Zijn hier mensen met verstand van cavia's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Re: Zijn hier mensen met verstand van cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:19

Ja inderdaad, tot 4 weken na de castratie kan een cavia nog vruchtbaar zijn. Je kan er een jong (en nog niet vruchtbaar) vrouwtje bijzetten.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:01

Als je echt zekerheid wil, dan castreren en een vrouwtje erbij.

Maar met twee beren heb ik zelf hele goede ervaringen, ook wel slechte, maar dat was 2 x met twee broertjes die elkaar uiteindelijk naar de strot vlogen.

Maar ik heb twee volwassen beren aan elkaar gekoppeld, dat koste tijd maar het is nu een heel leuk stel en ze kunnen super met elkaar overweg.

En een jong beertje bij een oude gaat ook vrijwel altijd goed.

Ik heb nu twee koppeltjes zitten van twee beren samen, die lopen zelfs in dezelfde ren als de zeugjes maar dat geeft geen problemen. Wat denk ik wel belangrijk is, is dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan en dat ze voldoende ruimte hebben en niet op elkaars lip zitten.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:24

Hilli schreef:
met solitair bedoel je waarschijnlijk: solidair... en dat is wel precies wat jij uitlegde..

Jah dit bedoelde ik. Ik denk ook dat zij dit ermee bedoelde, hihi Sorry!

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:27

Ik denk dat het maar beter is dat je geen andere cavia er bij doet. meer aandacht en speeltjes geven verwerkt de eenzaamheid ook wel. het is meestal puur de verveling dan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:32

Zip schreef:
Wat denk ik wel belangrijk is, is dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan en dat ze voldoende ruimte hebben en niet op elkaars lip zitten.

Ik denk dat je daar een heel belangrijk punt hebt!
Bij ons hebben ze een grote ren met daaraan een supergroot nachthok en het gaat prima. Ze liggen vaak heerlijk tegen elkaar aan te slapen, maar als ze elkaar even niet willen zien is er ook ruimte genoeg.
De meeste binnenkooien die ze verkopen zijn vaak te klein.
Maar uit alle ervaringen hier blijkt in ieder geval dat het met een jong beertje vaak goed gaat.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:35

maylolover schreef:
GEEN KONIJN ERBIJ ZETTEN!!!!
omdat n konijn kan trappen en dan kan de cavia zn nekje breken of andere botjes dus juist GEEN konijn als je wilt dat je
(ex) cavia wilt blijven leven
en ik ken een paar mesnen die verstand hebben van cavia's

gr maylolover

Ik Heb 6 jaar een konijn en een cavia bij elkaar gehad ! En het waren de grootste vrienden. Nog nooit last gehad van een gebroken nek of andere breuken. Mijn cavia is alleen een paar daagjes geleden overleden van ouderdom

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:38

ilovejuno schreef:
Ik Heb 6 jaar een konijn en een cavia bij elkaar gehad ! En het waren de grootste vrienden. Nog nooit last gehad van een gebroken nek of andere breuken. Mijn cavia is alleen een paar daagjes geleden overleden van ouderdom

30 jaar terug had ik mijn eerste cavia samen met een konijn en sindsdien heb vele paartjes gehad.
Maar het is ook weleens fout gegaan en dan moet je er echt snel bij zijn anders overleeft je cavia het echt niet.
Het gaat heel vaak goed, maar als het fout gaat gaat het (voor de cavia) ook echt heel fout!
Zowel een konijn als een cavia zijn het gelukkigst met een soorgenoot.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:48

Je kunt voor caviavragen heel goed terecht op de website www.degrotecavia.nl . Die hebben ook een caviaforum waar je vragen op kunt stellen.

Ook bij een cavia-opvang kun je heel goed met caviavragen terecht. Zij weten er veel meer van dan een dierenwinkel.

Bij een ouder mannetje kun je wel een jong mannetje plaatsen.
Laat ze kennismaken op neutraal terrein, dan is de kans op ruzie veel kleiner. Zeker als je ze eerst flink de ruimte geeft.

Als je een jong beertje uit een opvang haalt en het klikt niet met de oudere beer, kan je hem vaak wel terugbrengen. Zeker de moeite van het proberen waard.
Een leven in eenzaamheid is niets voor cavia's, tegen een vriendje kan geen speelgoed tegenop!

Een cavia laten castreren is trouwens een kostbare zaak en lang niet altijd zonder risico.

Succes

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:16

nikkigioa schreef:
Ja inderdaad, tot 4 weken na de castratie kan een cavia nog vruchtbaar zijn. Je kan er een jong (en nog niet vruchtbaar) vrouwtje bijzetten.

correctie 6 weken, anders hebben ze nog een pret waar jij als eigenaar waarschijnlijk niet blij mee zult zijn. En vind maar eens een jong nog niet vruchtbaar vrouwtje..... De fokkers die ik ken (en mijzelf inbegrepen) laten de zeugjes tot zeker 6 weken bij de moeder zitten. En dan zit je al zowat op het vruchtbare gebeuren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:18

ik heb er nu ondertusse 4......en soms 5...als me vriend zijn caaf meeneemt...maar tis altijd goed gegaan eigenlijk ook met oudere mannetjes same geen probleem...ze zate rustig lekker weke bij elkaar ...
heb nog nooit probleme gehad met mannetjes bij elkaar zetten...enkel vrouwtjes vind ik meestal wat koppiger om bij elkaar te zette...
ik haal ze meestal nooit in de winkel haal ze liever bij de opvang dan weet ik zeker dat ze een goed plekje hebben met veel liefde en aandacht..

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 00:11

idd lekker een mannentjes caaf proberen;-)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 00:27

maylolover schreef:
GEEN KONIJN ERBIJ ZETTEN!!!!
omdat n konijn kan trappen en dan kan de cavia zn nekje breken of andere botjes dus juist GEEN konijn als je wilt dat je
(ex) cavia wilt blijven leven
en ik ken een paar mesnen die verstand hebben van cavia's

gr maylolover

laat ik er dan geen verstand van hebben ,...maar...

ik had 1 mannetje ... toen kwam er een caavje ..ook mannetje ...toen kwam er een vrouwtjes konijn...toen kwam er een nestje (konijntjes )... toen paste ome caav op en toen de nijnies met nog half gesloten oogjes uit het nest naar buiten kropen en paps zat te kijken van uhhhh?? leide t caavje de jonkies veilig terug naar huis maar mams ze direct weer wasde en voede ..als mams ging eten zat paps het nest te verdedigen met oompje caav er naast toen kwam er een GROTE gecasteerd mannetjes konijn bij
ook die werd geopperd als opper oom , vooral als de hond in de buurt was
toen ging caavje dood ..toen kwam er een volwassen grote lompe caaf bij
die direct vriendjes werd met mams ondertussen 3 vd 4 jong weg en toen ging paps dood en toen kwamen er 2 tantes konijn bij die hun hele leven al saampjes zitten ..nu zitten we dus weer met een totaal van 6

maar wel in een groot hok met meerdere uit de zon zit plekken

en een groot nachtverblijf waar de tantes zitten en oom konijn mama dochter en caav slapen nog steeds ondanks het plaatsen van een lekker ruim vol stro en hooi nachtverblijf (dieren zijn net kids echt waar , geef ze duur speelgoed en ze spelen met de verpakking..) in de melkbus met zijn viertjes tegen elkaar aan geknufd ...

er gaat heel veel maar je moet ze dan wel de ruimte geven

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:26

Het is idd echt bullshit dat 2 beren tot bloedens toe vechten!

Mijn beer ruikt dagelijks de vrouwtjes en mag soms ook voor gezelschap bij de vrouwtjes rond snuffelen (blijf er wel bij omdat hij niet mag dekken). Heb toen een castraat bij hem gezet, maar de castraat vloog hem echt aan! De beer deed niks, wou alleen steeds op de castraat. Pas nog een andere beer bij hem gezet en dat ging samen wel prima! Het verschilt dus echt per beer..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:53

Allemaal heel erg bedankt voor de ervaringen...

Inmiddels heeft ze een jong beertje van 5 a 6 weekjes erbij...hij heeft Nemo en het gaat super goed tussen de 2...Ze zitten inmiddels al weer ruim 2 weken bij elkaar...Ik ben dus 4,5 week weggeweest (op vakantie) en ga binnenkort bij haar langs om de nieuwe aanwist te bekijken...ben erg benieuwd...Hij zit dus niet meer alleen...gelukkig...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:02

Dat is goed nieuws!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:29

volgens my kan je cavia's best wel bij elkaar zetten mits ze de ruimte hebben en je ze goed in de gaten houdt.
questie van wennen denk ik?