Boerboel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swoeky

Re: Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:38

mijn vraag is ook: waarom wil je een boerboel?? waarom trekt dit ras je zo??

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:04

Waarom dit ras me zo trekt?

Geen idee! Ik zag het dier en was verliefd! Ja, ik weet het, die roze bril maar nee, ik weet heus wel dat er aan elke medaille een keerzijde zit. Ik vind het gewoon een heel mooi dier om te zien, en al die punten zoals familiehond, beschermend, kindvriendelijk etc. spreekt mij gewoon aan. Niet dat een ander ras dat niet zou hebben...

Ik denk alleen dat voor iedere hond wel geldt dat je een consequente baas moet zijn omdat ze anders een loopje met je gaan nemen, neem een mastino bijvoorbeeld.

Het blijft moeilijk die keuze maar doe niks overhaast!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:53

Ik ken een aantal mensen met BB, de ene is in de vrijheid op gegroeid en de andere gewoon tussen de mensen en zijn heerlijke dieren, al met al blijven de Molosserachtige geen honden voor "beginners" maar monsters wil ik het ook niet noemen, mocht je meer info willen moet je maar even PBen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 22:24

Cloris: je hebt een PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:49

wij hadden in de kliniek waar ik stage heb gelopen vaak boerboels... In venlo zit namelijk een fokker, Tips dog supply. dity is tevens een hondenopvoedcentrum. Deze honden gaan niet alleen de strijd met de mens aan ook met andere dieren.

Deze honden kwamen vaker binnen, gewond omdat ze iemand hadden aangevallen en deze persoon had zich verdedigd. En dan werd de hond terug gebracht naar de fokker.. Triest maar waar...

Tegenwoordig worden mensen idd gescreend en jij met je 3 jarig zoontje, krijgt NOOIT maar dan ook nooit een hond van een goede fokker mee. schaf iets makkelijkers aan!

maar goed je moet het zelf weten, maar mocht je er een nemen, zorg dan voor goede begeleiding!

GRz Angela

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:57

precies en dat er vast wel ergens een paar boerboelen rondlopen die leuk zijn...prima..zo zij het...

maar ik ken er een stuk of 4 en ik kom niet binnen bij die mensen zolang die apparaten niet achter hele dikke tralies zitten!!

er is 1 reu bij ,weegt een kilootje of 80...alleen al die blik in dat beest zijn ogen...je wil niet eens meer bewegen..

ik blijf erbij,het is absoluut geen huis tuin en keuken hond...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:04

Ik begrijp jullie goede bedoelingen en ik sla deze tips ook echt niet in de wind, geloof mij! Zoals ik al een aantal keren aangaf zijn we echt niet meteen van plan om zo'n hond aan te schaffen, laat staan elk andere hond. Zo'n keuze wordt eerst goed overwogen al vorens er een aan te schaffen. Vandaar ook dit topic! Kortom de keuze op deze hond staat dus absoluut niet vast, het is een hond wat ons enorm aanspreekt en omdat wij met dit type ras geen ervaring hebben, hebben we dus besloten om eerst informatie in te winnen, te gaan kijken, ervaringen uit te wisselen etc.

Ik vind het fijn dat jullie zo eerlijk zijn, gezien jullie eigen ervaringen maar om nou steeds die nadruk op de slechte eigenschappen van deze hond op tafel te leggen, we kunnen er toch gewoon over praten?

Als de keus al was gemaakt, dan had ik hier nooit een topic over geopend, laten we het daar dan over eens zijn....

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:21

Volgens mij worden hier niet echt slechte eigenschappen besproken.

Het zijn goede waakhonden, en alle problemen die je hier in Nederland met zo'n hond krijgt vloeien hieruit voort. Als je een erf hebt of stuk land dat bewaakt moet worden tegen indringers (mens of dier) dan zijn het superhonden. Maar dat heb je hier in NL gewoon zeeerrr weinig. Wanneer je een huis met tuin hebt waar constant mensen langs komen lijkt me dat ook niet zo geschikt voor zo'n hond. Hij hoeft dan namelijk niet te waken, maar alleen aan te slaan als er bezoek is. Dan kan je net zo goed een leuke JackRussel nemen!

En het zijn geen uitlaathonden als ik dat allemaal lees, als ze iedereen op straat als indringer zien, kan je grote problemen verwachten. Nogmaals, dit zijn geen slechte eigenschappen maar je moet zo'n hond gebruiken waar hij voor gefokt is. Je gaat met een trekpaard toch ook geen Grand-Prix rijden?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:10

Okee, je hebt gelijk! Als ik jouw beredenering hierboven lees, kan ik daar heel goed in meegaan en heb je gewoon gelijk.

Ben in de tussentijd ook meer gaan rondkijken en ben bijvoorbeeld bij een Old Englisch bulldog en mastiff beland, ook erg leuke honden.

Ik kan alleen niet zoveel slechts over de boerboel vinden...
Ze zijn inderdaad vooral geschikt om te bewaken van terreinen e.d. maar het schijnen ook erg gezelschapshonden, familiehonden te zijn en dat is nou net de CLOU die ik niet snap.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:33

omdat ze voor gezin heel erg lief zijn,super trouw,en zeer wakend over hen,en dat is nu net soms in het extreme toe...

maar ik vind het super dat je ook kijkt naar andere rassen!!(enne...waar zijn die foto's nu van je haar??? )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:37

precies wat kimmie zegt, ze kunnen doorslaan qua bescherming van het gezin, iets wat de ridgeback's van mn ouders ook in lichte mate doen, alleen is een boerboel soms wel 2x zo zwaar als een ridgeback dus moeilijker in bedwang te houden
maar super dat je verder aan het rondkijken bent! er zijn zo intzettend veel leuke mooie hondenrassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:13

EvaSuzanne schreef:
Je gaat met een trekpaard toch ook geen Grand-Prix rijden?

jawel hoor! hihi. nee ff ontoptic. idd het zijn geen slechte eigenschappen maar eigenschappen die hier niet goed van pas komen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:44

kimmie261 schreef:
omdat ze voor gezin heel erg lief zijn,super trouw,en zeer wakend over hen,en dat is nu net soms in het extreme toe...

maar ik vind het super dat je ook kijkt naar andere rassen!!(enne...waar zijn die foto's nu van je haar??? )

Haha Tja die haren.... ik kan ze niet van mijn digi uploaden op de laptop, dat is het hele probleem

Renske20 schreef:
precies wat kimmie zegt, ze kunnen doorslaan qua bescherming van het gezin, iets wat de ridgeback's van mn ouders ook in lichte mate doen, alleen is een boerboel soms wel 2x zo zwaar als een ridgeback dus moeilijker in bedwang te houden
maar super dat je verder aan het rondkijken bent! er zijn zo intzettend veel leuke mooie hondenrassen

Heb inderdaad een fokker gesproken die mij hetzelfde vertelde. Geen vrouwenhond (laat staan dat juist ik nu een VROUW ben ) maar meer voor bomen van kerels (en ook daar ben ik niet mee voorzien )

Ik wil gewoon een leuke, niet zeer grote, kortharige en vooral erg belangrijk een kindvriendelijke hond. Daarbij moet 'ie er ook nog stoer uitzien, dus geen jackrussel

Help me out!

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:20

wat vind je van een engelse bulldog?? super karakter, niet zo groot, kortharig, kindvriendelijk en ik vind ze wel stoer

nu wat doms gehoord, een meid hier uit buurt heeft ook een boerboel pup uit limburg sinds een maand ong. nu mag ze nog wel aangehaald worden tijdens het uitlaten door andere mensen maar daar wil ze dalijk mee stoppen, wat vinden jullie daarvan?? ook kan zij hem nu al niet aan, dat gaat me wat worden straks.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:52

uhm,mastiff,bullmastiff,old english bulldog,bourdeaux dog,rottweiler,en zelfs als je ervan houd,een argentijnse dog...

@swoeky....wordt er niet vrolijk van dat te lezen,weet je wat het ergst is,dat uiteindelijk de hond het met een spuitje bekoopt ,omdat het een "rotbeest"was..

te triest gewoon,deze meid is niet echt goed "gescreent"zullen we maar zeggen....

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:00

[Daarbij moet 'ie er ook nog stoer uitzien, dus geen jackrussel

[/quote]

Ha als er 1 hond stoer is is het natuurlijk de Jack wel!

Misschien gewoon de sites van de dierenasiels eens bekijken voor een leuke kruising?

www.dierenasiels.com

Succes

Collega heeft een kruising Bordeauxhond heel lief, stoer en mooi.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:10

Biepmiep schreef:

[/quote]

Zo stoer dat als je hem niet streng opvoedt hij denkt dat hij een Rottweiler, Dobermann of in dit geval bijvoorbeeld een Boerboel is en alles aanvliegt wat hem niet aanstaat.
Heb in Utrecht stage gelopen bij de Facaulteit Diergeneeskunde. Op een gegeven moment zaten er 6! JR's op een rij die allen gegrepen waren door een grotere nadat ze die aangevallen hadden. Het totaal wat er aan honden zat was op dat moment 10. Bij andere dierenartsen meerdere malen meegemaakt dat mensen de JR lieten inslapen omdat hij kind/kat/baas/andere hond beet.
Ik vind ook een JR geen hond voor beginners, je moet echt wel weten wat opvoeden betekent en ook heel consequent zijn.
Maar dat geldt voor iedere hond. Zonder een goede en consequente opvoeding ben je helemaal nergens. En rassen die van nature verdedigers/bewakers/doders zijn zijn nog een tikje moeilijker.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 08:21

gabyfedde schreef:
Biepmiep schreef:

[/quote]

Zo stoer dat als je hem niet streng opvoedt hij denkt dat hij een Rottweiler, Dobermann of in dit geval bijvoorbeeld een Boerboel is en alles aanvliegt wat hem niet aanstaat.
Heb in Utrecht stage gelopen bij de Facaulteit Diergeneeskunde. Op een gegeven moment zaten er 6! JR's op een rij die allen gegrepen waren door een grotere nadat ze die aangevallen hadden. Het totaal wat er aan honden zat was op dat moment 10. Bij andere dierenartsen meerdere malen meegemaakt dat mensen de JR lieten inslapen omdat hij kind/kat/baas/andere hond beet.
Ik vind ook een JR geen hond voor beginners, je moet echt wel weten wat opvoeden betekent en ook heel consequent zijn.
Maar dat geldt voor iedere hond. Zonder een goede en consequente opvoeding ben je helemaal nergens. En rassen die van nature verdedigers/bewakers/doders zijn zijn nog een tikje moeilijker.

Oef... volgens mij heb ik nu een verkeerde hond als voorbeeld genoemd die ik NIET zou willen hebben..

Leuk hondjes die JR alleen te druk en te klein. Ik vind ze niet zo stoer om te zien sorry!

De Mastiff (bull) vind ik ook erg mooi en lijkt me ook een fijne hond. Niet te klein, niet te groot en vriendelijk. Maar kunnen jullie me vertellen welke honden zo kwijlen (neem bijv. de bordeaux dog) van de dog soorten?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:08

Mijn Jack is gelukkig niet druk, buiten wel redelijk a s we wat doen, verder niet.
Maar, weet je wat leuk is voor jou? Bezoek eens een tentoonstelling zoals de Winner in A'dam op 3 en 4 dec. Kun je heel veel rassen eens goed bekijken, en dat allemaal op 1 of 2 dagen.
Daar zitten ook allemaal fokkers, die kun je dan ook vragen stellen.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:45

kimmie261 schreef:
@swoeky....wordt er niet vrolijk van dat te lezen,weet je wat het ergst is,dat uiteindelijk de hond het met een spuitje bekoopt ,omdat het een "rotbeest"was..

te triest gewoon,deze meid is niet echt goed "gescreent"zullen we maar zeggen....

volgens mij is ze niet eens gescreend, ze kan hem nu al niet aan en dat voor een pup. hij luisterd nu al niet naar haar alleen naar haar vriend. maar ik wilde even weten of ik de enigste was die het dom vind maar dat is dus niet zo. nu maar weer on topic

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:20

HiHi nou praat iedereen opeens over Jack Russels... Was meer een geintje hoor, ik snap ook wel dat je geen JR wil als je interesse uitgaat naar een Boerboel.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:09

In principe kwijlen alle doggen wel een beetje, de meesten hebben toch 'hangwangen'. Maar ik denk zelf dat de Bordeauxdog en Mastino het ergste kwijlen. Ik heb zelf een Mastiff (engelse) gehad en die kwijlde ook wel veel. Nu hebben we een Franse Bulldog en zelfs die wil nog wel eens kwijlen (overigens alleen als hij niet lekker is of juist overdreven druk aan het spelen is maar dus niet met eten).

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:14

je kan ze daar aan laten helpen. en her verschilt echt per hond. onze tosa kwijlde heel erg, terwijl een andere tosa helemaal niet kwijlt.

soubieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:33

ik ken iemand ( uit de buurt van Leuven ) die boerboels fokt.
Het zijn Zuid-Afrikaanse politiehonden.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:55

Ben blij dat je een beetje van het Boerboel idee af bent. Als die honden op een groot erf al zo waaks zijn, dan is het absoluut niet fair om zo'n hond in ons volle Nederland te houden.
Veel succes met het zoeken naar een ander ras. Bulldoggen zijn volgens mij heel sociaal, vrienden van ons hebben er eentje en die is de vriendelijkheid zelve.