Renske20 schreef:misschien ga ik nu iets heel doms zeggen hoor, maar waarom zouden de back&tan's niet gefokt mogen blijven wroden?
vind het juist superleuke hondjes om te zien,w eer eens wat anders dan al die jack russels met al hun wit
dat ze geen jack russels zijn snap ik, en vind ook dat ze niet zo genoemd mogen worden!
maar om nou het fokken van black&tans's te stoppen zou ook zonde zijn
heb zelf overigens een erg leuke kruising uit het asiel(komt bij belgische broodfokker vandaan) en vind juist kruisingen superleuk!
verder nog 2 ridgebacks, compleet met stamboom en alles, ook hardstikke leuke honden, maar niets belangrijker of meer bijzonder dan mn leuke lieve kruisng(zit labrador in en iets van herder/flatcoat, wrsch kruising uit 2 kruisingen dus beetje onherleidbaar)
nee hoor je zegt niks doms, en ja als er mensen zijn die een black and tan hondje leuk vinden is dat hun goed recht natuurlijk, het gaat mij er in eerste instantie om dat het niet onder de noemer jack russell terrier gefokt moet worden en niet als zo verkocht moet worden, niet de l*l praatjes van o o o een exclusieve kleur jack russells, dat het dus gewoon geen jack russells zijn mag duidelijk zin ondertussen
ten tweede... maar dat is natuurlijk ook persoonlijk, ik vind het bewust fokken van kruisingen niet oke, 9 van de 10 keer weet men niks of erg weinig van de achtergrond van zo'n hondje, karakter technisch maar ook zeker qua gezondheid, ik vind niet dat je zo moet "spelen"met levende wezens, daarbij moet de broodfok stoppen, dat heeft niks meer te maken met dierenliefde, maar met liefde voor de portemonnee en dat mag en kan niet goedgekeurd worden...
je hoort mij ook nergens zeggen dat mijn honden met stamboom, beter, liever of mooier zijn dan mijn kruising, ja ik heb ook een kruising hier lopen... en nee ook geeft een stamboom geen 100 % garantie op een gezonde hond, daar zijn het levende wezens voor, je kunt niks 100 % zeggen, het enige wat je kan doen is er alles aan doen om de risico's zo klein mogelijk te maken, door bewust en goed te fokken dus,
helaas zijn er ook echt wel fokkers, die stamboom honden fokken , die maar wat aan klooien, die ook echt niet goed zijn voor hun honden etc etc. gelukkig ken ik een heleboel fokkers die wel erg goed zijn, die werkelijk wat bijdragen aan rasbehoud en zeer veel respect hebben voor een ras..en uberhaupt voor een hond