Jonge katjes omgebracht door stalhouder, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jonge katjes omgebracht door stalhouder, wat vinden jull

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:11

Tja dit zal altijd een punt van discussie blijven. De een snapt de boeren wel, de ander niet.
Ik snap ze op zich wel. Dat zal ook wel komen omdat ik van kleins af aan ook op de boerderij kwam en dit ook gebeurde.
( al lag het daar iets anders, ook 'wilde' katten en sommige moeders liepen direct bij het nest weg, zodat de kittens hulpeloos achter bleven. tja die werden ook verzopen )

Daarom denk ik er waarschijnlijk wat makkelijker over..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:47

Ok, maar er is een verschil tussen wilde katten en katten die je opzettelijk houdt, dan heb je er ook een verantwoordelijkheid voor vind ik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:50

Astragirl, ik snap je reactie niet helemaal...je hebt verantwoording voor een kat die gewoon aangelopen komt?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:09

Wilde katten zijn katten die niet te vangen zijn omdat ze bij elke beweging wegschieten. Ze lopen er wel maar zijn geen huisdier. Katten zoals jullie ze allemaal hebben komen als je roept... dat is het verschil...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:55

Ja, en wilde katten kan je dus niet makkelijk pakken om te sterilliseren, dat is wel het probleem. Het is meer een werk voor de dierenorganisatie als je erover denkt. Maar die zullen dan meer in het stad werken. ...

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:45

Ik vind dit een zeer respectloze manier van omgaan met leven! Boos!

Tuurlijk, harstikke naar als je kat constant jongen ligt te baren, maar daar is iets aan te doen. Niemand heeft het recht om die jongen dan maar gewoon dood te maken, zelfs de boer niet die door zijn eigen lui- en gierigheid er al 80 heeft rondlopen. Had hij maar in moet grijpen dmv sterrelisatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:09

Missy, hoe wil je dit dan oplossen bij wilde katten? Die de stal / zolder gebruiken om te slapen en daar hun kittens krijgen?
Zoals Hermesdeus en Astragirl al zeiden, krijg je deze niet of nauwelijks te pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:20

Maar ja, het zijn boeren, dus het mag niet teveel kosten

met deze regel ben ik het niet eens...
mijn ouders hebben zelf een boeren bedrijf en zullen er heeel veel voor doen om een beest te redden en als je een beest wil redden kost dat vaak geld en dat steken ze er dan ook in.

tja..opzich..van de ene kant is het "zielig"
maar wil je dan zo graag dat er inteelt komt en dat er mongolische katten geboren worden?

nou sorry hoor..maar een mongolisch katje zal geen sterke afwer hebben en overlijd....waarom zou je dat beestje dan pijn laten lijden als je weet dat ie veel pijn heb en er niets aan gedaan kan worden?

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:26

superlenie schreef:
Missy, hoe wil je dit dan oplossen bij wilde katten? Die de stal / zolder gebruiken om te slapen en daar hun kittens krijgen?
Zoals Hermesdeus en Astragirl al zeiden, krijg je deze niet of nauwelijks te pakken..

Geen flauw idee, bedenk maar wat. Voor mijn part ga je erachteraan rennen met een erg groot schepnet.
Maar je gaat niet zo respectloos om met een weerloos beestje. Simpelweg verzuipen of de nek omdraaien is walgelijk, een spuitje geven is dan beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:37

Missy..een spuitje geven bij een boerderijkat....nou dan kom jij hier de kittens maar vangen....teminste als je helemaal open wil liggen de kit er tenslotte nog vandoor is ...die beesten zijn je toch altijd te slim af

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:51

Dus daarom alle huiskittens maar gewoon verzuipen, want die kun je tenminste wel te pakken krijgen?

Snap best dat het moeilijk is om te vangen, en als je al dat gejong bij de gewone kat kan tegenhouden is dat al een hele verbetering, maar het kan gewoon ook anders. Doe maar eens wat moeite

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:57

waarom huiskittens verzuipe..ik zie dat nergens staan in mijn reactie...ik doel in mijn reactie erop das je een boerderijkatje niet te pakken kan krijgen en dus niet kan laten inslapen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:30

Ik vind het ook verkeerd, het zou niet mogen, maar die mensen hebben daar geen tijd voor en geen intresse denk ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:14

Ik lach me rot, er zijn mensen die dus duidelijk geen kaas hebben gegeten van de harde werkelijkheid!! Jemig man, ik heb een koe afgemaakt zien worden met een slagersmes, heb een koe vast moeten houden toen die afgemaakt werd met een gebroken poot, heb mijn hond opgetakeld zien worden... ik heb misvormde katten gezien, half opgevreten konijnen en nog meer... leer een les en ga meelopen op een boerderij... de meest vriendelijke manier gebeurt ook... direct. En eerlijk, ik lig er niet wakker van dat dit gebeurd af en toe... sorry... maar ik vind het gewoon zieliger dat honden en katten binnen worden gehouden omdat de vacht heel moet blijven of platgereden wordt... een kat is een kat, behandel hem ook zo!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:20

Dan schiet je er toch op? Lachen

Er is inderdaad een harde werklijkheid, maar je maakt het zo erg als je het zelf wilt. Als je ervoor kiest om je in te spannen voor dieren die gewoon komen aanwandelen zoals katten, dan heb ik daar enorme bewondering voor. ..
Helaas moet het vandaag de dag op de boerderijen meer en vlugger, stop ze maar in hokjes, laat ze maar toertjes draaien en elkaars staarten afbijten, laat ze mekaar doodpikken, we hebben er wel een oplossingetje voor, dan is het inderdaad een harde werklijkheid, maar het kan ook anders... Vork
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 02-06-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:23

Het kost weinig moeite om een kattenvangkooi te vragen aan de DA of dierenambulance. Beetje eten er in leggen en wachten maar. Daarna kan de poes gesteriliseerd worden.

Overigens kost bij ons in het asiel een kat 40,- euro, dan is hij ontwormd, gechipt en ingeënt, is hij eenmaal oud genoeg wordt hij/zij gratis gecastreerd/gesteriliseerd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:27

Nou hier lopen ze los en eten ze wild Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:31

Helaas bestaan er nog mensen die het wel even eigenhandig doen. Mijn schoonvader is ook zo Boos! , mijn schoonzus had een nestje jonge katten die zou hij wel even dood gooien tegen de muur Gelukkig heeft mijn schoonzus zich bedacht en heeft ze er een baasje voor gezocht..

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:28

Op een vorige plek waar mijn pony stond was er ook kattenleed.
Jarenlang zijn er kittens geboren die later weer zijn bezweken.
Er was soms sprake van inteelt en de meeste katten en kittens hadden erge niesziekte met dichtgeplakte oogjes etc.
Ik trok het me erg aan en heb verschillende keren weer een katje meegenomen, ik kon het niet aanzien , wist dat ze anders dood zouden gaan.
Er werd niks aan gedaan door de dierenambulance ed.
Inmiddels is er wel wat aan gedaan. De katten zijn gesteriliseerd en gecastreerd. De boer is later overleden. De katten die niet al te wild waren zouden opnieuw geplaatst worden en de andere zijn geloof ik naar een of andere plaats waar wilde katten worden opgevangen en in een gebiedje kunnen leven ofzo.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:02

Hermesdeux schreef:
Ik lach me rot, er zijn mensen die dus duidelijk geen kaas hebben gegeten van de harde werkelijkheid!! Jemig man, ik heb een koe afgemaakt zien worden met een slagersmes, heb een koe vast moeten houden toen die afgemaakt werd met een gebroken poot, heb mijn hond opgetakeld zien worden... ik heb misvormde katten gezien, half opgevreten konijnen en nog meer... leer een les en ga meelopen op een boerderij... de meest vriendelijke manier gebeurt ook... direct. En eerlijk, ik lig er niet wakker van dat dit gebeurd af en toe... sorry... maar ik vind het gewoon zieliger dat honden en katten binnen worden gehouden omdat de vacht heel moet blijven of platgereden wordt... een kat is een kat, behandel hem ook zo!

Bedankt he! Ik kom vanaf mijn 9e op de boerderij, en heb ook wel eens koeien met gebroken poten gesleept zien worden met trekkers of wat dan ook. Maar zelf kiezen voor katten, vrouwtjeskatten, en ze niet laten steriliseren, omdat dat "wel veel geld kost", is gewoon vragen om jonge katten. Zeker als er ook gewoon katers rondlopen. En, ik lig er ook niet wakker van, maar dit zijn gewone huiskatten, die je zonder al te veel moeite kunt laten steriliseren. Dus de katten dan maar ombrengen als het toch gebeurt, is te makkelijk. Geef ze 6 weken de tijd en zet ze op marktplaats. Daarnaast kan ik het niet rijmen zoals er met de rest van de beestenstapel om wordt gegaan, dat gaat namelijk op een andere manier.

En wat bedoel je met een kat is een kat, behandel hem ook zo? Gooi maar tegen de muur of laat ze lekker buiten? Snap het niet helemaal. Tuurlijk moeten beesten niet binnen zitten, maar ik ken niemand die dat doet. Maar ja, woon dan ook midden op het platteland en waarschijnlijk houdt niemand daar zijn katten binnen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:59

Helemaal mee eens !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:05

@Shinx.. ik bedoelde dat die katten gewoon buiten horen. Hier op het platteland komen ze niet binnen, maar in grote steden...zie jij daar een kat buiten? dan is die gelijk plat. En volgens mij ging het niet over huiskatten, maar over boeren die hun katten eigenhandig afmaken...waar andere in dit topic het over hebben. Ik wordt niet overtuigd van een DB op de stoep hoor, die beamen het nog ook.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:08

superlenie schreef:

Ik heb dit topic maar heel vluchtig gelezen. Ik word misselijk van dit soort verhalen.

Ten eerste kun je je afvragen hoe de 'eerste' kat ooit op die boerderij terecht is gekomen. Vaak zijn het jonge dieren waar niet naar omgekeken wordt en die hun eigen kostje bij elkaar moeten zoeken. Logisch dat je die niet te pakken krijgt.

Ten tweede bestaat er ook nog zoiets als een vangkooi. Deze kun je gewoon van de dierenambulance lenen (tegen een borgsom) en vervolgens kun je de kat met kooi en al bij de dierenarts brengen en het dier steriel laten maken.

Maar ja, dat kost geld en dat soort types verzuipt liever een paar keer per jaar een nestje dan dat ze een paar centen uitgeven.

Tenslotte zou ik nooit, maar dan ook nooit de zak spekken van een stalhouder die zo respectloos met levende wezens omgaat.
Daarbij bestaat ook nog het risico dat ik me een ongeluk bega aan zo'n man...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:12

Ik ken ook een man die gewoon zijn eigen kat niet wou sterilisseren, en hij verdronk keer op keer de kittens in een regenton, en loog toen tegen zijn dochters dat ze overreden waren, dat vind pas misselijk

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:51

Ik snap niet hoe mensen onschuldige beestjes kunnen vermoorden Boos! Daar kan ik heel giftig om worden. En het dan ook nog herhaaldelijk doen. Nee heb hier geen goed woord voor over sorry. Misselijk