Hoe vaak maak jij de voer- en waterbak van je hond/kat schoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Hoe vaak maak jij de voer- en waterbak van je hond/kat schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Mogen de surfeed bakjes in de vaatwasser? Ik doe ze elke keer met de hand

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Dagelijks, en dan echt afwassen, niet alleen spoelen. Dit geldt voor zowel de keramieken bakken als de kunststof anti-schrok bakken.

Ik spoel de waterbak door de dag heen ook om bij elke keer verversen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Toen ik nog huisdieren had werd de drinkfontein elke dag schoon gemaakt met een sopje en de voerbakken gingen elke dag in de vaatwasser, ze kregen brokken en vers vlees.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:09

Wij hadden Rvs schaaltjes, water elke dag verschonen. Natvoer bakjes gelijk afwassen met zeep. En brokjesbakken deden we eens in de zoveel tijd. Met 3 katten wel ff wat werk, ze kregen alle 3 hun eigen bakjes.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

fjordjes schreef:
BarbaLala schreef:
Dit kan ook komen door een allergie voor RVS bakken, had een van mijn honden.
Door over te stappen op keramiek was het over.

Hier gaan de bakjes om de dag of elke dag in de afwas.

In het verleden meerdere dieren gehad die bij de vorige eigenaars bakjes hadden die ik dan meekreeg, waar de schimmel op stond :n Snap dat niet, je wil zelf toch ook niet uit een vies glas drinken of van een vies bord eten?!

Alle bakken zijn van kunststof

Kunststof kan ook voor een contactallergie zorgen.
Maar bij jou lag het dus aan de bacteriegroei, dat kan idd ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:36

Onze kat werd 16 jaar en we hebben ze in al die tijd nog nooit schoongemaakt _O- Maar de kat kreeg ook eigenlijk nooit natvoer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:19

Mijn surefeed zijn het laatst schoongemaakt door m’n vriendin toen ik op vakantie was. Zal maar niet zeggen wanneer dat was. Bakjes met brok uh ja zelfde idee.
Natvoer gaat om de dag de vaatwasser in. Waterbak bijvullen en dan 1x per week sopje.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:32

Iedere dag waterbak afwassen en vers water, voerbak na elke voerbeurf

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:09

Voerbakjes (brok) ongeveer 1x per week, die gaan mee met de afwas.
Natvoer gaat op kleine bordjes en was ik 's avonds af. i(ik heb geen vaatwasser)

Auto drinkbak 1x per week, ververs dan ook het water. Gooi er wel dagelijks nieuw water bij met de gieter.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

Te weinig lees ik hier, maar ze doen het er niet minder goed op hier

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Doen jullie echt de natvoerbakjes van je katten/honden bij je eigen vaat in de vaatwasser? Ik ben hier een beetje misselijk van :x

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Waterbak dagelijks, even met een borstel erdoor en schoon water.

Voor eten (kvv) heb ik een aantal ontbijtbordjes waar meneer vanaf eet en die gaan daarna direct in de vaatwasser.

Ik heb buiten ook waterschalen staan, voor de vogels, maar daar drinkt ie ook uit, dus die probeer ik regelmatig schoon te maken, maar schiet er nog weleens bij in.

Toen we de kat nog hadden, die at zijn brokjes zo rechtsstreeks van het dressoir/grond zonder schoteltje ofzo, daarna die plek schoonmaken.
Zijn natvoer kreeg ie wel op een klein schoteltje die daarna in de vaatwasser ging.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Te weinig als ik het hier zo lees _O-

Maar ze drinken hier ook uit de goorste waterplekken op boerderij en eten soms ook de goorste dingen zoals half verrotte hazen :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Voerbakken na iedere voerbeurt.
Waterbakken om de dag, tenzij ik zie dat er iets vies in zit (ze hebben er hier meerdere staan).
Ze gaan in de vaatwasser mee of ik was ze met de hand af (heet water en afwasmiddel en heel goed naspoelen).

Friesfanaat schreef:
Doen jullie echt de natvoerbakjes van je katten/honden bij je eigen vaat in de vaatwasser? Ik ben hier een beetje misselijk van :x

Ja natuurlijk, hoezo niet?
Ik vind het wel heel bijzonder dat je hier een beetje misselijk van wordt?

Je wast je eigen kleding en dat van je partner/kinderen toch ook uit in dezelfde wasmachine?
En dat is nog véél viezer. :=

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Natvoerbakjes worden elke dag gewisseld (ik heb voor beide katten twee van die bakjes) en schoongemaakt. De droogvoerbakjes was ik zelden af eigenlijk. De waterbakjes maak ik elke dag even schoon met de hand, bij het verversen van het water. En af en toe gaan ze eens de vaatwasser in.

In de zomer hebben ze buiten ook een waterbakje, die blijft in alle eerlijkheid soms wel eens een dagje langer staan, die zie ik wel eens over het hoofd. Maar goed, ze drinken ook uit plassen water, dus heel erg zal dat niet zijn ;)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Ik was alles met de hand af omdat ik de voerbakken sneller terug nodig heb.....maar ik zou die ook in de vaatwasser durven steken...ze zijn toch leeg en eigenlijk al schoon ?Ik was alles dus na het eten af, de drinkbak ververs ik iedere morgen en was ik dan uit....Maar ik was ook de 10 emmers uit waar de paarden iedere dag uit eten en heb idd al verbaasde blikken gezien als mensen mij bezig zien met de emmers te wassen...Ik gebruik daar geen zeep bij maar gewoon een schuursponje en water.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Myfairytale schreef:
Waterbakken om de dag, tenzij ik zie dat er iets vies in zit (ze hebben er hier meerdere staan).
Ze gaan in de vaatwasser mee of ik was ze met de hand af (heet water en afwasmiddel en heel goed naspoelen).

Friesfanaat schreef:

Je wast je eigen kleding en dat van je partner/kinderen toch ook uit in dezelfde wasmachine?

Met als groot verschil dat ik daar niet uit eet...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Hier gaan de bakken ook lekker mee in onze vaatwasser. Vraag me oprecht af wat daar vreemd aan is. Is niet dat ons servies met iets vies besmet wordt ofzo en ik eet toch ook niet uit hun bakken verder := Ik spoel de bakjes even af onder de kraan en dan gaan ze in de vaatwasser. Maar ik ben ook niet zo vies van mijn dieren wat dat betreft. Onze hond en kat (beide langharen) liggen ook op de bank en ook deels 's nachts op bed dus die voer/drink bakken, daar kan ik me ook niet zo druk over maken eigenlijk :o Het gaat de vaatwasser in en alles komt er gewoon schoon uit.

Onze hond krijgt KVV en/of gestoomd vlees en onze kat krijgt vlees en brok.
Alle bakken gaan hier na elke voerbeurt de vaatwasser in (Ik heb genoeg reserve bakjes zodat ik altijd kan afwisselen en iets schoon heb als er iets anders in de vaatwasser moet) en de brokjes bak wordt 1x per dag vervangen. Drinkbakken worden 2x maal daags met vers water vervangen (vind ik erg belangrijk omdat onze kat namelijk in de drinkbakken gaat staan met haar poten waar ze beiden uit drinken, ze drinkt nogal apart haha) en 1x per dag uitgewassen ivm de biolaag welke best snel kan ontstaan - de ene dag doe ik dat met heel heet water met de hand en andere dag gaan ze de vaatwasser in.

Wij gebruiken voor 98% alleen nog maar keramieken bakken voor zowel eten als drinken. Uitzondering zijn een aantal silicoon voedsel veilige voerbakken voor de hond (van Voerkrachtig), welke ik tussendoor dan eens aanbied en afwissel met de keramieken bakken/borden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Ik lees dit allemaal zo verbaasd. Mijn honden krijgen hun brokken buiten. Die bakken maak ik zo nu en dan schoon. De waterbakken als ik vind dat ze er vies uit zien. 1 staat buiten en 1 binnen.
Maar hier bijna nooit natvoer en geen rauwvlees, dan zou ik het wel vaker doen denk ik.
Alle bakken zijn rvs, kunststof trekt de ene hond uit elkaar en keramiek heb ik zelf zo stuk denk ik :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ik verbaas me eerlijk gezegd juist hoe weinig sommigen alles schoonmaken :=

Ook zonder vlees, met alleen brok... Brok kan dit soort bakken ook gewoon zo ranzig maken en zo'n vies laagje achterlaten zeg maar. En met waterbakken hetzelfde, daar ontstaat ook vrij snel zo'n biolaagje wat vol zit met bacterien en hoewel onze dieren best wat kunnen verdragen, ga ik het niet perse opzoeken en ik vind het zelf gewoon geen prettig idee dat ze uit niet schone bakken moeten eten en drinken. Voor mij is dagelijks alles schoonmaken/na voerbeurten etc gewoon een normaal protocol - maar dit soort dingen heb ik ook gewoon meegekregen vanuit overal waar ik gewerkt heb met dieren dus dat zit er gewoon 'in'. That said, die hond van mij drinkt ook buiten graag uit gore modderplassen en sloten, maar thuis houd ik het toch gewoon wel graag schoon.

En als keramiek kapot gaat, koop ik een nieuwe. Ik heb geen bakken van 30e per stuk dus het is gewoon makkelijk vervangbaar. Maar het is me nog niet gebeurd overigens dat er iets is kapot gevallen, dus dat valt reuze mee in de praktijk hier - en dat zegt iemand die onhandig kan zijn en gerust dingen stuk kan laten vallen haha. Mocht er dagelijks iets kapot vallen is het een ander verhaal, maar daar moet je al bijna je best voor doen denk ik _O-

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Ik denk dat de honden hier zomers meer uit waterbakken van de koeien drinken of andere plekken waar ze water vinden, dan uit hun eigen waterbak _O-

Aangezien we dan praktisch bijna niet binnen zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Friesfanaat schreef:
Myfairytale schreef:

Met als groot verschil dat ik daar niet uit eet...

Dus? Dan is het toch schoon als het eruit komt?

Ik ben opgegroeid met vele dieren en ik zal vast héél vies zijn dan in jouw ogen met hoe het hier er aan toe gaat. :D Ik zal het maar nalaten om alles op te noemen. Denk dat dat er serieus aan bij gedragen heeft dat we bijna nooit ziek zijn. Mijn man is net zo opgegroeid en ook hij en zijn familie zijn vrijwel nooit ziek, geen allergieën etc.

Overigens, bezoek krijgt ook gewoon schoon (ja, wel uit dezelfde vaatwasser) servies en bestek als ze bij ons komen.
En ja, we hebben hondenharen op onze stoelen en bank. Geen hele plukken ofzo, maar er kan eens een haartje liggen.

En echt niet rot naar jou bedoeld, maar wel oprecht gemeend: ik vind mensen meestal echt véél viezer. :o

En ik verbaas me dan wel weer hoe weinig sommigen dan schoonmaken. :oo
Zelfs bakjes van brokjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

De katten krijgen twee keer per dag natvoer en na elke voerbeurt gaan de schoteltjes direct in de vaatwasser. Ze krijgen dus te allen tijde een schoon bord bij de volgende voerbeurt. De kattenbrokken vul ik dagelijks aan, het waterbakje wordt dagelijks omgespoeld en voorzien van vers water. Sowieso gaan die laatste twee elke week in de vaatwasser en krijgen ze twee nieuwe bakjes voor brok en water.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Friesfanaat schreef:

Ik vind dat dus ook zon goor idee haha

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

ik doe eens per week alle bakken in de vaatwasser. Moet wel zeggen dat onze honden echt alles schoonlikken, dus dat er nooit klontjes natvoer oid achterblijft. Uiteraard krijgen ze de hele dag door wel vers water, maar ze drinken liever uit een vieze plas op t terrein.

Misschien wat weinig reiniging, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel 2 of 3 dagen uit dezelfde RVS mok koffiedrink. Goor :P De rest vd vaat wel gewoon dagelijks, haha