Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:03

Onze hond jaagt ook achter de katten aan, tenminste hij jaagt ze weg en verder doet hij er weinig mee.
Maar als hij elk beest grijpt wat er op het erf voorbijkomt zou ik me toch zeker verantwoordelijk voelen en daar wat aan proberen te doen.

Lijkt me niet meer dan normaal. Ik zou me namelijk niet echt lekker voelen als ik bij wijze van de buren hoor roepen om poezemans terwijl ik weet dat mijn hond dat beest vanmiddag naar de andere wereld heeft geholpen.
Als katteneigenaar laat ik mijn kat gewoon naar buiten en ik weet niet precies waar hij komt en/of gewenst is.
Daar zit een risico aan en dat wil ik wel nemen; wil hem niet binnen houden.

scaleo
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-09-05

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:09

Dat je op priveterrein mag doen wat je wilt is natuurlijk niet waar,als de postbode bij mij komt mag ik hem ook niet in elkaar slaan en mijn honden mogen hem ook niet grijpen.
Waarom mag een kat dan wel worden gedood?,misschien was het wel goed als de meeste mensen eens een beetje toleranter zouden zijn en niet alleen keken naar de dingen die in hun eigen straatje passen.
normen en waarden beginnen bij jezelf,en zo denk ik er toch echt over terwijl ik absoluut geen moraalridder ben.
Als je redeneert,wat moet zo'n kat op MIJN terrein,dan eindig je misschien wel met je af te vragen,wat deed meindert tjoelker in de binnenstad van leeuwarden.
Of zie ik het allemaal iets te somber

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:19

Navidad schreef:
Ik zou het aangeven aan een stichting en als die stichting die hond heeft weggehaald een klacht indienen. Anders word de hond afgemaakt terwijl dit gewoon een fout is van zijn of haar eigenaren!! voor meer informatie pb me even wil je hier wel mee helpen.


WAt is dit voor achterlijke gel.l!
Stel dat ik hier een kattenvreter zou hebben zitten, dan haalt hier niemand mijn hond hier weg hoor! Niemand heeft het recht dat te doen. Ik doe wettelijk ook niets verkeerd. Katteneigenaren moeten kiezen: of ze nemen risico dat hun kat aangereden wordt of doodgebeten of doodgeschoten door een jager als ze hem loslaten, of ze houden hem op het eigen terrein. Heel simpel.

het is toch te gek dat ik niet vrij ben op mijn eigen terrein om mijn honden los te laten omdat iemand anders te lam is om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn/haar huisdier! Als je het een probleem vindt dat je kat opgevreten wordt, dan hou je hem thuis en dan bouw je maar een hoog stuk gaas om je tuin. MAar je moet andere mensen niet op kosten jagen of beperkingen op leggen. Ieder z'n liefhebberij en iedereen heeft daar recht op, op zijn EIGEN grond.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 15-09-05 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:22

Jij vergelijkt openbaar terrein met prive terrein.

Als de postbode bij ons bij de brievenbus staat, hoort hij niet gegrepen te worden.
Kloutert hij over de altijd afgesloten poort en onze herdershond eet hem op, is het toch echt zijn schuld.

En dat de buren een kat hebben, wil niet zeggen dat de hele buurt een kat wil

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:25

lindsey schreef:
Als katteneigenaar zou ik graag willen weten wat er met mijn kat is gebeurd. Zolang je niet weet wat er gebeurd is blijf je altijd hopen dat je kat nog terugkomt.

Dus als jij weet wat er met een bepaalde kat van iemand is gebeurd vindt ik dat je dit moet gaan vertellen aan de eigenaren van de kat of als je dit moeilijk vind een (anoniem) briefje sturen. De eigenaren van de katten kunnen dan zelf bepalen wat ze aan het probleem van de hond willen doen.

Ook is het goed om katteneigenaren te waarschuwen. Ze kunnen dan zelf bepalen of ze hun kat binnen willen houden of niet.

Ik zou het wel laten weten aan de katteneigenaar, zou ik altijd doen. Indien ik tenminste wist van wie de kat was. Want dat weet je lang niet altijd. Maar als de katteneigenaar op de hoogte is, kan hij afwegen of hij een dergelijk risico nog wil nemen en of hij er iets aan zal doen.

scaleo
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-09-05

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:39

runningkawa schreef:
Jij vergelijkt openbaar terrein met prive terrein.

Als de postbode bij ons bij de brievenbus staat, hoort hij niet gegrepen te worden.
Kloutert hij over de altijd afgesloten poort en onze herdershond eet hem op, is het toch echt zijn schuld.

En dat de buren een kat hebben, wil niet zeggen dat de hele buurt een kat wil


Dus op priveterrein mag alles ,bij ons gebeurt het weleens dat jongetjes een bal op mijn terrein schoppen die ze dan in alle onschuld weer pakken en daarbij klauteren ze ook weleens over een hek,als onze honden ze dan zouden grijpen heb ik toch echt een probleem denk je niet
Maar we verzanden een beetje in een welles nietes spelletje op deze manier mij is in ieder geval duidelijk dat de meeste mensen het dus volstrekt normaal vinden wat hier gebeurt.
Ik vind dit persoonlijk onbegrijpelijk en van weinig respect getuigen voor zowel een levend dier als voor je buurtgenoten,maar schijnbaar ben ik een van de weinigen in nederland die dat vindt

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:42

Als die kinderen over een poort van 130 klimmen en de herderhond pakt ze, vind ik dat niet mijn shuld nee
Ze bellen maar netjes aan, krijgen ze zo de bal.

idem met een kat, ik zou het verschrikkelijk vinden, maar ga echt mijn honden niet muilkorven omdat een ander zijn dieren niet op het erf houd.

Het heet ook respect je dieren bij je te houden en niet in andermans tuin te laten schijten...

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:45

Desiree schreef:

WAt is dit voor achterlijke gel.l!
Stel dat ik hier een kattenvreter zou hebben zitten, dan haalt hier niemand mijn hond hier weg hoor! Niemand heeft het recht dat te doen. Ik doe wettelijk ook niets verkeerd. Katteneigenaren moeten kiezen: of ze nemen risico dat hun kat aangereden wordt of doodgebeten of doodgeschoten door een jager als ze hem loslaten, of ze houden hem op het eigen terrein. Heel simpel.

het is toch te gek dat ik niet vrij ben op mijn eigen terrein om mijn honden los te laten omdat iemand anders te lam is om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn/haar huisdier! Als je het een probleem vindt dat je kat opgevreten wordt, dan hou je hem thuis en dan bouw je maar een hoog stuk gaas om je tuin. MAar je moet andere mensen niet op kosten jagen of beperkingen op leggen. Ieder z'n liefhebberij en iedereen heeft daar recht op, op zijn EIGEN grond.



haha achterlijk gelul?
an moet je nog eens even goed lezen, WAT IK ZEG! als zei daarover aangifte doet ja, dan word die hond zeker afgemaakt, omdat de wet "weet" Dat als een hond bloed heeft geproefd een vreter blijft, dan zou die vals moeten zijn snap je nou wat ik bedoel, dan kan je hem nog beter weg laten halen door een stichting, zodat je niet al die katten mensen op je krijgt van ohh die hond moet worden afgemaakt. Het was maar een optie hoor, en mijn mening dus val me daar niet zo op aan dat het dom gelul is, want het is zeker weten geen dom gelul, daar kom je wel achter als je dagelijks met buitenlandse zwerfhonden te maken henbt die zo genoemd onhandelbaar zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:49

scaleo schreef:

Dus op priveterrein mag alles ,bij ons gebeurt het weleens dat jongetjes een bal op mijn terrein schoppen die ze dan in alle onschuld weer pakken en daarbij klauteren ze ook weleens over een hek,als onze honden ze dan zouden grijpen heb ik toch echt een probleem denk je niet
Maar we verzanden een beetje in een welles nietes spelletje op deze manier mij is in ieder geval duidelijk dat de meeste mensen het dus volstrekt normaal vinden wat hier gebeurt.
Ik vind dit persoonlijk onbegrijpelijk en van weinig respect getuigen voor zowel een levend dier als voor je buurtgenoten,maar schijnbaar ben ik een van de weinigen in nederland die dat vindt

Ik denk dat er geen wet is die daar iets tegen doet bij die jongetjes. Want zij klimmen over het hek en de eigenaar heeft dus al het mogelijke gedaan om de honden van de openbare weg te houden. Ook als je hond een kind bijt terwijl hij aangelijnd is, kunnen ze je niets maken.

En al WAS er een wet dat kinderen ook als ze binnendringen op andermans terrein niet gebeten zouden mogen worden, dan nog maken ze verschil tussen katten en kinderen. Want katten zijn "maar dieren".

Ik zal je een voorbeeld geven:
Een hond wordt aangereden omdat hij los loopt over de straat. De eigenaar van de hond wordt aansprakelijk gesteld voor schade aan de auto. En het is NIET zo dat de automobilist ter verantwoording wordt geroepen dat hij de hond aangereden heeft. Voor katten zal geheid hetzelfde gelden alleen is het voor de katteneigenaren wel zo gemakkelijk dat ze niet in de buurt zijn als het gebeurt en niemand weet van wie de kat is.

Nu EXACT dezelfde situatie maar dan met een kind. Kind loopt zo over de straat, op dezelfde plek waar de hond zou hebben gelopen, en de automobilist rijdt nu het kind aan. (ongeacht of het nu de schuld is van het kind of van de automobilist), de automobilist wordt in dit geval WEL aansprakelijk gesteld.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:51

Navidad schreef:
[
haha achterlijk gelul?
an moet je nog eens even goed lezen, WAT IK ZEG! als zei daarover aangifte doet ja, dan word die hond zeker afgemaakt, omdat de wet "weet" Dat als een hond bloed heeft geproefd een vreter blijft, dan zou die vals moeten zijn snap je nou wat ik bedoel, dan kan je hem nog beter weg laten halen door een stichting, zodat je niet al die katten mensen op je krijgt van ohh die hond moet worden afgemaakt. Het was maar een optie hoor, en mijn mening dus val me daar niet zo op aan dat het dom gelul is, want het is zeker weten geen dom gelul, daar kom je wel achter als je dagelijks met buitenlandse zwerfhonden te maken henbt die zo genoemd onhandelbaar zijn.
[/quote]

Ik denk dat jij loslopende honden die schapen aanvallen verwart met honden die op hun EIGEN terrein loslopen en daar dieren doodbijten, wat dat ook voor dieren mogen zijn, konijnen, andere honden, schapen, katten..... Op EIGEN terrein kun je de eigenaar niet aansprakelijk stellen en hem de hond afnemen. Maar je kunt de eigenaar WEL verplichten daarbuiten de hond aan te lijnen en de hond af te nemen als hij zich vervolgens niet aan de regels houdt.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:30

Citaat:
ik begrijp hieruit dat je ook nooit een buitenrit maakt


Niet door andermans tuin nee Zie mezelf al gaan, dwars door het wasgoed wat te drogen hangt, door de vijver, lelijke nep-reiger ondersteboven gereden. En dan in een spoor van vernieling en met een dampende paardendrol op de viooltjes weer weg galopperen

Soory, mn fantasie slaat op hol

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:52

Ik verbaas me nogal over de toon in dit topic. Of het nou je recht is of niet om je hond, waarvan je weet dat hij katten doodt, los te laten lopen op je eigen erf, het lijkt me wel zo prettig als je je in deze situatie enigszins kan verplaatsen in de katteneigenaren in je buurt. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kat doodgebeten zou worden door de hond van de buren, maar als de eigenaar van de hond mij dat zelf komt vertellen en mij meldt dat hij/zij het ook heel vervelend vindt wat er is gebeurd, zou dat de situatie een stuk dragelijker maken. Waarschijnlijk ben je als hondeneigenaar in deze situatie inderdaad volgens de wet niet aansprakelijk, maar ik mag toch zeker aannemen dat men ook nog over een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel beschikt, zéker als je zelf dierenliefhebber bent en je dus kan voorstellen dat het nogal pijnlijk is om je huisdier zo onverwachts te verliezen. (om over in onzekerheid zitten over zoiets nog maar te zwijgen). Jij verwacht toch ook dat mensen begrip hebben voor jouw situatie als jou hond een keer 's nachts aanslaat en daarmee de buurt wakker houdt? Als ik van mijn hond zou weten dat hij dit in zich heeft, zou ik mijn buren daarvan op de hoogte stellen, dan is het vervolgens aan hun om te besluiten of ze hun kat nog wel of juist niet meer naar buiten laten.

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:55

Dat klopt, ik zou het zeker melden bij de buren
Dat ben ik wel met je eens.
maar zou hem vervolgens op eigen land niet muilkorven.

verder kun je als katten eigenaar ook wel bedenken dat als de buren honden hebben, dat je dan risico hebt als jij je kat in de buurt laat zwerven.

Geld ook voor de kans dat hij onder een auto kan komen.
Allemaal de auto maat laten staan, want de buren hebben de kat los lopen?

scaleo
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-09-05

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:02

reina schreef:
Ik verbaas me nogal over de toon in dit topic. Of het nou je recht is of niet om je hond, waarvan je weet dat hij katten doodt, los te laten lopen op je eigen erf, het lijkt me wel zo prettig als je je in deze situatie enigszins kan verplaatsen in de katteneigenaren in je buurt. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kat doodgebeten zou worden door de hond van de buren, maar als de eigenaar van de hond mij dat zelf komt vertellen en mij meldt dat hij/zij het ook heel vervelend vindt wat er is gebeurd, zou dat de situatie een stuk dragelijker maken. Waarschijnlijk ben je als hondeneigenaar in deze situatie inderdaad volgens de wet niet aansprakelijk, maar ik mag toch zeker aannemen dat men ook nog over een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel beschikt, zéker als je zelf dierenliefhebber bent en je dus kan voorstellen dat het nogal pijnlijk is om je huisdier zo onverwachts te verliezen. (om over in onzekerheid zitten over zoiets nog maar te zwijgen). Jij verwacht toch ook dat mensen begrip hebben voor jouw situatie als jou hond een keer 's nachts aanslaat en daarmee de buurt wakker houdt? Als ik van mijn hond zou weten dat hij dit in zich heeft, zou ik mijn buren daarvan op de hoogte stellen, dan is het vervolgens aan hun om te besluiten of ze hun kat nog wel of juist niet meer naar buiten laten.



he he eindelijk iemand die begrijpt waar het om gaat

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:03

scaleo schreef:
woofie schreef:
tja, het is maar net hoe je het bekijkt......die hond bewaakt en verdedigt zijn eigen territorium tegen indringers (katten)
en dat doet ie op zijn honds. over het algemeen krijgt een hond een kat niet zo snel te pakken...katten zijn namelijk ook niet gek!
ik heb zelf ook twee honden.....en het komt maar zelden voor dat een kat zo dom is om op hun terrein te komen, meestal gaat het dan om vreemde katten. maar mijn honden hebben er nog nooit een te pakken gekregen...ondanks de hoge schutting en een hek.

wat ik trouwens wel even wil opmerken.....ook de eigenaren van katten hebben hierin hun verantwoordelijkheid. als jij niet wilt dat je poezebeest iets overkomt, dan moet je hem/haar vasthouden.
doe je dat niet, tja dan loop je dit soort risico's.
dus ik vind dat je niet de eigenaar van de hond kunt verplichten om zijn hond te muilkorven terwijl hij op eigen terrein loopt. daar buiten is een ander verhaal.


Ik vindt dit een beetje onzin,je hebt als eigenaar toch ook je verantwoordelijkheid,maar als je zo redeneert kun je dus ook zeggen als zo'n hond een kind op zijn eigen terrein grijpt,pech gehad de hond was op zijn eigen terrein,want zoals je waarschijnlijk wel weet willen kinderen ook weleens aan de aandacht van ouders ontsnappen en ja dan heeft zo'n hond dus het volste recht om dat kind aan te vallen had het daar maar niet moeten lopen.
Trouwens stel dat die hond een paard grijpt die zomaar los in zijn eigen weiland loopt,waarschijnlijk ben je dan ook niet blij,of moet je paard dan maar gewoon in zijn box blijven?
O,ja we hebben het hier over een stafford bull terrier.


ja en?? ik heb zelf ook twee staffordshire bullterriers......toevallig zijn staffs heel lief naar mensen en kinderen toe....ze worden daarom ook wel de "nannydog" genoemd.
dus jouw bewering "straks pakt ie een kind" gaat niet op.
over het algemeen hebben honden een hekel aan katten, en dat is niet omdat het toevallig katten zijn maar het ligt aan de lichaamstaal van een kat. kijk, een dominante hond draagt zijn staart hoog. een kat loopt altijd met zijn staart in de lucht. als een hond kwispelt bedoelt hij dat vriendelijk, bij een kat betekent kwispelen kijk uit want ik val je aan.......dus een hond die niet is opgegroeid met katten handelt vanuit zijn instinct. kan hij niets aan doen, is aangeboren.

btw. mijn honden hebben een heilig ontzag voor paarden.....je ziet ze bijna denken: "wow dat is een grote hond"

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:07

Juist woofie

het is gewoon instinct

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:15

reina schreef:
Ik verbaas me nogal over de toon in dit topic. Of het nou je recht is of niet om je hond, waarvan je weet dat hij katten doodt, los te laten lopen op je eigen erf, het lijkt me wel zo prettig als je je in deze situatie enigszins kan verplaatsen in de katteneigenaren in je buurt. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kat doodgebeten zou worden door de hond van de buren, maar als de eigenaar van de hond mij dat zelf komt vertellen en mij meldt dat hij/zij het ook heel vervelend vindt wat er is gebeurd, zou dat de situatie een stuk dragelijker maken. Waarschijnlijk ben je als hondeneigenaar in deze situatie inderdaad volgens de wet niet aansprakelijk, maar ik mag toch zeker aannemen dat men ook nog over een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel beschikt, zéker als je zelf dierenliefhebber bent en je dus kan voorstellen dat het nogal pijnlijk is om je huisdier zo onverwachts te verliezen. (om over in onzekerheid zitten over zoiets nog maar te zwijgen). Jij verwacht toch ook dat mensen begrip hebben voor jouw situatie als jou hond een keer 's nachts aanslaat en daarmee de buurt wakker houdt? Als ik van mijn hond zou weten dat hij dit in zich heeft, zou ik mijn buren daarvan op de hoogte stellen, dan is het vervolgens aan hun om te besluiten of ze hun kat nog wel of juist niet meer naar buiten laten.


Zouden de katteneigenaren zich dan kunnen verplaatsen in hondeneigenaren, die hun hond bijna nergens los mogen laten lopen, en die hun honden ook enige vrijheid gunnen en ze dan op hun EIGEN terrein WEL los laten lopen om die reden? Nee he, want katteneigenaren zijn heel slecht in het zich verplaatsen in andere mensen en dieren. Als hun kat maar los mag lopen. Geeft niet dat hij piest en scheit in de zandbak van de kinderen, in de moestuin tussen de groenten en de volliere van de buren belaagt en daar vogels doodt. Ik kan me nog herinneren van een paar weken terug dat er een discussie was over loslopende katten en dat het nu eenmaal in de natuur zit van een kat om vogels aan te vallen, ook die in vollieres. En dat zo'n volliere houder daar ook maar begrip voor moet hebben. MAar nu worden katten gedood en dan gaan ze WEL steigeren. Dus nee, ik kan me niet verplaatsen in katteneigenaren. Want het zijn grote egoisten! (niet allemaal natuurlijk, ik ken er zat die WEL verantwoordelijkheid voelen t.a.v. hun dieren).

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:04

Desiree schreef:
Ik denk dat jij loslopende honden die schapen aanvallen verwart met honden die op hun EIGEN terrein loslopen en daar dieren doodbijten, wat dat ook voor dieren mogen zijn, konijnen, andere honden, schapen, katten..... Op EIGEN terrein kun je de eigenaar niet aansprakelijk stellen en hem de hond afnemen. Maar je kunt de eigenaar WEL verplichten daarbuiten de hond aan te lijnen en de hond af te nemen als hij zich vervolgens niet aan de regels houdt.


Ten eerste hebben we hier een collie zitten die dat ook op eigen terrein heef tgedaan Dus ik weet heus wel waar ik over praat!

ten eerste gaat het hier om wettelijk gezien, mensen denken ohh katten vereten hond proef bloed gaat ook mensen bijten. Terwijl dat niet zo is dus ALS er een aanklacht word ingediend, krijgt de hond een spuit! op eigen terrein of niet, dat maakt niks uit want de hond proeft bloed!

En daar ben ik het niet mee eens. Dus kan je de hond beter weg laten halen dan dat je hem af laat spuiten.

of laat jij zon dier zomaar afspuiten?

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:19

@Desiree:
Blijkbaar heb jij hele negatieve ervaringen met kattemensen. Zowel katten als honden hebben zo hun minpuntjes en ik kan me absoluut voorstellen dat je baalt als er katten in de zandbak van de kinderen poepen. (Met name door het risico wat daar mee gepaard gaat). Maar je kan katten nu eenmaal niet uitleggen dat ze in hun eigen tuin moeten blijven. Volgens mij is in elk geval van ergernis aan gedrag van dieren van een buurtbewoner de enige oplossing dat probleem aankaarten bij de persoon in kwestie. Veel mensen zijn bereid een oplossing voor het probleem te vinden, maar zijn zich niet bewust van het probleem dat hun dieren veroorzaken. Ik weet dat we helaas niet in een wereld leven dat dit altijd zo werkt, maar ik denk wel dat je meer bereikt met communicatie dan puur verwijt.

@Runningkawa:
Ik had al die tijd alleen rekening gehouden met de auto's, nooit over het gevaar van honden nagedacht. Misschien naief, maar ik ken geen honden die katten doden.

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:35

Een hond die bloed heeft geproeft zal niet zomaar een mens bijten.
Ik ken een herderhond, die beet katten ook dood.
Maar was een lieve mensen hond.

Zo zijn er ontzettend veel honden die jagen op muizen en konijnen.
Dat doen onze 3 honden ook. Katten wet ik eerlijk gezegd niet.
Maar je kunt je geen grotere knuffels voorstellen bij mensen.

daarom schaf ik dus bijv ook geen konijntje aan.
Ik ga dat risico niet lopen, uitlokken.

En als de hond op eigen terrein ligt, vind ik het ook nog aan de iegenaar of de hond een spuitje krijgt of niet.

Openbaar is heeeel wat anders.

Puce
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-12-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:39

Desiree schreef:
reina schreef:
Ik verbaas me nogal over de toon in dit topic. Of het nou je recht is of niet om je hond, waarvan je weet dat hij katten doodt, los te laten lopen op je eigen erf,
het lijkt me wel zo prettig als je je in deze situatie enigszins kan verplaatsen in de katteneigenaren in je buurt.

Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kat doodgebeten zou worden door de hond van de buren, maar als de eigenaar van de hond mij dat zelf komt vertellen en mij meldt dat hij/zij het ook heel vervelend vindt wat er is gebeurd, zou dat de situatie een stuk dragelijker maken. Waarschijnlijk ben je als hondeneigenaar in deze situatie inderdaad volgens de wet niet aansprakelijk, maar ik mag toch zeker aannemen dat men ook nog over een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel beschikt, zéker als je zelf dierenliefhebber bent en je dus kan voorstellen dat het nogal pijnlijk is om je huisdier zo onverwachts te verliezen. (om over in onzekerheid zitten over zoiets nog maar te zwijgen). Jij verwacht toch ook dat mensen begrip hebben voor jouw situatie als jou hond een keer 's nachts aanslaat en daarmee de buurt wakker houdt? Als ik van mijn hond zou weten dat hij dit in zich heeft, zou ik mijn buren daarvan op de hoogte stellen, dan is het vervolgens aan hun om te besluiten of ze hun kat nog wel of juist niet meer naar buiten laten.


Zouden de katteneigenaren zich dan kunnen verplaatsen in hondeneigenaren, die hun hond bijna nergens los mogen laten lopen, en die hun honden ook enige vrijheid gunnen en ze dan op hun EIGEN terrein WEL los laten lopen om die reden? Nee he, want katteneigenaren zijn heel slecht in het zich verplaatsen in andere mensen en dieren. Als hun kat maar los mag lopen. Geeft niet dat hij piest en schijt in de zandbak van de kinderen, in de moestuin tussen de groenten en de volliere van de buren belaagt en daar vogels doodt. Ik kan me nog herinneren van een paar weken terug dat er een discussie was over loslopende katten en dat het nu eenmaal in de natuur zit van een kat om vogels aan te vallen, ook die in vollieres. En dat zo'n volliere houder daar ook maar begrip voor moet hebben. MAar nu worden katten gedood en dan gaan ze WEL steigeren. Dus nee, ik kan me niet verplaatsen in katteneigenaren. Want het zijn grote egoisten! (niet allemaal natuurlijk, ik ken er zat die WEL verantwoordelijkheid voelen t.a.v. hun dieren).


Persoonlijk vind ik dat jij je nu wel tot een erg flauw niveau gaat begeven door maar af te gaan geven op katten en katteneigenaren.
De TS heeft dit topic met een heel andere reden geopend. En over en weer modder gooien tussen hondenliefhebbers en kattenliefhebbers draait volgens mij nergens op uit.

Verder sluit ik me aan bij de laatste opmerking van Reina

Anoniem

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:47

Citaat:
maar je kan katten nu eenmaal niet uitleggen dat ze in hun eigen tuin moeten blijven


Dit kan dus wel.

Je hebt van die hals bandjes die gaan eerst piepen als ze bij de aangegeven grens komen, lopen ze door krijgen ze stroom.

maar dat vinden de katten eigenaren zielig, dus gebruiken het niet.
Maar vinden het wel verschrikkelijk als ze opgegeten worden op ander mans erf.
dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

trouwens ik vind katten helemaal geweldig.
Toch heb ik ze niet.
voorheen niet omdat de buren vissen hadden, nu niet omdat ik niet weet wat de herderhond doet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:53

Navidad schreef:
[

En daar ben ik het niet mee eens. Dus kan je de hond beter weg laten halen dan dat je hem af laat spuiten.

of laat jij zon dier zomaar afspuiten?
[/quote]

Ik zou mijn hond NOOIT weg laten halen of laten afspuiten omdat hij een kat op mijn terrein dood zou bijten. Vergeet het maar.


En als het zover zou komen (wat mogelijk is, want Bobbes bijt ook ratten dus zou het op een dag ook zover kunnen komen dat ze een keer een kat pakt, terwijl ze voor kinderen voor 99,9% safe is), en iemand zou mijn hond aangeven, dan reken maar dat diens katten er ook aan gaan. Want niemand komt aan mijn hond. Heel simpel.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:55

ik heb helemaal niets tegen katten of hun eigenaren, maar het is wel een feit dat de eigenaar van een hond het dier meestal op eigen terrein houd, terwijl katten de hele buurt door schooieren.
ik houd mijn honden buiten de wandelingen om op eigen terrein omdat ik niet wil dat ze onder een auto komen of dat er iets met ze gebeurt.
ik ken ook katteneigenaren die in de tuin speciaal voor hun katten om die zelfde reden een grote ren hebben gebouwd.
het kan dus wel, je kat op eigen terrein houden.
maar nee hoor, de meeste eigenaren zetten poes buiten met de woorden: "zo ga maar lekker buiten spelen" en schreeuwen vervolgens moord en brand als hun kat gebeten wordt door een hond of onder een auto loopt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Vermiste dieren,mensen inlichten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:55

reina schreef:
@Desiree:
Blijkbaar heb jij hele negatieve ervaringen met kattemensen. Zowel katten als honden hebben zo hun minpuntjes en ik kan me absoluut voorstellen dat je baalt als er katten in de zandbak van de kinderen poepen. (Met name door het risico wat daar mee gepaard gaat). Maar je kan katten nu eenmaal niet uitleggen dat ze in hun eigen tuin moeten blijven. Volgens mij is in elk geval van ergernis aan gedrag van dieren van een buurtbewoner de enige oplossing dat probleem aankaarten bij de persoon in kwestie. Veel mensen zijn bereid een oplossing voor het probleem te vinden, maar zijn zich niet bewust van het probleem dat hun dieren veroorzaken. Ik weet dat we helaas niet in een wereld leven dat dit altijd zo werkt, maar ik denk wel dat je meer bereikt met communicatie dan puur verwijt.

.

Ja, dat heb ik. Om deze mentaliteit:
Maar je kan katten nu eenmaal niet uitleggen dat ze in hun eigen tuin moeten blijven
Dat is lekker gemakkelijk he! Als je het katten niet kunt uitleggen, dan moet je je tuin maar omheinen. En als dat 1000 euro moet kosten, dan moet dat maar. Verantwoording nemen.