Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
botanya schreef:
het komt omdat er vliegen op de konijn gaan zitten en eitjes leggen , de eitjes komen uit en de larven kruipen in en op je konijn. die vreten je konijn van binnen langzaam op! raar maar waar vandaar dat bloed, je konijn gaat er dood aan als je niks doet.
tegenwoordig heb je ook wormkuren voor knaagdieren!!! werkt uitstekend!!!! zo weet je zeker dat je konijn geen beessies van binnen en buiten heeft!!!!
MiiGurl schreef:dat heeft de DA toch tegen mij gezegt dat ze geen droogvoer mogen ik haal dat niet zomaar uit de lucht hoor. gemengd voer dat is voor slacht konijnen zei de DA. ze mogenheel af en toe wel een klein beetje biks en wortel
Iris82 schreef:Wat goed van je dierenarts.
Je da heeft wel min of meer gelijk hoor! Er gaan heel veel konijnen dood doordat mensen gewoon niet weten hoe ze ze moeten verzorgejn en voeren. Ze mogen eigenlijk maar twee eetlepels brokjes per dag en de rest hooi. Het beste is om gewoon korrels te geven, dan weet je zeker dat ze alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen ipv dat ze kieskeurig gaan doen. Verder natuurlijk wel iedere dag iets lekkers als groente of brood.
En ze moeten natuurlijk gezelschap hebben van andere konijnen
.
SANEX schreef:Je kan best een konijn koppelen aan een ander, maar dat moet je met beleid doen, niet zomaar bij elkaar kwakken, dan krijg je idd ruzie.
Lottew schreef:Het kan idd zijn dat het niet klikt, maar het koppelen van konijnen duurt wel even en gaat, vooral in het begin, niet vlekkeloos...Ik heb ook een (gecastreerd) mannetje en vrouwtje, in t begin moest het vrouwtje niks van m weten en nu zijn ze de beste maatjes. Konijnen hebben echt een vriendje nodig, ik kan me zo kwaad maken als ik zie hoe ontzettend veel mensen een konijn hebben die de hele dag in n hokje zit, er af en toe even uit mag en geen vriendje heeft. Kijk ns op www.konijnen.nl, of www.bunnybin.nl, staat veel nuttige info over konijntjes...Zou willen dat iedereen zich ns wat beter zou informeren voor ze een dier aanschaffen. En ik ben het met Sanex eens, droogvoer moet, maar het ligt eraan welk en hoeveel. Ik geef of Hope Farms (brokjes & gemengd mix ik door elkaar) of een of ander Science merk, best duur maar wel heel goed. Die van mij zitten in 24/7 in een grote ren op gras, eten dus de hele dag door gras, daarnaast wat droogvoer en andijvie, wilof, blaadjes van de hazelaar en beukenboom, etc. Succes met je konijn!
PS: Zit ie nu in een ren of in een hok? In een ren is de kans op maden misschien ook kleiner omdat ze daar meer ruimte hebben en n kooi sneller vies is.
Lottew schreef:Stel je voor dat jij 20 uur per dag met iemand in een kamer zou moeten zitten
MiiGurl schreef:
hahaha dan heb ik straks geen konijnen meer over want kheb allemaal vrouwtjes en die gaan vechten. ras konijnen kunnen soms wel bij elkaar en soms niet de mijne dus niet want
MiiGurl schreef:dat heeft de DA toch tegen mij gezegt dat ze geen droogvoer mogen ik haal dat niet zomaar uit de lucht hoor. gemengd voer dat is voor slacht konijnen zei de DA. ze mogenheel af en toe wel een klein beetje biks en wortel
SANEX schreef:Sosha, het kan idd rond de leeftijd van 1 a 1,5 jaar dat konijen fel worden, Ze worden dan volwassen, de hormonen beginnen te gieren en dan zijn er idd wel eens wat terretoriumgevechten. Dat kun je ze tijdelijk scheiden tot de grootste hormonenknal voorbij is, maar ik ben dan een persoon die het later alsnog weer probeert.
Veel mensen zetten 2 konijnen bij elkaar, de konijnen beginnen te vechten, oeh goje, gauw weer uit elkaar!
Volgende dag maar weer proberen, de beesten vliegen elkaar aan, potver, ze kunnen niet samen, alweer uit elkaar!
De volgende dag dan ? Dan zijn die beesten zo gestressed dat ze elkaar idd niet meer kunnen uitstaan.
Hoe dacht je dat dat in het wild ging, konijn komt ander konijn tegen: "Hey vriend, vandaag mag ik je niet, weet je wat, ik kom morgen weer terug, kijk ik dan of ik je dan wel aardig vind"
Zo werkt dat niet, ze bepalen meteen de rangorde, konijnen die recht tegenoverelkaar staan w.b.t rangorde doen daar wat langer over, in het wild zullen ze vechten op leven en dood, als baasje kun je daar nog net even eerder op in grijpen.
Als ik mijn konijnen koppel haal ik ze pas weg als er bloed vloeit, al het andere zie ik als : "het gaat goed "
Achter elkaar aanjagen, haren plukken , krabben, bijten etc.. wederom zolang er geen bloed vloeit laat ik ze bij elkaar. Het verschilt dan een beetje per konijn, maar meestal duurt het bij mij niet langer dan 2 a 3 dagen en dan zitten ze heerlijk tegen elkaar aan. Ik heb zoals eerder genoemd ook wel gehad dat ze dagenlang beiden aan een kant zaten en begonnen te vechten zodra ze in elkaars aura kwamen, maar heb ook gehad dat ik ze bij elkaar zette en een rangordegevecht niet eens aan de orde is geweest, meteen tegen elkaar aan liggen en klaar was klara ( nou was dat meer uitzondering dan regel natuurlijk )
Het gaat nu behoorlijk off topic maar wilde toch mijn punt en ervaring even duidelijk maken