Hoe leert onze hond dit af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samy

Re: Hoe leert onze hond dit af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:03

Een hond mag je NOOIT straffen om hem in zijn bench of kennel te doen. Dit is zijn rustplaatst.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:39

In welke situaties begint hij te vervelen?
Dat is het belangrijkste. wat is fde oorzaak van zijn gedrag?
Is hij dominant en doet de rest niet wat hij op dat moment wil?
Is het een "gewone" correctie van zijn kant?

Als je je er mee gaat bemoeien dmv straffen maak je het alleen maar erger. Beter is het om ze het zelf uit te laten zoeken (mits het natuurlijk niet te ver gaat.)
Straffen dmv bench plaats enz moet je NOOIT doen, dat is zijn vertrouwde rustplek!

Het eerste wat je moet doen ik kijken in wat voor situatie hij begint met vervelen!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:51

Ik hoop dat je de adviezen van de bokkers die het hebben over rangorde opvolgt. Ga je je er op een verkeerde manier mee bemoeien kun je hele nare problemen krijgen.

Het is heel normaal dat een pup tot 1 jaar onderdanig is, de oudste hond kan dit prima corrigeren. Mijn pup krijsde de hele buurt bij elkaar, maar dat is ook maar geluid Als een van de honden niet meer van zijn plaats mag, niet meer mag eten of drinken, dan heb je een probleem en dat kun je als leek niet meer zelf aan. Maar volgens mij is dat nog niet zo ver.

Als de oudere hond niet vals is, maar sportief zijn roedel in orde gaat brengen en de andere 2 honden duidelijk maakt dat hij nog steeds de baas is, komt het goed.

Leuk was het te zien hoe onze persische kater de baas was over onze 1 jarige ADHD jack russel pup Onze pup kon er maar geen genoeg van krijgen en bleef de kater maar uitdagen, totdat hij weer een haal te pakken had en dan was het weer even over
Jouw hond doet dit ook, kleintjes kunnen zoooo ontzettend klierig zijn.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:34

helemaal met Tadano eens.

als ze nou 's avonds in de bench moeten slapen en ze moeten erin denken ze als of ze iets hebben gedaan wat niet mag.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:57

Fairie schreef:
laurae schreef:
En ik denk dat als je dit gaat corrigeren je pas echt een probleem hebt. Er wordt simpelweg een rangorde vastgesteld. Als jij je daar in gaat mengen dan verstoor je de hele verhouding binnen de roedel.

Maar jij als mens staat bijna altijd boven de hond.

Bij ons thuis is heel duidelijk mijn moeder de baas 'van de roedel'
Daarna komt mijn vader, dan ik, dan Larissa, dan Gilian en dán pas de honden.

Ze hebben zich dus te gedragen naar wat wij goed vinden en wat niet.
Gromt de een naar de ander dan krijgen ze een bestraffend woordje en soms een pets tegen de neus aan.

Als honden onderling binnen een roedel ruzie krijgen vanwege dominatie dan zou de roedelleider dat op precies de zelfde manier oplossen als hij vind dat de rangorde in orde is zo als hij was.

De hond van 1 jaar is een bedreiging aan het vormen voor je andere hond. Hij is bang dat de hond van 1 jaar zijn rang over gaat nemen en probeerd dit tegen te gaan. Geheel logisch.

Je kunt het zijn gang laten gaan, en zo onderling laten uitmaken wie waar staat in de roedel.

Inmiddels zijn al onze honden zo oud dat ze hun plek weten. De 2 teven hebben onderling af en toe ruzie en ook Keiji is af en toe de dupe van een hebberige teef. Dat straffen wij gewoon af.
Wij staan hoger dan de honden, en als wij vinden dat Keiji (om een voorbeeld te geven) even goed recht heeft op een plekje op de mat, of op een stukje kaas, dan krijg hij dat en krijgt de andere hond op zn donder.

Denk er wel om dat elk gedrag wat je hond vertoont op deze manier niet van uit jaloezie is. Honden kennen dat niet.
Ze doen dat van wegen dominatie om hun plek in de roedel te behouden, te beschermen of om juist hoger op te komen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de mens het hoogste in rang staat. Maar die bepaald nog niet de onderlinge rangorde van de honden. Net zo min als dat een roedelleider dat bepaald.

Ook in een gewonen roedel wordt het onderling uitgevochten. Als de leider het een keertje zat is kan hij wel ingrijpen, maar hij grijpt nooit in in de volgorde van de rangorde.

Daar komt bij: je bent geen hond, je bent een mens. Je hoort niet wat honden onderling bespreken. Als zij onderling aanleiding zien om iets te moetren regelen dan moeten zij dat doen. Tenzij het op dat moment gewoon niet kan/niet uitkomt. Dan ehbben ze gewoon te luisteren. Dan stellen ze dat maar uit tot later. Maar je moet nooit corrigeren OM het bepalen van de rangorde. Daar sta je volledig buiten.

Maar ik heb het vermoeden dat we het wel met elkaar eens zij, maar het op een andere manier opschrijven

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:24

echt een oplossing weet ik zo gauw niet...

maar wilde wel even reageren op hem naar zijn bench sturen.

De bench is maar een kleine plek, een slaapplek. En waar de hond slaapt hoort het veilig en vertrouwd te zijn. Dit is niet een plek om een hond naar toe te sturen als die stout is. Kies liever een andere plek, bijvoorbeeld de gang, of de mat bij de deur of iets anders. Maar houd zijn slaapplek als een prettige fijne plek!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:31

Fairie schreef:
Een bench moet een prettige gelegenheid voor een hond zijn om een beschut (en eigen) plekje te hebben. Je maakt het er niet beter op als je een hond hard een bench in gooit en daar opsluit voor straf.

De hond zal de bench gaan koppelen aan straf krijgen en zal niet graag meer een bench in gaan.
Het prettige gevoel wat honden instinctief hebben over een bench zal dan veranderen in een opgesloten/gevangen gevoel.

Juist dat bedoelde ik dus...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:32

Alchemy_Goth schreef:
@ Fairie ze gebruikt die straf al... dus kan je hem beter blijven gebruike dan weer 10 andere straffen te gaan gebruiken..

Een andere plaats maakt de straf niet minder leuk, minder duidelijk.. of minder vervelend... het maakt alleen zijn slaapplek wel een stuk prettiger...

Bovendien is het in mijn ogen beter om oude "slechtere"(zo denk ik er dan over) methodes te doorbreken dan met hetzelfde door te gaan. En daar zijn echt geen 10 andere straffen voor nodig. Dezelfde straf, maar dan op een andere plaats.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 05-08-05 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:36

Joy schreef:
Daarin staat denk ik wel goed beschreven waarom jouw hond dit doet, ik denk namelijk omdat hij zichzelf als roedelleider ziet van de rangorde. In dat boek staan verschillende manieren om JOU roedelleider te maken in zijn ogen. .

Hij ziet waarschijnlijk zichzelf niet als de absolute baas, maar wel de baas over de rest van de honden.

Een roedel is geen kwestie van 1 leider en de rest is hetzelfde. ER is 1 leider, en de rest loopt in rang steeds lager. Bij ons thuis is het simpel met maar 1 hond.

Eerst pap, dan mam, dan ik en dan mijn zussen en dan de hond.

Die honden hebben onderling ook gewoon een rangorde uit te vechten, dat heeft weinig met onderdanigheid richting de eigenaar te maken...

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:14

laurae schreef:
En ik denk dat als je dit gaat corrigeren je pas echt een probleem hebt. Er wordt simpelweg een rangorde vastgesteld. Als jij je daar in gaat mengen dan verstoor je de hele verhouding binnen de roedel.

Niet doen dus. Zolnag het normaal gedrag is, dus dat je hond ophoudt als de ander zich overgeeft, dan moet je je daar helemaal niet tegenaan bemoeien. Het is juist de bedoeling dat de jongste op zijn rug gaat ligen. En als hij erg onderdanig is zal hij daar ook bij gaan piepen. gewoon normaal gedrag dus.

Mijn opa en oma vonden het altijd zo zielig als onze oudste hond de jongste op zijn plaats zetten (dus grommen, op zijn rug leggen, enz). Dat gingen ze vervolgens agstraffen. Gevolg: Honden begrepen er niet svan en de jongste werd oervervelend omdat hij dacht dat hij alles kon maken bij de oudste. Heeft een paar dagen gekost voor dat de rust was weergekeerd.

Dus: beesten gewoon hun gang laten gaan. Als je bang bent dat het geen normaal gedrag is, dus dat je hond te ver gaat, ga eens naar een hondenscholl en vraag hun oordeel.

Inderdaad

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:50

laurae schreef:

Niet doen dus. Zolnag het normaal gedrag is, dus dat je hond ophoudt als de ander zich overgeeft, dan moet je je daar helemaal niet tegenaan bemoeien. Het is juist de bedoeling dat de jongste op zijn rug gaat ligen. En als hij erg onderdanig is zal hij daar ook bij gaan piepen. gewoon normaal gedrag dus.

Mijn opa en oma vonden het altijd zo zielig als onze oudste hond de jongste op zijn plaats zetten (dus grommen, op zijn rug leggen, enz). Dat gingen ze vervolgens agstraffen. Gevolg: Honden begrepen er niet svan en de jongste werd oervervelend omdat hij dacht dat hij alles kon maken bij de oudste. Heeft een paar dagen gekost voor dat de rust was weergekeerd.

Dus: beesten gewoon hun gang laten gaan. Als je bang bent dat het geen normaal gedrag is, dus dat je hond te ver gaat, ga eens naar een hondenscholl en vraag hun oordeel.

Dit lijkt mij ook.
Of ze moeten het echt niet met elkaar kunnen vinden.
Dan wordt het dus alleen maar slechter.

MocroGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:12

mmm....klinkt op een rangorde probleem, maar ik kan je nu helemaal niks vertellen want ik heb je honden nog nooit gezien.....dus kan niemand hier je een oplossing geven.

Ik ben hondentrainer dus ik weet niet waar je woont dus...

Maar omdat jullie 4 honden hebben moeten jullie een duidelijke rangorde hebben meid, en je hond niet afstraffen!! als hij dat doet. MAar ik kan nu niks zeggen zonder je honden gezien te hebben.

En je moet trouwens nooooit je hond straffen!!! om geen ene reden

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:21

MocroGirl schreef:
En je moet trouwens nooooit je hond straffen!!! om geen ene reden

hmmm juist... Als mijn hond op de bank ligt geef ik hem dus echt wel op zijn flikker! En stuur ik hem naar de deur mat. Ik ben het met "niet straffen" niet eens, je moet een mooie balans vinden tussen belonen en straffen. Zeker bij een hond als de onze. Daar kom je er echt niet met alleen een beetje belonen.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:28

Je moet het die honden gewoon zelf laten uitzoeken. Zoals al heel vaak gezegd, moeten ze hun rangorde bepalen. En zolang jullie ze elke keer afstraffen hiervoor blijft het onduidelijk wie er hoger staat in de rangorde, en wie minder hoog. Als ze dat eenmaal uitgevochten hebben is er daarna niet meer aan de hand.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:44

nou jah wat mij eignelijk niet echt duidelijk is in dit verhaal of de hond ook ophoud op het moment dat de andere hond zich overgeeft en aangeeft dat de grotere hond gewonnen heeft (ben de namen even kwijt) of dat hij gewoon door gaat...

Ik heb van de TS daar nog niet echt een goed antwoord op gehoord.

Houd het wel op, dan gaat het om rangorde en dan meot je ze lekker laten gaan

Maar als die hond willens en wetens gewoon doorgaat, dan heb je toch echt een ander probleem wat je volgens mij niet echt zelf moet gaan oplossen, maar beter hulp bij kan zoeken.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:56

Citaat:
nou jah wat mij eignelijk niet echt duidelijk is in dit verhaal of de hond ook ophoud op het moment dat de andere hond zich overgeeft en aangeeft dat de grotere hond gewonnen heeft (ben de namen even kwijt) of dat hij gewoon door gaat...

Ik denk dat ze dat nog niet weten omdat ze het nooit zover hebben laten komen. Maar daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar.

ceciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 10:55

op dit moment gaat alles wel redelijk goed..!

mijn ouders weten ook dat ik daarover een toppic heb gemaakt en elke keer als varras gromt pak ik of mijn vader (of iemand die in de buurt is) hem in zijn nekvel en zeggen tegen hem ..!!pas op!!...
en we doen het elke keer weer...en dat heeft best effect

ik heb zooooooveeeeeel tips gekregen dat ik niet eens weet welke ik nou moet doen...maar we hebben ook al eens nagedacht over een anti-gromband...als die dan gromt krijgt die eerst een waarschuwing en daarnou als die het nog een keer doet een schok..
maar mijn ouders willen het eerst zo proberen en varras is ook al 5 en mischein als die wat ouder word doet hij het niet meer en houd hij er wel mee op omdat het tog geen nut heeft

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:18

nou het lijkt me duidelijkd at je van dit topic weinig begrepen hebt ...

Zo ben je dus alleen maar bezig met het natuurlijke gedrag onderling de kop in te drukken en dat gaat zich alleen maar uiten in frustraties bij die beestjes...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:16

Je hond electrische schokken toe gaan dienen omdat hij natuurlijk gedrag vertoond.

Ja, jullie hebben echt begrepen hoe het zit...

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:55

wat dom, trek aub een boek open over het omgaan met honden en hoe honden met elkaar omgaan.

punt 1: de hond niet in e bench doen voor straf en al helemaal geen uur

punt 2: zijn jullie helemaal GEK geworden om zo'n band om te doen. denk na ja, ik kan me hier zo kwaad om maken.

lees de tips eens goed door die hier gegeven zijn en probeer dat eens.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:02

Maar hebben jullie al geprobeerd om ze het gewoon zelf eens een keer laten uitvechten? Zolang ze niet onderling hebben uitgemaakt wie de baas is, zullen ze steeds weer die strijd aan gaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:06

Inderdaad, en zodra je dat gaat onderdrukken dat ze dat ook niet meer kunnen dan ontaard dat alleen maar een keer in een echt groot gevecht, en dan zitten je honden dus wel onder de beten en wonden... zie je daar dan maar eens uit te redden....

heeeeeeeeeeeeeeel slim

Eigenlijk zouden mensen een examen moeten afleggen voor ze aan een huisdier moeten beginnen.... maar goed...

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:12

Idd, je kunt niet altijd bij je honden in de buurt zijn en er continu bovenop zitten!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 01:59

Jongejonge, wat een hoop geblaat weer hier... .

Een hond kent geen jalouzie, meestal als de mens de hond beticht om jalouzie gaat het om de rangorde.
Straffen helpt hierbij niet, uit laten maken wie de baas is in de meeste gevallen wel.
Een bench hoort geen straf te zijn, maar een veilige plek.
Helaas wordt een bench in vele gevallen niet goed gebruikt, wat een bench geen leuke plek maakt voor een hond wat het dus wel hoort te zijn.
Gewenning houdt trouwens ook niet in dat een hond het leuk vindt, eerder dat hij het gewend is en zich erin berust.

Dat het hier om de rangorde gaat, kan ik uit wat hier verteld wordt wel uitmaken.
Het jammere ervan is dat sommige mensen het totaal verkeerd aanpakken (niet begrijpen) en de problemen alleen maar groter laten worden ipv het te oplossen.
Dat de mens baas over zijn hond hoort te zijn lijkt mij wel duidelijk, maar honden onderling hebben ook baat bij duidelijkheid, oftewel, wie is de baas onder de honden en wie doet onder.
Dat de mensen dit niet altijd zien ligt niet aan de honden, meer aan de opmerkzaamheid van de baas.

Honden leven heel anders als mensen, het zijn dan ook geen mensen met menselijke emoties, ze spreken een andere taal, gedragen zich anders etc etc.
Leer daar van, gebruik het wanneer het uitkomt, beschouw ze als honden, niet als mensen.
Dan zijn het je 'vrienden', dan kunnen honden in harmonie met de mensen leven en in harmonie met elkaar.
Verstoor je dat, verstoor je ook de harmonie.

Heb je er niet genoeg verstand van, haal er dan een deskundig persoon bij.
Ook al weet je er genoeg vanaf en heb je al een boel ervaring in de hondenwereld, een frisse kijk op de situatie kan soms heel fijn zijn, een andere aanpak werkt soms averechts maar soms ook zeer goed.
Hulp vragen is niet dom, soms is het eerder dommer om hulp af te slaan.

TS, jij en je ouders hebben blijkbaar de verkeerde adviezen eruit gepikt, als je niet weet welke adviezen de juiste zijn, haal er dan alsjeblieft iemand bij die er wat meer verstand van heeft en ga niet verder aanklooien.
Je kan er een boel mee verpesten.

ceciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 10:56

het kan mischien wel een rangorde zijn maar dan is die rangorde wel heeel erg streng ...lucky is elke keer maar de pineut en onze jongste herder van 1 jaar die krijgt het ook telkens maar...
joey (de herder van 1) die laat zich neit op de kop zitten dus die gromt terug en dan word dat varras allemaal te veel en die gromt nog een keer teug en dan gaan ze vechten..

maar laatst gingen ze plotseling vechten in de kamer..varras pakte joey zomaar, toen was mijn vader er helemaal mee klaar hij tilde varras op aan zijn nekvel....(een duitse herder van 5)
zijn linkerhand had die vast aan zijn vel bij zijn keel en de andere hand had die inj zijn nekvel en toen heeft die hem een paar seconden in de lucht gehouden en hem duidelijk gemaakt dat hij nu toch echt goed fout was...

hij heeft van schrik de hele avond in zijn bench gezeten, in de garage en is er niet meer uitgekomen...
maar zonder succes deed die het gewoon de volgende dag weer
als de honden vechten en mijn vader ziet wie er begint, of ze doen het alletwee dan is het voor hun beide in de bench 2 uur en als varras gromt of iets anders doet dan reageerd mijn vader erop van pasop he!

maar heeeeeeellll mischien (is nog lang neit zeker) kom de opvoedpolitie voor dieren en mischien weet die er wel raad mee:P

groetjes ceciel