Advies gevraagd~Welk hondenras voor gezin-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:02

Ik zou eens naar een poedel kijken.
Vrolijk, evenwichtig en sportief.
En geweldig met kinderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:51

sja, ik ben zelf gek van ijslandse hondjes

http://www.thyturstadir.com/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stukje uit de rasstandaard : Zijn uitdrukking is zacht, intelligent, zelfverzekerd en veelvuldig lachend. Er zijn twee soorten vachten, lang en kort, maar in alle gevallen dicht en effectief waterafstotend. Er is een duidelijk verschil tussen de geslachten.
De IJslandse Hond is van nature waaks en groet bezoekers met enthousiasme zonder agressief te zijn. Zijn jachtinstinct is zwak. De IJslandse Hond is vrolijk en vriendelijk, hij is nieuwsgierig, speels en moedig.
http://www.verenigingijslandsehond.nl/rasstandaard.htm

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:51

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:56

Wáuw, Draumpje...wat een mooie honden zijn dat! Heb je die zelf ook?
Oftewel: zijn dat jouw honden op de foto's?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:37

ik heb een shi shu die zijn speel en best wel aanhankelijk en houden van wandelen maar ze krijgen wel hele langeharen maar die van ons wordt geknipt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:48

helaas heb ik er geen Scheve mond
wil er wel 1 maar de hond van mijn ouders is niet sociaal naar andere honden(ook niet naar pups)
dus moet ik het helaas met de hondjes van stal en met foto's doen Lachen

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:11

Wat veel reacties in 1 dag, heel erg fijn!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:41

Net zoals Manic heb ook ik een Tibetaanse Terrier Lachen
Afbeelding
Ik vind het een mooie en handige hoogte (40-45 cm). Ze zijn geschikt om cursussen mee te volgen en langere wandelingen mee te maken, maar ze hebben ook genoeg aan 3 x een half uurtje wandelen. Het is maar net waar je de hond vanaf het begin af aan aan laat wennen. Wij hebben onze hond vroeger nooit echt veel met een bal laten spelen, of nooit naast de fiets laten rennen. Mn hond is nu dan wel alweer bijna 9 maar hij heeft nooit op een veld hard achter een bal aan gerend ofzo. Af en toe doet hij het wel maar is dan ook zo klaar, hij gaat niet zoals andere honden maar door totdat je zelf stopt. Naast de fiets rennen vind hij ook niks aan, maar dat is gewoon omdat ie dat niet gewend is. Als jij je hond vanaf het begin bepaalde dingen aan leert dan doen ze dat heus wel. Van af het begin kon mijn hond wel goed alleen blijven. In huis is hij ook heel rustig, ligt zowat de hele dag te slapen maar dat komt ook doordat hij toch wel al wat ouder word. Wat ik ook echt een voordeel vind is dat ze niet verharen! Af en toe vind je wat dotjes haar, maar verharen zoals een labrador doet dat doen ze niet!
Je had ook een vraag over castreren:
Mijn hond is een tijdje terug geopereerd omdat hij niet goed meer kon poepen, er was daar binnen ergens een spier gescheurd. Toen de DA hem voor de operatie na ging kijken zag hij ook dat hij cystes in zijn buik had. Dit komt veel voor bij reutjes. Die cystes zitten vaak vlakbij de prostaat en het kan de urinebuis opzij drukken ofzo waardoor je hond dus niet of niet goed meer kan plassen, ik weet niet meer precies hoe het zat maar zoiets was het. Volgens die DA was het toch wel slim om je hond te castreren als je er toch niet mee wil fokken. Dan voorkomt het dus het probleem wat ik net uitlegde.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:46

Ik zou een hond nooit zomaar laten castereren. Ze kunnen ook problemen krijgen met de vacht als je dat laat doen of met het gedrag. Ik zou het alleen laten doen als er een heel goede reden voor was.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:38

Veel mensen castreren hun reu toch ook ivm dominatie en weglopen?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:51

castreren is zowiezo slim om te doen, niet ivm dominantie/weglopen, maar met oog op het krijgen van prostaatkanker. Mijn jack russell is niet dominant en loopt ook niet weg, maar ik wil hem wel laten castreren. Om prostaatkanker voor te zijn en ik wil het ook niet op mn geweten hebben om een evt nestje op mijn geweten te hebben, mocht er toch een ongelukje gebeuren.
Maar met teefjes vind ik dat net zo, die kun je ook beter laten steriliseren om baarmoederontsteking voor te zijn...

Zelf vind ik Jack russels erg leuk, maar met spelen kunnen ze erg fel zijn en ik weet niet of dat zo slim is met kids. Wel vind ik JR's over het algemeen erg vriendelijk naar kinderen toe Er zijn zo ontzettend veel leuke honden, ik zou me niet te veel richten op een rashond maar asiels langsgaan en daar info vragen Lachen vuilnisbakkies zijn vaak hartstikke leuk!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:54

Mijn kinderen zijn gelukkig oud en wij genoeg (hoop ik), maar ik ga zeker eerst bij asiels langs. ben alleen bang meteen uit medelijden enz overstag te gaan......ipv "verstandig"te kiezen.

Een proeftijd zou het fijnste zijn......

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:20

wij hebben zelf een bearded collie dat is een echte gezinshond, kan goed met kindere,kan goed alleen zijn, moet je alleen veel borstele las treft dat hij ooit is geknipt. en verder een gewoon vuilnis bakke rassie. die worden het oudst zijn meestal het gezondst heb je met alle karakter trekken. en volgens mij kan je bij een asiel op proeftijd doen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:26

Biepmiep schreef:
Mijn kinderen zijn gelukkig oud en wij genoeg (hoop ik), maar ik ga zeker eerst bij asiels langs. ben alleen bang meteen uit medelijden enz overstag te gaan......ipv "verstandig"te kiezen.

Een proeftijd zou het fijnste zijn......

Wij hebben ook een hondje uit het asiel gehad, die kregen we idd op proeftijd.

Bij de meeste asiels krijg je de honden mee op proeftijd...
Gewoon naar vragen.. *LOL*

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:12

Hallo,

Ik heb zelf thuis een Welsh Springer Spaniel reu van 3 jaar. Een ongeloofelijk lieve hond, houdt ontzettend van wandelen en spelen en is 200% kind-vriendelijk.

Over het ras, teven worden gemiddeld 46 cm hoog, reuen 48. Ze zijn niet druk in huis als ze iedere dag hun energie kwijt kunnen. Qua opvoeding moet je zeer consequent zijn.. het zijn nu eenmaal jachthonden en gaan graag hun neus achterna.

Het geslacht maakt in dit ras niet zo veel uit. Castereren pakt bij de Welsh Springers vaak slecht uit, ze krijgen er een ontzettend dikke, lelijke vacht van.

Als je foto's wilt hebben, stuur me gerust een pb!!!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:45

Een schotse collie!! Oke de vacht vraagt om enige aandacht maar het is wel een super vriendelijk ras en erg lief naar kinderen en toch actief. (over het algemeen natuurlijk want elke hond heeft zijn eigen karakter) Mijn ouders hebben een collie vanaf 9 maanden leeftijd en die is opgegroeid in een gezin met 5 kinderen. Dan moet je wel kindbestendig zijn en van wandelen houden want iederen wil hem natuurlijk uitlaten.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:01

beagles zijn vrij moeilijk te trainen. Omdat het zelfstandige jagers zijn. Ze jagen dus zelfstandig op afstand en luisteren dan niet meer. Het is een instict van die hond. Als een beagle neemt zal ik toch een pup daar van nemen.

Cairn terrier zijn ook hele leuke hondjes
Afbeelding

Boerenfox is ook ene leuk hondje maar wel actief volgens mij

Friese stabij's zijn ook super honden ik weet neit als die te groot zijn voor jullie

IJslandse honden zijn ook leuk maar je meot het uiterlijk wel leuk vinden
Keeshondjes je moet er maar van houden verder ook vrij druk
Teckels heb je ook nog
Maltezers
De foxterriers heb je in gladhaar en draadhaar
Afbeelding

Afbeelding

Verder kun je op www.dierenasiels.com kijken en daar kun je alles invullen waar je hond aan moet/kan voldoen dan kijken ze als er in een asiel zo'n hondje zit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:08

ik vind een Lhasa Apso ideaal.... Lachen
Je mag altijd een keer langskomen om met een echte Lhasa kennis te komen maken... Haha!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:42

Ik PB je even! Lachen

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:12

Je kan ook op marktplaats kijken, daar worden ook veel honden aangeboden van mensen die ze liever niet naar het asiel doen, maar zelf een goed tehuis voor ze zoeken.
Je moet wel een beetje geluk hebben, maar soms zitten er ook hele goede opgevoede (ras)honden tussen.

Op www.dierenasiels.com staan alle honden die momenteel in de asiels in nederland zitten.

Bij het asiel krijg je altijd een proeftijd van 6 weken, die daarna nog weer verlengd kan worden met 6 weken.

veel succes!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:13

Wat dacht je van een Markiesje? Die zijn niet zo groot en je kan er nog leuk mee werken.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:59

Shaienne schreef:
Bij het asiel krijg je altijd een proeftijd van 6 weken, die daarna nog weer verlengd kan worden met 6 weken.

Dit verschilt per asiel. Bij ons is het 2 weken, wat ook verlengd kan worden. Dus dit moet je navragen bij de receptie.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:32

wij hebben een Nederlandse Schapendoes, een schat van een beest.
Doet geen vlieg kwaad, is in huis heerlijk rustig maar kan buiten af en toe helemaal uit zijn dak gaan.
Hij blijft ook rustig een paar uur alleen, maar dat hebben we hem geleerd natuurlijk
Als waakhond is hij waardeloos, hij blaft werkelijk nooit binnen, en vreemden worden kwispelend begroet

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:40

Wij hebben een golden retriever (foto's zie profiel).
Hetligt natuurlijk ook aan je persoonlijke interesse welke hond je kiest. De een houd van grote honden, dan ander juist helemaal niet.
Als gezinshond is de Golden echt perfect. Hij is heel leif voor kinderen en leergierig. Mocht je een golden willen, laat je dan wel goed informeren over eventuele fokkers/ papieren. Doordat de Golden een aantal jaren enorm populair is geweest zijn er ziektes in het ras gefokt. De rasvereniging kan je helpen om een gezonde golden te vinden (pup of ouder).
Mijn hond kan makkelijk een paar uur alleen thuis blijven, maar ook dat is een kwestie van opvoeding. Hij is heel lief tegen vreemden die bij ons binnen komen, maar toen er laatst iemand onverwacht in de tuin zat, was hij toch behoorlijk waaks (zonder te blaffen overigens)

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:48

appenzeller sennenhond!!!