bevalling van een koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoro

Re: bevalling van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:33

Ja wij hebben geen speenemmers wij doen het met de fles..

Wat heeft een melkdiploma voor nut.. je kunt melken of je kunt het niet whaha vind het wel grappig..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:41

Alles met de fles? hebben jullie dan een kleine groep? Moet er niet aandenken....dat kost tijd

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:46

Ik kan hier echt niet naar kijken, ik dacht; "OH LEUK! Dat wil ik zien." Maar ik vind dit echt walgelijk. Met trotouwtjes eruit trekken en gelijk bij de moeder weghalen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:11

Er reageren hier zoveel mensen die zeggen dat het zielig is, maar leer er eerst even iets meer over voor je gaat oordelen. Dat het kalfje er zo uit wordt getrokken is alleen maar beter voor de koe, het zou pas zielig zijn als je de koe laat persen maar het gaat veel te zwaar. En als je zelf aan de poten van het kalf gaat staan trekken verrop je je hele rug ermee.
Dat het kalfje meteen wordt weggehaald is ook echt niet zodat wij meer melk hebben. Zoals idd al eerder werd gezecht melken ze de koe en bewaren de biest. Het kalfje krijgt die biest ook de eerste dagen. Dus echt niet voor consumptie.
Dan over het kalfje weghalen. Dat kan óók ivb met ziektes, zoals para. Een ziekte waardoor de koeien als ze ouder worden heel erg aan de dunne raken en mager worden en zo. Een kalfje kan dit alleen het eerste jaar krijgen, niet erg handig dus als je para-vrij wilt worden en je laat het kalfje geboren worden in de strond van die koe, want dan heeft het kalfje ook meteen para. Het kalfje komt trouwens meteen in een hokje met heel veel stro en een lamp erboven als het niet warm genoeg is. Dus eigenlijk alleen op hete dagen komt er geen lamp boven. Daarna groeien de kalfjes samen op. Eerst in een groot stro hok met een drink automaat en dan samen op de roosters met ligboxen.

Wat is er nou zielig aan?

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:14

Lief zo'n mini koetje
Leuk dat je dat een keer gezien hebt

Wel jammer dat de camera leeg was

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 21:24

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:47

miekelover schreef:
soms is het nodig voor de veiligheid van koe en kalf. Je zou niet willen dat je kalf doodgeboren wordt omdat jij niet geholpen heb en gestikt is in zijn eigen slijm

Meestal kunnen kalveren vanzelf geboren worden, behalve bij dikbilrassen.
En anders kun je het makkelijk zonder krik
Sla touwtjes om de pootjes en ga zelf meetrekken, dan voel je tenminste wat je doet.
Met een krik kun je overal doorheen trekken, met touwtjes voel je wat je doet, en heb je niet de nadelen van de krik.
Verder ziet dit eruit alsof die vent het altijd met de krik doet.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 22:16

nee hoor. dit was gewoon nodig. Er worden zat kalfjes geboren zonder dat je het in de gaten heb. Er waren gisteren 2 kalfjes geboren zonder dat we het wisten. En deze koe moest voor het eerst kalveren

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:26

Billy schreef:
miekelover schreef:
soms is het nodig voor de veiligheid van koe en kalf. Je zou niet willen dat je kalf doodgeboren wordt omdat jij niet geholpen heb en gestikt is in zijn eigen slijm

Meestal kunnen kalveren vanzelf geboren worden, behalve bij dikbilrassen.
En anders kun je het makkelijk zonder krik
Sla touwtjes om de pootjes en ga zelf meetrekken, dan voel je tenminste wat je doet.
Met een krik kun je overal doorheen trekken, met touwtjes voel je wat je doet, en heb je niet de nadelen van de krik.
Verder ziet dit eruit alsof die vent het altijd met de krik doet.

Das niet waar hoor, dat dat alleen bij dikbilrassen moet, bij de gewone koeien ook bij onze buurman die wil nooit zijn bed uit voor de koeien ligt er behoorlijk vaak zo'n doodkalf smorgens omdat hij te lui is om het vlies en slijm er voor weg te halen.. wij doen het ook vaak met een diktouw vind dat fijner.. maar het is ook altijd zo met die krik een keer of 2 keer krikken en dan een minuutje wachten niet in een stuk door krikken dan maak je de boel kapot bij ons is er nog nooit een koe of kalf daaraan kapot gegaan..

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:28

Hermesdeux schreef:
Alles met de fles? hebben jullie dan een kleine groep? Moet er niet aandenken....dat kost tijd

Nee joh.. de eerste week doen we ze met de fles een stuk of 5, 6 zijn dat er en aan t eind gaan de bolletjes weg natuurlijk behalve de bolletjes die naar t KI worden verkocht, die blijven langer..
Dan krijgen ze in een bakje en naar paar weken gaan ze in stro hok..
Valt mee hoeveel tijd dat kost dus..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:17

Blijft dat het gebruik vbvan een krik verboden is, en niet voor niks.
Vliezen en slijm moet je natuurlijk wel weghalen om het risico van stikken uit te sluiten.
Bij ons op stal bevallen vrijwel alle koeien gewoon zelf, ook al zijn ze gekruist met een Blonde.
En anders trekken we zelf ff mee, daar heb je geen krik voor nodig

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:21

hier ook wel, maar we proberen er zoveel en zo snel mogelijk bij te zijn omdat het bij ons ook gaat om dure kalfjes, wij hebben er contraten opstaan dus die moeten wel heel blijven anders loop je boel geld mis

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:37

ik heb het niet gelezne maar ik zou wel eigelijk is willlen weten hoe die krik dan werkt..?
en waar die vast zit
ik denk namelijk aan krik waar je mee als je draaid een auto om hoog kan draaien.. in dit geval de " koe"/"kalf"

groetjes jody

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:50

zo vaak gezien
maar 't blijft mooi

..=> jody:
ja zo werkt et ook ongeveer.
alleen krik je hier niet omhoog maar achteruit, het kalf eruit.
Alleen als de koe ook perst, anders scheur je haar open..

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:53

Wat een lieverd zeg. Wel apart om te zien. Ik was eens op vakantie in Noorwegen, en daar kreeg een koe ook een kalf. Dat gebeurde ook in de wei en alleen ik was er. Later was het kalf weggehaald bij zijn moeder en moest in zo'n hokje.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:08

Aahhh schattig!!:)

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:23

Bij een vriendin van mij hebben ze ook koeien, kheb er al best veel geboren zien worden, ook een keer helpen trekken.. ik vond leuk hoor Ze trokken btw met een ketting om de pootjes, (volgens mij is dat verboden) Kalf krijgt een plens water over hoofd/longetjes, slijm er uit en even liggen, daarna gaat ie ook naar een stalletje met andere kalfjes

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:06

rakkertje13 schreef:
zo vaak gezien
maar 't blijft mooi

..=> jody:
ja zo werkt et ook ongeveer.
alleen krik je hier niet omhoog maar achteruit, het kalf eruit.
Alleen als de koe ook perst, anders scheur je haar open..

En er zit een soort beugel aan die als het ware om de kont van de koe heen gaat.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:10

k vind zo'n krik niet echt vriendelijk om het kalf ermee uit te trekken
wij zelf doen het altijd met touwtjes om de poten, zodat het niet te snel gaat
voor kalf en koe.

en dat scheiden doen ze zodat ze geen band krijgen, anders staan ze dagen erna de hele dag om elkaar te schreeuwen, en dat is ook niet alles hoor

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:47

ja best wel vaag, in de natuur blijven ze toch ook bij elkaar gewoon of niet?/ ik weet er niets van hoor

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:49

minka schreef:
Ja dat van die ziektes is inderdaad onzin, ze zouden die kalveren op z'n minst de biest moeten laten drinken, worden ze juist NIET ziek van...Maar goed, zo gaat het nou eenmaal niet he, alles voor onze consumptie...

Een kalf krijgt biest te drinken van zijn/haar eigen moeder hoor.
Dus dat is helemaal niet waar wat jij zegt.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:55

Larish schreef:
Ik kan hier echt niet naar kijken, ik dacht; "OH LEUK! Dat wil ik zien." Maar ik vind dit echt walgelijk. Met trotouwtjes eruit trekken en gelijk bij de moeder weghalen.

Nee een kalf eerst een week bij de moeder laten lopen of langer en dan weg halen.
Dat is pas zielig!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:59

waarom dan niet gewoon net zolang als veulens? wat maakt het uit? * wat wordt er toch weer moeilijk gedacht *

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:05

hasten schreef:
waarom dan niet gewoon net zolang als veulens? wat maakt het uit? * wat wordt er toch weer moeilijk gedacht *

En de melk dan??
Waarvoor hebben ze die koeien anders.. tzijn melkkoeien, als het kalf er bij blijft lopen drinkt ie al mama's melk op ==>dus geen verdiensten voor de boer

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:06

Nou en wat is er nou belangrijker geld of dat kalfje maar ja zo denk ik