je aanraden om niet teveel te vertrouwen op de rasvereniging. En dat zeg ik niet snel
De rasvereniging ontkent dat er problemen voorkomen, terwijl er toch al heel wat saarlozen zijn die de erfelijke oogziekte PRA hebben.

Buiten de rasvereniging om zijn een aantal goede fokkers bezig (waaronder eerder ook de dochter van Leendert Saarloos) die goed op het karakter en gezondheid letten en meer richting de hond fokken die Leendert bedoelt had en niet de hond die door de rasvereniging gefokt wordt. (angstig, nerveus en vaak niet sociaal).

Te belachelijk voor woorden dit! Heb jij zelf een Saarloos dan? De rasvereniging ontkent helemaal geen problemen, want die zijn er niet. Tuurlijk zijn er enkelle honden die PRA of een andere afwijking hebben (heb je bij ieder ras), maar die worden onmiddelijk uit de fokkerij gehaald. Alle reuen en teefen waar mee gefokt zal gaan worden, worden van te voren op verschillende dingen getest, waaronder dus PRA en HD (waar de meeste herdershonden dan weer mee lopen). Als er ook maar iets niet klopt word de betreffende hond uit het fokprogramma gehaald. En over de fokkers buiten de rasvereniging: De eerste mensen zijn uit de rasvereniging gestapt omdat ze met hun Saarloos niet mochten fokken omdat die om verschillende redenen niet geschikt waren voor de fokkerij. De mensen die daaruit voort gekomen zijn kruisen regelmatig met het ras (onder andere met tjechen), de papieren kloppen dan niet meer, de rasstandaard klopt niet meer en maar volhouden dat ze met Saarlozen fokken!
En even terverduidelijking: ik praat niet zonder ervaring, wij zitten al bijna 8jaar bij de vereniging en hebben zelf 2 Saarlozen, waarvan er met één gefokt word dus ik weet wat daar aan vooraf gaat!