droge brokken, natte brokken of allebei????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: droge brokken, natte brokken of allebei????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:21

Zeker als je maar één kat hebt, zou ik opteren voor een duurdere brok, zoals anderen al spreken van een Royal Canin of een Eukanuba of een Iams. De onzen doen het er heel goed op, zeuren veel minder en blijven mooi rond.
De meesten katten vinden nat eten super lekker, dus je doet ze er wel een plezier mee. Zeker in de zomer is het minder proper doordat er vliegen komen opzitten en het uitdroogt. Korrels zijn handig omdat je ook altijd een gevuld bakje kan laten staan.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:45

Als ik jullie reacties zo lees kan ik er mss toch beter aan doen om ze wel vlees te geven. Ik wil zo'n beestje natuurlijk niets te kort doen.

Maar ik ga Eilandje haar tip zeker gebruiken.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:49

ik geef mijn katten eigenlijk alleen brokken.

af en toe een maaltijdzakje vlees.

ze eten bij mij trouwens whiskas en doen het er prima mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:51

OK: tijd voor een lesje biologie.

Het darmstelsel van een kat is niet ingesteld op het verteren van groente.

Het is niet voor niets zo dat graseters zoals paarden en koeien 20-30 meter darm hebben. Pantaardig materiaal staat nu eenmaal 1 stap verder van een dier af dan dierlijk materiaal. Het kost dus meer moeite om plantaardig materiaal af te breken tot bouwstenen (enkelvoudige vetten, enkelvoudige koolhydraten en aminozuren) die een dier kan gebruiken voor energie of opbouw van het eigen lichaam. Het afbreken van complexe koolhydraten (het leeuwendeel van plantaardig materiaal) gebeurt hierbij met behulp van bacteriën, die in de maag (koe) of blinde darm (paard) hun werk doen. Katten en honden ontberen deze bacteriën.

Alleseters, zoals mensen en beren, hebben een 'gemiddelde' darmlengte, van een meter of 5-7. Daarin kan plantaardig materiaal matig goed worden afgebroken en daarnaast wordt dierlijk materiaal er meer dan adequaat in afgebroken tot bruikbare bestanddelen (opnieuw die enkelvoudige vetten + aminozuren; koolhydraten haal je niet uit dierlijk materiaal). Mensen moeten daarbij hun groenvoer koken, omdat ze dit anders onvoldoende af kunnen breken tot bruikbare koolhydraten. Beren eten vaak hun eigen uitwerpselen, om zo de verteerde koolhydraten alsnog te kunnen opnemen.

Vleeseters zoals honden en katten hebben slechts een paar meter darm, ten ene male onvoldoende om groenvoer adequaat te kunnen afbreken. Bovendien hebben ze de bacterien niet, die dit groenvoer kunnen helpen afbreken.
Een kat heeft daarbij vrijwel nul behoefte aan groenvoer: als een kat een muis vangt, zal je zien dat hij het maagje niet opeet. Als een kat gras eet, doet-ie dat om braken op te wekken: z'n maag protesteert tegen het onverteerbare spul erin.

Een hond heeft meer behoefte aan groenvoer, maar krijgt z'n groenvoer in de natuur alleen maar door pens te eten: in de pensmaag van de koe zitten de bacterien die het gras verteren. Daarom kan een hond pens met inhoud verteren. Hij krijgt de bacterien er gratis en voor niets bij.
Voor een hond een wortel (de mijne is er gek op) en je zult zien dat de volgende dag de stukken wortel herkenbaar en onverteerd in z'n poep zitten. Mooie oranje stukken. Kortom: zonder bacterien kan hij ze niet verteren.

Aldus sprak de bioloog....

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:01

Amen

ik vind het nogal stom een dier een dieet op te leggen omdat jij daar achter staat.

er zijn genoeg dieren die vegitariër zijn dus neem dan zo een..

maar een kat vegi maken vind ik toch echt wel teveel van het goede.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:09

het is nog een idee waarmee we spelen he. We woude vooral eens uitvissen of het mogelijk was. Maar blijkbaar niet dus maak jullie geen zorgen.

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:06

Sjintoo schreef:
http://www.vegetarisme.be/php/EM15_geen ... ss=2&sss=1

Heb net nog een interessante site gevonden die zegt dat je dieren dus wel degelijk vegetarische voeding kunt geven.

Ik vind het een beetje raar om een kat geen vlees te geven, Omdat jullie zo nodig geen vlees willen eten.

Hou er wel rekening mee dat het een dier is en geen mensen. Beetje oneerlijk vind je niet.

En kat heeft het het gewoon nodig en alleen droog voer is ook niet gezond. In blik zitten ook stoffen die ze nodig hebben.

Als je wilt dat je dier geen vlees eet neem dan een vogel of een vis.

Maar neem geen kat..

Maar dit is mijn mening he. Je mag en dier nooit te kort doen.
En aan de reactie die ik hier lees zal je dat niet doen. Hoop ik.

Je kan een vleeseter (een kat) niet dwingen op groen voer te eten het is nameijk geen konijn. Iedergeval succes er mee.
Laatst bijgewerkt door shirley23 op 31-10-05 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:06

Sjintoo schreef:
Als ik jullie reacties zo lees kan ik er mss toch beter aan doen om ze wel vlees te geven. Ik wil zo'n beestje natuurlijk niets te kort doen.

Maar ik ga Eilandje haar tip zeker gebruiken.

Sjintoo: ik ken je vanuit het andere topic en weet dat je nooit iets zou doen wat ten nadele van het dier zou komen. Ook al is het een idee, je vraagt immers nu al wat je het beste kan doen en dat vind ik al heel wat want de meeste mensen schaffen en dier aan en gaan daarna pas vragen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:08

@shirley en Acilon: ze heeft alleen maar een idee. Als ze hoe dan ook dat dier het vegetarier zijn zou willen opleggen zou ze hier niet de vraag stellen. Een beetje respect kan mijns inziens dan ook geen kwaad want zoals ik al zei, meeste mensen schaffen eerst iets aan en gaan daarna pas nadenken!

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:10

Ik heb me tekst al aan gepast...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:15

Oh nou ja zo heftig was het niet bedoeld van mij hoor. Maar het kwam een beetje hard over jouw bericht .

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:18

het was ook niet mijn bedoeling om zo hard over te komen. sorry

tess_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:59

Sylvia, ik zou je kat ook niet op een vegetarisch dieet zetten. Ik dacht net hetzelfde te zeggen als die biologieles hierboven: het darmgestel van een kat is nu eenmaal niet aangepast om niet-dierlijk voedsel te verteren, daar is hij gewoon niet lang genoeg voor!
Dus: laat je kat maar lekker vlees eten, het is immers de natuur van het beestje!

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:23

Ok in ieder geval bedankt iedereen voor de interessante tips enz.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:55

Oke, als aankomend DA en voedingsadviseuze voor honden en katten wil ik ook even m'n zegje doen.
Katten hebben taurine nodig voor hun hart.
Katten hebben ook minimaal 33% eiwit nodig.
Én katten hebben een carnivoor darmstelsel (zie verhaal Ibbel).
Om deze drie punten is het strikt noodzakelijk dat katten vlees moeten eten. Katten kunnen absoluut niet zonder vlees.
Honden wel, die kunnen vegetarisch leven als het nodig is (liever niet).

Overigens: goed voer is z'n geld waard! Wanneer je Nutro, Royal Canin, Iams voert, dan hoeft hij daar minder van te hebben en uiteindelijk ben je dus niet duurder uit.
Blikvoer is zeer ongezond voor katten (en honden), droogvoer van een goede kwaliteit is veel en veel gezonder.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:42

Mijn kat krijgt zo ie zo elke dag hill's kattenbrokjes, daarnaast staat de hele dag vers water. en om de dag krijgt hij ook lekker gekookte vis

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:33

ons monstertje krijgt 's morgens een hoopje natte brokjes en voor de rest droge brokjes. Geen vlees geven, vind ik sowieso niet goed voor een kat, 't is tenslotte een vleesetertje. Maar misschien vind je visbrokjes aantrekkelijker ? Stinkt ook een pak minder

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:43

Visbrokjes hebben alleen een vissmaak, er zit wel degelijk vlees in. Zonder vlees kan een kat gewoon niet oud worden.

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:50

carola schreef:
Oke, als aankomend DA en voedingsadviseuze voor honden en katten wil ik ook even m'n zegje doen.
Katten hebben taurine nodig voor hun hart.
Katten hebben ook minimaal 33% eiwit nodig.
Én katten hebben een carnivoor darmstelsel (zie verhaal Ibbel).
Om deze drie punten is het strikt noodzakelijk dat katten vlees moeten eten. Katten kunnen absoluut niet zonder vlees.
Honden wel, die kunnen vegetarisch leven als het nodig is (liever niet).

Overigens: goed voer is z'n geld waard! Wanneer je Nutro, Royal Canin, Iams voert, dan hoeft hij daar minder van te hebben en uiteindelijk ben je dus niet duurder uit.
Blikvoer is zeer ongezond voor katten (en honden), droogvoer van een goede kwaliteit is veel en veel gezonder.

Helemaal mee eens.Plus, als aankomend DA assistente wil ik nog even een duit in t zakje doen: t is al vaker gezegd, maar nat voer geeft veel meer kans op problemen met het gebit.
En geloof me, dat is niet fris als je ziet wat er met de tandjes en tandvlees gebeurt zeg.
Heb wel eens meegemaakt dat een kat zn hele leven natvoer had gekregen en nog maar 1 zielig wiebelend voortandje had..nou dan maar liever brokken.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:53

Inderdaad, een goede kwaliteit brokken verdient zichzelf gewoon terug! Niet alleen bespaar je je een hoop ellende en DA kosten, ook eten ze er relatief minder van doordat de voedingswaarde hoger is.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:11

dus droge brokken alleen is ook goed volgens jullie?

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:13

Sjintoo schreef:
dus droge brokken alleen is ook goed volgens jullie?

Ja Sylvia

En als je het niet gelooft, kom je maar eens kijken hoe gezond Kamil er uit ziet dankzij zijn Royal Canin brokjes

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:25

Ik geloof u wel hoor Eilandje

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:02

Zoals al eerder gezegd, een kat (net als een hond) is een carnivoor, oftewel, vlees is een belangrijk onderdeel van voeding.
Als je je dieren geen vlees wilt geven (ook in brok zit vlees, al dan niet veel, maar toch wel iets), moet je geen dieren nemen die vlees eten.
Denk dan eerder aan een konijn, cavia of parkiet.
Die eten geen vlees en zo kom je dus ook niet met je geweten in de knoop.

Blik(nat)voer staat niet echt als goed omschreven, maar brok heeft ook vele nadelen.
Denk aan nierstenen, ph-waarde, allergieen, tandsteen etc etc.
Nu kan ik wel een verhaal gaan schrijven wat in mijn ogen beter voer is, maar aangezien jij al moeite hebt met het kleine beetje vlees wat in brok zit, is dat tevergeefse moeite en laat ik het dus ook maar .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:22

Een kat kan makkelijk op een droge brok.
Maar kies wel voor een goede als : Royal Canin, Hill's , Iams.
Daar zit natuurlijk wel vlees in en dat is ook niet meer dan logisch, want een kat is nu eenmaal een vleeseter.

Onze kat krijgt nooit blikvoer. Fokkers en dierenartsen raden aan om alleen een goede droge brok te voeren. En inderdaad, de kat doet het er prima op.