Whaaaa! Konijn gaat vandaag bevallen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: Whaaaa! Konijn gaat vandaag bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:14

Kom op Debo. Je hoeft hier niet de held uit te hangen. 'Ik heb ook nestjes gehad, ik weet hoe het hoort'

Leuke konijntjes!
Heb mijn konijn ook eens willen dekken; hadden al helemaal geregeld waar ze heen konden als ze er waren.
Maar wilde het op het laatst niet, ik wist zeker dat ik me te veel ging hechten
Nu is ze 5; voor mij te oud om nog te dekken

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:29

Tof die kleine konijntjes.

Ik zou ook graag mijn konijn willen dekken omdak ik zodanig gehecht ben aan mijn konijn ( mijn konijn is eigelijk gewoon een klein hondje) dat ik dan toch nog iets van haar zou hebben.
Maar langs de andere kant ben ik te bang dat er iets zou misgaan en dat ze het niet zou overleven.

Ik heb trouwens mijn konijn 3 jaar geleden binnengesmokkeld (kmocht geen huisdieren van mijn ouders) dus ik denk niet dat ze gelukkig zouden zijn met kindjes.

Nu zijn ze trouwens allemaal blij hoor met mijn bolleke, ze is een verwend nestje.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:42

siglavy; haha mijn konijn is ook een behoorlijk grote dame

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:46

ik hang de held niet uit, ik zech gewoon dat ze stom bezig is, waarop ik de vraag kreeg of ik zelf wel eens nestjes heb gehad ...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:08

niet alle da zijn zo en liever een beetje geld kwijt dan 3 zieke konijntjes.
niet dat deze konijntjes zijn zijn zien er heel gezond uit

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:14

Debo schreef:
ik hang de held niet uit, ik zeg gewoon dat ze stom bezig is, waarop ik de vraag kreeg of ik zelf wel eens nestjes heb gehad ...

Dan nog mag het allemaal best wat aardiger.

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 12:39

eetjuhhhh schreef:
achos wat een humpies, moeders is ook leuk zeg veel plezier ermee

Dank je wel

annepaardoes schreef:
veel plezier. Maar ik zou wel vaak voor controle naar de DA met ze gaan. dan weet je of de groei van die kleintjes goed verloopt.
En voor die mensen die zo veel commentaar hebben: hebben jullie dan ooit wel eens zelf gefokt. Geeft niet meteen zo veel commentaar!

Ik ga iniedergeval met ze naar de DA als ze 7-8 weken zijn, om het geslacht te bepalen, enz...tot nu toe gaat het heel goed met ze, gelukkig, dus de DA zal nu niet nodig zijn.

Sjen schreef:
Wij fokken zelf al jaren konijnen en ik wilde toch even ingaan op de opmerkingen. Het is heel goed om de konijnen dagelijks te controleren, juist als ze zo jong zijn. Zoals ik het vanaf de foto's kan beoordelen kan ik zien dat ze ronde buikjes hebben. Dat moet je elke dag controleren. Daarvoor hoef je ze echter niet helemaal uit de kooi te halen. Je kunt gewoon wat haar weg halen en kijken of ze bol zijn, zodra ze gerimpeld worden moet je in gaan grijpen. Absolute rust is noodzakelijk, de jongen alleen aanraken als er eentje buiten het nest ligt. Ik zou persoonlijk die meest zwarte wat meer in de gaten houden, deze oogt zo op de foto wat minder dan de anderen. Om de groei in de gaten te houden, hoef je niet naar de da te gaan, gewoon af en toe wegen. Op internet kun je wel groeitabellen vinden voor dwergkonijntjes.

Overigens weet ik bijna zeker dat jouw konijn niet van een papillon afstamt. Dat zijn dieren van een paar kilo Jouw konijn is ook te gedrongen om van een papillon te zijn, dan zou ze meer nek hebben en zeker grotere oren. De aftekening en kleur van je konijn heeft niet veel met een bepaald ras te maken, dit is gewoon een zwart (of blauw)-bonte die je bij de dwergjes ook tegen komt. 'De witte' is trouwens hoogstwaarschijnlijk een Japanner, die donkere wordt waarschijnlijk zoals de moeder en die voorste wordt volgens mij ook een bonte, maar kan ook nog een marter kleurige worden.

Heel erg bedank voor je reactie, de donkerste zal ik heel goed in de gaten houden. En idd, zon groeitabel zal ik ook opzoeken!

En ik denk nu dat je gelijk hebt dat Lotje niet van een Papillon afstamt, ik dacht het inderdaad te zien aan de aftekening (De vlekjes, de geleurde oren, de ketting, alleen dan wat ´uitgevloeid´)

Maar ja, maakt niks uit, ze blijf een mooi en lief konijn

Als de witte een japanner word ga ik flauwvallen, dat vind ik persoonlijk een van de mooiste tekeningen! En wat je over de donkerste zei, kan ook kloppen want op de foto zie je dat deze ook een
vlek op het voorhoofd heeft! Net als moeders (met veel fantasie, zie je er een ´Y´ of een ´hooivork´in, bij de moeder)
En die andere zwarte vind ik wel apart...het is net niet ´wit´ zoals De witte, maar ook niet echt zwart... Ik hoop dat je gelijk hebt over de kleuren, want ik vind het super als ze zo worden als jij zegt!

VeirL schreef:
Leuke konijntjes!
Heb mijn konijn ook eens willen dekken; hadden al helemaal geregeld waar ze heen konden als ze er waren.
Maar wilde het op het laatst niet, ik wist zeker dat ik me te veel ging hechten
Nu is ze 5; voor mij te oud om nog te dekken

Ik had er ook moeite mee hoor, de laatste weken. Toen drong het pas tot me door dat ze écht drachtig was, en dat het haar eerste nestje is (waar nogal wat bij mis kan gaan) Maar gelukkig is alles nu goed, en ik ben blij dat ik het toch heb laten doen. Het is ook een goede ervaring voor Lotje, want ze is altijd al zorgzaam geweest (ze likte de cavia´s schoon als we ze in de gang loslieten, echt lief. Dan ging ze er helemaal tegen aan zitten en kroelen en zo. )

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 10:03

Ze zijn nu 5 dagen oud, ik ga kijken of ik vanmiddag een foto kan maken van het nestje

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:08

gaat het nu allemaal goed met ze?

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:21

En toch vind ik dat je verschrikkelijk dom bezig bent. Iedereen die op een verantwoorde manier konijnen houdt zal dat zeggen.

En ja ik heb ooit per ongeluk een nestje gehad. Dan controleerde ik de jongen zonder ze uit het hok te halen. Boterham zakje om m'n hand, daarmee moeders aaien en langs de mest. Heel even het nest openvouwen of alles nog bewoog en weer dichtdoen. Zo hoort het, maar jij denkt niet aan je konijn, nee je bent alleen maar bezig met die leuke jongen.

Daarbij heeft de moeder het instinkt dat als er een konijntje niet goed is dat ze hem uit het nest gooit en dan gaat hij vanzelf dood. Kunnen die dieren allemaal prima zelf regelen, hebben ze niet zo'n bemoeial als jou voor nodig!

En verder ben ik het helemaal eens met Debo

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 11:48

Ja hoor, jij weet helemaal niet hoe ik voor mijn konijn zorg. Ze krijgt alles wat ze maar nodig heeft, omdat ik van haar hou en om haar geef. Als ze iets niet leuk vind wat ik doe, laat ze dat wel merken. En alles gaat toch goed??? Ze zijn gezond en de moeder zorgt goed voor de jongen, en ik zorg goed voor de moeder. Verder laat ik ze met rust. Iedereen doet het op zijn eigen manier, ik doe het zo, en er is niks mis mee. Als de jongen en de moeder het maar goed vinden toch?

En jij beweerd dat ik de jongen in leven probeer te houden omdat ze niet goed zijn? Hallo, ze zijn prima in orde hoor! Ik wou dat je ze kon zien hier! Dan pieptje je wel anders! Ze krijgen de beste zorg hier, en ze zijn allemaal gezond + de moeder. Dat is het belangrijkste.

Ik haalde ze alleen maar 1x uit het hok om een foto te maken, nu liggen ze al 3 dagen zonder gestoord te worden in hun nestje.

Wat jij vind, moet jij weten, maar nu je je punt duidelijk heb gemaakt, laat me het nu dan lekker doen op mijn manier.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:27

T zal vast allemaal goed bedoeld worden hoor, maar ik denk niet dat de TS hier echt grote vergissingen maakt. Misschien was t beter geweest als ze ze er niet uit had gehaald, maar het heeft toch geen gevolgen gehad voor de jongen of de moeder? T lijkt zo dat de TS erg goed voor het konijn zorgt, ze zal zich heus wel verdiept hebben in het krijgen van een nestje.

TS, schattig moeder konijn en lieve ukkies. Misschien tot ze zeker oud genoeg zijn ze er niet uithalen (kweenie of je dat nog van plan was hoor), maar ik denk dat je prima bezig bent zo hoor, don't worry.

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 16:04

Jallist, heel erg bedankt, je hebt helemaal gelijk. Dat ik ze er uithaalde was eenmalig, tot ze oud genoeg zijn. Ik wou gewoon even goed kijken of ze in orde waren en meteen snel wat fotos maken. En ik zal ze nu absoluut niet meer uit hun hok halen. Alleen af en toe kijken of alles goed is.

Ik had nog 2 fotos geprobeerd te maken, was wel lastig hoor. Ik heb de lens van de camera tussen de tralies gezet en ingezoomd. (mams was aan het eten) Het was wel donker maar ze zijn wel aardig gelukt.

Afbeelding

Afbeelding
Van links naar rechts: De zwart bonte, (als je goed kijkt zie je de 'moeders' vlek op het koppie. dan de 'Witte' Je ziet het niet goed, maar de kringen worden al duidelijker. En als laatste de 'toverbal'. (hij was eerst een beetje zwart, nu is het grijs)

Ze zijn nu dus 5 dagen oud.
(Geboren op Dinsdag 5 Juli)

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:07

Aaaaach Ze krijgen nu wel al wat meer vacht he, of zie ik t verkeerd?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:44

Ja inderdaad Nu kun je de kleuren al een beetje zien ^^

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:52

De vacht komt meesatl ongeveer met 5 dagen. Let op dat de oogjes open gaan tussen de 10-14 dagen. Soms moet je daarbij helpen, om te voorkomen dat een konijntje blind wordt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:08

ECHT SUPER POEPIG!!! wat een scheetjes... leuke moeder ook benook benieuwd naar de vader

heb zelf ook met konijntjes "gefokt", maar dat was eigenlijk niet echt fokken
we hadden 3 konijntjes gekocht, "vrouwtjes".. later bleek er eentje een mannetje te zijn , het gevolg was dat we uiteindelijk ongeveer 15 konijntjes hadden rondhupplen (gelukkig hadden we een heel groot hok voor ze anders was het echt een krappe boel geworden )
we hebben er eigenlijk nooit wat aan gedaan, niet opgepakt niet gecontroleerd ofzo, gewoon lekker in het nestje laten liggen...
en ze hebben het allemaal overleefd

uiteindelijk hebben we er een paar verkocht maar de rest is uiteindelijk dood gegaan aan een hele vervelende konijnenziekte (we wonen midden in het bos en ze hebben het waarschijnlijk van de wilde konijntjes gekregen)

Rhode_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:40

Oef Wat zeiken jullie allemaal veel zeg..
Ten eerste; Ik had men CAVIA , Ja cavia; is dan wel bijna het zelfde als een konijn, ook zien bevallen.
Ten tweede; De jonkies zaten heel vaak niet in het nest..
Ten derde; ik heb haar ook heel vaak je jonkies zien voeden.
Ten vierde; ik heb de jonkies er ook heel vaak uitgehaald om ze te controleren enzo..
Ten vijfde; Vader is meteen daarna gecastreerd en er bij in gebleven, volgens vele kan dat ook niet omdat die de jonkies dan dood bijt ofzo :S

En wat toevallig.. ZE LEVEN ALLEMAAL NOG! En hoe! Ze zitten nu met zen vijfen buiten in een grote ren En ze hebben het allemaal goed voor elkaar!

Dus jullie moeten allemaal niet zo snel zeiken, want die dieren hoeven ook echt niet naar de dierenarts hoor, pas als er echt iets is zou ik er heen gaan, want de DA doet er idd echt NIKS aan!

En er moet trouwens 1 gecastreerd jong mannetje weg, Iemand intresse ?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:00

Idd, nu alle konijntjes gezond zijn hoef ik niet naar de DA met ze. Ik ga alleen met ze naar de DA als ze 6/7 weken zijn, gewoon voor controle en een geslachts-check (toch wel handig)

En wat leuk, kleine cavia's, heb je foto's van ze? lijkt me leuk om te zien!

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:58

Ik ga kijken of ik een foto van de vader (die trouwens Bunny heet) kan vinden. Hij lijkt op mijn konijn dat ik vroeger had, Columbus.

Fotos van (bijna) een week! Jaaa, morgen zijn ze 7 dagen oud! Aankomende donderdag moeten ze hun oren en oogjes (mischien wat later) open doen, dan zijn ze 10 dagen oud. Ik zal het goed in de gaten houden Ze groeien zo snel! Maar de 'Japanner' de witte, staat aan kop.

Afbeelding
'Klein' lief japannertje..

Afbeelding
Japannertje: Fototoestel! Weg wezen!

Afbeelding
Japannertje:.......foetsie!

Afbeelding
Nou dan gaat grijsje wel op de foto

Afbeelding
Japannertje: Oh, nou dan wil ik toch ook wel op de foto!

Afbeelding
Japannertje: Haha, ben ik in beeld?

Afbeelding
Grijsje: Ga weg, je verpest mijn fotoshoot! Bonte: Laa me nouw slapuh...(Jeetje, wat is die Japanner toch een joekel!)

Oh, de grijze heeft net een 'wandelingetje' gemaakt voor zover je het wandelen kan noemen....ik heb zijn buikje gecheckt, en die was goed, lekker bol, en hij piept ook niet. Dus heb ik het nest maar wat hoger gemaakt. Nu maar hopen dat hij er in blijft.

Met de bonte gaat ook alles goed, hij is wel minder aanwezig en friemelig dan zijn nest genootjes.

Enne...over de joekel hoef ik me helemaal geen zorgen te maken

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:13

ook al naampjes ??
wie witte is al groot zeg
die bonte is mijn favo

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:29

Haha, nee, nog geen namen....Ik heb ze al wel 'De 3 musketiers' gedoopt
En ja, idd die bonte is het rustigste van het stel. Of eerlijk gezecht, een beetje aan de slome kant....mischien is Goofy wat voor hem/haar als naam?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:49

Vandaag zijn ze 8 dagen oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben er heel trots op!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:59

wat een sgatjes het grijsje is mijn favo!!

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 17:02

Ja die is erg leuk! Het heeft een soort zwart maskertje
Dat word nog moeilijk kiezen...jammer dat ik er maar één mag.