Zeg niet dat 2 vrouwtjes echt beter is. Dat kan ook helemaal verkeerd gaan. Ik heb een konijn met een kapot oog gehad door 2 vrouwtjes in de pubertijd. Wil je het gewoon echt meteen goed wat gewoon bijna echt goed gaat blijf ik er bij gecastereerde ram + voeders. In opvangcentra's zitten soms ook leuke konijnen die al met gecastereerde ram + voedster zitten.
Ik had 2 'vrouwtjes' uit een nest gekocht..zus en 'zus' dus.. Nou, ik blij met die beesten, kom ik ze op een morgen voeren, liggen er allemaal jonkies in het hok! maar die zijn helaas allemaal dood gegaan want de moeder had nog geen melk..(ze was nog te jong..) maar dat bleken dus broer en zus te zijn! Maar het mannetje moest weg van me pa..want castreren was 60! euro..en een nieuw konijn 5..maargoed ik mocht hem toch houden en ze gaan goed met elkaar om(maar ze zijn dus dus wel broer en zus)
Vera wat jij gelezen hebt zijn spookverhalen. Ze zeggen namelijk precies hetzelfde over beertjes (cavia's)..... Heb ze hier bij elkaar zitten, is niks aan de hand!
Ik heb ook goede ervaringen met mannetjes bij elkaar zetten. Heb tot nu toe 5 mannetjes gehad, en die konden allemaal wel bij een ander mannetje zitten. Ik heb op dit moment ook een koppel mannetjes(waarvan de 1 een jaar ouder dan de ander)en die zijn super lief tegen elkaar. Het geeft bij mij niet meer problemen dan 2 vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje. Zekerheid dat het op latere leeftij goed gaat heb je toch niet, maakt niet uit wat voor geslacht je neemt. Ik heb ook 2 voedsters uit hetzelfde nest,en die zijn nu 3 en zitten pas sinds een half jaartje bij elkaar, voor die tijd maakten ze elkaar echt af...
Twee zusje gaan altijd het beste. Twee rammen uit hetzelfde nest of niet gaat meestal goed tot ze 3 maanden zijn. Dan kunnen ze gaan vechten. Ook als je ze castreert gaat het vaak fout. Een voedster en een gecastreerde rammelaar gaan ook meestal goed samen. Twee rammelaars samen gaan in een hok bijna altijd fout maar als ze een grote ren hebben waar ze dag en nacht inzitten en vanaf het begin bijelkaar zijn kan het goed gaan. (ik zal het niet proberen) In de omgang zijn Voedsters meestal wel wat makkellijker maar als je een mannetje vanaf het begin goed laat wennen merk je daar ook weinig verschil in.
Je kunt ook twee konijnen uit verschillende nesten nemen, als ze onder de 3 maand zijn gaat dat bijna altijd goed. En van verschillende leeftijden kan ook wel. Ik heb een vrouwtje van 5 gekoppeld aan een vrouwtje van 8 weken. Daar moet je wel de tijd voornemen
We hebben beslotem om een voedster en een rammetje te nemen. Het rammetje laten we castreren. Tot 3 maanden mogen ze bij elkaar en daarna gaat er een stukje gaas tussen tot 14 dagen na de castratie. Ik denk dat dat de beste combi toch is met het minste risico op problemen... bedankt voor jullie reactie!
ik heb vandaag 2 vrouwtjes gekregen. niet uit het zelfde nest. wel beide jong... ben benieuwd hoe dat gaat...
dat had ik ook. 2 vrouwtjes en 1 cavia. ging perfect tot nu toe. het ene konijntje ging op de andere rijden. en me cavia werd stik bang. het ene konijntje stik nu apart. 2 vrouwtjes gaan ook niet altidj samen