"Ras"kat naar buiten laten gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Re: "Ras"kat naar buiten laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:46

huh wat gek ik kan me niet herinneren dat ik dat bericht hier er heb neer gezet:S

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:00

Wij hebben twee maine coons en een ht-kat, en die komen ook niet buiten. No way dat ik een keertje thuis kom en er ligt er 1 als vloerkleed op straat... Ook voor de Maine Coons ben ik benauwd dat iemand ze meeneemt.

Dat MC's echte buitenkatten zijn, zie ik er niet aan af hoor? Wij hebben gelukkig wel een tuin, en die wordt zo aangepast dat de katten er niet uitkunnen, en pas dan mogen ze naar buiten.

Hiervoor hebben we dezelfde katten op een appartement en een flat gehad, maakte ze echt niks uit hoor....

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:11

Het ligt eraan in wat voor buurt je woont....Ik zelf zou het niet doen want ze lijkt idd echt op een raskat, ik ken een mevrouw die had een stuk of 5 katten 3 daarvan waren gewoone europeese kortharen maar de andere 2 waren dure raskatten en die 2 mochten dus ook niet naar buiten omdat dat gewoon weg om de zelfde reden als bij jou niet kon...klinkt een beetje dom maar heel misschien een idee: misschien kun je je kat een kattentuigje aandoen en daar een hele lange lijn aanvast maken en dan in je tuin vastzetten...als je tuin grootgenoeg is dan, dan kan ze toch een beetje buiten zijn, maar verder is het echt geen ramp als een kat altijd binnen zit, 1 kat van mij moet ook binnenblijven maar dan om een andere reden (ze heeft een soort stoornis waardoor ze niet meer de weg terugvind en ze niet reageerd op auto's en ze gewoon blijft zitten, lijkt een beetje op de kattelijke vorm van het syndroom van down, ze heeft altijd der mondje open omdat der tong te lang is maffe kat

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:37

Hoi naamgenoot!
Als je weer in de gelegenheid komt om je kat naar buiten te laten, kun je hem ook laten chippen he? (met het oog op het jatten)

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:16

helaas worden genoeg gechipte dieren niet teruggevonden...
als deze gewoon ergens anders gehouden wordt, of gewoon verkocht. dan heb je pech.

want hoevaak wordt je beeste nou gescand op chipnummer?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:24

ligt er zeker aan waar je woont.
wij wonen midden in de stad, en onze 4 katten komen dus niet buiten.
we hebben 2 kruising perzen, en een siamees en een europees korthaar.
ik zou het liefste willen dat ze naar buiten zouden kunnen maar durf het niet aan.
we hebben wel een tuin, maar ze gaan zo over het muurtje.
moet er niet aan denken dat iemand ze meeneem of dat ze onder een auto terecht komen.
maar als ik ze naar buiten zie kijken denk ik , ach konden jullie maar lekker naar buiten.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:27

ja dat chippen ben ik ook niet helemaal over uit. Als ik met haar bij de DA kom dat gaat hij haar ook niet controleren op een chip (want in theorie zou ik haar ook onrechtmatig gekregen kunnen hebben). Tis alleen handig als ze aangereden worden om ze te identificeren. Nu heeft ze een elastieken bandje met een telefoonnr (ja kan ze verliezen, maar dat is tot nu nog nooit gebeurd..ze is wel rustig). Maar als ze kwijt is ga ik toch wel alle asiels, amivedi en DA praktijken afbellen met haar omschrijving.

Over die tuigjes.. dat heb ik gedaan. Goed ik heb me toen erover heen gezet dat ik voor gek stond in de buurt (kijk daar heb je dat kattenmeisje. ). Maar een kat uitlaten is niet zoals met een hond wandelen. Je kunt ze niet meetrekken als ze niet willen ofzo en ze blijven OVERAL aan ruiken, springen ineens in een boom en je blijft het personeel van je kat (en niet andersom ).

Ik zou ze nooit met een tuigje aan een touw vastmaken in de tuin (die ik dus niet heb!!). Ik heb wel eens gehoord van een kat die zich zelf vervolgens had opgehangen; het zijn toch al van die draaibeesten.

Maar goed, zoals ik al eerder schreef, kan ze nu gelukkig de straat niet meer op.. opgelost.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:09

ik snap dat je bang ervoor bent, maar het is echt niet leukvoor je kat om niet buiten te komen.

* wat een verschrikkelijke mooie kat heb je zeg

PattY_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:24

heee...
K snap je wel.. maar K zou hem wel naar buiten laten gaan, je kan toch ook een chip geven bij de dierenarts. Dan weet je waar diejj is als ze hem vinden enso0...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:01

Ik heb nu een kattenren, woon langs een erg drukke weg. Mijn kat kan dus wel naar buiten maar niet de straat op. Straks gaan we verhuizen naar een erg rustige wijk en dan mag ze wel weer lekker buiten lopen. Maar met een raskat heb je inderdaad ook nog met diefstal te maken..

De ren word straks verkocht dus als je intresse hebt

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:37

ik heb dus geen tuin jammergenoeg..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:25

Ik ben heel stellig dat mijn katten NIET naar buiten gaan. ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE. En ik weet voor 1000% dat mijn katten hele gelukkige binnenkatten zijn. Ze mogen alleen op mijn balkon, als ik ook buitenzit. Allevier zijn ze volledig geënt en ook gechipt.

Ik heb 4 huis-tuin-en-keuken katten. 2 ervan komen uit het asiel, 1 is een ex-zwerfkat en 1 komt uit de kattenopvang waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan (is helaas nu gesloten door omstandigheden).

Ikzelf woon in een appartementencomplex (maisonettes met binnenplein). Er zijn genoeg buren die hun katten buiten laten, met als gevolg dat 1 van de katten zijn oog nu kwijt is, door een kattengevecht, eentje is het puntje van zijn staart kwijt, omdat hangjongeren het leuk vonden om over zijn staart te fietsen en 1tje komt geregeld terug met allerlei wonden, omdat ze zich op haar kop laat zitten door de andere buurkatten.

Nog een bijkomende irritatie van mijn zijde is dat ik een zieke kat heb, Nu plast 1 van de buurkaters (ONGECASTREERD) tegen mijn voordeur aan de buitenkant. Met als gevolg dat mijn zieke kat dit nu als plasplek gaat gebruiken in plaats van de kattenbak. Nog een andere irritatie is dat die moordenaars regelmatig de hele gallerij bezaaien met dode vogelonderdelen, wat heel veel vliegen aantrekt. Nog een andere irritatie is dat de buurkatten al diverse planten hebben verpiest van andere mensen, waaronder dure planten. Dit heeft dus als gevolg dat niemand meer planten op de gallerij zet, omdat ze toch kapot gepist worden.

Bovendien wil ik niet dat mijn katten overlast veroorzaken aan andere mensen. Het zijn immers mijn katten en ik heb voor ze gekozen, niet de buurman met zijn mooie voortuintje, waar hij zijn kinderen niet meer in kan laten spelen door de katteschijt. Ook niet de vogels die buiten in het binnenplein broeden en waarvan de nesten worden leeggeroofd. En ook niet die automobilist die mijn kat te laat ziet en doodrijdt.

Ook heb je nogal eens mensen die katten haten en ze bewust vergiftigen. Lekker eten neerzetten en dat besprenkelen met koelvloeistof (ook stichnine, cyanide etc) Binnen 1 uur is je kat dood. Zelfs flikken ze het om je kat aan te halen, een touw om zijn nekkie binden, steen eraan en in de sloot te gooien. Of mensen die uit pure fun je kat de vernieling in schoppen, snijden, knuppelen, in de fik steken etc etc.

Ook kunnen mensen zeggen: tis de natuur dat een kat een vogel of een muis vangt, doodt en verder laat liggen rotten, maar huiskatten zijn naar Nederland geïmporteerd in het verre verleden. Wilde katten eten hun prooi op, dit moeten ze doen om te overleven. Huiskatten niet, die hebben thuis eten genoeg. Er is dus helemaal niets natuurlijks aan. Een kat is een verstoring van de natuurlijke habitats en evenwichten in bossen en parken en tuinen.

Wat mensen ook nog weleens flikken is ongecastreerde katers buiten laten lopen. Die veroorzaken veel geluids- en stankoverlast. Zij leggen het probleem dan ook nog eens bij eigenaren neer die ongesterilliseerde poezen buiten laten lopen. Geen van tweeen is verantwoordelijk bezig vind ik. Hiervan komen ontelbare ongeplande nestjes, waardoor het zwerfkattenaantal weer flink zal stijgen en er een groot katten en kittenoverschot is in de asiels en opvangcentra.

Ik heb genoeg meegemaakt om er bewust voor te kiezen mijn katten te beschermen tegen het buitenleven. Mijn huis is 1 groot kattenparadijs. Ze mogen overal komen en heb 5 grote krab en klimmeubels, 4 kattenbakken en ontelbare mandjes en hangmatten, speelmuizen, catnipzakjes etc etc etc. Bovendien ben ik per dag 2 uur bezig met ze, spelen, borstelen, knuffelen. Mijn katten zitten nooit bij de deur te mekkeren of ze eruit mogen, ze slopen nooit iets uit baldadigheid. Ze vechten onderling nooit. Er is ook niemand die mij kan vertellen dat mijn katten ongelukkig zijn omdat ze niet naar buiten mogen. Zelfs mijn ex-zwerver staat nooit te popelen om naar buiten te gaan.

Tis misschien een beetje een lang verhaal geworden, maar zo denk ik er persoonlijk over. Wat iedereen verder met zijn of haar kat doet, moeten ze zelf weten.

Ooit als ik een huis heb met een tuin, zal de hele tuin 1 grote kattenren worden, waar ik zelf ook in kan zitten. Maar wel fijnmazig genoeg dat er geen vogels in kunnen vliegen en al zeker geen andere katten in kunnen komen. Tis misschien niet het mooiste gezicht, maar wel een katvriendelijke oplossing.

Groetjes Dianne

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:41

Wij hebben 1 Maine coon en 2 heilige birmanen en nog een kruising met een heilige birmaan.
En ze gaan allemaal NIET naar buiten en ze weten ook niet beter hoor!
Ze hebben het prima naar hun zin binnen echt waar!

Mijn vader en moeder willen het niet omdat, we aan een drukke straat wonen en omdat raskatten vaak worden meegenomen worden.

Wel hebben we gaas om de tuin staan waar 1 kat in blijft en die mag af en toe even naar buiten, maar komt vrij snel alweer naar binnen hoor!..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:47

Mijn buurvrouw houdt haar katten ook gewoon lekker binnen. En ze vinden het prima.
Kunnen lekker door de tuin rennen, maar niet op straat.
Ten 1ste; deze buurt is niet echt katvriendelijk.
Ten 2de; Ze heeft haar katten niet gekocht zodat hij overdag weg is en 's nachts voor de deur staat te krabben omdat hij eten wil.
Ten 3de; Ze heeft geen zin om haar eigen kat als vloerkleedje op de straat te hebben liggen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:51

Teuntje111, AMEN!

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:53

Wij hebben 2 katten en die komen NIET naar buiten, als het mooi weer is, huppa aan de lijn in de tuin, de katten zijn daar echt wel tevreden mee, want ik denk dat je kat niet als een gek rond gaat springen, spelen en weet ik wel niet doet ( ) ongelukkig is...

de reden, deze buurt is absoluut niet katvriendelijk, als ze buitenkomen zullen ze wss gelijk lekker een vloerkleedjes zijn... en de redenen van cadish buurvrouw zijn ook nog zoiets

en ik wil niet dat mijn poezelige poes door de boze buurman met een schep tegen het hoofd word geslagen omdat ie tegen hem "blaast"zoals bij mij vriendin is gebeurt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:35

Gelukkig kan ik mijn maine coon wel buiten laten. Ze zit anders constant naar buiten te kijken en te kirren. Het zijn nu éénmaal buitenkatten. Binnenzitten is dus echt niet niet leuk voor haar. En de onze buren hebben allemaal ook katten, alleen de straat is gevaarlijk. Maar daar hebben we ze nog nooit gezien. Ik denk dat het het beste nog altijd blijft dat je katten naar buiten kunnen, ook al zijn het raskatten. Dat is geen punt. Desnoods in een ren; En als ze niet naar buiten kunnen, moeten ze véél afwisseling hebben en een baas die niet lang gaat werken en er veel mee bezig is en speelt enzo. Maar ik blijf bij het principe liever een gelukkig kort buitenleven waar ze echt kunnen hun natuurlijk gedrag vertonen, dan een saai, eenzaam en lang binnenleven.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:32

hoi ik heb een ras zuivere pers en hij mocht eerst ook niet naar buiten van mij ook bang dat ze hem mee namen of dat hij weg zou lopen maar toen heeft mijn lieve vriend het raam open gezet en is hij naar buiten gegaan maar hij bleef mooi in de buurt en nu mag hij zo nu en dan naar buiten eerst had ik hem met een tuigje aan een lijn van 5 meter als het moi weer is en ik ben ff een poosje weg dan zet ik hem daar nog wel gewoon aan vast is hij toch buiten en kan hij nergens heen ben erg trots op me kat dat hij er zo mooi uit ziet weer

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:13

ik kan me voorstellen dat katten het binnenshuis ook best leuk kunnen hebben.
Maar toen we onze kat kregen was ze niet anders gewend als de hele dag in en uit lopen. En om haar nu (alsnog) binnen te houden.. dat vind ik iig erg zielig. Ik merk aan hem dat hij buitenlopen wel een van de leukste dagbestedingen vind.
Met de buurman heb ik het er regelmatig over gahd. onze kat loopt nl bij hem ook door de tuin, en heeft 1 boompje van hem gebombardeerd als krabpaal. Hij vind dit allang mooi, om met zijn eigen woorden te spreken. hij aait onze kat regelmatig, en vind het een leuk beest.
Ik heb voorgesteld van dat spul te plaatsen bij hem waar katten niet van houden, of een gaasje om de stam van de boom te maken (doe ik zelf dan) maar dat wou hij niet hebben..

want ik wil ook niet dat andere mensen last hebben van mijn kat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:12

Astragirl schreef:
Gelukkig kan ik mijn maine coon wel buiten laten. Ze zit anders constant naar buiten te kijken en te kirren. Het zijn nu éénmaal buitenkatten.
Dan heb ik zeker andere Coons, want die willen niet perse naar buiten, en dat mogen ze dus ook echt niet. Ik zou t mezelf nooit vergeven als ze doodgereden worden.

Citaat:
Ik denk dat het het beste nog altijd blijft dat je katten naar buiten kunnen, ook al zijn het raskatten. Dat is geen punt. Desnoods in een ren;
Ik vind het vooralsnog belangrijk dat ze geen overlast bezorgen, dus als ze al naar buiten gaan, dan ook alleen maar in onze tuin, en niet de hele buurt door.

Citaat:
En als ze niet naar buiten kunnen, moeten ze véél afwisseling hebben en een baas die niet lang gaat werken en er veel mee bezig is en speelt enzo. Maar ik blijf bij het principe liever een gelukkig kort buitenleven waar ze echt kunnen hun natuurlijk gedrag vertonen, dan een saai, eenzaam en lang binnenleven.
Hm, misschien moeten we onze katten dan maar afstaan, die hebben het echt slecht...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:21

Nee, dat bedoel ik niet. Maar wat ben je met een mooie raskat, maar die verdrietig binnezit, dan is de lol er toch ook af? Ik kan me voorstellen dat sommige katten liever binnen blijven als ze dat gewend zijn en daar veel afwisseling hebben. Maar van nature zullen de meeste toch buiten willen. Dat is instinct. Ook bij de amine-coon, die staan zelfs nog dicht bij de oorspronlijke boskatten enzo. En onze loopt alleen in onze tuin, dus geen overlast.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:31

Teuntje111 schreef:
Ook heb je nogal eens mensen die katten haten en ze bewust vergiftigen. Lekker eten neerzetten en dat besprenkelen met koelvloeistof (ook stichnine, cyanide etc) Binnen 1 uur is je kat dood. Zelfs flikken ze het om je kat aan te halen, een touw om zijn nekkie binden, steen eraan en in de sloot te gooien. Of mensen die uit pure fun je kat de vernieling in schoppen, snijden, knuppelen, in de fik steken etc etc.

Heb ik ook eens meegemaakt, een kern gezonde kat , hij was buiten geweest ik haal hem naar binnen, hij was een beetje duf en reageerde niet echt, half uurtje later vond ik hem dood onder mijn bureau (donker plekje)niet echt leuk nee, waren geen aardige buren die wij hadden en een kat die binnen een uurtje opeens het lootje legt kan alleen maar vergiftigt zijn toch !?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:39

Dat is echt te erg, gelukkig zijn er geen zo'n mensen bij mij in de buurt denk ik. Ze hebben zelf bijna allemaal ook katten. Maar dan zou ik ook eens nadenken idd.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:49

Misz_Do schreef:
klinkt een beetje dom maar heel misschien een idee: misschien kun je je kat een kattentuigje aandoen en daar een hele lange lijn aanvast maken en dan in je tuin vastzetten...als je tuin grootgenoeg is dan, dan kan ze toch een beetje buiten zijn, maar verder is het echt geen ramp als een kat altijd binnen zit

Dit kan je beter niet doen, een kat onbewaakt aan een touwtje vastzetten is vragen om moeilijkheden. Vaak worden ook van die roltouwtjes gebruikt, voor kleine honden, maar dit soort opstellingen is levensgevaarlijk. Zeker als je kat in een boom gaat, dan hangt hij zichzelf op in de boom en stikt. Dit gebeurt veel vaker als je denkt, enkele honderden keren per jaar. Ook kantelramen zijn om deze reden levensgevaarlijk, omdat je kat er met zijn lichaam achter blijft hangen.

Wat je wel kan doen is je kat "uitlaten" aan een korter koordje.

Groetjes Dianne

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:23

Teuntje111 schreef:
Ook kantelramen zijn om deze reden levensgevaarlijk, omdat je kat er met zijn lichaam achter blijft hangen.

Ja gruwelijk, de kat van een vriendin is zo om het leven gekomen... is een pijnlijke dood...