Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dimitri schreef:ben ik het niet mee eens want de hond weet dan niet dat hij het fout heeft gedaan en is door met hem te gaan spelen heeft hij zn doel bereikt spelen baasje!..ik ga mee met renske!..echt!..het slechte negeren en het goede belonen..wil jij niet dat je hond aan de bank kanbbelt...geen hem wat anders om mee te spelen..speel die daar mee..is het een grote jongen...ben je met hem aan het spelen en begint ie te grommen..speeltje neem je mee en je gaat wat anders doen..en ook al loopt ie achter je aan, kijk die je een uur met van die trouwe honden ogen aan..geen aandacht..ook niet stiekem kijken..hebben ze gelijk door!..echt negeren!..gaat ie lekker alleen spelen..weer belonen!..maar je moet er wel wat aan gaan doen...je krijgt een paar keer in een hondenleven een pubertijd...en dan krijg je ditzelfde!..en als je het er nu niet goed uitkrijgt..kan je grote problemen krijgen!
Dimitri schreef:..sorry..ik zeg juist dat je hem moet negeren!..doet ie wat fout, ga je weg..en negeer je hem..doet ie wat goed beloon je hem...als hij aan de bank knabbelt..moet je hem erop wijzen dat hij ergens anders op kan bijten..ipv hem gelijk een mep te geven..dat kan je altijd nog doen!..maar iedereen zn mening
Dimitri schreef:..ik ga mee met renske!..echt!..het slechte negeren en het goede belonen..wil jij niet dat je hond aan de bank kanbbelt...geen hem wat anders om mee te spelen..speel die daar mee..is het een grote jongen...ben je met hem aan het spelen en begint ie te grommen..speeltje neem je mee en je gaat wat anders doen..en ook al loopt ie achter je aan, kijk die je een uur met van die trouwe honden ogen aan..geen aandacht..ook niet stiekem kijken..hebben ze gelijk door!..echt negeren!..gaat ie lekker alleen spelen..weer belonen!..maar je moet er wel wat aan gaan doen...je krijgt een paar keer in een hondenleven een pubertijd...en dan krijg je ditzelfde!..en als je het er nu niet goed uitkrijgt..kan je grote problemen krijgen!
Citaat:hond begrijpt heel goed, als jij direct stopt met spelen als ie gromt..dat ie fout is..
pubelia schreef:Op die manier hebben wij anders wel onze hond geleerd dat ze niet mag blaffen of grommen onder het spelen. Zodra ze dit deed, stopten wij met spelen en gingen we even wat anders doen. Dus een hond kan die link wel degelijk leggen.nee hoor echt niet honden kunnen NIET denken!
eveline_B schreef:Dit is de beste manier om met een pup om te gaan. Als de pup aan de bank eet, zou ik zelf wel NEE roepen, of iets richting de hond gooien (trainingsdiscs, stukje ketting, zakje knikkers), je hoeft de hond niet te raken. Schrikt de hond en stopt hij met slopen dan meteen flink belonen. Ik zou de hond zelf niet snel slaan. Met ongewenst gedrag negeren (nog beter is voorkomen) en gewenst gedrag belonen kan je een hond heel goed trainen.
eveline_B schreef:Op die manier hebben wij anders wel onze hond geleerd dat ze niet mag blaffen of grommen onder het spelen. Zodra ze dit deed, stopten wij met spelen en gingen we even wat anders doen. Dus een hond kan die link wel degelijk leggen.
eveline_B schreef:Dat kan Pubelia, maar als je NEE roept, moet je zeker wel belonen voor de reactie op een berisping.
Ik heb zelf gemerkt dat mijn hond toch wel door had dat dat kettinkje van mij af kwam, dus dat doen alsof de bank (in dit geval de poes) met kettinkjes gooit werkte bij haar niet. Maar bij andere honden kan het heel goed werken. Meestal hoeven ze na 1 keer raak gooien alleen het geluid van het kettinkje maar te horen en ze weten het al.
Als de hond gromt uit agressie en jij gaat daarop in dan heeft de hond het net zo goed gewonnen in mijn ogen.
Dimitri schreef:onze huis hond van nu stamt wel degelijk van de wolf af. de houding en gedrag is precies het zelfde als bij de wolf en heeft niks met fokken te maken. of door fokken dan. het enige verschil tussen de wolf en de hond van nu is dat onze honden van nu nooit meer volwassen worden net zo als bij de wolf. maar de wolf heeft dat nodig voor te overleven de huis hond niet!bij jou hoeft het speeltje verhaal ook niet te kloppen maar ik heb het nu ook niet over jou hond. ik ken jou hond niet. ik heb het nu alleen maar over het verhaal van haar hond. en niet die van jou. ja bij mij liggen de speeltje opgeborgen en ik pak ze als ik wil. al mn banken en spullen zijn gewoon nog heel, maar dat is bij mijn honden nog steeds niet bij die van haar...je komt steeds met die wolven verhaal terug(onze honden zijn al lang geen wolven meer!..daarvoor zijn ze te ver gefokt..tot een paar na)..ander verhaal..wel eens een nestje gehad??...teef ligt lekker met haar jong op de grond..de ene is aan het drinken..de andere lig met haar oren te dollen...wat doet moeder als ze het zat is..juist opstaan en weg gaan!..ben het niet met je eens...zeker ook niet over de regel dat alle speeltjes tevoorschijn moeten komen als jij het wil..ik heb in mn huis overal speeltjes liggen..kunnen ze zelf lekker mee klieren en meuten..heb je die niet liggen..dan gaan ze pas aan de bank beginnen!..ben het wel met je eens dat jij degene bent die het spel beeindigt en start..maar hierbij een duidelijk verschil van honden opvoeden...
Dimitri schreef:..en daarbij..neem ik al die hondenscholen met een korrel zout..vind het heel leuk, zeker als ze pup zijn..heerlijk socializeren..noem maar op en je kan er zeker goed terecht, ga volgend jaar beginnen met behendigheid..maar dat strakke van al die regels gaat nergens over, elke hond is anders!(en staat zeker niet zo dicht bij de wolf, zou gebeuren zeg..een wolf vreet een schaap op, de mijne gaat er achter aan om te drijven)..en als iemand tegen mij zegt dat mijn hond niet kan denken..begin ik zwaar te twijfelen aan de kunde..Rox is mn een partijtje slim!
Dimitri schreef:...als ben je 25 jaar instructrice, zegt mij niets..dit is mijn mening..en je probeert mij een mening op te dringen en niet voor andere meningen open te staan..en tuurlijk ik ben ook blij met de hondenscholen..ECHT!, ga er van het voorjaar weer naartoe..maar dat rechtlijnige waar jij het bewijs van bent..kan gewoon niet..niet alleen jou opvoeding is de beste!..niet alleen jouw manier voldoet...en tuurlijk stammen ze af van de wolven!..zo ver was ik ook wel..maar je wil maar niet toegeven dat we geen wolven in huis hebben...dus ook niet dat wij geen mensen zijn, maar mensenapen!..dat paarden geen paarden zijn..maar een of ander prewalski paard...vind dat je heel rechtlijnig denkt...jou mening is het..en daarmee klaar en dat is nou eenmaal niet zo...en dat is nou wat mij bots aan HONDENSCHOLEN!...denk zelf dat je iemand advies kan geven en als daaruit iets anders komt..is dat ook goed...dan bereik je wat en leer je wat!..dus sorry jou papiertje zegt mij weinig..feeling is veel meer..
eveline_B schreef:De de alfa-wolven zijn zelden agressief, want ze hebben aan 1 blik genoeg. Al het corrigeren zie je meestal in de onderste rangen van de roedel. Dat is bij paarden net zo.
De hond van kennissen gromde ook en stond soms met opgetrokken lip tegenover ze. Die hebben alle adviezen opgevolgd en hebben hem dan flink aangepakt, met als gevolg dat het gedrag alleen maar erger werd. Inmiddels zijn ze een stuk rustiger geworden en proberen ze te voorkomen dat het gebeurt. En nu gaat het dus heel goed. Puur omdat ze niet meer op dit gedrag van de hond in gaan.
Het is even een voorbeeld om aan te geven dat een probleem wel eens heel ergens anders door veroorzaakt kan worden dan je nu misschien denkt. Misschien krijgt deze pup te vaak tegenstrijdige signalen. Dat gebeurt zo vaak. Of misschien wordt er niet consequent met haar omgegaan. Dat gebeurt nog veel vaker.