Sylvia schreef:Ik volg je goed hoor, zeker. Heb me er meer dan eens in verdiept en ken de gedragsregels wel aardig, al zeg ik 't zelf. Toch vind ik een dominante hond die echt bijt out of the question, ook al is 't je eigen fout. Ik wil 't onder geen enkele voorwaarde op mijn geweten hebben dat mijn hond een kind bijt. Ook al heb ik 320 x tegen 't kind in kwestie gezegt dat ie met zijn tengels van de hond af moet blijven.
Als ik zoveel keer moet zeggen dat een kind bij mijn hond weg moet dan heb ik het kind al weggehaald, ook kinderen hebben zich aan regels te houden, plus dat als het al zover komt dat de hond bijt er al heel wat "fout" gegaan is in de rangorde tussen hond en baas.
Kijk kinderen en honden zijn een apart verhaal, dus zorg ik er persoonlijk voor dat kinderen wegblijven bij de slapende of etende honden, soort van voorkomen is beter dan
Citaat:
Als ik onze St.-Bernard een bot geef en ik wil hem een uur later pakken om te gaan wandelen dan gromt ie ook flink. Prima, maar 1 keer happen en hij krijgt een schop. Dit is overigens niet mijn hond... Ik heb 't een keer zo erg gehad dat ik dus echt onder hem gelegen heb. Falco kan niet tegen stemverheffen. Op dat moment luisterde hij niet, dus ik werd kwaad. Falco begint te grommen en hapt uiteindelijk. Toen ik 'm een schop gaf vloog ie me aan. Niet verwacht, dus ik viel om en hij zat bovenop me. Hij heeft mij flink gebeten - in m'n arm gelukkig, maar reken maar dat hij een halve week mank gelopen heeft. Daarna heeft ie 't ook nooit meer gedaan.
Eerlijk antwoord? bij de 1e grom krijgen ze al een okkie van me, want doordat je die ene grom al accepteerd wint de hond en gaat hij idd zijn grenzen nog verder verleggen.
Bij mij loopt er geen hond die gromt, iedereen kan in de voerbakken en iedereen kan botten of wat dan ook pakken, ik moet er idd niet aan denken zeg, maar goed je zei ook al dat het jouw hond niet was dus dan heb je het idd niet echt helemaal in de hand.
Het feit dat hij al niet tegen stemverheffen kan (kon?) en gaat grommen als je boos wordt zegt dus eigenlijk al dat hij de baas al was.
Je hebt best geluk gehad denk ik want een hond van dat formaat kan idd flinke schade toebrengen.
Kon je daarna wel zijn bot afpakken? dus na die schop?