verzorging konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maartjevO

Re: verzorging konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:22

volgens mij is het zelfs slecht om je konijn in bad te doen!
Nog een tip: als je konijn binnen zit is het
voor hem om ook buiten in een ren te kunnen
(geleidelijk opbouwen) het zijn toch buitendieren.
Een vriendje is ook goed, mannetje (gecastreerd) en vrouwtje gaan goed samen.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 15:25

miepmiep schreef:
Even off topic: Slaap jij elke dag van 8:00 tot 16:30 EN van 00:00 tot 05:00?? Dat is meer dan 13 uur per dag! Dan vind ik het niet gek dat je geen tijd over houdt!

Mijn konijn loopt
in ieder geval
elke dag een uurtje los door de huiskamer. Meestal zelfs meer, gelijk als ik thuis kom, tot ik ga slapen. Als ik 's avonds laat pas thuis ben, blijf ik gewoon nog even op om hem te laten huppelen.

Verder krijgt hij 's morgens groenvoer en hooi, en 's avonds brokjes en groenvoer. Een paar keer per week maak ik zijn pies-hoek schoon, en elke week/anderhalve week de hele kooi. Die was ik dan ook helemaal uit met sop.

Ik heb mijn konijn ook wel eens gewassen, omdat hij mijt in zijn vacht had, maar hij vond het echt NIET leuk. Ik doe het dus ook nooit. Het is dan ook niet nodig, hij wast zichzelf wel!

Volgens mij verzorg jij je konijn prima, alleen zou ik hem idd wat meer beweging geven (de hele dag in een kooitje lijkt me ook niks...) Ik een achtertuin kan je prima een rennetje zetten hoor!
Ik vind 30 minuten per dag met je beest bezig zijn niet meer dan normaal. Je hoort toch voor hem te zorgen en het hem naar zijn zin te maken? Ik ben er ook zeker wel zo lang mee bezig dagelijks hoor!
Alleen maar voeren en verder niet naar omkijken vind ik stiekem heel asociaal, mensen die dit doen kunnen beter een goudvis nemen!

ja ik slaap op die tijden

Sinds maandag is hij van 06:00 tot 20:00 buiten vanwege het mooie weer. Dus hij krijgt wel lekker beweging.

EN 30 minuten krijgt hij wel aandacht voor. Zelf geef ik hem ook aandacht. Heb vandaag ook 40 minuten aandacht gegeven. Plus mijn ouders spelen nog met hem. en mijn broer speelt met hem. Dus aandacht zat denk ik.

Mijn konijn vindt het helemaal niet erg dat hij onder de douche gaat Lachen.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 15:26

maartjevO schreef:
volgens mij is het zelfs slecht om je konijn in bad te doen!
Nog een tip: als je konijn binnen zit is het
voor hem om ook buiten in een ren te kunnen
(geleidelijk opbouwen) het zijn toch buitendieren.
Een vriendje is ook goed, mannetje (gecastreerd) en vrouwtje gaan goed samen.

Ik wou vandaag een vriendinnetje voor hem halen. Maar ik werd weer tegengehouden. zie maar andere topic. Dus hij blijft voorlopig alleen.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:26

owja...vergeten hoe mijn konijnen dan verzorgd worden Clown
s'ochtends krijgen ze lekker groenvoer,
en s'avonds krijgen ze beiden een handje brokjes
(ik heb een vrouwtje, vlindertje, en een gecastreerd mannetje, ko).
Tussendoor brood en wat lekkers, bijvoorbeeld fruit en soms een snoepje uit de dierenwinkel.
Ik verschoon ze een keer per week (buitenbak met twee verdiepingen, lekker groot dus hoeft niet vaker schoon).
Maar ze lopen gewoon de hele dag buiten los door de tuin heen.
Er worden dan ook regelmatig kuilen gegraafd Clown
Verder lekker veel aandacht, ze hebben het reuze naar hun zin

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:34

je konijn in bad doen is helemaal niet zo erg...!! toen mijn konijn ziek was moest ze elke dag in bad en de dierenarts zegt een keer per week in bad is niet erg

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:23

ja...nou weet ik niet wie ik moet geloven Tong uitsteken

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:19

Hoe wij de konijnen verzorgen:
'sochtends een klein schepje hardvoer. Toiletjes verschonen, nieuw zaagsel erin. Water flesjes bij vullen. 'savonds heel veel hooi en weer water bijvullen. Toiletje evt. weer verschonen. Lekkere knuffelbeurt Haha! Pootjes even strekken in de ren (meestal 'smiddags ook al). In de ren staan/liggen allerlei dingen om mee te spelen. In de hokken zitten ook zitplankjes.
2x in de week maken wij de hokken schoon. Dan gaat er nieuw zaagsel en stro in. Vaak gaat er daar tussendoor ook al extra stro bij, vooral in de winter. Een paar keer per jaar gaat er een sopje in.

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:15

Sjen schreef:
Hoe wij de konijnen verzorgen:
'sochtends een klein schepje hardvoer. Toiletjes verschonen, nieuw zaagsel erin. Water flesjes bij vullen. 'savonds heel veel hooi en weer water bijvullen. Toiletje evt. weer verschonen. Lekkere knuffelbeurt Haha! Pootjes even strekken in de ren (meestal 'smiddags ook al). In de ren staan/liggen allerlei dingen om mee te spelen. In de hokken zitten ook zitplankjes.
2x in de week maken wij de hokken schoon. Dan gaat er nieuw zaagsel en stro in. Vaak gaat er daar tussendoor ook al extra stro bij, vooral in de winter. Een paar keer per jaar gaat er een sopje in.

in de winter hoeven ze niet meer stro hoor want ze hebben een wintervacht dus ze zullen het niet koud krijgen.....

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:25

Konijnen kunnen zeker wel doodvriezen buiten hoor, in de winter laat ik ze sowieso nooit buiten staan.
Het is gewoon lekkerder voor de konijnen om er veel stro bij te doen, ook om aan te knagen.

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:20

ik laat ze in de winter dus echt wel gewoon buiten staan 4 konijnenhokken binnen vind me moeder niks

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:30

Mijn konijnen zitten in een ren van ong. 12m2, buiten, kunnen prima buiten in de winter, zolang ze genoeg stro hebben (en een vriendje om tegenaan te kruipen is ook heel fijn Haha!) kunnen ze tot -10 buiten blijven. Konijnen zijn sociale dieren en hebben dus echt een vriendje nodig, en daarnaast is elke dag beweging ook heel belangrijk! Eigenlijk zitten mijn konijntjes nooit in een kooi, als je een goede ren bouwt is dit veel leuker voor ze.

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:13

dragonforce schreef:
ik wou even weten of ik mijn konijn goed behandelt. Dit is hoe ik hem verzorgt:

dagelijks tot en met zaterdag:

05:00 Konijnenkorrels, "toilet" verschonen, vers water, poep opruimen wat in de kooie zit, wortels snijden en in een bal stoppen (dan speelt hij ermee), verse hooi

zondag wordt er dit gedaan:

hele kooie schoongemaakt, vers water, konijnenkorrels, nieuwe bodembedekking, nieuwe hooie, toilet schoonmaken. en dit is het leukste.Tong uitsteken. hij gaat in bad dan, dan wordt hij met "koud" lucht (van wat veraf) gefont (gefeunt gefunt hoe je het ook al weer typt:P), geborstelt. en flink geknuffeld en kusjes gegeven Haha!.

dan gaat hij weer in zijn kooie.

Ik weet wel dat de voer enz goed is. maar dat douchen en dat fonen, funen. "zucht" je weet wel wat ik bedoel Tong uitsteken.

Een konijn in bad doen is zeer slecht.
Een konijn draagt een geur bij zich(mischien zie je ook wel eens dat je konijn ergens met zijn nekje overheengaat.) Als je hem in bad doet gaat de geur er van af en kunnen ze hun terrutorium niet meer afschermen met hun eigen lucht zodat hij zich minder fijn gaat voelen in zijn verblijf.