waarom mijn konijn??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

botanya

Re: waarom mijn konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:28

het komt omdat er vliegen op de konijn gaan zitten en eitjes leggen , de eitjes komen uit en de larven kruipen in en op je konijn. die vreten je konijn van binnen langzaam op! raar maar waar vandaar dat bloed, je konijn gaat er dood aan als je niks doet.

tegenwoordig heb je ook wormkuren voor knaagdieren!!! werkt uitstekend!!!! zo weet je zeker dat je konijn geen beessies van binnen en buiten heeft!!!!

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:37

botanya schreef:

het komt omdat er vliegen op de konijn gaan zitten en eitjes leggen , de eitjes komen uit en de larven kruipen in en op je konijn. die vreten je konijn van binnen langzaam op! raar maar waar vandaar dat bloed, je konijn gaat er dood aan als je niks doet.

tegenwoordig heb je ook wormkuren voor knaagdieren!!! werkt uitstekend!!!! zo weet je zeker dat je konijn geen beessies van binnen en buiten heeft!!!!

ik heb er toch al wat aan gedaan maar de DA wist zeker dat er geen maden in der zaten foto's doen wonderen Haha! dat dik gedrukte dat wist ik al. kweet niet of je die wormkuren in de mond moet doen maar bij mijn konijn lukt dat dus echt niet

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:41

Nee, womrkuren voor knaagdieren en konijnen zijn vaak in de vorm van tabletjes of injecties. De tabletjes kun je verpulveren en door iets lekkers doen ( in een uitgeholde wortel of appel ofzo )

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:43

en hoe vaak moeten ze dat hebben dan want kheb 5 konijnen en alleen eentje die heeft soms wel eens ergens last van dat is dus dat konijn waar ik vandaag mee naar de DA ben geweest

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:47

MiiGurl schreef:
dat heeft de DA toch tegen mij gezegt dat ze geen droogvoer mogen ik haal dat niet zomaar uit de lucht hoor. gemengd voer dat is voor slacht konijnen zei de DA. ze mogenheel af en toe wel een klein beetje biks en wortel

Gemengd voer wordt slecht genoemd omdat ze gaan uitzoeken, en dan niet het belangrijkste binnenkrijgen. Veel mensen voeren teveel mengvoer, en steeds opnieuw als er nog van alles ligt. Zelf laat ik het net zolang liggen tot ze alles ophebben voor ik weer bijvoer, dan weet ik dat ze alles binnenkrijgen.

Ik blijf erbij dat konijnen gewoon droogvoer moeten krijgen, het darmstelsel van een konijn is heel gevoelig en moet koste wat kost blijven werken, daarom mag een konijn ook nooit vasten voor een narcose, zoals vele DA's wel beweren.

Reageerde trouwens niet eens op jouw maar op iemand anders, die zei dat konijnen totaal geen droogvoer mochten.

Ik heb al jaren konijnen, cavia's en kleine knaagdieren, voer ze altijd gemengd droogvoer, hooi en groenvoer , heb ze vrijwel nooit ziek en heb er hele oudjes bij gehad. Heb er laatst 1 van 5 jaar moeten laten inslapen omdat hij een tumor had, dat is wat anders, maar over het algemeen wordt bij juiste verzorging een konijn vrij oud, 10 - 15 jaar is echt niet uitzonderlijk ( bij mij dan )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:47

Wat goed van je dierenarts. Lachen
Je da heeft wel min of meer gelijk hoor! Er gaan heel veel konijnen dood doordat mensen gewoon niet weten hoe ze ze moeten verzorgejn en voeren. Ze mogen eigenlijk maar twee eetlepels brokjes per dag en de rest hooi. Het beste is om gewoon korrels te geven, dan weet je zeker dat ze alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen ipv dat ze kieskeurig gaan doen. Verder natuurlijk wel iedere dag iets lekkers als groente of brood.
En ze moeten natuurlijk gezelschap hebben van andere konijnen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:49

Weinig droogvoer is iets anders dan helemaal geen droogvoer Knipoog En dat was waar ik op reageerde

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:01

een extratje dat mogen ze wel eens en dat is biks dus maar ik luister wel naar de DA die heeft er verstand.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:06

Iris82 schreef:
Wat goed van je dierenarts. Lachen
Je da heeft wel min of meer gelijk hoor! Er gaan heel veel konijnen dood doordat mensen gewoon niet weten hoe ze ze moeten verzorgejn en voeren. Ze mogen eigenlijk maar twee eetlepels brokjes per dag en de rest hooi. Het beste is om gewoon korrels te geven, dan weet je zeker dat ze alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen ipv dat ze kieskeurig gaan doen. Verder natuurlijk wel iedere dag iets lekkers als groente of brood.

En ze moeten natuurlijk gezelschap hebben van andere konijnen

.

hahaha dan heb ik straks geen konijnen meer over want kheb allemaal vrouwtjes en die gaan vechten. ras konijnen kunnen soms wel bij elkaar en soms niet de mijne dus niet Tong uitsteken maar kga zo weer even kijken naar me konijn want ik moet 4 keer op een dag naar der kijken of er niks zit. kon er gister niet eens van slapen Huilen ik dacht de hele tijd aan der maja... als ik uit het raam kijk dan kijkt ze altijd tegen en dat deed ze net ook Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:14

Vrouwtjes die gaan vechten ? Raskonijn of niet heeft er niks mee te maken, voedsters kunnen best bij elkaar, ook op latere leeftijd.
Ik heb op dit moment 3 voedsters bij elkaar zitten, waarvan ook 2 raskonijnen, daar nog 2 caviabeertjes bij... ruzie ? Nee, een gezellige gehechte groep.

Dat je luistert naar de DA begrijp ik volkomen, die heeft er idd voor geleerd en je mag aannemen dat ze er verstand van hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen verstand van heb.
Niet alle DA's hebben veel verstand van konijnen, een konijn is om te behandelen een vak apart, er zijn bv zat DA's die konijnen gewone narcoses geven bij een castratie o.i.d, en zeggen dat ze vasten moeten een dag van te voren. Dat mag dus absoluut niet.
Vandaar dat ik niet alle DA's over konijnen geloof, je moet echt de goeden hebben die weten dat een konijn moeilijker te behandelen is

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:33

nou moet ik ze dan bij elkaar zetten en dan kan ik vandaag weer naar de DA nee dankje. maar deze DA had er zeker wel verstand van. die ik hiervoor had die had er geen verstand van die zat alleen maar op zijn rekenmachine te kijken en mocht ik de maden zelf weg halen en bij deze DA hebben ze der helemaal schoon gemaakt ik heb net gekeken het zag er al veel beter uit. en ik heb der maar een beetje johannes brood gegeven en biks krijg het niet over me hart om der niks te geven

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:04

Je kan best een konijn koppelen aan een ander, maar dat moet je met beleid doen, niet zomaar bij elkaar kwakken, dan krijg je idd ruzie.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 20:00

SANEX schreef:
Je kan best een konijn koppelen aan een ander, maar dat moet je met beleid doen, niet zomaar bij elkaar kwakken, dan krijg je idd ruzie.

ik kwak ze ook niet zomaar bij elkaar. twee konijnen zijn zusje maar het klikt gewoon niet dus...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:40

Het kan idd zijn dat het niet klikt, maar het koppelen van konijnen duurt wel even en gaat, vooral in het begin, niet vlekkeloos...Ik heb ook een (gecastreerd) mannetje en vrouwtje, in t begin moest het vrouwtje niks van m weten en nu zijn ze de beste maatjes. Konijnen hebben echt een vriendje nodig, ik kan me zo kwaad maken als ik zie hoe ontzettend veel mensen een konijn hebben die de hele dag in n hokje zit, er af en toe even uit mag en geen vriendje heeft. Kijk ns op www.konijnen.nl, of www.bunnybin.nl, staat veel nuttige info over konijntjes...Zou willen dat iedereen zich ns wat beter zou informeren voor ze een dier aanschaffen. En ik ben het met Sanex eens, droogvoer moet, maar het ligt eraan welk en hoeveel. Ik geef of Hope Farms (brokjes & gemengd mix ik door elkaar) of een of ander Science merk, best duur maar wel heel goed. Die van mij zitten in 24/7 in een grote ren op gras, eten dus de hele dag door gras, daarnaast wat droogvoer en andijvie, wilof, blaadjes van de hazelaar en beukenboom, etc. Succes met je konijn!
PS: Zit ie nu in een ren of in een hok? In een ren is de kans op maden misschien ook kleiner omdat ze daar meer ruimte hebben en n kooi sneller vies is.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:30

Lottew schreef:
Het kan idd zijn dat het niet klikt, maar het koppelen van konijnen duurt wel even en gaat, vooral in het begin, niet vlekkeloos...Ik heb ook een (gecastreerd) mannetje en vrouwtje, in t begin moest het vrouwtje niks van m weten en nu zijn ze de beste maatjes. Konijnen hebben echt een vriendje nodig, ik kan me zo kwaad maken als ik zie hoe ontzettend veel mensen een konijn hebben die de hele dag in n hokje zit, er af en toe even uit mag en geen vriendje heeft. Kijk ns op www.konijnen.nl, of www.bunnybin.nl, staat veel nuttige info over konijntjes...Zou willen dat iedereen zich ns wat beter zou informeren voor ze een dier aanschaffen. En ik ben het met Sanex eens, droogvoer moet, maar het ligt eraan welk en hoeveel. Ik geef of Hope Farms (brokjes & gemengd mix ik door elkaar) of een of ander Science merk, best duur maar wel heel goed. Die van mij zitten in 24/7 in een grote ren op gras, eten dus de hele dag door gras, daarnaast wat droogvoer en andijvie, wilof, blaadjes van de hazelaar en beukenboom, etc. Succes met je konijn!
PS: Zit ie nu in een ren of in een hok? In een ren is de kans op maden misschien ook kleiner omdat ze daar meer ruimte hebben en n kooi sneller vies is.

hoe moet ik der in een ren zetten als we geen gras hebben Verward en we hebben die konijnen nu al vanaf het begin en we hebben het elke keer geprobeert kijken of ze bij elkaar gingen maar nee het lukt gewoon niet en niet elk dier hoeft een vriendje te hebben hoor. en of het hun eten nou duur is boeit me niks. ik maak der hok elke dag schoon dus vies kan die niet zijn

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:32

maar maken jullie maar geen zorgen over mijn konijnen want ze hebben het hier helemaal niet slecht!!! kheb wel een konijn die samen zit met een ander omdat die andere blind is maar die is van mijn broer zijn vriendin. en die andere zitten gewoon alleen in een konijnen flat.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:38

Je hebt niet persé gras nodig voor een ren hoor Verward , mijn konijnen hebben ook heel lang op stenen gezeten, had er een soort zandbak bijgemaakt en ze kregen veel hooi dus was gras niet nodig. Geloof wel dat je konijnen t goed hebben hoor, maar ik blijf erbij dat elk konijn een veel leuker leven heeft met vriendje. En tuurlijk kan t zijn dat twee konijnen echt niet samen gaan, maar je kunt t ook met n ander konijn proberen. Op die sites die ik net al zei staan ook veel tips voor koppelen.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:39

ik heb het met alle vier geprobeert. kheb een pool (wit met blauwe ogen) die kan wel samen met iemand anders maar die andere dus echt niet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:07

Wie zegt hier dat je konijn het slecht heeft ? Niemand dacht ik, we geven alleen tips...

Als het de eerste dag ruzie is wil dat niet zeggen dat het niet lukt, ze mogen elkaar vrijwel nooit direkt, moeten eerst de rangorde bepalen. Ik heb sommige konijnen die elkaar in een dag helemaal aflebberen en dikke vriendjes zijn, maar ik heb ook konijnen gehad die 2 week lang beide aan een kant van de ren zaten te mokken en zodra ze inelkaars buurt zaten elkaar aanvlogen.
Inmiddels heb ik een groep van 3 voedsters, met daarbij 2 cavia's. Binnekort zet ik daar een gecastreerde ram bij en nog 3 cavia's, alles wordt 1 grote groep.

Ik heb nog nooit een dier erbij weg hoeven halen omdat het niet ging, heb al jaren konijnen en vele knaagdieren.
Wil hier mee zeggen dat veel mensen het te snel opgeven, ik doel daarmee niet op jou maar bedoel het in het algemeen
Imo kunnen (bijna) alle konijnen bij elkaar, ongeacht leeftijd, geslacht of ras. ( dat je de rassen steeds noemt, prima, maar dat heeft met koppelen of ziektes geen moer te maken )

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:19

Tsja.... ik weet het niet hoor Sanex. Misschien zijn er toch ook wel chagerijnige konijnen Tong uitsteken

Ik had er ooit 2 voedsters uit 1 nest, dat ging prima totdat ze volwassen waren en toen gingen ze steeds meer en meer vechten en ook echt venijnig. Uiteindelijk nog maar een hok getimmerd..... ik ga toch ook niet zitten kijken hoe ze elkaar verschuren. Was overigens geen klein hok en ze liepen ook elke dag een paar uur los.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:27

Sanex: hier ben ik het volkomen mee eens. Lang genoeg proberen! En nogmaals, kijk maar ns op de sites die ik al aangaf, staan veel nuttige tips, ook over sterilisatie / castratie etc.
Sosha: Ook al is het geen klein hok, een paar uur per dag los is dan niet genoeg. Stel je voor dat jij 20 uur per dag met iemand in een kamer zou moeten zitten, een ren bouwen is zo simpel en het maakt je nijnen veel gelukkiger. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar de meeste konijnen kunnen echt wel bij elkaar (behalve de meeste rammetjes, ram / vrouwtje(s) of voedster / voedsters(s) = meestal de beste combinatie.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:59

Lottew schreef:
Stel je voor dat jij 20 uur per dag met iemand in een kamer zou moeten zitten

Als die iemand maar leuk genoeg is....... geen bezwaar Pling

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:00

Sosha, het kan idd rond de leeftijd van 1 a 1,5 jaar dat konijen fel worden, Ze worden dan volwassen, de hormonen beginnen te gieren en dan zijn er idd wel eens wat terretoriumgevechten. Dat kun je ze tijdelijk scheiden tot de grootste hormonenknal voorbij is, maar ik ben dan een persoon die het later alsnog weer probeert.

Veel mensen zetten 2 konijnen bij elkaar, de konijnen beginnen te vechten, oeh goje, gauw weer uit elkaar!
Volgende dag maar weer proberen, de beesten vliegen elkaar aan, potver, ze kunnen niet samen, alweer uit elkaar!
De volgende dag dan ? Dan zijn die beesten zo gestressed dat ze elkaar idd niet meer kunnen uitstaan.
Hoe dacht je dat dat in het wild ging, konijn komt ander konijn tegen: "Hey vriend, vandaag mag ik je niet, weet je wat, ik kom morgen weer terug, kijk ik dan of ik je dan wel aardig vind"

Zo werkt dat niet, ze bepalen meteen de rangorde, konijnen die recht tegenoverelkaar staan w.b.t rangorde doen daar wat langer over, in het wild zullen ze vechten op leven en dood, als baasje kun je daar nog net even eerder op in grijpen.

Als ik mijn konijnen koppel haal ik ze pas weg als er bloed vloeit, al het andere zie ik als : "het gaat goed "
Achter elkaar aanjagen, haren plukken , krabben, bijten etc.. wederom zolang er geen bloed vloeit laat ik ze bij elkaar. Het verschilt dan een beetje per konijn, maar meestal duurt het bij mij niet langer dan 2 a 3 dagen en dan zitten ze heerlijk tegen elkaar aan. Ik heb zoals eerder genoemd ook wel gehad dat ze dagenlang beiden aan een kant zaten en begonnen te vechten zodra ze in elkaars aura kwamen, maar heb ook gehad dat ik ze bij elkaar zette en een rangordegevecht niet eens aan de orde is geweest, meteen tegen elkaar aan liggen en klaar was klara ( nou was dat meer uitzondering dan regel natuurlijk )

Het gaat nu behoorlijk off topic maar wilde toch mijn punt en ervaring even duidelijk maken

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:05

MiiGurl schreef:

hahaha dan heb ik straks geen konijnen meer over want kheb allemaal vrouwtjes en die gaan vechten. ras konijnen kunnen soms wel bij elkaar en soms niet de mijne dus niet want

keb me hele leven al konijnen mannetje vrouwtjes en alles heeft altijd bij elkaar gezeten hoor in het begin ist wel even de rangorde bepalen maar daarna is der niks aan de hand hoor. ik heb nu 4 vrouwtjes en een mannetje en zitten alle 5 gewoon bij elkaar in het rennetje. en der zitte ook nog 2 cavia mannetjes bij.

MiiGurl schreef:
dat heeft de DA toch tegen mij gezegt dat ze geen droogvoer mogen ik haal dat niet zomaar uit de lucht hoor. gemengd voer dat is voor slacht konijnen zei de DA. ze mogenheel af en toe wel een klein beetje biks en wortel

goh dan heb ik zeker me hele leven lang slacht konijnen . na dan worden die slacht konijnen toch wel oud van dat gemengde voer. de jongste die is overleden is 7 geworden en die had een tumor en de oudste was 13.
Laatst bijgewerkt door window op 27-05-05 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:06

SANEX schreef:
Sosha, het kan idd rond de leeftijd van 1 a 1,5 jaar dat konijen fel worden, Ze worden dan volwassen, de hormonen beginnen te gieren en dan zijn er idd wel eens wat terretoriumgevechten. Dat kun je ze tijdelijk scheiden tot de grootste hormonenknal voorbij is, maar ik ben dan een persoon die het later alsnog weer probeert.

Veel mensen zetten 2 konijnen bij elkaar, de konijnen beginnen te vechten, oeh goje, gauw weer uit elkaar!
Volgende dag maar weer proberen, de beesten vliegen elkaar aan, potver, ze kunnen niet samen, alweer uit elkaar!
De volgende dag dan ? Dan zijn die beesten zo gestressed dat ze elkaar idd niet meer kunnen uitstaan.
Hoe dacht je dat dat in het wild ging, konijn komt ander konijn tegen: "Hey vriend, vandaag mag ik je niet, weet je wat, ik kom morgen weer terug, kijk ik dan of ik je dan wel aardig vind"

Zo werkt dat niet, ze bepalen meteen de rangorde, konijnen die recht tegenoverelkaar staan w.b.t rangorde doen daar wat langer over, in het wild zullen ze vechten op leven en dood, als baasje kun je daar nog net even eerder op in grijpen.

Als ik mijn konijnen koppel haal ik ze pas weg als er bloed vloeit, al het andere zie ik als : "het gaat goed "
Achter elkaar aanjagen, haren plukken , krabben, bijten etc.. wederom zolang er geen bloed vloeit laat ik ze bij elkaar. Het verschilt dan een beetje per konijn, maar meestal duurt het bij mij niet langer dan 2 a 3 dagen en dan zitten ze heerlijk tegen elkaar aan. Ik heb zoals eerder genoemd ook wel gehad dat ze dagenlang beiden aan een kant zaten en begonnen te vechten zodra ze in elkaars aura kwamen, maar heb ook gehad dat ik ze bij elkaar zette en een rangordegevecht niet eens aan de orde is geweest, meteen tegen elkaar aan liggen en klaar was klara ( nou was dat meer uitzondering dan regel natuurlijk )

Het gaat nu behoorlijk off topic maar wilde toch mijn punt en ervaring even duidelijk maken

klopt helemaal