Gemiddelde koe en vreselijk leven?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:17

Ligt eraan. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen de koeien bedrijven, maar ook zat goede.

Ik kom bij een boer die een GIGANTISCHE koeienstalling heeft. De dieren worden perfect in de gaten gehouden, hebben de ruimte, en zien er tevreden uit Lachen

De (slacht) kalveren zitten niet in kisten, maar in ruime hokken. Vaak een aantal bij elkaar in een grote ruimte (als ze oud genoeg zijn dat ze zelf kunnen eten) zodat ze ook lekker kunnen spelen.

De eerste week (of weekjes) zitten ze in een kleinere ruimte en alleen, maar dit is omdat er niet veel anders kan. Zo kunnen ze goed in de gaten gehouden worden (ontlasting etc) leren ze zelfstandig te eten en melk te drinken...

Nee, als ik naar de boererijen hier kijk, hebben koeis niet een slecht leven De koeis hier staan er erg tevreden bij

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:19

Overigens worden de kalveren wel van hun moeder gescheiden, maar ligt eraan wanneer. Ze krijgen iig wel de gelegenheid hun kindje droog te likken, en de biest gaat ook naar de kalfjes. Maar ze laten ze niet drinken nee, alles wordt gemolken en dan zo gevoerd aan de kalfjes. Om de overgang naar zelfstandig melk drinken en eten wat kleiner te maken Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:26

Sammm schreef:
Ja, maar ik bedoel; én een kalf, én de melkmachine.

En dat is iets wat heel moeilijk te combineren is. Zo wie zo is het heel lastig om die melkstroom op gang te krijgen als 't kalf eraan is, daarbij past dat kalf niet in het melkhok. Zou dus al betekenen dat een boer 's morgens én 's avonds dat kalf af moet zonderen voor ca een uur, omdat ie anders óf voor het melkhok onder de voet gelopen wordt, óf er gewoonweg niet in past. Dan kun je beter de weg van het minste leed kiezen en het kalf meteen weghalen.

Overigens zullen kalveren die echt meteen na de geboorte weggehaald worden niet hard schreeuwen. Die beseffen 't niet eens, de moeder idem. Pas als ze kans hebben gehad contact te hebben, schoonlikken, snuffelen, wat dan ook, dán krijg je wat dramatischere toestanden.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:28

Sammm schreef:
Koeien die opgepropt in hokken staan op roostervloeren vind ik zielig. Dit zal natuurlijk niet overal het geval zijn, maar dikwijls wel.
Melk geven vind ik absoluut niet zielig. Wel vind ik het erg dieronvriendelijk dat het kalf direct na de geboorte bij de moeder weg wordt gesleurd. Mensen denken natuurlijk dat het kalf veel melk drinkt en dat er daarom minder over is voor de mensen, daarom halen ze het kalf weg. Maar uit onderzoek ik dus gebleken dat de koe 'gelukkiger' is/ zich prettiger voelt als het kalf erbij is (zal je zelf toch ook vinden als je net bevallen was Verward ) en daarom dus méér melk produceert. En ook al drinkt het kalf dus, er is dan nog steeds méér melk dan dat je het kalf er bij weg haalt. Moeilijk verhaal. Haha!

Waarom is een roostervloer zielig?
Ik vind het veel zieliger als ze op een dichte vloer moeten lopen, wij hebben ook zo'n vloer gehad en er zijn te veel koeien afgevoerd omdat ze onderuit gingen doordat die vloeren zo glad waren. Nu hebben we een roostervloer en hebben we daar helemaal geen last meer van.

Vind je het wel diervriendelijk dan om een kalf na een paar weken bij de koe weg te halen? Koeien die voor het eerst een kalfje krijgen hebben helemaal niet door wat er gebeurd, die gaan (meestal) eerder op het kalf staan dat ze het gaan afslikken oid. Oudere dieren vinden het soms idd prettiger maar het is gewoon niet praktisch en dan geeft het veel minder problemen om een kalf er gelijk bij weg te halen dan dat je dat na een tijdje nog eens doet.Bovendien waar wil je al die kalveren gaan laten in 1 stal samen met de koeien?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:20

waarom denk je dat ze een roostervloer hebben??? Juist om klauwziektes tegen te gaan, deze leggen de melkproduktie ook flink plat. Ik weet niet wat ik zieliger vind een koe die lol heeft in haar leven of een paard die maar een paar uur per dag van stal komt.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 11:59

Afbeelding
Zielig he Tong uitsteken ? Dat is bij ons.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:29

Jullie hebben ze nog enigzins gescheiden zo te zien Lachen Bij ons stonden alle koeien bijeen, dat stuk waar bij jullie het voer ligt waren bij ons de ligplaatsen en een tweetal automaten waar ze brokken uit kregen dmv een electronisch signaal in hun halsband (voor de niet-boeren onder ons: vaak hebben koeien, als ze meer krijgen dan kuil en mais, een speciaal dieet en dat was bij ons in de vorm van brok). En aan de zijkant was dan een volledig open wand.

Wb die roostervloer: zonder die vloer wordt het idd spekglad én heb je een erg grote kans op hoefproblemen. Waar moet die boer de mest heen doen? Met een roostervloer valt het grootste deel meteen onder de stal en hetgeen blijft liggen is zo met een trekker (van een dweil, niet traktor) naar de kelder geveegt...

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:18

@ Sylvia: Ja, ze staan gescheiden omdat links en een klein stukje rechts de melkgevende dieren staan en rechts de drogen en het jongvee. En bij ons zitten er ook krachtvoerboxen (voerautomaten dus) in (die groene dingen links).
Hadden/hebben jullie dan een stal met een voerpad aan de zijkant?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:37

Oh ja, nou zie ik de automaten staan ja. Wij hadden ze in 't blauw Lachen

Ons voerpad was aan de open kant. Gewoon zo'n schuur zoals jullie ook hebben, alleen dan aan 1 kant helmaal open (wel met een lang afdak) en daar lag het kuilvoer. Mais kregen ze 's avonds na het melken en dat lag in de stierenstal. De drogen werden gemerkt en gewoon overgeslagen, jongvee stond apart (muurtje tussen de koeienstal en 't jongvee).

Ben bang dat ik er geen foto's van heb, zal eens gaan zoeken.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:14

Oja, ik snap wel wat je bedoeld. Hoeveel koeien molken jullie dan? Bij ons is dat eigenlijk niet te doen om de drogen ertussen te laten omdat dat er al gauw een stuk of 15 a 20 zijn.

dit wordt wel een beetje offtopic geloof ik

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:57

Pb je wel even Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:13

Ik vind gewoon dat DIT veel diervriendelijker is. Kunnen ze lekker op liggen enzo. Maar ik begrijp heus wel dat dat niet haalbaar is met veel koeien, het is ook veel meer werk en daardoor is het duurder. En tja, de meeste mensen hebben niet meer geld over voor een stukje biologisch vlees of voor zuivelproducten.

Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:57

Sammm, betaal jij 10 euro voor een kilootje rundvlees? De meesten boeren zouden hun vee verdomd graag zo houden, maar het kan simpelweg niet omdat de consumenten moord en brand schreeuwen maar verdommen hun beurs te trekken. En als je de keuze moet maken tussen je vee houden zoals je zelf ook wel wilt (groot, ruim en veel stro etc) of failliet gaan en daarin ook je familie meetrekken...

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:24

Sammm schreef:
Ik vind gewoon dat DIT veel diervriendelijker is. Kunnen ze lekker op liggen enzo. Maar ik begrijp heus wel dat dat niet haalbaar is met veel koeien, het is ook veel meer werk en daardoor is het duurder. En tja, de meeste mensen hebben niet meer geld over voor een stukje biologisch vlees of voor zuivelproducten.

Lachen

Dat is ook diervriendelijker daar ben ik mee eens Lachen (wij hebben een strohok voor als er een koe ziek is of als ze moet afkalven en daar gaan ze ook gelijk lekker liggen enzo). Maar het is idd niet haalbaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:31

draumpje schreef:
in nederland hebben de melkkoeien het NOG goed
ze staan zomers op het land
swinters op een loopstal , in goepen
word wel anders als de regering steeds meer regeltjes blijft verzinnen
en de mensen steeds maar TE goedkope melk willen , dan krijg je dus straks geen koe meer te zien op de wei
das dan onmogelijk kwa bedrijfsvoering

ben het helemaal met draumpje eens

NU hebben koeien het echt niet zo slecht hoor !
ze lopen savonds graag de wei af, omdat ze tijdens het melken brokjes krijgen, en elke paardenliefhebber weet dat hun paard na een dagje wei, ook hard komt aanhollen voor wat brokjes ( uitzonderingen daargelaten Haha! )
koeien geven het meeste melk als de voeding optimaal is , ze zichzelf lekker voelen en de stal het juiste klimaat heeft!
de meeste koeien vinden het melken echt niet erg .
een enkele slaat een keer naar achter , ehm , mensen is dat dan zielig??
er zijn ook zat paarden die slaan als je ze borsteld, opzadeld, of bij de benen pakt, zijn die dan niet zielig??

degene die allemaal zo'n grote mond hebben over dat de dieren het zo slecht hebben, en die dus ook alle boeren voor rotte vis uitmaken. die moeten eens een maandje intensief gaan meelopen op een boerenbedrijf, op verschillende boerenbedrijven
ik durf te wedden dat 90 % zijn mening bijtrekt !!!
de overige 10 % heeft gewoon een bord voor de kop en zal het in de maatschappij dus ook niet ver schoppen, mijn inziens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:59

Sylvia schreef:
Sammm, betaal jij 10 euro voor een kilootje rundvlees? De meesten boeren zouden hun vee verdomd graag zo houden, maar het kan simpelweg niet omdat de consumenten moord en brand schreeuwen maar verdommen hun beurs te trekken. En als je de keuze moet maken tussen je vee houden zoals je zelf ook wel wilt (groot, ruim en veel stro etc) of failliet gaan en daarin ook je familie meetrekken...

Vandaar dat ik erbij heb gezet:

Maar ik begrijp heus wel dat dat niet haalbaar is met veel koeien, het is ook veel meer werk en daardoor is het duurder. En tja, de meeste mensen hebben niet meer geld over voor een stukje biologisch vlees of voor zuivelproducten.

Knipoog