couperen schapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Re: couperen schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:21

Oormerken?? Net als koeien?? Belachelijk, mijn schaap heeft in haar rechteroor een stukje ijzer met een nummer erin..

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:51

elinax21 schreef:
couperen is een paar jaar gelden verboden. doordat dit erg onverwacht kwam voor de boeren is het weer legaal, maar dit is inderdaad maar tot 2006. dan mag het NIET meer. [...]
ik hoorde gister trouwens dat van af 2006 in beide oren zo'n groot merk moet :S

Zo onverwacht kwam dit niet: het Ingrepenbesluit (waarin onder meer het couperen wordt verboden) dateert al weer van januari 1996.... Op dit moment geldt dus een ontheffing van dit besluit, tot 1 september 2006.

Dubbele (gele) oormerken worden al verplicht voor lammeren die vanaf 9 juli 2005 geboren gaan worden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:46

Ik vind die grote gele oormerken maar niks, onderstaand lammetje heeft ook zo'n ding :

Afbeelding

je ziet dat het oortje met de oorlabel helemaal hangt, dat komt van het gewicht van dat ding.

Onderstaand topic staan foto's van de lammeren bij ons, bij bijna allemaal zie je dat het oor met label lager hangt dan de oren zonder

[BB]Weide vol lammetjes [Foto's]

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:53

Wij merken ze daarom ook pas na een paar weken, gaan de oren niet zo hangen. Maar ja, heb je een wei vol met lammeren, dan is dat misschien niet te doen.