Kowloon1 schreef:maar kan iemand mij nu uitleggen wat het probleem is?
Ik zal nog een poging doen. Jij hebt het over mishandelen, dat hoor je niemand hier zeggen maar goed voor dieren zorgen betekent meer dan eten geven. Je moet verder kijken dan je neus lang is en dat bedoel ik niet negatief.
Er is al jarenlang een giga-overschot aan katten. Daarom is het zo belangrijk dat ze gesteriliseerd en gecastreerd worden.
Veel dieren lopen weg of worden gedumpt omdat de eigenaar er om-wat-voor-reden-dan-ook flauw van is en dat betekent dat ze verwilderen en zich voortplanten. Gevolg -> nog meer wilde katten, nog meer overlast. Er breken ziektes uit en de dieren lijden, kunnen niet behandelt worden omdat ze niet tam zijn en zullen een gruwelijke dood sterven.
Een poes kan makkelijk 2 nesten per jaar krijgen á gemiddeld 4 jongen. Die zijn ook in 1 jaar tijd geslachtsrijp en het vermenigvuldigen gaat door en het dierenleed vermenigvuldigd zich zo ook.
Bedenk je wel dat de poezenpil ook niet onschuldig is. Poezen die de pil langdurig slikken eindigen vaak met baarmoederkanker of een ander soort kanker aan de geslachtsdelen.
Kleine katjes zijn leuk, schattig, lief enz. enz. daar is bijna iedereen het wel over eens. Maar die periode duurt niet lang, dan zijn ze volwassen en ze worden ca. 15 jaar oud dat betekent dat er 15 jaar voor gezorgd moet worden en veel mensen willen/kunnen dat niet opbrengen.
Wat als er vakanties zijn? Wat als het dier ziek wordt? Dat kost geld.
Allemaal dingen waar mensen vaak niet voldoende over nadenken bij de aanschaf van katten (dieren) maar waar wel oplossingen voor moeten komen.
Het is niet erg als jullie af en toe een nestje hebben, maar jullie zijn niet de enige. Zo denken heel veel mensen en zo komen we in deze situatie met veel te veel katten.
Er moet nodig een halt komen aan het ongebreidelde voortplanten van katten (en honden) en dat kun je maar op één manier doen. Als eigenaar je verantwoording nemen en je dieren laten steriliseren. Alleen op die manier doorbreek je de cirkel van ellende voor de dieren en stopt de overpopulatie eens een keer. Zolang iedereen het niet nodig vindt of het geld er niet voor over heeft om zijn kat te laten helpen helpt die mee aan de ellende zoals die er nu is.