Is dit alleen uitdagen of wordt hij vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:35

..ik ga mee met renske!..echt!..het slechte negeren en het goede belonen..wil jij niet dat je hond aan de bank kanbbelt...geen hem wat anders om mee te spelen..speel die daar mee..is het een grote jongen...ben je met hem aan het spelen en begint ie te grommen..speeltje neem je mee en je gaat wat anders doen..en ook al loopt ie achter je aan, kijk die je een uur met van die trouwe honden ogen aan..geen aandacht..ook niet stiekem kijken..hebben ze gelijk door!..echt negeren!..gaat ie lekker alleen spelen..weer belonen!..maar je moet er wel wat aan gaan doen...je krijgt een paar keer in een hondenleven een pubertijd...en dan krijg je ditzelfde!..en als je het er nu niet goed uitkrijgt..kan je grote problemen krijgen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:37

Dimitri schreef:
..ik ga mee met renske!..echt!..het slechte negeren en het goede belonen..wil jij niet dat je hond aan de bank kanbbelt...geen hem wat anders om mee te spelen..speel die daar mee..is het een grote jongen...ben je met hem aan het spelen en begint ie te grommen..speeltje neem je mee en je gaat wat anders doen..en ook al loopt ie achter je aan, kijk die je een uur met van die trouwe honden ogen aan..geen aandacht..ook niet stiekem kijken..hebben ze gelijk door!..echt negeren!..gaat ie lekker alleen spelen..weer belonen!..maar je moet er wel wat aan gaan doen...je krijgt een paar keer in een hondenleven een pubertijd...en dan krijg je ditzelfde!..en als je het er nu niet goed uitkrijgt..kan je grote problemen krijgen!
ben ik het niet mee eens want de hond weet dan niet dat hij het fout heeft gedaan en is door met hem te gaan spelen heeft hij zn doel bereikt spelen baasje!
stopt het baasje met spelen door het grommen weet de hond weer niet waarom ze stopt. geloof me bij deze hond als ik dat zo lees werkt dat niet dit is niet een niet luister kwestie dit is een rangorde kwestie. zij moet zorgen dat ze hoger in rangorde komt dan de hond. en dat kan je eingelijk alleen maar door de punten die ik eerder al heb beschreven bereiken!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:43

..sorry..ik zeg juist dat je hem moet negeren!..doet ie wat fout, ga je weg..en negeer je hem..doet ie wat goed beloon je hem...als hij aan de bank knabbelt..moet je hem erop wijzen dat hij ergens anders op kan bijten..ipv hem gelijk een mep te geven..dat kan je altijd nog doen!..maar iedereen zn mening

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:46

hond begrijpt heel goed, als jij direct stopt met spelen als ie gromt..dat ie fout is..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:48

Dimitri schreef:
..sorry..ik zeg juist dat je hem moet negeren!..doet ie wat fout, ga je weg..en negeer je hem..doet ie wat goed beloon je hem...als hij aan de bank knabbelt..moet je hem erop wijzen dat hij ergens anders op kan bijten..ipv hem gelijk een mep te geven..dat kan je altijd nog doen!..maar iedereen zn mening

ja ok ieder zn eigen mening ik zeg ook niet dat je moet meppen. maar met negeren kom je echt niet zo ver als je denkt.

als je naar de wolven kijkt (waar de honden vanaf stammen) als een puppie wolf iets doet wat die niet mag wat doet de moeder wolf dan? negeren?? nee laten zien dat die niet mag doen. in de nek vel beet pakken of mond over snuit doen. negeren gebeurt alleen maar in conflict situaties! of bij fixeren ik merk niet dat de hond fixeerd dus geen aanlijding om weg te kijken of lopen want dan heeft de pup gewonnen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:52

Dimitri schreef:
hond begrijpt heel goed, als jij direct stopt met spelen als ie gromt..dat ie fout is..

nee hoor echt niet honden kunnen NIET denken!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:00

Dimitri schreef:

Dit is de beste manier om met een pup om te gaan. Als de pup aan de bank eet, zou ik zelf wel NEE roepen, of iets richting de hond gooien (trainingsdiscs, stukje ketting, zakje knikkers), je hoeft de hond niet te raken. Schrikt de hond en stopt hij met slopen dan meteen flink belonen. Ik zou de hond zelf niet snel slaan. Met ongewenst gedrag negeren (nog beter is voorkomen) en gewenst gedrag belonen kan je een hond heel goed trainen.

Ik zou je ook met klem aanraden om bij een goede hondenschool te gaan trainen. Daar zien ze ook hoie je met de hond om gaat en kunnen ze je tips geven uitgaande van jouw situatie.
Laatst bijgewerkt door eveline_B op 25-10-04 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:02

..het zal allemaal wel..heb zelf jaren honden gehad, van teckel tot labrador, van Amm staff, tot een kruisingkje border(die ik nu in bezit mag hebben)...en ik ben van een ding zeker..dom zijn ze niet!...als ze wat fout doen..hebben ze dat gewoon door!..klein voorbeeldje..hond mag niet op de bank..doet dat wel..je komt aangelopen en als een slang laat hij zich er vanaf glijden..om zo stiekem naar zn mand te gaan...niet denken???..doen ze dat niet denken aan dat standje wat ze hebben gekregen???..juist!..wel dus!...ze zijn niet dom, wil niet zeggen dat ze hetzelfde denken als mensen!...maar goed! iedereen zn manier.. ik heb je antwoorden gezien..en ik ben het grote lijnen met je eens..het is het eerste wat je naar je hoofd krijgt als je op curcus gaat...maar als jij curcus geeft zal je dit ook bekent moeten voorkomen..

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:04

Citaat:

pubelia schreef:
nee hoor echt niet honden kunnen NIET denken!
Op die manier hebben wij anders wel onze hond geleerd dat ze niet mag blaffen of grommen onder het spelen. Zodra ze dit deed, stopten wij met spelen en gingen we even wat anders doen. Dus een hond kan die link wel degelijk leggen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:04

eveline_B schreef:
Dit is de beste manier om met een pup om te gaan. Als de pup aan de bank eet, zou ik zelf wel NEE roepen, of iets richting de hond gooien (trainingsdiscs, stukje ketting, zakje knikkers), je hoeft de hond niet te raken. Schrikt de hond en stopt hij met slopen dan meteen flink belonen. Ik zou de hond zelf niet snel slaan. Met ongewenst gedrag negeren (nog beter is voorkomen) en gewenst gedrag belonen kan je een hond heel goed trainen.

als die stopt niet belonen. waarom niet?? nou je moet die dingen kan ook slipketting naar de hond gooien maar de hond moet niet merken dat dat van jou af komt. dan denkt die dat de bank dat deed en vind de bank dan niet meer leuk. (ps geen baksteen of zo gooien he Haha! )

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:05

..idd!..evenliene!..mee eens!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:07

eveline_B schreef:
Op die manier hebben wij anders wel onze hond geleerd dat ze niet mag blaffen of grommen onder het spelen. Zodra ze dit deed, stopten wij met spelen en gingen we even wat anders doen. Dus een hond kan die link wel degelijk leggen.

ja maar jou hond probeert bij het spelen en grommen niet naar jou te grommen maar door het enthousistme. bij haar is het echt zo van kom niet te dicht bij mij in de buurt want dan bijt ik!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:09

Dat kan Pubelia, maar als je NEE roept, moet je zeker wel belonen voor de reactie op een berisping.
Ik heb zelf gemerkt dat mijn hond toch wel door had dat dat kettinkje van mij af kwam, dus dat doen alsof de bank (in dit geval de poes) met kettinkjes gooit werkte bij haar niet. Maar bij andere honden kan het heel goed werken. Meestal hoeven ze na 1 keer raak gooien alleen het geluid van het kettinkje maar te horen en ze weten het al.

Als de hond gromt uit agressie en jij gaat daarop in dan heeft de hond het net zo goed gewonnen in mijn ogen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:13

eveline_B schreef:
Dat kan Pubelia, maar als je NEE roept, moet je zeker wel belonen voor de reactie op een berisping.
Ik heb zelf gemerkt dat mijn hond toch wel door had dat dat kettinkje van mij af kwam, dus dat doen alsof de bank (in dit geval de poes) met kettinkjes gooit werkte bij haar niet. Maar bij andere honden kan het heel goed werken. Meestal hoeven ze na 1 keer raak gooien alleen het geluid van het kettinkje maar te horen en ze weten het al.

Als de hond gromt uit agressie en jij gaat daarop in dan heeft de hond het net zo goed gewonnen in mijn ogen.

ja bij jou hond. haar hond is de machts positie aan het uitbreiden.
kijk eens naar de wolven wat die doen. als de ene wolf gromt naar de andere die hoger staat wed maar dat die die hoger terug bijt in de nek vel of over de snuit van met mij sol je niet. als die hoogste weg loopt moet die vrezen voor zn hogere positie.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:21

..je komt steeds met die wolven verhaal terug(onze honden zijn al lang geen wolven meer!..daarvoor zijn ze te ver gefokt..tot een paar na)..ander verhaal..wel eens een nestje gehad??...teef ligt lekker met haar jong op de grond..de ene is aan het drinken..de andere lig met haar oren te dollen...wat doet moeder als ze het zat is..juist opstaan en weg gaan!..ben het niet met je eens...zeker ook niet over de regel dat alle speeltjes tevoorschijn moeten komen als jij het wil..ik heb in mn huis overal speeltjes liggen..kunnen ze zelf lekker mee klieren en meuten..heb je die niet liggen..dan gaan ze pas aan de bank beginnen!..ben het wel met je eens dat jij degene bent die het spel beeindigt en start..maar hierbij een duidelijk verschil van honden opvoeden...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:29

..en daarbij..neem ik al die hondenscholen met een korrel zout..vind het heel leuk, zeker als ze pup zijn..heerlijk socializeren..noem maar op en je kan er zeker goed terecht, ga volgend jaar beginnen met behendigheid..maar dat strakke van al die regels gaat nergens over, elke hond is anders!(en staat zeker niet zo dicht bij de wolf, zou gebeuren zeg..een wolf vreet een schaap op, de mijne gaat er achter aan om te drijven)..en als iemand tegen mij zegt dat mijn hond niet kan denken..begin ik zwaar te twijfelen aan de kunde..Rox is mn een partijtje slim!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:29

Dimitri schreef:
..je komt steeds met die wolven verhaal terug(onze honden zijn al lang geen wolven meer!..daarvoor zijn ze te ver gefokt..tot een paar na)..ander verhaal..wel eens een nestje gehad??...teef ligt lekker met haar jong op de grond..de ene is aan het drinken..de andere lig met haar oren te dollen...wat doet moeder als ze het zat is..juist opstaan en weg gaan!..ben het niet met je eens...zeker ook niet over de regel dat alle speeltjes tevoorschijn moeten komen als jij het wil..ik heb in mn huis overal speeltjes liggen..kunnen ze zelf lekker mee klieren en meuten..heb je die niet liggen..dan gaan ze pas aan de bank beginnen!..ben het wel met je eens dat jij degene bent die het spel beeindigt en start..maar hierbij een duidelijk verschil van honden opvoeden...
onze huis hond van nu stamt wel degelijk van de wolf af. de houding en gedrag is precies het zelfde als bij de wolf en heeft niks met fokken te maken. of door fokken dan. het enige verschil tussen de wolf en de hond van nu is dat onze honden van nu nooit meer volwassen worden net zo als bij de wolf. maar de wolf heeft dat nodig voor te overleven de huis hond niet!bij jou hoeft het speeltje verhaal ook niet te kloppen maar ik heb het nu ook niet over jou hond. ik ken jou hond niet. ik heb het nu alleen maar over het verhaal van haar hond. en niet die van jou. ja bij mij liggen de speeltje opgeborgen en ik pak ze als ik wil. al mn banken en spullen zijn gewoon nog heel, maar dat is bij mijn honden nog steeds niet bij die van haar.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:34

Dimitri schreef:
..en daarbij..neem ik al die hondenscholen met een korrel zout..vind het heel leuk, zeker als ze pup zijn..heerlijk socializeren..noem maar op en je kan er zeker goed terecht, ga volgend jaar beginnen met behendigheid..maar dat strakke van al die regels gaat nergens over, elke hond is anders!(en staat zeker niet zo dicht bij de wolf, zou gebeuren zeg..een wolf vreet een schaap op, de mijne gaat er achter aan om te drijven)..en als iemand tegen mij zegt dat mijn hond niet kan denken..begin ik zwaar te twijfelen aan de kunde..Rox is mn een partijtje slim!

maar toch blijkt het steeds weer dat mensen er niet veel van weten van het opvoeden van een hond, en dan zijn ze maar al te blij dat er mensen zoals ik zijn die weten hoe je er wel mee om moet gaan!

bij jou zit er border collie in zag ik. ik heb een labrador wed maar dat die achter konijnen aan gaan als hij honger heeft (anders ook wel hoor)
honden zijn slim maar dat komt door de overelevings drang niet omdat ze denken.

doel van de hond: alles proberen te zorgen om te overleven, en het ras voort te planten= het gedrag wat de hond vertoont.

ik ben gediplomeerd honden instructrice

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:02

...als ben je 25 jaar instructrice, zegt mij niets..dit is mijn mening..en je probeert mij een mening op te dringen en niet voor andere meningen open te staan..en tuurlijk ik ben ook blij met de hondenscholen..ECHT!, ga er van het voorjaar weer naartoe..maar dat rechtlijnige waar jij het bewijs van bent..kan gewoon niet..niet alleen jou opvoeding is de beste!..niet alleen jouw manier voldoet...en tuurlijk stammen ze af van de wolven!..zo ver was ik ook wel..maar je wil maar niet toegeven dat we geen wolven in huis hebben...dus ook niet dat wij geen mensen zijn, maar mensenapen!..dat paarden geen paarden zijn..maar een of ander prewalski paard...vind dat je heel rechtlijnig denkt...jou mening is het..en daarmee klaar en dat is nou eenmaal niet zo...en dat is nou wat mij bots aan HONDENSCHOLEN!...denk zelf dat je iemand advies kan geven en als daaruit iets anders komt..is dat ook goed...dan bereik je wat en leer je wat!..dus sorry jou papiertje zegt mij weinig..feeling is veel meer..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:12

Dimitri schreef:
...als ben je 25 jaar instructrice, zegt mij niets..dit is mijn mening..en je probeert mij een mening op te dringen en niet voor andere meningen open te staan..en tuurlijk ik ben ook blij met de hondenscholen..ECHT!, ga er van het voorjaar weer naartoe..maar dat rechtlijnige waar jij het bewijs van bent..kan gewoon niet..niet alleen jou opvoeding is de beste!..niet alleen jouw manier voldoet...en tuurlijk stammen ze af van de wolven!..zo ver was ik ook wel..maar je wil maar niet toegeven dat we geen wolven in huis hebben...dus ook niet dat wij geen mensen zijn, maar mensenapen!..dat paarden geen paarden zijn..maar een of ander prewalski paard...vind dat je heel rechtlijnig denkt...jou mening is het..en daarmee klaar en dat is nou eenmaal niet zo...en dat is nou wat mij bots aan HONDENSCHOLEN!...denk zelf dat je iemand advies kan geven en als daaruit iets anders komt..is dat ook goed...dan bereik je wat en leer je wat!..dus sorry jou papiertje zegt mij weinig..feeling is veel meer..

ik sta echt wel open voor andere ideen maar niet als die tegen het werkelijke in botst. en wil absoluut niet mijn mening niet opdringen(juist anders om) ik zeg helemaal niet dat we wolven in huis hebben maar wel dat een hond van een wolf afstamt en veel gedragingen daar van heeft.
jij houd geen rekening dat iedere hond uniek is jou hond reageert zo op die dingen, leuk. maar dit gaat niet om jou hond maar om een ander individu. als je alleen maar weg loopt en een hond beloont kom je echt niet verder. dat heb jij met 100% zekerheid ook niet altijd gedaan mischien onbewust. honden er zijn idd verschillende manieren om dingen aan een hond te laten merken maar wat jij zegt is gedeeltelijk niet goed.
daar krijgt ze alleen maar meer problemen met de hond mee en word er dan echt niet beter op! Lees bij haar!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:48

De de alfa-wolven zijn zelden agressief, want ze hebben aan 1 blik genoeg. Al het corrigeren zie je meestal in de onderste rangen van de roedel. Dat is bij paarden net zo.

De hond van kennissen gromde ook en stond soms met opgetrokken lip tegenover ze. Die hebben alle adviezen opgevolgd en hebben hem dan flink aangepakt, met als gevolg dat het gedrag alleen maar erger werd. Inmiddels zijn ze een stuk rustiger geworden en proberen ze te voorkomen dat het gebeurt. En nu gaat het dus heel goed. Puur omdat ze niet meer op dit gedrag van de hond in gaan.
Het is even een voorbeeld om aan te geven dat een probleem wel eens heel ergens anders door veroorzaakt kan worden dan je nu misschien denkt. Misschien krijgt deze pup te vaak tegenstrijdige signalen. Dat gebeurt zo vaak. Of misschien wordt er niet consequent met haar omgegaan. Dat gebeurt nog veel vaker.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:03

eveline_B schreef:
De de alfa-wolven zijn zelden agressief, want ze hebben aan 1 blik genoeg. Al het corrigeren zie je meestal in de onderste rangen van de roedel. Dat is bij paarden net zo.

De hond van kennissen gromde ook en stond soms met opgetrokken lip tegenover ze. Die hebben alle adviezen opgevolgd en hebben hem dan flink aangepakt, met als gevolg dat het gedrag alleen maar erger werd. Inmiddels zijn ze een stuk rustiger geworden en proberen ze te voorkomen dat het gebeurt. En nu gaat het dus heel goed. Puur omdat ze niet meer op dit gedrag van de hond in gaan.
Het is even een voorbeeld om aan te geven dat een probleem wel eens heel ergens anders door veroorzaakt kan worden dan je nu misschien denkt. Misschien krijgt deze pup te vaak tegenstrijdige signalen. Dat gebeurt zo vaak. Of misschien wordt er niet consequent met haar omgegaan. Dat gebeurt nog veel vaker.

nee bij een hond die agressie vertoont moet je niet tegen in gaan je moet weg kijken en blijven staan. verder niks. de hond is agressief omdat die of hoger in rang staat of angstig is. maar daar kan ik zo niet over oordelen wat dat bij die hond is waarover jij schrijft. jou laaste regels heb ik ook al eerder op deze middag over gehad. over dat ze wel consequent moeten zijn. maar als een hond agressief reageert ligt het aan de situatie waar je dan bent. je hebt verschillende agressief gedrag (angst-agressie en dominatie agressie.) als een hond dominatie agressie vertoond is het heel anders aan zien als bij angst agressie. bij dominatie agressie voorste stuk van de lip omhoog grommen staart omhoog oren naar voren lichaam(romp) hoog poten stijf recht. bij angst agressie lip omhoog en naar achteren je kan zn kiezen zien. oren naar achteren lichaam laag(romp) poten gebogen staart tussen benen. dus daar is ook nog verschil in een natuurlijk hoe je erop reageert!

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:10

ik weet niet als er wel een rangorde is tussen mens en hond.

Wij zijn niet hetzelfde als honden doen niets hetzelfde als honden en leven niet hetzelfde als honden. Wij vormen geen bedreiging voor de hond.

Maar aan de andere kant is het wel zo dat je de hond moet overtuigen dat hij je niet voorbij loopt.
Maar als het echt dominantie is weet ik niet.

Ik denk dat je hond zich ook nog niet helemaal lekker voelt. Maar als je hond iets verkeerd doet kan je hem het beste negeren.
Geen koekjes en geen getikt etc.

Als je hond iets goeds doet heel positief doen

nooit een hond rech in zn ogen aankijken dan daag jehem alleen maar uit

succes ermee

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:22

Ik ben het absoluut eens met pubelia. Je moet je altijd bewust blijven van je eigen dominantie. Hond krijgt nadat jullie hebben gegeten eten. Hond mag niet als eerste door de deur (mag je paard ook niet Knipoog ). Grommen naar de dominante partij is niet toegestaan, zou toch wat worden als jij grommend verlangt dat jouw manager zijn koffie aan jou afstaat....
Negeren van het gedrag is niet verstandig bij een hond en zeker niet in de leerfase. Als je wilt dat je hond een fijne kameraad zal zijn en zich goed zal weten te handhaven bij mensen, dan zul je hem rechtvaardig en streng (vooral ook naar jezelf toe) moeten africhten.

Grote honden mogen een maximum aan beweging als ze in de groei zijn, hier houden ze op puppycursus echt rekening mee.

Alfa-wolven en Alfa-paarden... het is heel simpel. Een blik is genoeg omdat er ook daadwerkelijk consequentie aan zit als er niet geluisterd wordt. Denk aan NH met de methode van Parelli, je maakt een klein signaal, minimaal, en hoe het paard niet reageerd wordt het signaal versterkt tot het paard reageerd en dan is er beloning door te stoppen. Vrij snel zal het paard begrijpen te reageren op het minimale signaal. Echter als je niet doorzet en genoegen neemt met half-werk van het paard, zal het paard ook nooit zeker zijn hoe het moet reageren. Wat voor een dier niet prettig is.

Je bent een roedel, je hond is geen gelijke (dat zou inhouden dat er continu een machtstrijd is omdat er geen duidelijke leider is) en zeker geen hogere...

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:38

Parelli gaat uit van negatieve beloning: dus druk wegnemen. Ik train liever met positieve beloning, dus met de clicker, dan durft een dier met je mee te denken in de training.
Dominantie is belangrijk, maar dat je bepaald gedrag niet kan negeren ben ik niet met jullie eens. Het probleem hierbij is dat het bjna niemand lukt en dat het daardoor niet de makkelijkste weg kiest. Maar een hond vind het niet fijn om genegeerd te worden als je dit consequent vol houdt. Het is echt onzin dat je bepaald gedrag niet mag negeren in de aanleerfase. Er zijn genoeg boeken waarin het juist geadviseerd wordt.Je moet echt niet elk ongewenst gedrag gaan afstaffen. Je moet voorkomen dat de hond in de fout gaat en als het wel fout gaat moet je de hond leren hoe het dan wel moet. Met alleen afstraffen weet de hond niet hoe het wél moet.

De dominantie regels zijn belangrijk vooral op het moment dat het mis gaat.
In dit geval lijkt het mij bijvoorbeeld niet verstandig om naast de hond te gaan liggen. Als de verhoudingen niet goed duidelijk zijn is het zaak om letterlijk en figuurlijk boven je hond te blijven staan.