vogelgriep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:06

Ik hou mijn kippetjes sinds maandag ook binnen.
Ik vind het allemaal maar een eng idee!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:35

De maatregelen die nu door de Nederlandse geregering genomen zijn, blijken toch dat ze anders zijn dan die van 2003.

Zo moesten mijn kipjes namelijk in 2003 een spuitje, omdat ik zo bleek toen in een risicogebied woonde. En wat zie ik op het kaartje staan, ze vinden dat ik nu in 2005 in géén risicogebied woon..

Afbeelding

Rood zijn dus de risicogebieden, in die gebieden is onder andere veel water waardoor er ook veel (trek)vogels (tijdelijk) zijn.
In 2003 keken ze vooral naar of je in een gebied woont waar pluimveebedrijven zijn. Dat was bij mij het geval dus werd het hier toen een risicogebied.

Enkele kippen van mij zijn al ingeënt tegen Pseudo Vogelpest. Die mogen stel dat het echt hier uitbreekt hoop ik blijven leven.

Op het Kippenforum staat veel zinvolle informatie over de vogelgriep.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:43

Annelou schreef:
De maatregelen die nu door de Nederlandse geregering genomen zijn, blijken toch dat ze anders zijn dan die van 2003.

Zo moesten mijn kipjes namelijk in 2003 een spuitje, omdat ik zo bleek toen in een risicogebied woonde. En wat zie ik op het
kaartje

staan, ze vinden dat ik nu in 2005 in géén risicogebied woon..

Dus ministerie
(Kan ik me zo om maken)
Er moeten gewoon duidelijke en vaste regels opgesteld worden voor zulke situaties. En niet eerst zus dan zo.

Flyinghorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:51

Wij hebben thuis 8 hobbykippen.
Wij wonen net Buiten een risicogebied (aan de overkant van de sloot geld wel een ophokplicht) Wij houden onze kippen ook nog niet binnen.
Ik heb wel ergens gezien op tv dat we nog maar moeten afwachten hoe het gaat lopen omdat de trekvogels nu via Roemenië naar Afrika vliegen (vogelgriep is wel al aangetroffen in Roemenië) en over een tijdje vliegen de vogels via Nederland naar Scandinavië. Als je echt heel bezorgd bent kan je Tamiflu in huis halen.

Groetjes Aster

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:31

Ylana schreef:
Ik hou mijn kippetjes sinds maandag ook binnen.
Ik vind het allemaal maar een eng idee!

vind ik heel verstandig van jou en er goed.
eigenlijk moet iedereen op hokken zodta het gewoon een klein risico word.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:39

Wij hebben vanmorgen te horen gekregen dat we onze kippen (zo'n 30 stuks ong, hobbymatig) moeten ophokken. Gelukkig hebben we sinds het voorjaar een heel groot kippenhok, waar je gewoon in kan staan, met aan aan kant gaas, de rest dicht. Dus het is voor ons geen probleem.
Alleen onze loopeend moet nog een eigen afgeschermd hok krijgen

Ik vind idd dat gewoon heel Nederland ophokplicht moet krijgen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:06

Ik heb gehoord dat kippen nu ingeent moeten worden We moeten het nog maar ff navragen aan de DA. We houden ze in ieder geval al wel binnen.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:59

ik heb me duiven ook maar in de binnenvoliere gedaan.die van mij komen eerst niet meer buiten

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:08

ik heb 3 kippen
en ik woon ook in een risico gebied
bij mij zitten ze in een hok met een overdekte ren
ik hoop dat dat voldoende is
ik vind het maar een eng idee

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:19

Nannes schreef:
Ik heb gehoord dat kippen nu ingeent moeten worden We moeten het nog maar ff navragen aan de DA. We houden ze in ieder geval al wel binnen.

dat heb ik dus ook gehoord, ik wist niet dat dat al bestond..zou wel een goed midel zijn om te voorkomen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:34

Voor zover ik weet mogen dierentuindieren al wel gevaccineerd worden. Over hobbypluimvee heb ik nog niks gehoord. Op zich vind ik het een beetje verwarrend met al die risicogebieden, het zou duidelijker zijn als heel Nederland gewoon z'n vogels moest ophokken.
Ben benieuwd hoe veel we hier nog van horen nu het mediacircus een beetje is gekalmeerd.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:09

Ik wou hier dus net een topic over starten

Wij hebben die van ons dus gewoon in een hok gedaan met voer en water maar er kunnen geen vogels van buiten bij.
Alleen vriendin lief was zo aardig om te gaan vertellen dat als kippen lang bij elkaar opgesloten zitten ze aan elkaar gaan vreten
Ik hoop dat dit snel voorbij is want het is niet alleen niet leuk voor de dieren maar ook niet voor ons!! (wij hebben stress)...

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:14

LauEef schreef:

Wij hebben die van ons dus gewoon in een hok gedaan met voer en water maar er kunnen geen vogels van buiten bij.
Alleen vriendin lief was zo aardig om te gaan vertellen dat als kippen lang bij elkaar opgesloten zitten ze aan elkaar gaan vreten
Ik hoop dat dit snel voorbij is want het is niet alleen niet leuk voor de dieren maar ook niet voor ons!! (wij hebben stress)...

Dit kun je voorkomen of in elk geval zoveel mogelijk tegengaan....door te zorgen dat ze zich niet gaan vervelen.
Je kunt een hooi- of strobaal in het hok doen, zodat ze daar aan gaan pikken en niet op de andere kippen. Sterkte.....

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:24

Ze hebben eigenlijk heel veel te eten en ze krijgen ook heel veel restjes van wat wij niet eten ( ) maar dat is misschien ook wel een idee

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:27

LauEef schreef:

Ja dat heb ik geleerd op school: als er geen haan bij is dan kunnen ze kanibalisme gaan vertonen:S nou fijn als me haan dus straks weg moet door me aardige buren

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:33

Ja, wij mogen geen haan want mn moeder wil niet zo vroeg wakker worden :/

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:16

Ik heb net een dooie kip gevonden in me hok...
Vreemd, ze lag gewoon stijf te wezen, geen wonden of wat dan ook. Ik heb geen flauw idee hoe oud ze zijn, dus misschien was het wel een hartaanval ofzo. Maar zijn er uiterlijke kenmerken vwb de vogelgriep? Vanochtend was ze nog normaal present met voeren...??

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:54

Nee, dat kun je niet van buiten zien, maar het is wel heel besmettelijk. Dus als de rest van de kipjes nog vrolijk rondloopt valt het wel mee waarschijnlijk. Vind je er nou nog een dood dan zou ik wel even met de DA overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:01

Ellebel schreef:
Nee, dat kun je niet van buiten zien, maar het is wel heel besmettelijk. Dus als de rest van de kipjes nog vrolijk rondloopt valt het wel mee waarschijnlijk. Vind je er nou nog een dood dan zou ik wel even met de DA overleggen.

ja, was ik idd ook van plan, mocht er morgen weer een 'van haar stokkie zijn gegaan' ga ik ff naar de DA, maar ik denk dat het ouderdom is. Ik weet echt niet hoe oud ze zijn namelijk, en ze zijn nu al dik 2 maanden in de rui, en leggen ho maar, dus het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:34

LauEef schreef:

Dan kan je het hok helemaal lichtdicht maken en begint hij (als het goed is) pas met kukelen als je het hok opent. Hebben wij ook gedaan, maar nu klagen de buren voor overdag Dus moet hij als nog weg

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:09

Nannes schreef:
LauEef schreef:

Dan kan je het hok helemaal lichtdicht maken en begint hij (als het goed is) pas met kukelen als je het hok opent. Hebben wij ook gedaan, maar nu klagen de buren voor overdag Dus moet hij als nog weg

Stomme buren Onze achterburen hebben ook heel lang een haan gehad en die stonden zegmaar aan onze kant nou die maakte ook een pokke herrie .. maar niet zo dat we dr over gingen zeuren en al helemaal niet dat ze hem weg moesten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:49

*ENORME SCHOP*

Helaas kippen- ( en ander pluimage) liefhebbers, het is weer zover...
Nu al in Duitsland......ik heb echt absoluut geen behoefte aan die beelden van kippen die vernietigd worden, dus laten we hopen dat het 'overvliegt'....

Nog meer hier in spanning?

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:05

ik heb mijn maatregelen al genomen om vogelgriep biij mijn kippetjes te voorkomen

Afbeelding

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:15

Austria: Grinnik Weet alleen niet of het werkt.

Mn moeder wil onze kip ook gewoon binnen houden, maar daar heb ik echt geen zin in. We hebben 1 kip, wat maakt dat nou uit? Als die doodgaat kan hij toch verder niks besmetten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:37

@austria, hahahaha, kan je die voor mijn kipjes ook breien?

maar wat bedoel je met binnenhouden?
Ik heb het laatste gedeelte van het 'dak' van mijn ren afgedekt met plastic, (het andere gedeelte is la dicht) en gewoon niet meer los in de tuin. In principe veranderd er weinig voor ze. Ik doe ze niet 24-7 in het nachthok.