Dove kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Dove kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:48

Sammm, hoe kom je aan die informatie?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:51

Het spijt me zeer... Maar dat is echt onzin...

Onze Pers is wit en heeft blauwe ogen. Wit en blauw is zowiezo een vrij geliefde combi bij veel rassen. En die katten zijn echt niet allemaal doof... De htk-kat van m'n oma had ook blauwe ogen, ook verre van doof...

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:37

Sammm schreef:
Bij witte katten kun je gemakkelijk zien of ze doof zijn; Hebben ze groene ogen dan zijn ze niet doof, hebben ze blauwe ogen dan zijn ze wel doof. Die van jullie heeft blauwe ogen, dus dan is het vrij waarschijnlijk dat ie doof is.
Een dove kat zou ik niet buiten laten, dat vind ik veel te gevaarlijk.

Alle kittens hebben volgens mij blauwe ogen, dit veranderd als ze ouder worden. Dus volgens mij is dit onzin.

Het is wel een plaatje hoor, echt een mooie vacht, prachtig.

Ik denk dat je kat zelf heel goed weet wat goed is. Misschien blijft ie uit zich zelf wel binnen. Onze eerste kat, moesten we bijna naar buiten duwen, die was dus bijna altijd binnen. Terwijl we blij moesten zijn als de tweede thuis kwam eten. De eerste is dood gereden en de tweede van ouderdom gestorven.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:17

Tot nu toe gaat 't eigenlijk héél goed Ja Ze hoort niet of nauwelijks, is zéér gefocust op alles wat beweegt en draait (zoals een half uur voor de draaiende wasmachine zitten Haha! )
Ze is makkelijk te corrigeren door een bons op de grond of even in haar nekvel te pakken!

Lieve Blanco!
Afbeelding

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:38

Fijn dat het zo goed gaat iefke! Ze komt er wel OK dan!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:51

schattige foto!
fijn dat ze zo goed reageert om andere dingen dan geluid!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:41

Ik heb ook een dove, witte poes, mét blauwe ogen! En ze geeft net zoveel last als de andere drie die wel kunnen horen Knipoog

We hebben haar net zo opgevoed als elke andere kat, alleen om haar aandacht te trekken moesten we dus zwaaien o.i.d. in plaats van roepen. Het was wel eng om haar naar buiten te laten, maar met (toen nog twee) andere katten in huis is het geen doen om alleen haar binnen te laten. De eerste paar keer hebben we d'r goed in de gaten gehouden, maar dat doen we met elke nieuwe kat. Daarna mocht ze gewoon door het kattenluik wanneer het haar uitkwam. Nog nooit iets aan de hand geweest. Nu kan ze bij ons ook niet gemakkelijk uit de tuinen zeg maar, die zijn rondom omringd door de huizen.

Bijkomend voordeel aan haar doofzijn is dat ze heel erg op mensen gericht is. Ze zal nooit ver weg gaan, het liefst blijft ze in onze eigen tuin. Verder is het immens grappig om haar te laten schrikken (ja, beetje sadistisch ben ik wel... Tong uitsteken ). Als ze naar buiten zit te staren en je raakt haar ineens aan dan is het "MIEUW" (ze miauwt niet, ze mieuwt) en dan is ze helemaal blij om je te zien. Verder zijn lampjes, lichtjes, weerkaatsende glimmertjes en schaduwen goed voor urenlang vermaak van zowel kat als mens Knipoog

*Zucht* Ik kan uren doorgaan over m'n kleine witte prinsesje Cool , maar m'n verhaal is nu al zolang. Waar het op neerkomt: voor mij waren er geen andere moeilijkheden dan die je met een wél horende kat ook hebt. Die luisteren per definitie ook niet graag naar wat jij als slaafje tegen ze zegt Knipoog Eigenlijk is ons dove sekreet stiekempjes nog wel iets leuker dan de anderen... Ssssssssstt!

Edit: Om m'n verhaal nog een beetje kracht bij te zetten, De Prinses:

Afbeelding

Lichtvlekjes op de grond vangen:
Afbeelding

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:42

Ook ik heb een dove kat gehad. gekocht als kitten terwijl ik dat wist.

Ik had er toen voor gekozen om hem niet naar buiten te doen. Hij sprong werkelijk achter alles aan wat bewoog (incl. stofzuigers ed Haha! ) en dat was ongetwijfeld niet anders geweest met auto's.

Groot verschil met de andere kat was ook dat hij bijzonder hardleers was. Of dat nu kwam omdat hij doof was, of omdat hij gewoon stront eigenwijs was weet ik natuurlijk niet, maar ik heb het van meer mensen gehoord.
Als je hem bv corrigeerde werd hij alleen maar boos/beledigd Clown . Na 25.000 keer bij het nekvel pakken, klap op de kont geven , natspuiten enz. als hij bv op de tafel zat ging hij het nog rustig doen als je er naast stond.

En het mauwen idd. Hij hoorde zichezelf niet waardoor hij ontzettend veel lawaai maakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:08

Alle katten worden idd met blauwe ogen geboren, maar van de witte katjes die daarna blauwe ogen hóúden zijn heel erg veel doof.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:01

laurae schreef:
En het mauwen idd. Hij hoorde zichezelf niet waardoor hij ontzettend veel lawaai maakte.

Ik zag het eerder ook al als voorbeeld staan. Het aparte aan die van mij is dat ze eigenlijk nauwelijks miauwt (of mieuwt zoals wij het noemen). Alleen als ze je ziet aankomen of als je haar wakker maakt miauwt ze, maar ook niet overdreven hard of zo. En ze is toch echt stok- en stokdoof!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:59

Die van mij (vroeger) miauwde inderdaad ook keihard, vooral als hij vogeltjes zag.
@ Effy, dat 'pesten' deden bij ons de 2 kittens die we er een jaar later bijkregen, kleine krengetjes hadden werkelijk binnen een dag door dat onze Dirk zo doof was als het maar zijn kon, vonden ze enig! Ze gingen boven op tafel of op de tv zitten, en als hij er dan langs liep sprongen ze bovenop hem, hij schrok zich dan altijd wild. Haha!
Een van de kittens is wel zijn grote vriend geworden, die twee waren bijna onafscheidelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 01:01

laurae schreef:
Groot verschil met de andere kat was ook dat hij bijzonder hardleers was. Of dat nu kwam omdat hij doof was, of omdat hij gewoon stront eigenwijs was weet ik natuurlijk niet, maar ik heb het van meer mensen gehoord.
Als je hem bv corrigeerde werd hij alleen maar boos/beledigd Clown . Na 25.000 keer bij het nekvel pakken, klap op de kont geven , natspuiten enz. als hij bv op de tafel zat ging hij het nog rustig doen als je er naast stond.

Ja, dit herken ik ook ja. Het lijkt wel alsof ze me ook beter 'leest' als de andere kat, ze let veel meer op me. Dat wil niet zeggen dat ze ook niks doet; ze kijkt me recht aan en pist zo op de mat, bijvoorbeeld.
Maar ze let echt op mijn gezichtsuitdrukking, terwijl de andere kat meer let op mijn stem.
Als ze weer 's stiekem op het balkon is geslopen (mag wel, alleen niet richting trap..) dan sta ik alleen maar te kijken en te tappen met mijn voet en je ziet haar alweer schuldbewust naar binnen springen.
Ze springt ook heel raar, alsof ze geen evenwicht heeft, zou dat ook door de doofheid komen Verward
En nergens bang voor, ze is de eerste kat die ik op een hond (in ons huis) zag afspringen, zonder angst! Ze wil alles aanraken, voelen, ruiken.
Wij laten haar ook weleens schrikken Extreme duivel da's stiekem wel grappig

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:29

Die van mij vond het ook geweldig om de boxer van mensen waar hij op bezoek was te bespringen. Die vond het zelf ook ontzettend gezellig trouwens Haha!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:12

Wat mooi om te lezen dat er dus blijkbaar meerdere mensen zijn met een dove kat.

Zijn andere katten die niet wit zijn ook weleens doof?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:19

Nicolletje schreef:
Bij mijn ouders is het de ervaring dat bij zo'n kattenluikje met zo'n zendertje de katten die geen zendertje omhebben (en dus ook niet geleerd hebben om door het luikje te gaan) ook daadwerkelijk binnenblijven totdat je ze leert hoe het moet.
Da's een idee dus.

Dat hoefd absoluut niet altijd zo te zijn!
Wij hebben een kat gehad die nog nooit een luikje had gezien.
En omdat wij haar de eerste 2 weken binnen wilde houden zodat ze niet wegliep deden wij haar in de keuken.

Maar ineens huh?? kat foetsie??
Hoe kan dat nou..
Nou wat bleek hij heeft de afvoerpijp van de afzuigkap van het fornuis er uit gekrabt en is toen door het luikje naar buiten gaan.

1,5 maand later hoorden wij via via dat iemand een kat had gevonden met een wit puntje aan de staart dat was dus onze kat.
ze heeft in de strenge winter 1,5 maand met weinig voedsel overleefd maar was erg verzwakt en mager.
Ze heeft denk ik nog een jaar geleefd maar was toen op!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:21

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn buurvrouw heeft er iets op bedacht.
De katten mogen vrolijk rondspringen in de tuin en dergelijke, maar naar buiten mogen ze niet. Niet alleen omdat deze buurt niet bepaald katvriendelijk is (er worden nogal vaak katten vermist) maar ook omdat ze haar kat als gezelschapsdier heeft en niet om hem de hele dag kwijt te zijn.
Katten vinden het best zo, hebben uren vermaak met klauwen naar vlindertjes en achter pluisjes aanrennen .