Geen idee, ik kom er nooit aan, dat verstoort ze alleen maar. Ze worden gedekt en dan zien we wel wat er komt en of er wat komt. Jouw voedster is nu volgens jou al een week verder dan aan het begin van dit topic, maar ik blijf het vroeg vinden voor een nijn om een nest te maken. Verder zou ik gewoon rustig afwachten ipv zo'n ophef te maken. Helpen bij de bevalling of kramen hoef je zowiezo niet, dus het heeft totaal geen zin om je zo druk te maken. Verder laat ik een konijn met jongen zoveel mogelijk met rust./ Ik inspecteer het nest 1x om te kijken of er geen dooie jongen inzitten, en voor de rest zie ik ze na een opaar weken het nest wel uitkomen. En als er jongen doodgaan gooit de voedster die meestal zelf uit het nest. Hoe meer je er aan klooit bij konijnen, hoe minder kans je hebt dat de jongen het overleven, zeker in de eerste 2 weken.
Banjer
Lid Nieuwsredactie
ik wist al dat je de eerste 2 weken niet aan het nest mocht komen.... dat had ik al op stal gehoord...
De enige datum dat ik me in kan denken dat het gebeurd moet zijn, is rond pinksteren... dat was nl. de laatste keer dat ze samen hebben losgelopen... de andere keren gingen ze altijd om de beurt....
En ophef... tja... ik heb geen ervaring met (evt.) zwangere konijnen... ik wil alles zo goed mogelijk in orde hebben voor het geval dat.... Ben het wel met je eens dat het vroeg is om nu al een nest te maken...
Ik laat Sabrientje maar met rust verder... ik zie wel wat er komt... (of niet komt....)
haha, ik moest even graven in mijn geheugen... maar Sabrina bleek schijnzwanger denk ik, want ik heb nooit jonkies van haar gehad.. heb haar na deze verschijnselen laten castreren (baarmoeder + eierstokken eruit).
Helaas is ze inmiddels overleden... ze is ruim 8 jaar geworden...