nieuwe aanwinst *net geboren* *foto´s*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:21

ik zag het Lachen zo gebeurt het trouwens altijd, (nouja, er zullen altijd wel een paar uitzonderingen zijn..), ik zou niet graag zo'n kalf willen zijn... als een kind waar mamsie van overleden is ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:25

Femke_L schreef:
Dat is al vermeld...
Die staat op stal. Kalfje is direct van de moeder weg gehaald, zo gebeurd dat wel vaker bij melk koeien

zo te horen heb je er ook verstand van Tong uitsteken als we een keer weg moeten en een koe moet kalven bel ik jou mooi op om op te passen Tong uitsteken Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:31

Ik loop ook op een boerderij, maar daar krijgt mamsie koe nog wel de kans haar kindje schoon te likken. Goed voor doorbloeding, en zo wordt het diertje mooi schoon en droog. En vat het ook minder snel kou (want dat kan met zo'n nat vachtje heel goed, ook met een mega berg stro).

Daarna worden ze pas weggehaald. En overigens staat zwangere mamsie ook op een dikke laag stro... (aparte stallen om te kalveren) Dus echt kou om even bij mama te blijven is het niet...

Vind het sneu dat de kalfjes zo jong bij mamsie weggaan... Maar met melkkoeien wordt het idd niet anders gedaan. Maar vind wel dat het likken er bij hoort...
Je zal maar geboren worden, je mamsie vaag horen loeien, maar voordat je de grond raakt al weg wordt gedragen naar een andere stal... Waar je dan kou ligt op te drogen... Zonder de warmte en het vertrouwde van je moeder...

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:03

tancreda jij hebt verstand Knipoog

liefe koei Lovers

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:42

Tancreda4 schreef:
Ik loop ook op een boerderij, maar daar krijgt mamsie koe nog wel de kans haar kindje schoon te likken. Goed voor doorbloeding, en zo wordt het diertje mooi schoon en droog. En vat het ook minder snel kou (want dat kan met zo'n nat vachtje heel goed, ook met een mega berg stro).

En in oktober, met zo'n 16 graden...

Ik weet dat kalfjes snel bij de moeder worden weggehaald, maar volgens mij is het toch echt koud. Zo'n beestje komt uit het warme lichaam van mams. Ploft in het stro neer, niks geen mama om je heen maar alleen in een stal. Nog helemaal nat. En zo'n stal is echt wel koud na de warmte van mams' lichaam.

Tsja blijf het sneu vinden.

Is niet aanvallend naar jullie bedoeld, ik weet dat het zo gaat en dat het 'erbij hoort'. Maar toch. Natuurlijk is het zeker niet.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:16

maar waarom moet dat eigenlijk? Bloos

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:39

Vinaba schreef:
maar waarom moet dat eigenlijk? Bloos

Omdat het melk koeien zijn, die worden elke ochtend en avond gemolken, dat betekend dat als de koe, melk af moet staan aan het kalf, dat het geen melk meer kan leveren voor de productie...

snap je het? of was dit niet wat je vroeg? Haha!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:22

Vind dit eigenlijk best wel vroeg hoor.... zoals tancreda ook al uitlegt, daar sluit ik me bij aan. Het neemt niet weg dat ze ongelofelijk lief is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:06

het is nou emaal zo...we hebben niet zo´n groot bedrijf en ook nie zoveel plek. in de winter staan alle koeien binnen we hebben er precies 18 om te melken en er kunnen er precies 18 staan dus dan kan mama heb zeker al niet aflikken. we hebben 2x 18 plaatsen 18 voor melk koeien en 18 voor pinken...daarnaast hebben we 4 kalf hokjes en in de zomer mogen de kalfjes in de paarden stallen. en nu hebben we 4 kalveren op de put staan de koeien en pinken lopen buiten alleen snachts en met melken staan koeien binnen. en ze hebben het op 2 na dit jaar ammel overleeft dus jah...(1tje had geen poepgat Clown en 1 die had een soort van iets dat op de spieren geslagen was die kon niet meer staan.) en natuurlijk hebben we ook nog onze sjaak...das mijn eigen stiertje die is een maand te vroeg gebore...die deej ik eerst uitlate maar die is te sterk geworde!!!

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:00

Femke_L schreef:
Omdat het melk koeien zijn, die worden elke ochtend en avond gemolken, dat betekend dat als de koe, melk af moet staan aan het kalf, dat het geen melk meer kan leveren voor de productie...

ik snap het en ik bedoelde dat dankje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:38

Femke_L schreef:

de eerste dagen mag de melk sowiso niet met de melkwagen mee...al sla je me dood ik zou neit weten waarom....

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:50

In de eerste melk van de moeder zitten antistoffen voor het kalf. Misschien dat het daarom niet voor consumptie gebruikt mag worden??
(Gokje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:52

MarianneR schreef:
In de eerste melk van de moeder zitten antistoffen voor het kalf. Misschien dat het daarom niet voor consumptie gebruikt mag worden??
(Gokje)

zo iets is het maar kon er zelf niet opkomen!!!