Elke dag tuin vol dode vogels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Re: Elke dag tuin vol dode vogels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:21

Desiree schreef:
En als ze zo'n beest echt zullen bijten, dan is dat het risico van de eigenaar van die kat.

Daar ben ik het wel mee eens. Maar die hond weet niet beter dan z'n instinct te volgen. Mensen zijn toch wel wat verder, hoop ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:27

Nee, mensen zijn niet verder. Dat hoor je wel. Want ik moet mijn hond bij me houden, maar dat zij hun kat bijhouden vinden ze niet nodig.

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:31

Ja maar zoal Lenn al eerder zei; een kat kan je niet africhten en aangeven waar hij wel en niet mag komen.
Zal er alles aan proberen om hem niet uit eigen tuin te laten gaan, maar dat lukt niet altijd.
Mijn voortuin wordt ook vaak gebruikt als honden uitlaatplaats. Heel vervelend, maar ja het is niet anders.
Vind het een naar idee dat er mensen zijn die katten vermoorden omdat ze op een " verboden" terrein wandelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:36

Heel vervelend maar het is niet anders? Dat is ook voor het eerst dat ik dat hoor.

En het is misschien een naar idee voor je, maar het gebeurt. In hoogeloon bijvoorbeeld. Lees dat verhaal van Renske20 maar eens over die weeskatjes. Zij heeft katten onder zeer vreemde omstandigheden teruggevonden...... Dood en wel.

Als je nu WERKELIJK om je kat geeft, stel je hem niet bloot aan dergelijke gevaren. JE lijnt hem dan maar aan of zo. of een hele goede omheining.

Er zijn ook honden die je niet bij huis kunt houden omdat ze altijd op reep gaan. Er zijn dan mensen die ze gewoon laten lopen. Ik vind dat ook onverantwoordelijk. Stel dat iemand ze doodrijdt, of dat iemand uit wil wijken voor zo'n hond en tegen een boom aanrijdt? En met loslopende katten heb je dat risico ook.

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:41

Tja ik ga niet achter de deur zitten wachten totdat er een hond met eventuele baas voorbij komt om dan naar buiten te rennen ...
Dus dan is het inderdaad niet anders, ga me er iedergeval niet vreselijk druk om maken. Maar leuk is anders. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:48

Op het moment dat die hond los op jouw terrein loopt, binnen een omheining, en hij bijt dan één van mijn katten dood... Sja, heel hard misschien, maar dan zij 't zo. Zoals al eerder gezegt weet die hond niet beter en volgt die ook maar gewoon z'n instinct. Ik zal het heel erg vinden, zeker weten. Maar wat kan jij, als eigenaar van de hond, eraan doen?

Het gaat er niet om dat dat beest zich in z'n kooitje niet bezeert, het gaat me om de opmerking dat je vriend hem het liefst dood zou willen slaan. Dat is gewoon belachelijk. Wellicht een idee om eens gewoon de eigenaar op te zoeken en hem (op een normale manier) te vertellen dat de kat jullie met je vogels overlast bezorgt, de meeste katteneigenaren zijn best voor rede vatbaar.

Span anders wat stroomdraadjes zodat ze jullie tuin niet meer in kunnen of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:31

Desiree schreef:
Heel vervelend maar het is niet anders? Dat is ook voor het eerst dat ik dat hoor.

En het is misschien een naar idee voor je, maar het gebeurt. In hoogeloon bijvoorbeeld. Lees dat verhaal van Renske20 maar eens over die weeskatjes. Zij heeft katten onder zeer vreemde omstandigheden teruggevonden...... Dood en wel.

Als je nu WERKELIJK om je kat geeft, stel je hem niet bloot aan dergelijke gevaren. JE lijnt hem dan maar aan of zo. of een hele goede omheining.

Als je werkelijk van je kat houdt lijn je hem niet aan!! Behalve dat hij het vreselijk vindt heb je ook nog het gevaar dat hij zichzelf ophangt.
Dat jij niet van katten houdt, ok, daar kan ik mee leven. Maar ik vind het wel een béétje overdreven dat jij een kat direct naar het asiel brengt als hij bij je in de tuin loopt..
Onze poes is 15 jaar, loopt vrijwel altijd bij ons in de tuin en komt eigenlijk nergens anders. Ze jaagt ook nooit, loopt er een vogel 10 cm voor haar neus langs? Dan kijkt ze er mooi naar. Maar pakken, echt niet. Zelfs toen de hamsters hie rde hele nacht los hebben gelopen deed ze niks, ze zat er alleen mooi naar te kijken. Stel dat onze poes nu toevallig even bij iemand anders in de tuin liep en die zal hem naar het asiel brengen, dat is toch belachelijk? En het liefst een kat willen doodslaan, nou sorry maar als je zulke gedachten hebt ben je in mijn ogen geen enkel dier waard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:41

aan de ene kant ben ik het toch wel heel erg eens met desiree hoor! Ik ben dan ook wel geen kattenliefhebber maar meer een hondenmens maargoed, als zij vogels heeft wil zij die beesten graag in leven houden harstikke logisch.. Wij ehbben een konijn in de tuin die aan zijn kooi een ren heeft, laatst was ons konijn los in de tuin (vraag me nog steeds niet hoe, het gaas van de ren is 1 m hoog) dus wij het konijn vangen en weer terug willen doen in de kooi, zit er gewoon een kat ín de kooi zelf (niet in de ren maar in de kooi dus he)! nou reken maar dat wij die toch even aan zijn nekvel de poort over geflikkerd hebben! konijn bijna in shock Ach gut
en mijn moeder haat katten, als die alleenal op de schutting komen dan rent ze al naar buiten om hem weg te jagen (vallen ze regelmatig van de schutting af naar de andere kant Bloos ), de katten weten nou wel dat het bij ons niet meer zo leuk is volgens mij want de laatste tijd hebben we er helemaal geen last meer van Clown , maar wij hebben ook altijd veel vogels in de tuin die zitten te broeden of wat dan ook.. Waarschijnlijk zat die kat ook in het konijnenhok omdat er altijd kleine vogeltjes inzitten die het voer van ons konijn opeten Tong uitsteken maar dan nog..
Waarom kan je een kat niet aanlijnen en een hond wel? Hoezo zou dat beest zichzelf ophangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:44

Toen Noeska klein was zat ze ook aan een lijntje (om te wennen aan het buitenleven). Nou is dat alweer 15 jaar geleden dus zelf weet ik er niks meer van (was toen twee), maar mijn moeder was dus 2 minuten even in de keuken om wat te halen en toen ze terug kwam had Noeska zichzelf opgehangen aan een hekje. Lijntjes waren dus eens, maar nooit meer.

En ik neem toch aan dat honden niet in bomen en hekken e.d. klimmen. Katten doen dat nou eenmaal wel.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:05

Desiree schreef:
Nee, mensen zijn niet verder. Dat hoor je wel. Want ik moet mijn hond bij me houden, maar dat zij hun kat bijhouden vinden ze niet nodig.

Je hoeft je hond helemaal niet bij je te houden.
En verder, gooi er dan gewoon een emmer water overheen voor mijn part, dan komen ze ook niet meer terug. Je hoeft er toch niet gelijk je kattenagressie op af te reageren. Doe ik toch ook niet bij andermans honden.
En een kat VALT niet bij te houden. Verdiep je eerst eens in het wezen 'kat'. Aanlijnen of omheining heeft geen zin. Als je werkelijk om je kat geeft gun je hem gewoon een leven, en dat heeft hij niet als hij niet naar buiten kan. En als hij dan op terrein komt wat niet mag, laat hem een keer goed schrikken (water) en het is opgelost.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:33

onze kat had inderdaad in het begin een lijntje en toen hoorde we tijdens het eten een hoop gegil dat was de kat. Een kat aan een lijntje werkt niet omdat ze op veel dingen klimmen onderdoor gaan en overheen. Ook weten katten waar ze wel en niet kunnen gaan. Onze buren hadden ook een niet zo lief hondje die graag hapte. De poes heeft daar 1 keer op de schutting gezete en toen nooit meer. Maar bij ons in de buurt lopen alle katten los in alle tuinen. En de mensen weten wat ze moeten doen als ze de kat niet in hun tuin willen hebben.

Wat je tegen het jagen kan doen ik heb geen idee onze poes heeft 1 keer een musje gehad toen hebben we hem natgespote. En hij heeft 1 keer bij een nestje gezeten toen hebben we hetzelfde gedaan en nu doet hij niets meer. Nouja hij probeert het nog wel maar het lukt met niet.
Dus tijdelijk werkt het om hem/haar nat te spuiten maar moet je wel of met een vogel in de bek of met vangen op heterdaad betrappen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:22

Sylvia schreef:
Span anders wat stroomdraadjes zodat ze jullie tuin niet meer in kunnen of zo.

dat is de taak van de eigenaar want die wil zo nodig een kat nemen, dus die moet de consequenties dus ook ZELF nemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:23

Sammm schreef:
Desiree schreef:

Als je werkelijk van je kat houdt lijn je hem niet aan!! Behalve dat hij het vreselijk vindt heb je ook nog het gevaar dat hij zichzelf ophangt.
Dat jij niet van katten houdt, ok, daar kan ik mee leven. Maar ik vind het wel een béétje overdreven dat jij een kat direct naar het asiel brengt als hij bij je in de tuin loopt..
Onze poes is 15 jaar, loopt vrijwel altijd bij ons in de tuin en komt eigenlijk nergens anders. Ze jaagt ook nooit, loopt er een vogel 10 cm voor haar neus langs? Dan kijkt ze er mooi naar. Maar pakken, echt niet. Zelfs toen de hamsters hie rde hele nacht los hebben gelopen deed ze niks, ze zat er alleen mooi naar te kijken. Stel dat onze poes nu toevallig even bij iemand anders in de tuin liep en die zal hem naar het asiel brengen, dat is toch belachelijk? En het liefst een kat willen doodslaan, nou sorry maar als je zulke gedachten hebt ben je in mijn ogen geen enkel dier waard.

Je houdt niet echt van je kat als je hem loslaat in een omgeving waarvan je weet dat er katten doodgemarteld worden. En als ik zo'n kat als de jouwe hier had rondscharrelen, waarvan ik wist dat hij geen vlieg kwaad doet (die zijn er inderdaad bij want die heb ik zelf ook een gehad), mag ie hier gerust komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:27

Lenn schreef:
Desiree schreef:

Je hoeft je hond helemaal niet bij je te houden.
En verder, gooi er dan gewoon een emmer water overheen voor mijn part, dan komen ze ook niet meer terug. Je hoeft er toch niet gelijk je kattenagressie op af te reageren. Doe ik toch ook niet bij andermans honden.
En een kat VALT niet bij te houden. Verdiep je eerst eens in het wezen 'kat'. Aanlijnen of omheining heeft geen zin. Als je werkelijk om je kat geeft gun je hem gewoon een leven, en dat heeft hij niet als hij niet naar buiten kan. En als hij dan op terrein komt wat niet mag, laat hem een keer goed schrikken (water) en het is opgelost.

als aanlijnen niet gaat, doe je toch gewoon een stroomdraad om je tuin zodat ze er niet uit gaat. En dan kan je kat gewoon buiten lopen zonder enige gevaar.

het wordt echt eens tijd dat katteneigenaren verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun dieren hoor. Het feit dat een kat niet binnen kan zitten zijn gewoon flauwe smoesjes. Als het bij honden kan (en ook voor honden is het niet leuk hoor), kan het bij katten net zo goed.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:27

Question: hoe wilt iemand weten dat er katten doodgemarteld worden? Belt jouw vriend aan bij die mensen om de dode kat af te geven? Dacht het niet.

Ik zeg overigens niet dat een kat niet binnen kan zitten, we hebben er 2 binnen. Maar ik laat ze los; de hele buurt weet welke katten van mij zijn en weet ook dat als ze overlast bezorgen, ze naar me toe kunnen komen. Mocht dat gebeuren, dan is het over en uit en blijven ze binnen. Ook dat weet de hele buurt.

En lijntjes? Heb je al eens aan loslopende honden gedacht? We hebben hier wel eens een loslopende hond gehad, vaker zelfs. Een keer 2 grote herders die ontsnapt waren, een paar 100 meter verder in de straat en één keer een hondje van mensen die bij de buren op bezoek waren, liep in de tuin en kroop continue onder de heg aan. Uiteraard achter mijn katten aan. Wat denk je dat er gebeurd was als ze aan een lijntje gezeten hadden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:47

Om eventjes op de TS te reageren:
Doe liever geen bandje om wij zijn daar 3 katten aan kwijt geraakt. Eerste kat was na 6 jaar bandje om niks aan de hand maar na 6 jaar zichzelf opgehangen. Daarna nog 2 katten met bandjes om gehad, maar wat denk je
Ik vind bandjes maar niks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:06

Wat een discussie Nagelbijten / Gniffelen

Ik geef Desiree wel gelijk wat de verantwoordelijkheid betreft. Veel katteneigenaren zijn erg makkelijk. Gooi de kat maar naar buiten en over een paar uur mag-ie weer naar binnen. Wat-ie in de tussentijd doet boeit niet. Behalve als-ie dan met vogels of muizen thuis komt. Dat diezelfde kat gaat zitten poepen in de tuin van de buurman of weet ik veel is niet interessant. En al helemaal belachelijk als diegene daar wat van zegt of de kat hier voor afstraft (en dan heb ik het over wegjagen of emmer water, want doodslaan is helemaal absurd Boos! ).
Dit is mijn ervaring met de meeste katteneigenaren.
Zelfde geld voor hondeneigenaren. Hoe vaak zie je honden loslopen die niet luisteren?? Heel vaak! Ook te gek voor woorden. Maar is eigen risico wordt er dan gezegd. Maar o wee als diezelfde hond wordt aangereden....

Conclusie: huisdieren zijn heilig. Ze mogen alles en er mag geen kwaad woord over gezegd worden.
In mijn ogen belachelijk! Als er een kat in mijn tuin gaat zitten schijten, kan-ie echt een emmer water verwachten.
Maar als mijn katten hetzelfde doen, prima als iemand dat bij hend doet Haha!
Zoals ik al eerder zei: doodslaan is absurd. Naar het asiel brengen vind ik ook niet terecht. Er zijn zoveel meer manieren om dit op te lossen. Gooi een emmer water, jaag 'm weg en pak 'm desnoods in zijn nekvel.

Wat mijn punt is: iedereen is verantwoordelijk voor zijn dier. Sommige dieren zijn nou eenmaal niet aan banden te leggen (katten bijvoorbeeld). Maar verwacht niet dat een ander daar rekening mee houdt Knipoog Aan de andere kant, als je last hebt van katten, zorg er dan op een (redelijk) diervriendelijke, maar duidelijke manier voor dat die kat niet meer terug komt. Zelfde als met honden.

En voor degene die het zich afvragen: ik heb altijd een hond gehad en heb nu 2 katten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-05-05 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:16

Ik heb ook 2 katten (en nog 2 van mam, en een hond, en alle beesten uit het verleden...). De dode en verscheurde beesten neem ik inmiddels voor lief, groot voordeel is dat je een hele sterke maag krijgt Lachen Als iemand die van mij een emmer water naar de kop smijt, prima. Dan zullen ze vast iets gedaan hebben wat ze niet mogen. Maar doodslaan? Nee sorry, iemand die een beest dood kan slaan moet ook geen andere dieren houden.

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:35

Bij mijn vriend hebben ze een voilere en heel veel vogeltjes erin. Ook daar komen altijd katten naar toe maar aangezien dat hok zo goed is gemaakt met gaas en alles, kunnen die katten er op klimmen naar nooit met hun pootjes tussen het gaas komen, en dus ook de vogelstjes niet pakken.

Verder mijn hond loopt ook altijd los en die trekt zich eigenlijk niets aan van katten. Mijn buurkat maakt zich altijd druk om hem, begint dan met blazen enzo... maar goed die kat die is al heel oud dus dat blazen gaat helemaal nergens over.

Ook laatst ik liep met mijn hond ( herder) over straat en die huppeld naar die kat toe ( hij vind katten zelfs leuk) Die kat begint te blazen en mijn hond draait met zijn kop.... kijkt die kat nog eens aan.... en geeft hem plotseling een lik over zijn koppie... die kat was stom verbaasd!!!! Maar zo kan het dus ook....

Wij hebben zelf GEEN katten thuis.... hij is gewoon erg lief voor ze!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:44

Desiree schreef:
als aanlijnen niet gaat, doe je toch gewoon een stroomdraad om je tuin zodat ze er niet uit gaat. En dan kan je kat gewoon buiten lopen zonder enige gevaar.

het wordt echt eens tijd dat katteneigenaren verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun dieren hoor. Het feit dat een kat niet binnen kan zitten zijn gewoon flauwe smoesjes. Als het bij honden kan (en ook voor honden is het niet leuk hoor), kan het bij katten net zo goed.

Ja maar een hond kan je uitlaten, een kat niet. Dat is net als een paard z'n hele leven op stal laten, word je toch ook niet vrolijk van?

Een stroomdraadje zou kunnen, ware het niet dat we dan om een hele hectare een stroomdraadje moeten spannen terwjil de kans nog 99,9 % is dat ze er toch wel uit komen. Bovendien veroorzaken onze katten helemaal niet veel overlast omdat ze vooral op ons erf zitten of anders op de landbouwvelden. Je hoopt alleen niet dat er een gek rondloopt die het dan toch nodig vindt om ze dood te maken Scheve mond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:56

Iemand maakte een rake opmerking: huisdieren zijn heilig. Maar kinderen zijn ook heilig als je nagaat wat mensen moeten pikken.

Eigenlijk concludeer ik hieruit, dat mensen niets meer voor elkaar over hebben en elkaar met het grootste gemak opschepen met hun rotzooi.

Als een hond niet luistert moet hij aan de lijn, en anders moet je er maar wat meer energie in steken zodat hij wel luistert, OF ergens uitlaten waar niemand er last van heeft.

Een katteneigenaar kan de tuin best zodanig begrenzen (stroomdraad is geschikt, ook bij honden wordt dit gebruikt), en betrekkelijk goedkoop. De kat loopt hierbij geen enkel gevaar. En als dat om een hectare moet, dan moet dat maar. Wij wonen ook buiten, een groot deel is bij ons al met stroomdraad afgezet om de paarden binnen te houden.

Om op de opmerking terug te komen van Sylvia, over dat doodmartelen van katten, in die topic waar die ik eerder noemde, heeft TS eenmaal een kat opgehangen gevonden die ze nog net kon redden, en 2 katten begraven in een regenpijp. rara.... Dat hebben ze vast niet zelf gedaan.

Verder wordt er op het platteland nu gemakkelijk gedacht over doden van katten. Jonge poesjes worden nog steeds verdronken (ik vind dat ook belachelijk en mij ergert dat ook), en een kat die de boel terroriseert wordt gewoon doodgemept. En diezelfde mensen die dat doen, zijn voor hun eigen dieren gewoon goed hoor.

Ik had een overbuurman, die had dure vogels. En elke dag lag er eentje op z'n rug in de volliere. Hij vroeg zich af of er een ziekte heerste, hoe dat nou toch kwam. Tot op een dag zijn zoon er achter kwam: een kat sprong tegen het gaas van de volliere, de vogels kregen een hartstilstand van de schrik en vielen op slag dood. Die kat is de nek omgedraaid. Sneu voor de kat, maar ook begrijpelijk vanuit het standpunt van de buurman. Zelf had ik er de voorkeur aan gegeven om het dier naar een asiel te brengen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:01

Desiree schreef:
Verder wordt er op het platteland nu gemakkelijk gedacht over doden van katten. Jonge poesjes worden nog steeds verdronken (ik vind dat ook belachelijk en mij ergert dat ook), en een kat die de boel terroriseert wordt gewoon doodgemept. En diezelfde mensen die dat doen, zijn voor hun eigen dieren gewoon goed hoor.

Ik woon ook op het platteland en hier wordt daar echt niet makkelijk over gedacht Verward
Dat soort praktijken wordt gewoon de dierenbescherming voor gebeld en de eigenaar wordt er (soms niet al te lichtzinnig) op aangesproken.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:03

maar waarom geen emmer water vraag ik me dan af...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:10

Katten zijn achterbaks. Die komen als jij er niet bent. En dan wordt het moeilijk gooien met een emmer water. De overbuurman had ook nog nooit een kat gezien, maar er kwam er wel een!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:14

Achterbaks? Een kat kan helemaal niet achterbaks denken. Wat een gekleurd woordgebruik. Slim voor hun eigen bestwil bedoel je.. En als hij hem zijn nek om kan draaien kan hij er ook een emmer water overheen gooien. En dat associeert hij dan niet met die man, maar met die plek. Hij zal er dan niet meer komen of er nou wel of niet iemand is.