Kitten, moeilijke keuze zeg + ervaring gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinuss

Re: Kitten, moeilijke keuze zeg + ervaring gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:35

Ik heb een main coone
Super lief en goed karakter
Ook zij kwam als kitten veel buiten en is nu toch een huiskat
Ook omdat ik midden in het centrum woon en ze dus niet naar buiten kan........
Wel gaat ze elke dag aan een tuigje op mijn dakterras naar buiten

Ik heb haar via een vriendinnetje en dat koste dus niet zo veel maar als je op marktplaats kijkt kosten ze best een hoop geld

Ik zou zelf ook eerder een kat uit het asiel halen maar kreeg deze kans en een kitten die je van dag 1 kent kies je dan toch sneller

Ze is nu in de rui en ik word gek van al die haren Haha! Haha!
Ik borstel haar wel veel maar ik heb het idee dat dat geen nut heeft Bloos Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:54

Behalve mijn Brit heb ik ook nog twee "huis-tuin-en-keuken-katten" een is een logee die niet meer terugging en een boerderijkatje die met 4 weken verdonken zou worden. Toen ik nog op een flat woonde konden mijn katten niet naar buiten en dat was geen enkel probleem ook niet voor het boerderijkatje en nu kunnen ze wel naar buiten en dat vinden ze allemaal het einde, ook de Brit.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:10

Via Marktplaats zou ik persoonlijk dus niet kopen... Als je een raskat wilt dan zou ik naar een fokker gaan.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:30

Haiii...

Wij hebben ook bewust gekozen voor een raskat.
Gewoon om het fijt dat je enige voorspelling hebt in het karakter van het beestje. Wij wilde een rustige knuffelige kat, die gezellig binnen blijft, niet zomaar zijn nageltjes uitslaat, niet een echt jachtinstinct heeft (vanwege de vogel).
We hebben wat dat betreft slechte ervaringen met htk katten...

In 1ste instantie hebben we toen voor de Brits korthaar gekozen...Karakter trok ons aan en het uiterlijk vonden we ook geweldig. Inmiddels 4 jaar later hebben we haar vorig jaar op net 3 jarige leeftijd moeten laten inslapen doordat ze (droge) FIP had. Ongeneeslijk nog steeds helaas...Heeft in dit geval overigens niets met het ras of de ouderdieren te maken. Komt bij alle rassen voor.

Omdat we dus een enorme leegte voelden zijn we weer op zoek gegaan. Heb wéér heel veel rassenboeken gelezen en toen kwamen we uit bij de Ragdoll en de Heilige Birmaan.
We zijn gaan kijken bij een Ragdollfokker die overal eerlijk antwoord op gaf en de stambomen erbij pakte en alles uitlegde...Ik ben ook erg tevreden over hoe het er daar aan toe ging. Ze had ook werkelijkwaar prachtige kittens...
We wisten ook dat Ragdolls echt enorm duur zijn gemiddeld zo'n 800 euro. Als je een zorgvuldig gefokt dier hebt.

(overigens heb ik dus bij deze rassen nog nooit gehoord dat een huiskwaliteit kat goedkoper is dan een fok/showkwaliteit kitten. Bij de perzen heb ik er idd wel eens over gehoord.)

Dit bedrag ging ons een beetje boven onze begroting. Al had ik het er graag voor uitgegeven maar we hadden het gewoon niet. Dus toen zijn we verder gaan zoeken. De Heilige Birmaan kwam al snel in zicht. De Ragdoll is gedeeltelijk ontstaan uit de Heilige Birmaan. Ik ben contact gaan zoeken met verschillende fokkers. Uiteindelijk zijn we gaan kijken bij een fokker zo'n uur hier (a'dam) vandaan. Ze hadden een aantal prachtige kittens. We hebben degene gekozen die ons had uitgezocht...Dat is meestal ook zo. Een blue tabby point Heilige Birmaan kater. Hij koste 450 euro, een normale prijs voor de Birmaan en geen echte showkwaliteit. Hoefde van ons dus ook niet.

Een paar maanden later wilde ik er graag nog 1 bij en zijn we bij een andere fokker terecht gekomen (niet omdat we niet naar die andere terug wilden) Daar zat een absoluut niet showkwaliteit seal point katertje...omdat hij donkere vlekken op zijn buik had...Hij koste toen 375 euro. Ze zijn allebei heel anders maar maken hun rasomschrijving absoluut waar...Ze zijn rustig (behalve als ze spelen Haha!)...hebben nog nooit gekrabt ook niet perongeluk als ze iets wilden pakken, gebruiken dus zelden hun nageltjes...zijn gigaknuffels...kunt ze over hun buikje aaien vinden ze heerlijk...Ze jagen niet op de vogel die op de grond! staat...jagen ook niet op de konijnen...liggen er lief naast en likken elkaar zelfs...Wat wij heeeeel erg belangrijk vinden...

Als je een HTK kitten had genomen weet je dat dus nooit...ook als je er 1 uit het asiel haalt weet je niet of de kat wel of niet goed met die dieren omgaat. Ik persoonlijk zou het erg banketstaaf voor de kat vinden om hem wéér te moeten terugbrengen naar het asiel omdat het tóch niet gaat. Heeft hij eindelijk een thuis en moet hij wéér weg...Dat is gewoon heel erg zielig.

Als je meer info wil, ook over het fokker oid dan kun je me altijd mailen.

Groetjes Barbara

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:37

Chichiba een raskat geeft geen zekerheid op geen jachtinstinct.... de vriendin waar ik het over had heeft 2 (binnenkort 3) Maine Coones en ze hadden een vogel..... denk maar niet dat ze nog nooit in die kooi gehangen hebben! Wij hebben de valkparkiet van hun over genomen. Hij staat hier bij ons op de koelkast (wel met vriendje) en er hoeft geen kat op het aanrecht te komen...... en als we weg zijn of op bed liggen is de deur dicht.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:01

Bedankt voor het meedenken en de ervaringen. Ben voor een aantal rassen aan het rondkijken op sites van fokkers en rasverenigingen en hoop dat ik dan op een ras uitkom wat me echt aanspreekt.
Op het moment vind ik Maine Coons erg leuk (een vriendin heeft er 2 dus ook al beetje ervaring mee) ook Noorse boskatten spreken me aan en de Turkse Angora lijkt me ook niet verkeerd. Heilige Birmanen vind ik ook waanzinnig mooi, die heeft een nicht van me.
Pfff wordt nog een lastige keus denk ik zo.
Was inderdaad niet van plan om via marktplaats iets te kopen, ik denk dat als ik er echt uit ben welk ras het wordt dat ik dan via de rasvereniging naar aangesloten fokkers ga om te kijken.
Nou alleen voor mezelf dus nog de keus of ik dus ga voor een kat met showkwaliteiten en dus later mee kan fokken, of voor het als huisdier gehalte.

Moonflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:05

Hoi Hoi,

Ik heb niet alles gelezen, ik las dat je opzoek was naar een raskat.

Ik zelf begin een Cattery ( maine coon )cattery's met mooie katten helaas liggen de prijzen daar verschrikkelijk hoog 500 á 600 euro.
Daarin tegen heb je ook wel ras katten van 350 euro sommige cattery's in britse kortharen.

Ik heb voor jouw een volle maine coon zonder stamboom voor 200 euro ze mogen over 3 weken weg.

Mijn tante heeft half rasje kosten 75 is geen garantie op langhaar.

Als je intresse heb of meer info kun je me gerust even pmen

groetjes Christa

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:19

Annechien schreef:
Chichiba een raskat geeft geen zekerheid op geen jachtinstinct.... de vriendin waar ik het over had heeft 2 (binnenkort 3) Maine Coones en ze hadden een vogel..... denk maar niet dat ze nog nooit in die kooi gehangen hebben! Wij hebben de valkparkiet van hun over genomen. Hij staat hier bij ons op de koelkast (wel met vriendje) en er hoeft geen kat op het aanrecht te komen...... en als we weg zijn of op bed liggen is de deur dicht.

Dan heb je het ook wel over een ras dat nog heel dicht bij de natuur staat. Dat is in dit geval heel anders. Je kunt de Maine Coon nog niet vergelijken met een Heilige Birmaan.
Wij hebben gekozen voor de Heilige Birmaan omdat die bijna geen jachtinstinct meer heeft...Ik heb het nooit over de Maine Coon gehad...
Anders was dat ras misschien ook wel een optie geweest.
Ik heb het dus niet over raskatten in het algemeen ik vertelde gewoon hoe wij dat hebben gedaan en waar we dus op gelet hebben...

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:24

Bjarni schreef:
Bedankt voor het meedenken en de ervaringen. Ben voor een aantal rassen aan het rondkijken op sites van fokkers en rasverenigingen en hoop dat ik dan op een ras uitkom wat me echt aanspreekt.
Op het moment vind ik Maine Coons erg leuk (een vriendin heeft er 2 dus ook al beetje ervaring mee) ook Noorse boskatten spreken me aan en de Turkse Angora lijkt me ook niet verkeerd. Heilige Birmanen vind ik ook waanzinnig mooi, die heeft een nicht van me.
Pfff wordt nog een lastige keus denk ik zo.
Was inderdaad niet van plan om via marktplaats iets te kopen, ik denk dat als ik er echt uit ben welk ras het wordt dat ik dan via de rasvereniging naar aangesloten fokkers ga om te kijken.
Nou alleen voor mezelf dus nog de keus of ik dus ga voor een kat met showkwaliteiten en dus later mee kan fokken, of voor het als huisdier gehalte.

Die 3 rassen die jij noemt zijn dus 3 rassen die heel erg dicht bij de natuur staan en dus wel of soms ook niet jagen.

Jammer dat sommige mensen ineens zo reageren terwijl ik toch echt weet waar ik het over hebt. Ik had het dus NIET over de Maine Coon maar over de Ragdoll en de Heilige Birmaan. Bij Brits Korthaar hebben sommige het wel en andere het niet.

Ze hebben nog nooit in de kooi gehangen en ik heb de kooi in 4 jaar nog nooit hoeven weg zetten of opsluiten voor de katten. Ook als we niet thuis zijn of 2 dagen weg zijn.

Groetjes Barbara

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:11

Elke fokker die stambomen geeft bij de kittens is aangesloten
bij een rasvereniging. Ook deze fokkers adverteren gewoon op
marktplaats hoor. Ze willen ook hun "nietshowkwaliteit" kittens
graag plaatsen.

Inderdaad bij de ragdolls wordt geen verschil gemaakt tussen showkwaliteit /fokkwaliteit of gezelschapsdier, je mag voor allemaal
even veel betalen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:27

Maar waar ik dan nog een beetje mee zit. Bijvoorbeeld bij Maine Coons, als je die te koop ziet staan verschilt het (wat ik nu op verschillende sites heb gezien) zo'n beetje tussen de 400, 450 en 500 euro. Is dat "kleine" verschil dan al het verschil tussen show/fokkwaliteit en huiskamerkat of staan die katten gewoon niet met vraagprijs erbij op het internet en moet ik voor een show/fok nog een paar 100jes extra rekenen?
Ik snap ondertussen dat je het van tevoren met een fokker moet bespreken, die heeft er natuurlijk het meeste kijk op, en dan moet je er denk ik vanuit gaan dat zo iemand eerlijk is, op dit moment kan je mij nog veel wijsmakenn qua show/fokkat, ik zie wel dat er verschillen zijn in de kittens maar wat er nu precies voor een ras gevraagd wordt is nog wel lastig te zien.
Denk dat ik zowieso maar eens een aantal shows moet gaan bezoeken.
(gaat gelijk kijken wanneer er iets is)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:28

Die kleine verschillen zijn gewoon de prijzen per fokker.

Het is triest, maar een hoop fokkers zijn niet erg eerlijk als ze
gaan praten over showkwaliteit en dergelijke , of ze zijn blind voor hun eigen fouten of ze jokken de kat mooier dan hij is.

Ga inderdaad een paar shows bezoeken, momenteel zijn er zat kittens
daar kan je b.v. een kitten kopen dat net een best in varieteit gewonnen heeft ofzo. of in ieder geval een goed keurrapport heeft.

Voor jou is het heel moeilijk om echt een goeie eruit te pikken, daar heb je jaren ervaring voor nodig.

Als je een kitten koopt uit ouders die veel gewonnen hebben op show kan ook schelen, niet alleen maar kampioen maar groot internationaal kampioen titels behaalt hebben en best in shows en best in varieteit gewonnen hebben.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:10

Er zijn niet veel fokkers die kittens verkopen op de show. Wel te koop zetten maar dan moet je vaak alsnog naar hun toegaan voor de overdracht. De eigendomspapieren tekenen en alles in ontvangst nemen.

Wat ik nog even wilde zeggen is dat niet alle fokkers kittens voor de fok verkopen. Wees dus wel eerlijk (als je inmiddels weet wat je wil) met wat je wil een huisdierkwaliteit of een fokpoes. Bij katertjes is het ook vaak zo dat er niet mee gefokt mag worden. Dat komt doordat de fokker een kat van buitenaf hun poes laat dekken en in die dekovereenkomst staat dat de kittens niet gebruikt mogen worden voor de fok. Soms is het dus een flink gezoek.

Shows bezoeken is een hele goede manier om je te orienteren. Praat eens wat met de fokkers bekijk de rassen goed.

Kijk ook eens op www.kittentekoop.nl is een "verkoopsite" voor fokkers (aangesloten bij verenigingen) misschien kun je verschillende een mailtje sturen met vragen als, hoe het er bij hun aan toe gaat.

Groetjes Barbara

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:01

Wij hebben zelf een kitten van een kruising met een Maine coon die ze gingen verkopen aan de iderenwinkel van bij de fokker., ze lijkt er heel erg op , alleen geen stamboek papieren; Ze is zeer aanhankelijk, redelijk wild in de spelletjes, je moet wel degelijk aan opvoeding doen, en een enorm jachtinstinct Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:49

Citaat:
Via Marktplaats zou ik persoonlijk dus niet kopen... Als je een raskat wilt dan zou ik naar een fokker gaan.

ik zet mijn kittens dus wel op marktplaats omdat niet iedereen de weg naar de fokkers weet te vinden...

TS Ik heb een noorse boskat met kittens van nu 10 weken, je mag gerust (geheel vrijblijvend) komen kijken om je een beeld te kunnen vormen als je dat leuk vindt?

Je kunt ook op kattenpraat.nl gaan kijke, dat is net Bokt maar dan voor katten, kun je heel veel info op vinden. Zeker ook in het fokkershoekje, daar vindt je heel veel ervaringen van andere mensen, ook waar je op moet letten bij aanschaf etc.

ciska

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:58

Ondertussen ben ik nog steeds veel aan het rondkijken. Heb ook al sites van een flink aantal fokkers bekeken maar vind het erg moeilijk.
Wat al eerder gezegd wordt, ze kunnen mij natuurlijk wat show/fokkwaliteiten nu nog veel wijs maken. Ik begin dan ook op dit moment steeds meer te denken om dan nu een leuke langharige kat te zoeken die me aanspreekt en als vriendje/vriendinnetje voor mijn kat kan dienen. Dan kan ik over een paar jaar als ik meer shows en katten heb bekeken altijd nog besluiten om echt te gaan fokken.
Ik heb in ieder geval Cissy een pb gestuurd om daar eens te gaan kijken, dan krijg ik in ieder geval al een beetje een idee.
Verder hou ik op dit moment marktplaats wel in de gaten, ben toch ook maar veel aan het kijken naar eventueel een kruising. Ik wil wel echt iets langharigs, dat spreekt me nu eenmaal erg aan. En verder kijk ik veel, heel veel foto's voor een kitten wat me leuk lijkt en wat dit dan voor kitten is.
Volgende week ga ik verhuizen dus hoop dat ik ook redelijk vlot een leuk kitten kan vinden. Dan kunnen ze samen een start maken in het nieuwe huis. Ook al is mijn kat vrij makkelijk, helemaal als het voor allebei een nieuwe plek is verwacht ik geen problemen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:01

Voor wat betreft die shows: ze verkopen wel degelijk via shows. Alleen is het - wettelijk geloof ik zelfs! - zo geregeld dat je niet een dier op een show mag kopen en meteen meenemen. Je gaat naar huis, overdenkt het, en dan kun je terugkomen voor het kitten. Om te voorkomen dat het een impuls-aankoop is...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:07

Op de show worden heel veel kittens te koop aangeboden.

In België is het verboden om kittens op show te verkopen en
daar zijn ze dus "beschikbaar" Tong uitsteken ook mag je ze pas meenemen als de show is afgelopen.

In NL. mag je het aangeschafte kitten ook als de show afgelopen is meenemen, maar als je naar het secretariaat gaat ,
en om dispensatie
vraagt bv omdat je heel ver weg woont
mag je ze meestal wel meenemen
als gebleken is dat het kitten
niet verder meedingt in de competitie.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:42

Ik ben gisteren wezen kijken bij de Noorse boskat kittens van Cissy. Wat een ongelooflijke schatjes zeg, je zou ze zo meenemen in je binnenzak!
Ik heb wel tegen mezelf gezegd dat ik niet iets mocht beslissen, ik kijk dus nog even verder maar het viel me wel moeilijk om niet te zeggen ik wil die!
Ik ga maar eens even kijken waar ik nog meer even kan kijken!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:02

Mijn moeder heeft altijd Oosterse Kortharen en Siamezen gefokt en als er een kat is die denkt dat ie een hond dan zijn het deze wel.
Ik vind het heerlijke en aanhankelijke dieren. Mijn oude Oosterse Korthaar heb ik nog steeds en ze wordt in september 17 jaar oud!
Dat is echt mijn vriendinnetje. Wat betreft karakter kan het dus nogal verschillen met een kat uit het asiel of een raskat weet ik uit ervaring.

Maar als het alleen als gezelschap is dan zou ik naar het asiel gaan en daar een kat nemen en die een leuk leven bieden, die hebben er meer aan.
Ik heb ook altijd gezegd dat wanneer mijn oudje komt te overlijden dat ik er dan eentje uit het asiel ga halen om een beter leven te gunnen.